УДК 371 M.M.PA^MATOBA
ББК 74.00
ACOC^OH AХЛОKИИ ТAТБИKИ СТAНДAРТИ ДAВЛAТИИ TA^CRHOTO ИБТИДОЙ
ДAР ФAЪOЛИЯТИ МAKТAБXOИ MHËHA
Вожа^ои калидй: cra^apn mxcwion ^r^oü, iuaxcœin вaтaнцycт, apзишхoи миллй, тapбияи ax^Kï, фapхaнги maxcü, фapхaнги ич,rимoй, фapхaнги oилaвй, raшaккyли мaънaвй, низoми мaopиф, низoми мaopиф.
Мaктaби мyocиpи точикй мaкcaди тapбияи maxcra™ oзoд, эчoдкop, xyдтaшaккyлëбaндapo дopaд, ки пеmpaфти ^мъият вa кoмëбихoи oнpo мyaйян меcoзaд. Дap ин хoлaт нaбoяд фapoмym кapд, ки ин^н тaнхo дap ^мъият метaвoнaд бa maxcият тaбдил ëбaд. Аз ин py, тapбия бoяд беpyн aз вaкт, фapхaнг вa чoмеa мyтлaкaн maxcй-тaмoюлй бomaд, вa дap нaвбaти aввaл бa тapбияи rnaxcra™ maх,pвaнди ^^ик^тен paвoнa кapдa шaвaд. Дap ин мyнocибaт гoяи мyocиpи инcoнгapoëнa 6O cифaтх,oи зеpини шaxcиятpo ЧУН вaтaндycтй, maх,pвaндият, xидмaт бa Baтaн, caдoкaт 6a cyннaтхoи гyзaштa мymaxxac мегapдaд.
Дap mapoити тaчaддyди дaвлaт вa ^мъият вaвдaтгapoй дopoи ax^ra™ мухими ичтимoй вa œëcï бyдa, пaйгиpй 6a дacт oвapдaни дacтoвapдхoи cифaтaн нaви myypи ^мъиятй, тaкмили x,aë™ maxcй 6o шяхри ичтимoй мебomaд. Аммo ин гapoиш бидуни aлoкa 6o гyзamтa имкoнпaзиp нaмебomaд. Шaxcияти вaтaндycт, эчoдкop, coзaндa бoяд нa тaнхo Toчикиcтoнpo ДУСТ дopaд, бaлки дap нaзди тaъpиx, мyocиpoн вa oяндaгoн эх^ет чaвoбгapй нaмoяд. Тaчaддyди Ч,yмхypии To^rnci^ 6a xyдии xyд 6a aнчoм нaмеpacaд, бaлки ycyли тaгиp дoдaни х^т дap мaмлaкaт 6a бехтapин, 6a вучуд oвapдaни mapoити xyби axro^, инcoнгapoëнa вa инcoнcoзoнaвy мyвoфик 6a ндазхри зиндaгoнй 6a myмop меpaвaд. Бapoи aндoзaгиpии инcoнгapoëнa вa axлoкии тaчaддyд 6a низoми тapбия вopид нaмyдaни apзиmх,oи cyннaтии миллй, ки 6a мapдyми ^^ик^тен тaaллyк дopaнд, зapyp acт. Аз ин py, интиxoби гoяи миллии тapбиявй (мaкcaдхo)дap нaзди дигap мaнфиaт вa мaкcaдхoи гypyхй aфзaлият дopaд. Дap ин х^тат мaкcaди низoми мyocиpи мaopиф - тapбияи фaзилaтх,oи мacъyлиятmинocй, тaшaббycнoкй вa caлoхиятmинocии maх,pвaндoни Ч,yмх,ypиии To-^ик^тен мебomaд, ки бoяд ин яке aз вaзифaх,oи aфзaлиятнoки ^мъият вa дaвлaт низ 6a шyмop paвaд.
Boбacтa 6a ин дap Стaндapтхoи дaвлaтии тaхcилoти ибтидoй paвaнди тaх,cилoт нa тaнхo хдмчун aзxyдкyнии низoми дoниm, мaх,opaт вa ycyлх,oи фaъoлияти э^дй, ки acocи cyдмaнти caлoхиятхoи xoнaндaгoнpo тamкил медихднд, фaхмидa maвaд, бaIKи хдмчун paвaнди тapбия вa pymди maxcият, кaбyли apзишх,oи мaънaвй- axлoкй, ичтимoй вa oилaвй фaх,мидa maвaд. Ин имкoн медихдл, ки rara^ax^ тapбия, ки дap ^raro^o™ вaзифaх,oи кaIидии тapбиявй тaчaccyм ëфтaaнд, мyaйян кapдa maвaнд. Ин ^totox^ caмтхoи acocии pymди шaxcиятpo дap paвaнди тaълим тaчaccyм мекутанд:
1. Фарх,анги шахси:
- Омoдaгй вa иктидopи xoнaндaгoн 6a вacеъгapдoнй вa тaтбики caлoх,иятх,oи мaънaвй -ax!o^ - «бехrapин myдaн»;
- Бa вучуд oвapдaни тaмoюлхoи apзишмaнд, apзиmхoи axлoкй; coфдилй, xaйpxoхй, caмимият, гaмxopй, мapдoнaгй вa г.;
- pyшди xyдmинocй, xyдбaхoдих,ии пеmкaдaм вa xyдэхrиpoмй;
- oмoдaгй бapoи oзoдoнa бaëн нaмyдaни фикpи xyд вa 6a aкидaи xyд ycтyвop бyдaн инъикoc нaмyдaн;
- тaвoнмaндй 6a paфтop вa aмaлхoи мycтaкилoнa, ки чaвoбгapй 6a rara^ax^ o^o, хдмчунин хaдaфмaндй вa ycтyвopиpo дap чapaëни pacидaн 6a rara^ax^ муфид тaкoзo мекyнaд;
- ме^^^уст^ xymбинй, тaвoнмaндии мyкoбилкapopгиpй 6a мушкиют вa мaх,opaти шхдб myдaн 6a o^o;
- мaъpифaти apзиmхoи х^т, чилaвгиpй aз aмaIхo вa тaъcиppacoнихoе, ки 6a x,aë™ инcoн, caлoмaтии чиcмoнй вa axлoкии maxcият xaтap дopaнд.
2. Фарх,анги ичтимой:
- Tamaккyли хуввияти maх,pвaнди ^^ик^тен 6ap acocи адбули apзиmх,oи миллй, мaънaвй вa axo^ aз ^ниби xoнaндaгoн;
- Бoвapй 6a To^^cro^ хдоод чaвoбгapии rnaxrâ 6ap тaкдиpи oн дap тазди radx^ oяндa;
- Омoдaгй дap мyкoбили мyaммoх,oи глoбaIии ^хрни мyocиp;
- Tamaккyли хдоод вaтaндycтй вa хдмдилии maхpвaндй;
- Дуст доштани озодй ба унвони тавонмандй ба xyдмyайянкyнии xаëт ва рушди чавобгарии ахлокй дар назди оила, xалк, Батан ва наслхои оянда;
- Боварй ба дигар омамон, институтхои чамъиятй ва давлатй;
- Масъулиятшиносй дар назди пешкадамй ва максаднокии xалки точик, дастгирии сулх ва хамдилй.
3. Фар\анги оилавй:
- Ба вучуд овардани муносибат ба оила хамчун асоси чомеаи точикон;
- Муоширати самимона ба арзишхо ва анъанахои оиладорй: мухаббат, боварй, саломатй, эхтироми волидайн, гамxорй нисбат xyрдсолон ва калонсолон;
- Давом додани насл ва муносибати эx,тиëткорона ба xаëти инсонй.
Рушди аxлокй- маънавии инсон дар низоми чамъиятии маориф яке аз раванди мухими педагогии бошууронаи кабулгардида аз чониби арзишхои мактабй мебошад:
- x^ë™ оилавй;
- фарханги мардум xyд, ки унсури он метавонад низоми арзишхои дини мубини ислом бошад;
- миллати точик;
- чомеаи чахонй (7,45)
Х,амин тавр, васеъшавии тадричии самти арзишманду мантикии шаxсият дар зери таъсири равандхои тарбиявй ва ичтимоигаройй сурат мегирад.
Рушди маънавй- аxлокии шаxсият аз оила огоз гардида дар мактаб, ки тарбияи шахрванди Точикистон дар чахони озод, тахаммулпазир ба дигар фархангхо чараëн мегирад, идома меëбад.
Аз ин ру, гояи тарбияи миллй- тарбияи шахрванди Точикистон вазифаи асосии педагогй буда, xислат ва мохияти тарбияи миллиро дар мактабхои тахсилоти умумй мукаррар менамояд, мундаричаи он бошад, арзишхои бyнëдии аз руи сарчашмахо инсоният дастабандй шударо муайян месозанд.
Ташаккули маънавй - аxлокии насли наврас дар мактаби тахсилоти умумй тавассути барномахои тарбиявй ва ичтимоигардонидашуда, ки мундаричаи онхо ба воситаи чунин сарчашмахои инсонй муайян карда мешавад, таъмин мегардад:
1) ватандyстй; 5) оила;
2) хамдилии ичтимой; б) мехнат ва эчоддат;
3) масъулияти шахрвандй; 7) табиат ва санъат;
4) дини мусалмонй; 8) инсоният (3,32)
Х,ар як барномаи табиявй ва ичтимой xислати мачмyй ва ичтимой буда, дар асоси низоми арзишхои мавчуда ба зербарномахо кисмат мешавад. Зербарномахо номи xyдро аз арзишхои бушдие мегирад, ки кабули онхоро xонандагон таъмин мекунанд. Масалан, барномаи тарбиявии «Шахрвандй» дар xyд зербарномахои зеринро хамоханг месозад: «Давлати хукукбужд», «^арз», «^онун», «Тартиботи хукукй», «Ч,омеаи шахрвандй», «Ризояти байни миллатхо». Ба таври мушобех имкон дорад, ки дигар барномахои тарбиявй тахия ва ба мавкеи ичро гузошта шавад.
Мундаричаи тарбия дар мактабхои тахсилоти умумй дар навбати аввал дар атрофи арзишхои бушдини миллй гyрyxбандй мешавад, ки дар мундаричаи тахсилот хамоханг шуда дар тамоми xаëти мактабй, хамаи фаъолияти бача чун инсон, шахрванд ва шаxсият нуфуз пайдо мекунад. Дар ин холат низоми арзишхои миллй асосхои мантикй барои ташаккули шаxсияти маънавй ва аълокии шаxсият ба вучуд меоваранд. Фазои максаднокии тарбиявии мактабхои тахсилоти умумй аз бисëр барнома ва зербарномахое иборат аст, ки хар яке аз онхо ба сатмхои зерин равона шудаанд:
1. Фаъолияти таълимй. 3. Фаъолияти берун аз мактабй.
2. Фаъолияти берун аз дарсй. 4. Тарбияи оилавй.
Тарбия дар мактабхои Точикистон бояд аз истифодаи мафхуми васеъ, якчояи «шахрванди Точикистон», «точик», <«алки точик», «Точикистон» бевосита дар раванди таълим ва берун аз он фахмида шавад. Ин категория бояд дар саргахи сдасати инсонгароëнаи маъорифи муосир карор бигирад. Мардуми точик хукук дорад, ки бо номи xyд ифтиxор намояд ва давлат барои дастгирии ифттаори шахрвандй ва хамдилии аз он чумла тавассути маориф равона шудааст.
Хусусиятхои ташкили тарбияи муосирро ^онуни ^умхурии Точикистон «Дар бораи маориф» ва Консепсияи миллии тарбия дар Чумхурии Точикистон xарактер мукаррар намудаанд, ки мутобики он ташаккули маънавй ва аxлокии насли наврас мухимтарин вазифаи тарбияи муосир ва талаботи давлат барои мактабхои тахсилоти умумй ба хисоб меравад (3, 4).
Ташаккули маънавй ва аxлокй дар xyд раванди давомноки васеъгардонй ва мустахкам намудани арзишхои марбут ба шасxият, ба вучуд овардани тавонмандии инсон дар амри
бошуурона муносибат намудан бо худ, дигарон одамон, чамъият, чахони атроф ва мачмуан дар асоси меъёрхои ахлокй ва маънавии кабулшуда дар умумро фаро мегирад.
Х,амин тавр, таъмини ташаккули маънавй-ахлокии шахсият- вазифаи калидии сиёсати давлатии муосир дар сохаи ичтимой, аз он чумла сохаи маориф ба шумор меравад. Худ ба худ ташаккули маънавй ва ахлокии шахсият раванди мураккаб шуморида мешавад. Вай аз хаёти инсон дар тамоми масири камолот ва бархурдхо аз оила, чамъият, фарханг, инсоният чудонашаванд аст. Аз ин ру, сохаи масъулияти педагога чунин холатхоро баён месозад:
1. Шахсият пеш аз хама мутобик хамчун шахрванд баррасй мешавад ва мутобик ба ин барномахои тарбиявй ва ичтимой бояд ташаккули ахлокй ва маънавии шахрванди Точикистонро таъмин намоянд.
2. Унсури асосии дастгирии ташаккули ахлокй ва маънавии шахсият мактаби тахсилоти умумй ба шумор меравад, ки муносибати шарикона бо дигар субъектхои тарбия - оила, институтхои чомеаи шахрвандй ва ташкилотхои чамъиятй дорад.
Аз ин ру, идоракунии маориф дар Ч,умхурии Точикистон ба принсипхои идоракунии давлатй-чамъиятй асос ёфта, воситаи аслии татбики он стандарти давлатии тахсилот мебошад, ки навъе шартномаи чамъиятй ба шумор меравад.
Стандарт чун шартномаи чамъиятй, коркард, кабул ва ичрои он чомеаи точиконро дар атрофи вазифахои асосии тарбияи давлатй-чамъиятии насли наврас муттахид месозад. Тамоми хуччатхои меъёрй- хукукии танзимкунандаи мундарича, технология, шакл ва усули тарбия дар мактаби тахсилоти умуумй бояд аз ташхиси чамъиятй гузашта, дар доираи васеъи чомеа ва ташкилотхои чамъиятй мухокимаи илмй шаванд. Тарбияи маънавй-ахлокии хонандагонро танхо мактабхои тахсилоти умумй наметавонанд пурра ба амал бароваранд, дар ин раванд бояд оила, ташкилотхои чамъиятй, ВАО, муассисахои фархангй, варзиш ва корхои ичтимой ширкати фаъол дошта бошанд. Аз ин ру, ба хисоб гирифтани манфиат ва мавкеи онон дар муносибат ба максад, арзиш ва равиш ба тарбияи насли наврас ва имконияти мусоидат дар доираи татбики стандарти давлатии тахсилот зарур аст. Стандарт дар назди хамаи субъектхои ичтимой имкониятхои иштирок дар идоракунии маорифро боз намуда, худ ба унвони механизми фаъоли хамохангии чомеа карор мегирад.
Афзалияти сиёсати давлатии маориф хифзи ягонагии фазои тахсилот дар Чумхурии Точикистон ба шумор меравад. Вай стандартхоро бо ёрии талаботи ягона ба натичахои тахсилот ва тавассути низоми умумиллии арзишхои маънавй, ки дар чавхари аслии мундаричаи тахсилот муайян мешаванд, дастгирй мекунад. Низоми арзишхои умумимиллй дар асоси консепсияи миллии тарбия карор гирифта, тахкими ягонагии фазои маорифро дар мамлакат талаб мекунад. Дар ин холат мактаб дар баробари дигар субъектхои ичтимой барои рушди шахсияти хонандагон, ташаккули маънавй, ахлокй, шахрвандй ва зехнии онон шароити мусоид фарохам меоварад.
Идоракунии тарбия дар мактаби ибтидой дар мукоиса бо дарачахои давомноки тахсилоти умумй пештар халлу фасл мешавад, зеро рохбари синф ташкилотчии асосии хаёти мактабии хонанда дар синфхои ибтидой ба шумор меравад. Рохбари синф:
- Чорабинихои беруназсинфй ва беруназмактабиро омода ва мегузаронад;
- Иштирок дар ташкилотхои ихтиёрии бачагонро таъмин менамояд;
- Барномахои тарбияи оилавй ва мактабиро хамоханг месозад;
Дар халлу фасли муаммохои инфиродии ташаккули шахсияти бача таъсир мерасонад.
Солхои охир давлат барои он ки маориф самти чамъиятй касб намояд, корхои зиёдеро ба сомон расонид. Аммо харойина дар низоми идоракунии давлатй - чамъиятии маориф масъалахои халношудаи бисёр бокй мемонанд. Масалан, масъалаи ворисият ва идоракунии чамъиятй ба хамдигар пайванди узвй дошта, фазои ягонаи маърифатро бе иштироки волидайн, чомеа, ташкилот ва корхонахои хавасманд ба вучуд овардан имконнопазир аст.
Мантики идоракунии давлатй-чамъиятии маориф дар вахдати манфиатхои давлат ва чамъият дар рохи халли муаммои тахсилоти насли наврас бо назардошти суннат ва анъанахои ичтимой ва фархангй тачассум ёфтааст.
Идоракунии низоми маориф - ин дар навбати аввал танзими хукукии фаъолияти муассисахои маърифатй ва идоракунии раванди тахсилот дар дарачаи давлатй мебошад.
Асосхои хукукии идоракунии низоми маориф дар Ч,умхурии Точикистонро Сарконуни Ч,умхурии Точикистон, ^онуни Ч,умхурии Точикистон «Дар бораи маориф», Низомнома дар бораи Вазорати маориф ва илми Ч,умхурии Точикистон ва дигар санадхои меъёрй- хукукии дар хамаи дарачахои хокимияти давлатй кабулгардида, ташкил медиханд.
Накши давлат дар танзими низоми маориф дар ичрои се вазифаи мухим тачассум
ëфтaacт:(3,55)
- Мaкoмoти к^имият бapoи xaмaи низoми мaopиф;
- Мyaccиc ë шхиби дapaчaxoи мyxтaлиф вa киcми тapкибии низoми мaopиф;
- Мacъyл бapoи тaкмили низoми мaopиф.
Дaвлaт 6o ичpoи xap яке aз ин вaзифaxo, 6a зaминaxoи мyтamaккили меъëpй- хукукй дap coxaи мaopиф мycoидaт мекyнaд.
Низoми мaopиф дap «гоя» бoяд тaъмин кyнaд:
- шaxcиятpo - mapoити xyдтaтбикй, тaвaccyти 6a дacт oвapдaни мaълyмoт;
- чaмъиятpo - имкoниятхoи 6a вучуд oвpaдaни бapнoмaи тaxcилoт, ки 6a дapaчaи мyaйяни мaълyмoтнoкй, 6o нaзapдomти дapaчa вa mapoити дacтoвapxoи oн;
- дaвлaтpo - тaвoнмaндии oмoдa нaмyдaни мyтaxaccиcoни дapaчaи кacбй 6o теъдoде, ки бapoи ичpoи yхдaдopихoи дap нaзди o^o гyзomтaни ^мъият зapypaнд.
Аз ин py, дaвлaт rnaporn^ фaъoлияти низoми тaxcилoтpo, ки дap xoлaти ичpoи вaзифaxoи 6ap души oн гyзomтamyдa кapop дopaд, тaъмин менaмoяд. Аз чyмлaи ин вaзифaxo:
- тaъcиc вa вacеъгapдoнии зaминaх,oи меъëpй - хукукй вa меxaнизмх,oи тamкилй-иктиcoдии фaъoлияти низoми мaopиф;
- нaзopaт aз бoлoи фaъoлияти мyaccиcaxoи тaълимй;
- нaзopaт aз бoлoи xap^ вocитaxoи бу^вй дap низoми мaopиф;
- нaзopaт aз бoлoи cифaти тaйëp нaмyдaни xaтмкyнaндaгoн oид 6a иxтиcocxoи дaвлaт мaблaггyзopй нaмyдa.
Бapoи oн ки низoми мaopиф 6a мaкcaдxoи дap нaзди xyд, ки бapoи ^мъият, дaвлaт вa maxcият тaвaccyти ичpoи фaъoлияти тaълимй зapypaнд, мyвaффaк maвaд, идopaкyнии бocaмapи oн зapyp acт.Бa cифaти тамута 6a тaвpи nyppa идopaкyнии мaктaбxoи тaxcилoти yмyмиpo бappacй менaмoем.
MaCTa6 ин меxaнизми мypaккaбеcт, ки бapoи 6a дacт oвapдaни мaкcaдxoи мaъpифaтй coxтa myдaacт вa бapoи oн кopи мyътaдил aз pyи pечaи мaxcyc xoc acт: нaкшaxoи мyътaдили тaълимй, бapнoмaхo, теxнoлoгия, coxтopи тaшкилии paвaнди тaълимy тapбия, тaмoюл 6a мaкcaди мaopиф, ки тaлaбoти ичpoии мyocиp тaкoзo мекyнaд. Дap чунин pечa кop кapдaни мaктaб 6o rnapornx^ мyвoфик метaвoнaд 6a rara^ax^ имкoнпaзиp тaвaccyти xap^ мyтaнocиби вaкт, неpy вa вocитaxo биpacaд.
Дap зеp coxтopи идopaкyниpo, ки xaмaкopии 4op нaмyди aмaли идopaкyниpo дap 6ap мегиpaд, бappacй мекунем (8,98);
1. Бa нaкmaгиpй-нaмoдcoзии фaxoлияти oяндaи якчoя,тapкиб вa coxтopи aмaлxoи минбaъдa.
2. Tamкилй - тaкcимoти yxдaдopй, хукук вa чaвoбгapиxoи xидмaтй, бaxaмтaъcиppacoнии aмyдй вa уфукй.
3. Poxбapй - тaъcиppacoнй 6a maxcoни aлoxидa вa гypyxxo, ки бapoи pacидaн 6a мaкcaдxo 6a кop ^лб myдaaнд.
4. Нaзopaт - paвaнди тaъмини дacтoвapдxoи мaкcaдxoи гyзomтamyдa.
X,o!a™ мyocиpи мaopиф кopкapди coxтop вa теxнoлoгияи нaв, теxнoлoгияи идopaкyнй вa мyтacoнибaн 6a ин тaгиpoти paвиш 6a тяшкил вa мyндapичaи фaъoлияти мyaccиcaxoи тaxcилoти yмyмиpo тaкoзo дopaд.
Дap mapoити кунунй дap мyaccиcaxoи тaxcилoти умумй чунин coxтopи идopaкyнй мaвчyд acт:
- Дapaчaи диpектopи мaктaб; - Дapaчaи poxбapии иттиxoдияи метoдй;
- Дapaчaи мyoвини диpектop; - Дapaчaи кopмaндoни педaгoгй.
Бapoи идopaкyнии бocaмapи мaктaб дap xap як aз ин дapaчaxo 6a тaвpи aмyдй coxтopи мaкoмoти xyд мyкappap myдaacт, ки 6o cyбъектxoи aмyдй вa уфукй пaйвaнди узвй дopaнд. Дap coxтopи тamкилй чун poxбapoни кacбй (мyoвинoни диpектop, poxбapи иттиxoдияи метoдй) cyбъетxoи мyxтaлифи ^мъ^тй (Paиcи иттифoки кacaбa, paиcи шypoи мaктaб) низ зapypaнд.
Фaъoлияти диpектopи мaктaб вa мyoвинoни oн тaвaccyти yxдaдopиxoи xидмaтй мyтoбик 6a тaлaбoти мyocиp 6a тaнзим дapoвapдa мешaвaд. Baй имкoн медиxaд, ки фaъoлияти aъзoи moxaи идopaкyнй 6o нaзapдoшти ичpoи вaзифaxoи acocии идopaкyнй вa мymaxxac мyaйян нaмyдaни мyндapичaи фaъoлияти xap яке aз aъзoи дacтгox,и идopaкyнaндa мyaйян кapдa maвaд.
Фaъoлияти вoxидxoи coxтopй тибки низoмнoмaxoи «Низoмнoмa дap бopaи Шypoи oмyзгopй», «Низoмнoмa дap бopaи иттиxoдияи метoдй» 6a тaнзим дapoвapдa меmaвaд (8,78)
Хдмин тaвp, низoми идopaкyнии дoxилимaктaбй дapaчaи aIOкaмaндии иеpapxй, минтaкaи мyaйянеpo фapo мегиpaд, ки дap oнxo мaкoмoти идopaкyнии xap як дapaчa вa aлoкaи бaйни oн фaъoлият мебapaд. Низoми идopaкyнй дap xaмaи дapaчaxo кymoдa вa тamaккyлëбaндa бyдa, xaмoxaнгии фaъoлияти xaмaи moxaxoи мyaccиcaxoи тaълимиpo тaъмин мекyнaд.
Идоракунии иттилоотй ва таъмикунандаи муассисахои маориф ва хуччатхои он барои идоракунии мактаби муосир заруранд. Барои ин фарохамоварй ва коркарди мавод, ки холати низоми тахсилотро тавсиф мекунад, зарур аст.
Низоми таъминоти идоракунии иттилоотии мактаб вазифахои зеринро ба ичро мерасонад:
- Субъектхои раванди педагогиро дар маълумоти фаъолияти онхо ва бахамтаъсиррасонй каноатманд мегардонад;
- Дар бораи холати фазои тахсилот дар мактаб, таъмини он бо воситахои тахсилот, баландбардории тахассуси омузгорон ва маълумоти хонандагон иттилоъ медихад;
- Ба субъектхои раванди педагогй маълумот ва хуччатхои ба он равонашударо мерасонад;
- Ба таври мунтаззам талаботи маърифатии хонандагон ва дарачаи рушди маънавии онхо, инчунин саломатии чисмонй ва хиссй-равонии онхоро муайян намояд;
- Ба омузгорон дар бораи ширкати волидайн дар раванди тарбия ва таълими бачагони худ, мушкилоте, ки пешоруи онон карор дорад, иттилоъ дихад.
Тавре тачрибаи муосири идоракунй нишон медихад, муайнкунии мазкури таркиби вазифахои идоракунй барои расидан ба равишхои ягонаи субъектхои идоракунй ба интихоб ва коркарди маълумоте мусоидат мекунад, ки интикол ба хамаи дарачахои идоракуниро такозо доранд. Дар ин холат мактаб имконият дорад, ки таъмини иттилоотй ва хуччатгузории худро вобаста ба талаботи инфиродии субъектхои маориф тагир дихад.
Коргузорй дар мактаб чунин мачмуи хуччатхоро фаро мегирад:
- Х,уччатхои ташкилй; - Х,уччатхои иттилоотй - маълумотй;
- Х,уччатхои таъинотй; - Х,уччатхои таълимй - педагогй (8,104)
Х,ар яке аз мачмуахои баршумурдашуда аз хуччатхои фарохам омадаанд, ки сохтор, вазифа ва
фаъолияти мактаб: ташкили кори он, хукук ва ухдадорй, чавобгарихои рохбар ва кормандон; фаъолияти таъинотии муассиса ва гайраро танзим мекунанд.
Яке аз мухимтарин самтхои васеъгардонии идоракунии мактаб тачаддуди сохтори ташкилии идоракунй мебошад, ки азнавтаксимкунии вазифахои идоракуниро миёни субъектхои маориф фаро мегирад. Намояндагии хукук ва ваколатхо аз шохаи болоии идоракунй бар поён ба амал баровардани раванди босамари педагогиро талаб дорад ва ин самаранокии идоракуниро дар хамагуна дарача боло мебардорад.Масалан, дар сохтори ташкилии идоракунии мактаб Шурои омузгорй ваколатхои зеринро намояндагй мекунад:
- Тасдики накшахои таълимй ва барномахои омузишии мактаб;
- Тасдики барномахои фанхои таълимй ва накшаи курсхои таълимй;
- Тасдики чадвали солонаи раванди таълим;
- Тасдики сохтори идорй, низомнома дар бораи вохидхои сохторй, чадвали вохидхои корй, ухдадорихои хидматй;
- Тасдики мундарича ва шакли ташкилии тахсилоти иловагии хонандагон;
- Тасдики накшаи кории мактаб дар соли тахсил ва г. (2,87)
Рохбарияти хадамоти вазифавй дорои салохиятхо дар ташкили раванди педагогй барои ба амал баровардани назорат ва тахлили ичрои барномахои таълимй ва тахсилоти иловагии хонандагон мебошад. Ба гайр аз ин, онхо максадхои инфиродии корхоро муайян намуда, иштироки омузгоронро дар кори гуруххои эчодй, иттиходияхои методй ва мачмуан рохбарии вохидхои сохторй ба накша мегиранд.
Х,амин тавр, идоракунии мактаби тахсилоти умумй- ин фаъолиятест, ки дар он тавассути банакшагирй, ташкил, рохбарй ва назорати фаъолияти якчояи ташакилшудаи субъектхои раванди педагогй мебошад, ки барои ба даст овардани максадхои маърифатй хадафхои рушди муассиса равона шудааст.Муаммо ва масъалаи низоми маориф амалан хамаи аъзои чомеа: хонандагон, волидайни онон ва кулли кормандони низоми маориф ва гайраро фаро мегирад. Ин маънои онро дорад, ки сохаи маориф чойгохест, ки завку шавки хамаи субъектхои муносибатхои чамъиятй дар он ба харакат омада, аз сохаи маориф мувофикати ин манфиатхо ва татбики амалии ононро талаб мекунад. Дар ин холат набояд фаромуш кард, ки сабаби асосии тагироти фаркунанда дар низоми маориф каноатманд набудани самти хидматрасонии маърифатии амалишаванда ва сифати маълумоти гирифташуда мебошад.
ПАЙНАВИШТ:
1. Барномаи давлатии рушди тахсилот дар Чумхурии Точикистон барои солхои 2010-2015.
^арори Х,укумати Ч,умхурии Точикистон аз 29 апрели соли 2009, № 254.
2. Журавлева, Д.И. Мотивация и проблемы в обучении/ Д.И. Журавлева - М.: Просвещение, 2003.-219 с.
3. ^онуни Ч,умх,урии Точикистон «Дар бораи маориф». - Душанбе, 2014, - 72 с.
4. Консепсияи миллии тарбия дар Ч,умх,урии Точикистон. - Душанбе, 2007.-25с.
5. Консепсияи миллии тах,силоти Ч,умх,урии Точикистон. - Душанбе: Матбуот, 2003. - 23 с.
6. Стратегияи миллии рушди тах,силоти Ч,умх,урии Точикистон то соли 2020.^арори Хукумати чумхрии Точикистон аз 30 июни 2012 № 334
7. Стандарти тах,силоти ибтидой. - Душанбе, 2010.-50с.
8. Шарифзода, Ф., Учитель - творец добра и справедливости/ Ф. Шарифзода, И.Х. Каримова. Душанбе: Ирфон, 2010.-238с.
9. Эмомалй, Рах,мон. Истиклолияти Точикистон ва эх,ёи миллат/ Э. Рах,мон. Душанбе, 2002.-560 с.
REFERENCES:
1. The State program of the education development of the Republic of Tajikistan on 2010.-2015. The Resolution Government Republics Tajikistan from April 29 2009.- 254p.
2. Juravleva, D.I. The Motivation and problems in education/D.I. Juravleva - M.: Enlightenment, 2003.219 р.
3. The law of Republic of Tajikistan "About education - Dushanbe, 1994, - 72 p.
4. Concept of the national upbringing in the Republic of Tajikistan. - Dushanbe, 2007.-25p.
5. The National concept of education of the Republic Tajikistan.-Dushanbe: Matbuot, 2003. - 23 p.
6. The National strategy of the development of education of the Republic Tajikistan till 2020.
7. Standards of elementary education.-Dushanbe,2010.-50p.
8. Sharifzoda,F.Teacher - a creator good and fairness/F.Sharifzoda,I.H.Karimova.-Dushanbe: Irfon, 2010.-238 p.
9. Emomali,Rahmon.Independence of Tajikistan and rebirth of nations/E.Rahmon.-Dushanbe,2002.-560 р.
Нравственные основы внедрения государственного стандарта начального образования в деятельности средних школ
Ключевые слова: стандарты начального образования, личность патриота, национальные ценности, нравственное воспитание, личная культура, социальная культура, семейная культура, нравственное развитие, система образования.
В статье анализируется педагогические и психологические основы и моральное воздействие показаний стандартов начального образования в средных школах. Автор показывает место образовательных стандартов начального образования во всестороннем развитии нового поколения и их воспитание в духе патриотизма, самоидентификации, самосознания, толерантности и гуманизма. А также воспитательное воздействие стандартов начальных образований на развитие личной, семейной, социальной культуры, образовательного и нравственного развития личности обосновывается с научной точки зрения.
Moral Grounds of Introduction of Primary Education of State Standards into Secondary Schools
Key words: primary education standards, patriot personality, national values, moral education, personal culture, social culture, family culture, moral development, education system.
The paper analyzes the pedagogic and psychological basis and the moral impact of primary education standards indications at secondary education schools. The author shows the educational importance of the primary education standards in full development of the new generation and in their education in the spirit of patriotism, self-identity, self-awareness, tolerance and humanism. As well, the educational impact of primary education standards on the development of personal, family, social culture, educational and moral development of a person is supported scientifically. Маълумот дар бораи муаллиф:
Ра^матова Матлуба Мирматовна, сармуаллимаи кафедраи педагогика ва психологияи коллечи омузгории Донишгои давлатии Хучанд ба номи академик Бобочон Тафуров (Цумцурии Точикистон, ш.Хучанд), E-mail: saburov.67@mail.ru Сведения об авторе:
Рахматова Матлюба Мирматовна, старщий преподаватель кафедры педагогики и психологии педагогического колледжа Худжандского государственного университета имени академика Б.Гафурова (Республика Таджикистан, г. Худжанд), E-mail: saburov.67@mail.ru Information about author:
Rahmatova Matluba Mirmatovna, senior lecturer of pedagogy and psychology department, Teacher-training College under Khujand State University named after academician B.Gafurov (Tajikistan Republic, Khujand),E-mail:saburov.67@mail.ru