Научная статья на тему 'Миллий спорт ўйинларининг этнопсихологик хусусиятлари'

Миллий спорт ўйинларининг этнопсихологик хусусиятлари Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
1286
98
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
миллий спорт ўйинлари / беллашувлар / устоз-шогирд анъанаси / халқ эпослари / ёшлар тарбияси / ватанпарварлик тарбияси / удумлар / қадриятлар / national sport games / sport competitions / coaches traditions / national epos / young breeding / patriotical education / traditions / customs

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Д Вахабова, Г Нормирзаева

Мақолада ўзбек миллий ўйинлари ва миллий маросимлари этнопсихологик жиҳатдан таҳлил этилган, уларнинг ёшларни ватанпарварлик руҳида тарбиялашдаги аҳамиятлари очиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ETNOPSICHOLOGICAL SPESIFICES OF THE NATIONAL SPORT GAMES

There are analized in the article ethnopsochological specifis of Uzbek national games and people traditions, as well considers these role in patriotic education of young.

Текст научной работы на тему «Миллий спорт ўйинларининг этнопсихологик хусусиятлари»

60 ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ ВА СПОРТ / ФИЗИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА И СПОРТ

Д. Вахабова,

Узбекистон давлат жисмоний тарбия институти

укитувчиси;

Г. Нормирзаева,

Узбекистон давлат жисмоний тарбия институти талабаси

МИЛЛИИ СПОРТ УИИНЛАРИНИНГ ЭТНОПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ

Д. ВАХАБОВА, Г. НОРМИРЗАЕВА. МИЛЛИИ СПОРТ УИИНЛАРИНИНГ ЭТНОПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ

Маколада узбек миллий уйинлари ва миллий маросимлари этнопсихологик жих,атдан тах,лил этилган, уларнинг ёшларни ватанпарварлик рух,ида тарбиялашдаги ах,амиятлари очиб бе-рилган.

Таянч иборалар: миллий спорт уйинлари, беллашувлар, устоз-шогирд анъанаси, халк эпосла-ри, ёшлар тарбияси, ватанпарварлик тарбияси, удумлар, кадриятлар.

Д. ВАХАБОВА, Г. НОРМИРЗАЕВА. ЭТНОПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ НАЦИОНАЛЬНЫХ СПОРТИВНЫХ ИГР

В статье анализируются этнопсихологические особенности узбекских национальных игр и народных обычаев, а также рассматривается их роль в патриотическом воспитании молодёжи.

Ключевые слова: национальные спортивные игры, соревнования, традиции наставничества, народные эпосы, воспитание молодёжи, патриотическое воспитание, традиции, ценности.

D. VAKHABOVA, G.NORMIRZAEVA. ETNOPSICHOLOGICAL SPESIFICES OF THE NATIONAL SPORT GAMES

There are analized in the article ethnopsochological specifis of Uzbek national games and people traditions, as well considers these role in patriotic education of young.

Keywords: national sport games, sport competitions, coaches traditions, national epos, young breeding, patriotical education, traditions, customs.

Марказий Осиё халцлари, жумладан, узбек халцининг цадим цаёт тарзларини акс эттирувчи эпосларида мардлик, жасур-лик, камтарлик, севгида садоцат, дустлик ва биродарлик, тинч-тотув яшаш, инсоний цадр-циммат, цалол ва пок тур-муш, оилада поклик улутланган. Бу каби гоялар «Алпомиш», «Кунту*миш», «Гуру*ли» туркумидаги барча достонларда, ажойиб халц эртакларида уз аксини топган.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 1

Севиб турмуш куриш, севгида вафодорлик, оилавий тотувлик каби инсоний фазилатлар Марказий Осиё халклари уруг ва элатларининг узига хос хусусияти сифатида сакланиб колган. Бугунги кунда хам ёшларни турмуш куришга муваффакиятли тайёрлашни кузлаб иш тутиш учун успирин йигит-кизларнинг жисмоний тар-биясини туFри йулга куйиш, оилавий турмуш-нинг кувончлари, ташвишлари юзасидан муай-ян даражада маълумот бериш, уларга бардошли ва матонатли булиш хамда кийинчиликларни мардонавор енгиш йулларини тушунтириш максадга мувофикдир. Бу билан уларда турмуш захматлари туFрисида тасаввур хосил килинади, янги шароитга куникиш хисси тар-киб топтирилади, шунингдек, турмушдаги зид-диятлар, карама-каршиликлар, узаро келиш-мовчиликлар ва бошка ижтимоий-психологик муаммоли холатларни хал этиш ургатилади, улар оила куришга пухта тайёрланади.

Миллатимизга хос булган миллий халк уйинларимиз фаслларга мослиги, хаётийлиги билан алохида ажралиб туради. Уйинларнинг ташкил этилиши, уларнинг утказилиши ва мазмунида ёшларнинг жисмоний сифатла-ри, иродаларини ривожлантириш билан бир каторда, уз кучларига ишонишлари, рухий бардамликларини мустахкамлаш масалалари хам уз ифодасини топган. Миллий уйинлар, пойгалар, беллашувлар турли мусобакалар, маросимлар авлоддан-авлодга утиб, тарихий меросга айланиб, сакланиб келмокда. Тарих-дан маълумки, халк сайллари, байрамлари миллий уйинларсиз утмаган, унда ёши улFайиб колганлар уз шогирдларига х,аёт эстафетаси-ни топширганлар. Сайлларда, байрамларда мусобакаларни тарафма-тараф булиб утказиш, катнашчиларнинг жамоа булиб харакат килишлари иштирокчиларнинг бакувват, эпчил ва чаккон, кийинчиликка чидамли, тиришкок ва тадбиркор булишларини такозо этган. Миллий уйинлар, кураш, купкари ва спортнинг ом-мавий турлари халк орасида кадимдан саховат белгиси сифатида хам намоён булган. Машхур улокчилар, полвонлар, халк уйинлари ишти-рокчилари тез-тез мусобакалар утказиб, белла-шувлардан тупланган маблаFни етим-есирлар, куп болали оилалар х,амда карияларга ^адя этганлар, куприклар, масжидлар, мадрасалар, каналлар, йуллар ва бошка халк х,ашарларида иштирок этганлар.

Миллий уйинлар ёш авлодни жасорат ва адолат, Ватанни севиш, халкига хизмат килиш, мех,натсеварлик, ме^р-саховат, ^алоллик ва поклик рух,ида тарбиялайди. Халк шунинг учун ^ам курашда ^алол, мард полвонни, улокда чапдаст ва мох,ир чавандозни кутлайди. Халк миллий уйинларнинг Fолибларини нафакат чи-ройли х,аракатлари, балки иштирокчининг тан-тилиги, мардлиги, чапдастлиги эвазига эъзоз-лайди. "Кувламачок", "Сокка", "Бекинмачок", "Куктерак", "Етти тош", "Ланка", "Беш тош", "Подачи", "Чавандоз", "Чакконлар ва мерган-лар", "Чиллик" каби миллий уйинлардан Ватан х,имоячилари булган жангчиларни тайёрлаш-да, уларнинг доимий жанговар х,олатларини таъминлашда кенг фойдаланилган.

Халк сайллари ва байрамларида кураш мусобакалари утказиб турилмаганда йил-лар утган сайин курашимиз йук булиб кетган булар эди. Пойгалар, киз кувди, ким узокка отади машклари, от спорти (купкари) х,ам ни^оятда кадимий миллий анъаналаримиздан х,исобланади. Аслида ана шу уйинлар замирида каттага х,урмат, ёшларга нисбатан мех,р-шафкат, болалар камоли ва тарбияси, ота-оналарнинг фарзандлари олдидаги бурчлари, фарзандлар-нинг ота-онага мехр-садокатлари мужассамла-шади. Шу боисдан, ота-боболаримиз фарзанд-ларига уларнинг жуда ёш пайтларидан бошлаб халк кахрамонлари, уларнинг ёвуз кучларга карши курашларда курсатган жасоратлари, матонат, дустлик, ахиллик, хамжихатлик фа-зилатларини узида мужассам этган достон ва эртаклар, ривоят ва афсоналарни сузлаб берганлар, миллий уйинлар асосида халол, ростгуй булиш, туFри гапириш, хаксизликка карши бефарк булмаслик, ракибга нисбатан хурмат фазилатларини сингдирганлар. Миллий уйинларда маFлуб булган ракиб хеч качон масхара килинмаган. Аксинча, хато ва камчи-ликлар биргаликда хал этилган. Болалар ижо-дий фаолият курсатиб уйин уйнар эканлар, ташкилотчилик кобилиятига эга булиб тарби-яланадилар. Бир максад йулида УртоFига ёр-дам бериш, мустакил равишда ёки уртоклари билан бирга бирор масала юзасидан карор кабул килиш ижодий ташаббускорлик намуна-си хисобланади.

Миллий уйинларнинг хар кандай тури бола-ларда жуда куплаб инсоний сифат ва хусусият-ларни шакллантиради. Миллий уйинлар маъ-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 1

62 ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ ВА СПОРТ / ФИЗИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА И СПОРТ \_/

лум даражада халкнинг мехнат фаолиятини узида акс эттиради. Миллий уйинлар халкнинг яшаш эхтиёжларидан келиб чикканлиги са-бабли, шу миллат вакиллари булмиш ёшлар-нинг келажакда айнан шу миллий ижтимоий мухитда муваффакиятли турмуш кечиришини таъминлашга каратилгандир.

Болалар ривожланишни биринчи булиб уйин фаолияти билан бошлайди. Уйин фаоли-ятида миллий уйинчоклар таълим-тарбия во-ситаси сифатида нихоятда кенг кулланилади. Халкда азалдан бола тарбиясида турли-туман уйинчоклардан, уларнинг ижобий томонлари-дан унумли фойдаланиб келинган. Шунинг учун хам халк манбаларида миллий уйинларни амал-га ошириш учун халк уйинчокларига кенг урин берилган. Оилада ота-оналар, махаллаларда махаллий хунармандлар лой, ёFоч, жун, мато-лар ва бошка материаллардан болалар учун турли хил чиройли, уларни кизиктирадиган безаклар билан безатилган, болаларни тез-да узига ром килувчи уйинчоклар ясаганлар. Уйинчоклар ясашнинг такомиллашиб бори-ши, бир неча авлодларнинг ижодий фаолияти натижасида узига хос, бежирим, такрорлан-мас узбек миллий уйинчоклари вужудга кел-ган. Бундай уйинчоклар каторида оилалар-да болаларга ясаб бериладиган турли узбек миллий либосидаги ку^ирчоклар, эртаклар ках,рамонлари, махаллий уй хайвонлари, уй-рУзFор ва маиший хизмат буюмлари кабилар-ни таъкидлаш мумкин.

Миллий уйинчокларда халкнинг турмуши, унинг кадриятлари ва, хатто, орзу-истаклари мохирона тасвирланган. Халк уйинчоклари бозорларда байрамлар ва оммавий халк сай-илларидаги томошаларда миллий уйинларни намойиш килишда кенг кулланилган. Бундай томошаларда инсонийлик, акл, идрок, фаро-сат, мардлик, халкпарварлик, шижоат каби олийжаноб хислатлар улуFланиб, ёвузлик, каллоблик, текинхурлик, манманлик, ялковлик каби салбий сифатлар каттик хажв остига олиб кораланган.

Миллатнинг кадимий минг йилликларни уз ичига олган тарихини узида акс эттирув-чи ва бугунги кундаги мавжуд урф-одатлари, кадриятлари мана шундай ку^ирчок ва бошка уйинлари оркали ёшлар онгига сингди-рилган. Ку^ирчоклар ва улар оркали турли уйинларнинг ташкил этилиши оилада болалар-

ни х,ар томонлама - аклий, ахлокий, жисмоний ва эстетик шакллантиришнинг мухим воситаси булиб хизмат килган.

Миллатимизнинг ёшларни тарбиялашида катта таъсир курсата оладиган урф-одатлари, анъаналари расм-русмлари ва маросимлари мавжуд булиб, буларни оилада болалар онгига, кундалик х,аёт тарзига сингдириш миллий кадриятларимизни кайтадан тиклаш демак-дир. Узбек халкининг узига хос турли-туман маросимлари миллий анъаналарнинг яккол куриниши хисобланади. Ёшларда ватанпар-варликнинг шаклланиши уларнинг миллий ва умуминсоний кадриятлар муштараклигини англаб етиши билан боFлик. Ватанпарварлик-ни шакллантиришда халк миллий уйинлари, маданияти, санъати ва адабиёти, турмуш тар-зи, ахлоки, эътикоди, ижтимоий рухияти билан боFлик булган урф-одатлар, маросимлар, анъаналар алохида эътиборга молик кадрият саналади.

Маросимлар кишиларнинг ижтимоий ман-фаатлари ва эхтиёжларидан келиб чикади. Ма-росимларда халкнинг узига хослиги, кувонч-севинчи, Fам-ташвиши, орзу-умиди, интилиши намоён булади. Бу тадбирларнинг мазмунида х,аёт ва улим, яшашнинг максади, инсон умри-нинг абадий эмаслиги каби психологик Fоялар хам ётади. Шунга кура хам маросимлар мухим тарбиявий ахамиятга моликдир. Маросимлар шакли ва мазмуни жихатидан хам турлича булади. Дунёда 200 дан ортик давлат булса, уларнинг барчасини узига хос ва мос тарихи, дини хамда этник келиб чикиши билан боFлик маросимлар мавжуд. Маросими йук халкнинг узи булмайди.

Маросимлар тематик ва функционал хусу-сиятларига кура турт гурухга булинади. Биринчи гурух - сузнинг малик кудратига асосланув-чи маросимлар, масалан, кинна, бадик, олкиш, KарFиш ва афсунлар.

Иккинчи гурух - болаларнинг бешик даври маросимлари (чилла, кочирик, бешикка солиш кабилар).

Учинчи гурух - туй маросимлари. Бунга ёр-ёр, улан, лапар, келин салом, куёв салом, туй олкишлари, ойна курсатар кушиклари киради.

Туртинчи гурух - мотам маросимлари (йиFи-йуклов, мотам кабилардан иборатдир).

Юкорида кайд этилган маросимларни бар-ча ёшларимиз хам билади, уларнинг мохият-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 1

мазмунини тушунади ва утказиладиган тадбир-ларда бевосита иштирок этади, дейиш унчалик туFри булмайди. Чунки собик тузум даврида узок йиллар мобайнида миллий анъанала-римиз, урф-одатларимиз, маросимларимиз урнига Fарб, асосан, рус маданиятига хос анъа-налар халк онгига сунъий равишда сингдириб келинди. Албатта, бу холат ёшларимизнинг миллийликни тушуниш даражасига, уларнинг тарбиясига хам уз таъсирини утказди. Нати-жада улар миллий удумлардан, анъаналардан анча узоклашдилар.

Кишилар минг йиллик тарихга эга булган миллий тарбиявий воситаларни, кадриятларни "эскиликка сиFиниш", "эскилик саркити", "ди-ний хурофот", "хаётдан оркада колиш" каби тушунчалар билан камситиб келдилар. Уз тур-муш тарзларига, оила мазмунига, тарбия жа-раёнига шарк тарбиясига зид булган восита ва усулларни кирита бошладилар. Кизларимиз, аёлларимиз маданиятли буламан деб сочла-рини кесдилар, турли кимёвий буёклар билан табиий чиройларига сохталик бердилар. Миллий кадриятларни кадрламаслик, оёк-ости килиш окибатида инсонлар уртасида мехр-мухаббат аста-секин кутарила бошланди. Мустакиллигимиз туфайли урф-одатларимиз, кадриятларимиз кайта тикланди.

Узбек халк миллий кадриятларидан бири хисобланган туй маросимлари хар бир ин-сон хаётида бекиёс катта ахамиятга эга. Халкимизнинг бошка купгина миллатларда учрамайдиган алохидалиги билан ажралиб ту-радиган туй-маросимлари турли-туман булиб, улар бир-бирларидан вазифалари, утказилиш тартиби ва воситалари, иштирокчилар гурухи каби жихатлари билан кескин фаркланади. Бу маросимларнинг хар бири уз номи билан ном-ланади.

Туй маросимлари жараёни болаларни туFри тарбиялашда, уларга ахлок-одоб коидаларини тушунтиришда ота-оналар олдига катор та-лаблар куйган ва улар минг йиллар давоми-да анъанавий тарзда авлоддан-авлодга утиб сакланиб келинган. Ота-оналар болаларини турли ярамас ишлардан саклаб, жамият учун керакли булган яхши ишларга кизиктиришлари, ёмон киликлар килишларини олдини олишла-ри, шаркона одоб-ахлокка зид сузларни гапир-масликлари ва уларни хам шунга ургатишлари шарт булган. Туй маросимлари хам узига хос

жамоавий тарбия вазифасини бажарган. Бу маросимларда иштирок этаётган хар бир шахс узининг яхши томонларини курсатишга хара-кат килган. Туй маросимларида купкари, ку-раш каби миллий уйинлардан фойдаланилган. Бу уйинлар тантиликни, мардликни, махалла, кишлок, уруFнинг ор-номусини химоя килишни ургатган.

Оилада болаларни маънавий-ахлокий тарбиялашда миллий анъаналарни ота-оналар туFри тушуниб олишлари, кайси анъаналар кандай максад учун хизмат килишини яхши англаб етишлари жуда мухим. Чунки мазкур талкин этилган анъаналар, урф-одатлар мазмунини, аввало, ота-оналарнинг узлари яхши узлаштириб, кундалик хаётга куллай олсалар-гина фарзандларига унинг таъсири кучлирок булади. Анъаналар уз холича мавжуд булмайди, балки кейинги авлодларга утиши, уларнинг ижтимоий идеаллари руёбга чикишига ёр-дам берганлиги учун сакланиб колинмокда. Оилаларда фарзандларни энг яхши анъаналар рухида тарбиялашга интиладилар. Бинобарин, анъаналар болаларни маънавий-ахлокий тарбиялашда миллий кадрият сифатида ижтимоий ахамият касб этади.

Юкоридаги анъаналарни фарзандларнинг онгига, табиатига сингдириш ота-оналарнинг мухим вазифаси булиб, уни муваффакиятли бажариш ёш авлодни маънавий-ахлокий тарбиялашда янада кенг имконият яратади.

Узбек халкининг кийиниш маданияти, па-зандалик санъати, алла айтиш санъати, миллий куйлар ва чолFу асбоблари, кашта, дуппи, кийик тикиш, турли миллий таомлар тайёрлаш-ни урганиш билан боFлик булган анъанавий урф-одатлари оилада болаларни маънавий-ахлокий тарбиялашда мухим ахамиятга эга булиб, улардан самарали фойдаланиш миллий кадрият сифатида хар кандай даврда мухим роль уйнаши табиийдир.

Миллий анъаналаримиз доимо ривож-ланиб боради, замон талаби асосида айрим анъаналар узгариши, замонга мослашиши мумкин булса-да, унутиб юборилмайди. Чунки уз анъаналарини унутган халкнинг келажаги булмайди. Халкимизнинг туй маросими билан боFлик яна бир анъанаси совчиликдир. Ота-оналар уFилларини уйлантириш учун кизнинг уйига совчилар юборадилар. Совчилар купни

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 1

64 ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ ВА СПОРТ / ФИЗИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА И СПОРТ

куриб, униб-усиб, ували-жували булган, эл орасида обру-эътиборли кишилар буладилар.

Совчилар булFуси келиннинг ота-онасини, оилавий хаётини, ховли-жойининг тоза-озодалигини, ота-онасининг муомаласини кузатадилар. Узбек халки урф-одатларида турмуш курмокчи булган йигит-кизларни синаб куриш шартлари хам мавжуд булган. Жумладан, кизнинг камтарин, одобли, ибо-ли, иффатли, шарм-хаёли булиши билан бир-га тикиш-бичишни эплаши, ширин ва мазали турли-туман миллий таомларни тайёрлаши, уй-рУзFор ишларини уддалаши хам хисобга олинган булса, йигитнинг акл-фаросати, ахлок-одоби, касб-хунари, ишбилармонлиги, эпчил-лиги, жисмоний соFломлиги жуда усталик билан синаб курилган.

Шунингдек, булажак кудаларнинг авлод-ларини суриштиришида катта маъно мавжуд. Уларнинг насли-насаби тозалиги, насли касал-га чалинмаганлиги, кайси инсонларнинг уруFи каби жихатларни инобатга олиш куёв ёки ке-лин танлашда мухим ахамият касб этган. Бу нарса анъанага айланиб кетганлиги учун хеч кимни ажаблантирмаган. Хар бир миллат, хар

бир халк уз насл-насабини, келажак авлоди-ни асраб-авайлаб, унинг кадрини билса, ундай миллатнинг, ундай давлатнинг келажаги буюк булиши мукаррар. Зотан, хар кандай миллатнинг равнаки, умумбашарият тарихида тутган урни мавкеи ва шухрати бевосита уз фар-зандларининг аклий ва жисмоний етуклигига боFлик.

Хуллас, узбек халки маросим, анъана, миллий уйинлари унинг турмуш тарзи, миллий хусусияти, ижтимоий психологияси, тафак-курлаш усулидан келиб чиккан булиб, мазкур халкнинг маънавиятини белгилаб беради. Биз собик иттифок даврида йул куйилган утмиш хатоларни такрорламаслигимиз учун узбек халкининг узига хос ва мос узбекона миллий удумлари, урф-одатлари ва маросимлари-ни хамда улар замирида сакланиб келинаёт-ган миллий уйинларимизни янада кенгрок ва чукуррок УрганмоFимиз, тахлил килмоFимиз, оилаларда уларни кундалик турмуш тарзига айлантирмоFимиз, инсон камолотида миллий кадриятларнинг нечоFлик ахамиятга эга экан-лигини фарзандларимиз онгига, тафаккурига сингдириб бормоFимиз лозим.

Адабиётлар:

1. Каримов И.А. Ватан равнаки учун хар биримиз масъулмиз. 9-жилд. - Т.: "Узбекистон", 2001.

2. Авлоний А. Туркий гулистон ёхуд ахлок: ибратли хикоялар. - Т.: "Узбекистон миллий энциклопедияси", 2006.

3. Калконов Э. Баркамол авлод ватан таянчи. // "Жамият ва бошкарув" журнали, 2009 йил 3-сон.

4. Усмонхужаев Т., Хужаев Ф. 1001 уйин. - Т.: Ибн Сино номидаги нашриёт, 1990.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 1

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.