Научная статья на тему 'Методика педагогического контроля уровня двигательной подготовленности девушек 16-17 лет'

Методика педагогического контроля уровня двигательной подготовленности девушек 16-17 лет Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
97
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
DISCRIMINANT / FUNCTION / MOTOR / FITNESS / MODELING / GIRLS / ДИСКРИМИНАНТНАЯ / ФУНКЦИЯ / ДВИГАТЕЛЬНАЯ / ПОДГОТОВЛЕННОСТЬ / МОДЕЛИРОВАНИЕ / ДЕВУШКИ / ДИСКРИМіНАНТНА / ФУНКЦіЯ / РУХОВА / ПіДГОТОВЛЕНіСТЬ / МОДЕЛЮВАННЯ / ДіВЧАТА

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Иващенко Ольга Витальевна

Решение проблемы повышения уровня двигательной подготовленности школьников связывается с организацией педагогического контроля на уроках физической культуры. Предполагалось, что основой для педагогического контроля уровня двигательной подготовленности девушек 16-17 лет является дискриминантная модель. Цель : определить методологические подходы к педагогическому контролю уровня двигательной подготовленности девушек 16-17 лет. Материал: В исследовании принимали участие 28 девушек старших классов (14 девушек 16 лет и 14 девушек 17 лет). Материалы исследования обработаны в программе статистического анализа IBM SPSS 20. Результаты: В процессе дискриминантного анализа была создана прогностическая модель для определения принадлежности к группе. Данная модель строит дискриминантную функцию в виде линейной комбинации предикторних переменных. Она обеспечивает лучшее разделение групп. Коэффициент корреляции между расчетными значениями дискриминантной функции и показателями принадлежности к группе равен r = 0,843. Это свидетельствует о высокой прогностичности первой канонической функции. Выводы: Девушки 16 лет имеют лучшую скоростно-силовую подготовленность, чем девушки 17 лет. Это указывает на то, что в 17 летнем возрасте причиной отставания от 16 летних девушек является их недостаточная двигательная активность. На основе канонических коэффициентов дискриминантной функции возможна классификация девушек 16 и 17 лет по уровню двигательной подготовленности в соответствии с их возрастом. Это имеет практическое значение для разработки эффективных программ физической подготовки девушек старших классов. Дискриминантная модель может быть использована для педагогического контроля уровня подготовленности девушек 16 и 17 лет.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Иващенко Ольга Витальевна

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Methodic of pedagogic control of 16-17 years’ age girls’ motor fitness

Increase of schoolchildren’s motor fitness is connected with organization of pedagogic control at physical culture lessons. It was assumed that the basis for pedagogic control of 16-17 years’ age girlsmotor fitness was discriminant model. Purpose: to determine methodological approaches to pedagogic control of 16-17 years’ age girlsmotor fitness. Material: in the research 28 senior form girls (fourteen 16 years’ age 14 girls of 17 years’ age girls) participated. Materials of the research were processed in statistical analysis programIBM SPSS 20. Results: in the process of discriminant analysis we created prognostic model for belonging to group. This model builds discriminant function in the form of linear combination of predicting variables, which ensures the best division of groups. Correlation coefficient between calculated values of discriminant function and indicators of belonging to group was r =0.843 and witnesses about high prognostic potential of first canonic function. Conclusions: 16 years’ age girls have better speed-power fitness than 17 years’ girls. It points at the fact that in 17th years’ age the reason of lagging behind 16 years’ age girls is their insufficient motor activity. On the base of canonic coefficients of discriminant function it is possible to classify 16 and 17 years’ age girls by level of their motor fitness, according to their age. It is of practical importance for working out effective programs of senior form girls’ physical training. Discriminant model can be used for pedagogic control of 16 and 17 years’ age girlsfitness.

Текст научной работы на тему «Методика педагогического контроля уровня двигательной подготовленности девушек 16-17 лет»

виховання i спорту _

ПСИХОЛОГ1Я

Методика педагопчного контролю рiвня руховоТ пiдготовленостi дiвчат 16-17 рокiв

1ващенко О.В.

Харювський нацiональний педагогiчний ymieepcumem шет Г. С. Сковороди

Анотацм:

Вирiшення проблеми пщвищення piB-ня руховоТ пiдготовленостi школяpiв пов'язуеться з оpганiзацieю педагопчного контролю на уроках фiзичноТ культури. Припускалося, що основою для педагопчного контролю piвня руховоТ пiдготовленостi дiвчат 16-17 pокiв е дискpимiнанта модель. Мета: визначити методолопчы пiдходи до педагопчного контролю piвня руховоТ пщготовленост дiвчат 16-17 pокiв. Матер'1ал: У дослщженж приймали участь 28 дiвчат старших класiв (14 дiвчат 16 роив та 14 дiвчат 17 роив). Матеpiали дослiдження опpацьованi в пpогpамi статистичного аналiзу -IBM SPSS 20. Результати: У про-цес дискpимiнантного аналiзу була створена прогностична модель для належност до групи. Дана модель будуе дискримЫантну функцию у ви-глядi лiнiйноТ комбiнацiТ пpедiктоpних змiнних, що забезпечуе найкращий подiл груп. Коефiцiент коpеляцiТ мiж розрахунковими значеннями дис-кpимiнантноТ функцп i показниками належностi до групи piвний r=0,843 i свiдчить про високу прогностичнють першоТ канонiчноТ функцiТ. Висновки: Дiвчата 16 pокiв мають кращу швид-кiсно-силову пiдготовленiсть нiж дь вчата 17 pокiв. Це вказуе на те, що у 17 piчному вiцi причиною вiдставання вщ 16 piчних дiвчат е Тх недостатня рухова активнiсть. На основi кано-нiчних коефiцiентiв дискpимiнантноТ функцп можлива класифiкацiя дь вчат 16 i 17 pокiв за piвнем руховоТ пiдготовленостi вiдповiдно до Тх вку. Це мае практичне значення для роз-робки ефективних програм фiзичноТ пiдготовки дiвчат старших клаав. Дискpимiнантна модель може бути використана для педагопчного контролю piвня пщготовленост дiвчат 16 i 17 роив.

Ключов1 слова:

ducKpuMiHaHmHa, функиця, рухова,

nidaomoeneHicmb, моделювання, di-вчата.

Иващенко О.В. Методика педагогического контроля уровня двигательной подготовленности девушек 16-17 лет. Решение проблемы повышения уровня двигательной подготовленности школьников связывается с организацией педагогического контроля на уроках физической культуры. Предполагалось, что основой для педагогического контроля уровня двигательной подготовленности девушек 16-17 лет является дискри-минантная модель. Цель: определить методологические подходы к педагогическому контролю уровня двигательной подготовленности девушек 16-17 лет. Материал: В исследовании принимали участие 28 девушек старших классов (14 девушек 16 лет и 14 девушек 17 лет). Материалы исследования обработаны в программе статистического анализа - IBM SPSS 20. Результаты: В процессе дискриминантного анализа была создана прогностическая модель для определения принадлежности к группе. Данная модель строит дискриминантную функцию в виде линейной комбинации предикторних переменных. Она обеспечивает лучшее разделение групп. Коэффициент корреляции между расчетными значениями дискрими-нантной функции и показателями принадлежности к группе равен r = 0,843. Это свидетельствует о высокой прогностичности первой канонической функции. Выводы: Девушки 16 лет имеют лучшую скоростно-силовую подготовленность, чем девушки 17 лет. Это указывает на то, что в 17 летнем возрасте причиной отставания от 16 летних девушек является их недостаточная двигательная активность. На основе канонических коэффициентов дискриминантной функции возможна классификация девушек 16 и 17 лет по уровню двигательной подготовленности в соответствии с их возрастом. Это имеет практическое значение для разработки эффективных программ физической подготовки девушек старших классов. Дискрими-нантная модель может быть использована для педагогического контроля уровня подготовленности девушек 16 и 17 лет.

дискриминантная, функция, двигательная, подготовленность, моделирование, девуш-

Ivashchenko O.V. Methodic of pedagogic control of 16-17 years' age girls' motor fitness. Increase of schoolchildren's motor fitness is connected with organization of pedagogic control at physical culture lessons. It was assumed that the basis for pedagogic control of 1617 years' age girls' motor fitness was discriminant model. Purpose: to determine methodological approaches to pedagogic control of 16-17 years' age girls' motor fitness. Material: in the research 28 senior form girls (fourteen 16 years' age 14 girls of 17 years' age girls) participated. Materials of the research were processed in statistical analysis program- IBM SPSS 20. Results: in the process of discriminant analysis we created prognostic model for belonging to group. This model builds discriminant function in the form of linear combination of predicting variables, which ensures the best division of groups. Correlation coefficient between calculated values of discriminant function and indicators of belonging to group was r=0.843 and witnesses about high prognostic potential of first canonic function. Conclusions: 16 years' age girls have better speed-power fitness than 17 years' girls. It points at the fact that in 17th years' age the reason of lagging behind 16 years' age girls is their insufficient motor activity. On the base of canonic coefficients of discriminant function it is possible to classify 16 and 17 years' age girls by level of their motor fitness, according to their age. It is of practical importance for working out effective programs of senior form girls' physical training. Discriminant model can be used for pedagogic control of 16 and 17 years' age girls' fitness.

discriminant, function, function, motor, fitness, modeling, girls.

Вступ

Виршення проблеми тдвищення piBHa рухово1 тдготовленосп школяpiв пов'язуеться з оргашзащею педагопчного контролю на уроках фiзичноï культури [8, 9], подбором тестових завдань i розробкою контр-ольних ноpмативiв [1, 11, 12]. Також методолопчними подходами до контролю рухово1 пвдготовленосп дггей i пвдлитав [5, 6, 7, 10]. Складовою педагопчного контролю е процедура класифiкацiя поточного стану pуховоï i функцiональноï шдготовленосп. Ввд œï залежить прийняття ршення у процес управлш-ня фiзичним вихованням дней i шдлптав [13, 16, 24]. Автори показують можливосп класифшаци вшэвих вщмшностей дiвчат на основi тестування функцю-

© 1ващенко О.В., 2016 doi:10.15561/18189172.2016.0504

нально].', силовоï i кооpдинацiйноï пвдготовленосп [13]. Авторами встановлено, що у факторнш моделi pуховоï пвдготовленосп виднеться комплексний розвиток рухових здiбностей, загальноï координацп, координацп pухiв piзними частинами тша, вестибу-ляpноï стшкосп [24].

Одним iз метсдав класифтаци може бути дискри-мшантний аналiз [26, 27]. Вш дае можливють з максимальною чптастю провести роздшення учнiв по групам [25]. На основi такого тдходу може бути За-пропонована рекреацшно-оздоровча технологiя тд-вищення фiзичного стану школяpiв [27].

У попеpеднiх було встановлено, що дискримшант-ний аналiз може бути ефективно використаний у кла-сифтацп pуховоï пiдготовленостi дiвчат i хлопцiв се-pеднiх [23, 24, 28] i старших клаав [21, 22]. Отримаш

32016

и

данi вказують на прогностичну значущiсть дискримь нантно! функцп в ощнщ piBHH рухово! i функцюнально! пiдготовленостi школярiв [7].

Однак, у доступнш науковiй лiтературi недостат-ньо придiляeться уваги дослiдженню можливосп використання методу моделювання для класифшаци стану рухово! та функцюнально! пвдготовленосл дь вчат шкiльного вiку.

Гтотеза до^дження. Припускалося, що основою для педагопчного контролю рiвня рухово! тдго-товленостi дiвчат 16-17 рошв е дискримiнантна модель.

Мета до^дження - визначити методолопчш тд-ходи до педагогiчного контролю рiвня рухово! тдго-товленостi дiвчат 16-17 рошв.

MaTepi&tt i методи

Учасники. У дослвдженш приймали участь 28 дь вчат старших класiв (14 дiвчат 16 рокiв та 14 дiвчат 17 рок1в) гiмназi! №144 м. Харкова.

Оргатзащя до^дження. У програму тестування ввiйшли загальновiдомi тести, наведеш у таблицi 1 [11, 12, 8, 14, 15]. Для оцшки функционального стану були використаш проби Штанге, Генчi i Сершна [3].

Статистичний анал1з. Матерiали дослвдження опрацьованi в програмi статистичного аналiзу - IBM SPSS 20. У процеа дискримiнантного аналiзу була створена прогностична модель для належностi до гру-пи. Дана модель будуе дискримiнантну функцш (або, коли груп бiльше двох - набiр дискримшантних функ-цiй) у виглядi лшшно! комбiнацi! предiкторних змш-них. Такий пiдхiд забезпечуе найкращий подiл груп.

Ц функцi! будуються за набором спостережень, для яких !х належшсть до груп вiдома. Цi функцп можуть надалi застосовуватися до нових спостережень з вщо-мими значеннями преджторних змiнних i невiдомо! груповою приналежнiстю. Для кожно! змiнно! роз-раховуються наступнi статистики: середнi значення; стандартш вiдхилення; однофакторний дисперсш-ний аналiз для кожно! змiнно! (M - статистика Боксу (Box's M test); внутр^упова кореляцшна матриця; внутрпрупова коварiацiйна матриця; коварiацiйнi матрицi для окремих груп; загальна коварiацiйна матриця). Для кожно! каношчно! дискримiнантно! функцп: власне значення; вщсоток дисперсi!; ка-нонiчна кореляцiя; лямбда У!лкса (Wilks' Lambda); Х-квадрат (Chi-square). Для кожного кроку: апрiорнi ймовiрностi; коефiцiенти функцп Фшера; нестан-дартизованi коефiцiенти функцп; лямбда У!лкса (Wilks' Lambda) для кожно! каношчно! функцп.

Результати дослвдження

У таблиц 1 наведений порiвняльний аналiз рухово! i функцюнально! пiдготовленостi дiвчат 16 i 17 рошв. Ддвчата 16 рокiв показують кращi результати у стрибку у довжину з мiсця. Вони менше помиляють-ся в оцiнцi часу бпу за 5 с (р<0,05). За результатами iнших показник1в рiзниця статистично не достовiрна (p>0,05).

Для визначення розб1жностей мiж сумарним результатом показнишв рухово! i функцюнально! тдго-товленостi дiвчат 16 i 17 рокiв був проведений дис-кримiнантний аналiз. Результати наведенi у таблицях 2-4.

Таблиця 1. Результати аналiзу рухово! i функцюнально! пiдготовленостi д!вчат 16 i 17 рошв

№ Назва Дiвчата 16 рошв Дiвчата 17 рошв t, p

X s X s

1 Стрибки з надбавками, раз 3,588 ,374 2,833 ,405 p>0,05

2 Стрибок у довжину з мкця, см 195,882 4,368 176,917 8,198 2,204; p<,05

3 Стрибок у довжину з мкця на 1/3 вщ максимального 18,007 3,128 23,317 6,318 p>0,05

4 Стрибок у довжину з мкця на 1/2 вщ максимального зусилля 15,479 2,399 10,441 1,981 p>0,05

5 Стрибок у довжину з мкця на 2/3 вщ максимального зусилля 9,369 1,822 13,325 2,462 p>0,05

6 Бк за 5 с, помилка в с ,429 ,065 ,725 ,088 -2,748; p<,05

7 Бк за 10 с, помилка в с 1,04 ,183 ,90 ,192 p>0,05

8 Бк за 20 с, помилка в с 2,176 ,447 2,0 ,353 p>0,05

9 Човниковий бк 4х9 с 9,394 1,314 7,958 1,706 p>0,05

10 Згинання i розгинання рук в упорi лежачи, раз 6,176 ,665 8,417 1,010 p>0,05

11 Згинання i розгинання рук у висi, раз 2,529 ,429 3,083 ,608 p>0,05

12 Вис на зiгнутих руках, с 18,294 1,338 15,917 2,524 p>0,05

13 Проба Штанге, с 48,529 3,676 45,0 3,963 p>0,05

14 Проба Генч^ с 30,294 1,441 28,833 1,718 p>0,05

15 Проба Серкша, 1 фаза, с 39,235 2,890 35,833 2,197 p>0,05

16 Проба Серкша, 2 фаза, с 18,823 1,829 22,083 1,653 p>0,05

17 Проба Серкша, 3 фаза, с 36,235 3,544 30,750 2,181 p>0,05

вихованняI спорту _

ПСИХОЛОГ1Я

Перша каношчна функцiя пояснюе варiацiю результата на 100%. Цей факт сввдчить про !х високу iнформативнiсть (див. табл. 1). Коефщент кореляцп мiж розрахунковими значениями дискримшангно! функци i показниками належностi до групи рiвний г=0,843. Вiн свiдчить про високу прогностичшсть першо! каношчно! функци. Власне значення першо! каношчно! функци сввдчить про вдало пiдiбранi кое-фщенти в нiй.

У таблицi 2 наведений матерiал аналiзу каношчно! функцiй. Перший рядок мiстить значення Х=0,290 та статистичну значущiсть />=0,05 для всього набору каношчних функцш. Перша функцiя мае високу дис-кримiнантну здатнiсть i значення в штерпретаци ввд-носно генерально! сукупносп.

У таблицi 3 наведенi результата класифтаци груп (93,1% даних класифжовано вiрно). Отже, дискримь

нантний аналiз дозволив дати вiдповiдь на питання: наск1льки достовiрно можна вiддiлити один клас вiд iншого за набором запропонованих змiнних; як1 з цих змшних найбiльш суттево впливають на розрiзнення класiв; до якого класу належить об'ект на основi зна-чень дискримiнантних змiнних.

Дискусiя

Для практичного застосування результатiв дис-кримшангного аналiзу використовуються коефiцiенти каношчно! дискримшангно! функци (див. табл. 4). В таблиц 5 наведена iнформацiя про значення дискримшантно! функци для перших п'яти випадшв i ви-значена належнiсть до одно! з груп. Величина P(G=g | D=d) е мiрою належиостi випадку до одно! з груп. Тобто це ймовiрнiсть того, що деякий випадок належить до прогнозовано! групи. Ця група розраховуеть-ся на основi пiдстановки у дискримiнаитну функцш

Таблиця 2. Каношчна дискримшантна функщя. Власнi значення

Функцiя Власнi значення % пояснено! дисперсм Кумулятивний % Канонiчна кореляция

1_2,454_100,0_100,0_,843_

Таблиця 3. Каношчна дискримшантна функщя. Лямбда Уилкса

Перевiрка функцт_Лямбда Уiлкса_х-квадрат_стуnенi свободи р

1_,290_22,931_17_,050

Таблиця 4. Результати класифтаци груп

Прогнозована належшсть до гру...... , • , „ Значення функци в

Класиф|катор (в1к, роки пи (в1к, роки) Всього

16 17 центрощах груп

16 100,0 ,0 100,0 1,270

%

_17_16,7_83,3_100,0_-1,799_

Таблиця 5. Коефщенти каношчно! дискримшантно! функцГГ

Назва Функщя

1

Стрибки з надбавками, раз ,065

Стрибок у довжину з мкця, см ,066

Стрибок у довжину з мкця на 1/3 вщ максимального -,003

Стрибок у довжину з мкця на 1/2 вщ максимального зусилля ,106

Стрибок у довжину з мкця на 2/3 вщ максимального зусилля -,080

Бк за 5 с, помилка в с -1,100

Бк за 10 с, помилка в с 1,393

Бк за 20 с, помилка в с -,591

Човниковий б^ 4х9 с ,138

Згинання i розгинання рук в упорi лежачи, раз ,044

Згинання i розгинання рук у висi, раз ,368

Вис на зiгнутих руках, с -,134

Проба Штанге, с -,027

Проба Генч^ с ,250

Проба Серкша, 1 фаза, с -,018

Проба Серкша, 2 фаза, с -,130

Проба Серкша, 3 фаза, с ,073

(Постшна) -18,552

s

2016 и

Таблиця 6. Статистика для окремих випадкiв

Перша група Друга група Дискримшантш бали

№ Фак- тична група Прогно- зована група P(D>d | G=g) p df P(G=g | D=d) Квадрат вщсташ Махалобка до центра Група P(G=g | D=d) Квадрат вiдстанi Махалобiса до центра Функцiя 1

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

1 17 17 ,707 1 ,996 ,141 17 ,004 11,867 -2,175

2 17 17 ,014 1 1,000 5,987 16 ,000 30,424 -4,246

Вихщш 3 17 16** ,156 1 ,668 2,015 17 ,332** 2,721 -,150

4 17 17 ,298 1 ,999 1,084 16 ,001 16,893 -2,840

5 17 17 ,230 1 ,663 1,441 16 ,337 3,491 -,599

значень набору змшних, як1 вiдповiдають даному ви-падку.

Аналiз отриманих результатiв сввдчить, що дiвчата 16 рок1в мають кращу швидк1сно-силову тдготовле-нiсть шж дiвчата 17 рок1в. Це вказуе на те, що у 17 рiчному вiцi причиною вiдставання ввд 16 рiчних дь вчат е зниження рухово! активностi.

Отриманi результата розширюють вiдомостi про особливостi розвитку рухових здiбностей у дiтей i тд-лiткiв. Також про можливють отримання ново! шфор-мацп за допомогою методу моделювання (£рмаков С. С. [4]; Adashevskiy V.M., Iermakov S. S. [17]; Худолiй О.М., 1ващенко О.В. [16]; Власов А., Демiчковський А., 1ващенко О., Лопатьев А., Птин М., П'янило Я., Худолш О. [2]).

Для аналiзу рiвня рухово! пiдготовленостi нами була використана дискримiнантна модель. Ефектив-шсть використання дискримшантно! функци у кла-сифтацп рiвня рухово! i функцюнально! тдготовле-ностi доведена у роботах Geoffrey D. Broadhead And Gabie E. Church [19], Dorita Du Toit, Anita E. Pienaar & Leani Truter [18], Худол1я О. М., 1ващенко О. В. [16]. Отримаш даннi також вказують на прогностичну зна-чущiсть дискримiнантно! функци в оцiнцi рiвня рухово! i функцiонально! пiдготовленостi дiвчат 16 i 17 рок1в.

У дослщженнях у фiзичному вихованнi i спорт багатовимiрнi методи i моделi використовуються для класифiкацi! учнiв за спонуканнями до занять спортом (Milic, M., Milavic, B., & Grgantov, Z. [33]), за руховою актившстю (Gert-Jan de Bruijn and Benjamin Gardner [20]), для класифкацп груп на спортсмени i неспортсмени (Lulzim I. [32]), для визначення динамь ки фiзичного стану дiтей 9-12 рошв пвд впливом фгт-нес програм (Dorita Du Toit, Anita E. Pienaar & Leani Truter [18]), для тдсумкового контролю функцюнально! i рухово! шдготовленосп дгтей i пiдлiткiв [6, 7, 29]. Geoffrey D. Broadhead And Gabie E. Church [19] вказують на можливють використання дискримшант-ного аналiзу для класифшацп моторно! активностi дь тей 5-12 рошв в залежносп вiд !! обсягу. Рiвняння

дискримшантно! функцii дозволяють 93% згрупова-них даних класифшувати вiрно.

Отриманi результата доповнюють науковi данi про необхадшсть структурного [24, 25, 29] i функцюналь-ного аналiзу [16, 21] рухово! падготовленосп дiтей i шдлгтшв. Цi результати пiдтверджують думку про те, що дискримшантна модель [22, 23, 28] може бути використана для педагопчного контролю рiвня тдго-товленостi дiвчат 16 i 17 рошв.

Перспективою подальших розв1док е визначення ефективностi використання дискримiнантноi функци у плануванн фiзичних навантажень у дгтей i шдлгт-кiв.

Висновки

Дiвчата 16 рокiв мають кращу швидшсно-силову пiдготовленiсть нiж дiвчата 17 рошв. Це вказуе на те, що у 17 рiчному вщ причиною вщставання вгд 16 рГч-них дiвчат е !х недостатня рухова активнiсть.

На основi канончних коефiцiентiв дискримшант-но! функцii можлива класифiкацiя дiвчат 16 i 17 рошв за рiвнем рухово! шдготовленосп вiдповiдно до !х вшу. Це мае практичне значення для розробки ефек-тивних програм фiзичноi' падготовки дiвчат старших класiв. Дискримшантна модель може бути використана для педагопчного контролю рiвня шдготовленосп дiвчат 16 i 17 рошв.

Вдячность

Дослвдження е складовою комплексно! програми науково-досладно! роботи кафедри теори та методики фiзичного виховання, оздоровчо! та лiкувальноi фь зично! культури Харкiвського нацiонального педаго-гiчного ушверситету iменi Г.С.Сковороди з проблеми «Теоретико-методичн основи моделювання процесу навчання та розвитку рухових здiбностей у дгтей i шдлгтшв» (2012-2016 рр.) (номер державно! реестраци

0112и002008).

Конфлжт iнтересiв

Автор заявляе що вщсутнш конфлшт iнтересiв.

виховання i спорту _

ПСИХОЛОГ1Я

Лiтература

1. Боднар I.P., Андрее А.С. Тести i нормативи для експрес-контролю фiзичноl пiдготовленостi i здоров'я учшв середнього шкiльного в1ку // Педагогжа, психологiя та медико-бiологiчнi про- блеми фiзичного виховання i спорту. - 2016. - N4. - С. 11-16. doi:10.15561/18189172 .2016.0402

2. Власов А. Системний пiдхiд i математичне моделювання бiологiчних та природних об'ектш i процесш / Андрш Власов, Андрш Демiчковський, Ольга 1ващенко, Анатолш Лопатьев, Мар'ян Пiтин, Ярослав П'янило, Олег Худолш // Фiзико-математичне моделювання та шформацшш технологи. - 2016. - Вип. 23. - С. 17-28. URL: https:// www.researchgate.net/publication/305914139_Sistemnij_ pidhid_i_matematicne_modeluvanna_biologicnih_ta_ prirodnih_ob%27ektiv_i_procesiv

3. Дубровский В. И. Спортивная медицина:Учебник для студентов вузов, обучающихся по педагическим спецiальностям. - 3-е изд. - М. : Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2005. - 528 с.

4. Ермаков С. С. Бюмехатчт моделi ударних румв у спортивних iграх у контекстi вдосконалення техтчно! подготовки спортсменiв / Ермаков С. С. // Теорiя та методика фiзичного виховання. - 2010. - №4. - C. 11-18. URL: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/616

5. 1ващенко О. В. Вжова динамжа функцюнально!, координацшио! й силово1 тдготовленосп дiвчат 8-9 клаив / О. В. 1ващенко, Т. В. Карпунець, Ю. В. Кршш // Теор1я та методика фiзичного виховання. - 2014. - № 1. -С. 34-42. doi:10.17309/tmfv.2014.1.1043

6. 1ващенко О. В. Педагопчний контроль рiвня рухово! тдготовленосп хлопчикв молодших класш / О. В. 1ващенко, О. М. Худолш, С. С. Ермаков, С. О. Черненко,

A. Р. Головко // Теорш та методика фiзичного виховання.

- 2015. - № 2. - С. 32-40. doi:10.17309/tmfv.2015.2.1140

7. 1ващенко О. В. Педагопчний контроль рухово! i функцюнально! тдготовленосп дiвчат 15-16 рокiв / О.

B. 1ващенко // Теор1я та методика фiзичного виховання.

- 2016. - № 3. - С. 36-50. doi:10.17309/tmfv.2016.3.1171

8. Круцевич Т.Ю. Контроль у фiзичному вихованнi дiтей, тдлпшв i молодi: навч. посiб./ Т. Ю. Круцевич, В. I. Воробйов, Г. В. Безверхня. - К.: Олiмп. л-ра, 2011. - 224 с.

9. Круцевич Т. Ю. Управление физическим состоянием подростков в системе физического воспитания. К., 2000.

- 510 с.

10.Линець М. М. Основи методики розвитку рухових якостей : навч. поиб. / М. М. Линець. - Л. : Штабар, 1997.

- 207 с.

11.Лях В.И. Двигательные способности школьников: Основы теории и методики развития. - М.: Терра -Спорт, 2000. - 192 с.

12.Лях В.И. Тесты у физическом воспитании школьников / Лях В.И. - М.: Физкультура и спорт, 2001. - 114 с.

13.Худолш О. М. Дискримшантний аналiз в оцшщ функцюнально! i рухово! тдготовленосп дшчат старших класiв / О. М. Худолш, О. В. 1ващенко // Теорiя та методика фiзичного виховання. - 2014. - № 4. - С. 12-22. doi:10.17309/tmfv.2014.4.1113

14.Худолш О. М. Педагопчна практика в школi. Повiдомлення II / О. М. Худолш, О. В. 1ващенко // Теор1я та методика фiзичного виховання. - 2011. - № 9. - С. 1932. doi:10.17309/tmfv.2011.9.740

15.Худолiй О. М. Робоча програма з педагопчно! практики в шкш (IV курс, напрям тдготовки: 6.01020 Фiзичне

References:

1. Bodnar IR, Andres AS. Tests and standards for express-control of physical fitness and health of middle school age pupils. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2016;4:11-16. doi:10.15561/18189172.2016.0402

2. Vlasov Andrij, Demichkovs'kij Andrij, Ivashchenko Ol'ga, Lopat'iev Anatolij, Pitin Mar'ian, P'ianilo Iaroslav, Khudolii Oleg. Sistemnij pidkhid i matematichne modeliuvannia biologichnikh ta prirodnikh ob'iektiv i procesiv [Systemic approach and mathematical modeling of biological and natural objects and processes]. Fiziko-matematichne modeliuvannia ta informacijni tekhnologii [Internet]. 2016 [cited 2016 Oct 07]; 23:17-28. Available from: URL: https:// www.researchgate.net/publication/305914139_Sistemnij_ pidhid_i_matematicne_modeluvanna_biologicnih_ta_ prirodnih_ob%27ektiv_i_procesiv (in Ukrainian)

3. Dubrovskij VI. Sportivnaia medicina [Sport medicine], Moscow: Vlados-Press; 2005. (in Russian)

4. Iermakov SS. Biomekhanichni modeli udarnikh rukhiv u sportivnikh igrakh u konteksti vdoskonalennia tekhnichnoi pidgotovki sportsmeniv [Bio-mechanical models of strike movements in context of perfection of sportsmen technical fitness]. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna [Internet]. 2010 [cited 2016 Oct 07]; 4:11-18. Available from: URL: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/616 (in Ukrainian)

5. Ivashchenko OV, Karpunec' TV, Krinin IuV. Vikova dinamika funkcional'noi, koordinacijnoi j silovoi pidgotovlenosti divchat 8-9 klasiv [Age dynamic of 8-9 form girls' functional, coordination and power fitness]. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna, 2014;1:34-42. doi:10.17309/tmfv.2014.1.1043 (in Ukrainian)

6. Ivashchenko OV, Khudolii OM, Iermakov SS, Chernenko SO, Golovko AR. Pedagogichnij kontrol' rivnia rukhovoi pidgotovlenosti khlopchikiv molodshikh klasiv [Pedagogic control of junior form boys' motor fitness]. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna, 2015;2:32-40. doi:10.17309/ tmfv.2015.2.1140 (in Ukrainian)

7. Ivashchenko OV. Pedagogichnij kontrol' rukhovoi i funkcional'noi pidgotovlenosti divchat 15-16 rokiv [Pedagogic control of 15-16 years' age girls' motor and functional fitness]. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna, 2016;3:36-50. doi:10.17309/tmfv.2016.3.1171 (in Ukrainian)

8. Krucevich TIu, Bezverkhnia GV. Kontrol' u fizichnomu vikhovanni ditej, pidlitkiv i molodi [Control in physical education of children, adolescents and youth], Kiev: Olympic Literature; 2011. (in Ukrainian)

9. Krucevich TIu. Upravlenie fizicheskim sostoianiem podrostkov v sisteme fizicheskogo vospitaniia [Control of adolescents' physical condition in physical education system], Kiev: Olympic Literature; 2000. (in Russian)

10.Linec MM. Osnovi metodiki rozvitku rukhovikh iakostej [Principles of methodic of motor skills' development], Lviv: Shtabar; 1997. (in Ukrainian)

11. Liakh VI. Dvigatel'nye sposobnosti shkol'nikov [Motor skills of school children], Moscow: Terra-Sport; 2000. (in Russian)

12.Liakh VI. Testy u fizicheskom vospitanii shkol'nikov [Tests in physical education of schoolchildren], Moscow: Physical Culture and Sport; 2001. (in Russian)

13.Khudolii OM, Ivashchenko OV. Diskriminantnij analiz v ocinci funkcional'noi i rukhovoi pidgotovlenosti divchat starshikh klasiv [Discriminant analysis in assessment of senior form girls' functional and motor fitness]. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna, 2014;4:12-22. doi:10.17309/

s

2016

0

BuxoBaHHa) / O. M. Xygojiift, O. B. iBa^emo, T. B. KapnyHe^ // Teopia Ta MeTogHKa $i3HHHoro BuxoBaHHa. -2012. - № 9. - C. 19-31. doi:10.17309/tmfv.2012.9.821

16.Xygojiift O.M. MogenroBaHHa прoцeсу HaBHaHHA Ta po3BHTKy pyxoBHX 3gi6H0CTeft y giTeft i nignirKiB: MoHorpa^ia / Xygonift O.M., iBa^ern» O.B. - XapKiB: OBC, 2014. - 320 c.

17.Adashevskiy V.M., Iermakov S.S., Firsova Iu.Iu., Physical mathematical modelling of difficult elements of acrobatic rock-and-roll. Physical Education of Students, 2013, vol.3, pp. 3-10. doi:10.6084/m9.figshare.662463

18.Dorita Du Toit, Anita E. Pienaar & Leani Truter. Relationship between physical fitness and academic performance in south african children. Sajr sper, 2011. 33(3), 23-35.

19.Geoffrey D. Broadhead And Gabie E. Church. Discriminant analysis of gross and fine motor proficiency data. Perceptual and Motor Skills, 1982. Volume 55, pp. 547-552. doi: 10.2466/ pms.1982.55.2.547

20.Gert-Jan de Bruijn & Benjamin Gardner. Active Commuting and Habit Strength: An Interactive and Discriminant Analyses Approach. American Journal of Health Promotion: January, 2011. Vol. 25, No. 3, pp. e27-e36. doi:10.4278/ajhp.090521-QUAN-170

21.Ivashchenko O.V. Discriminant analysis as method of pedagogic control of 9-11 forms girls' functional and motor fitness / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Cieslicka M., Muszkieta R. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). - 2015. - Vol 15. - Issue 3. - Art 86. - Pp. 576 - 581. doi:10.7752/jpes.2015.03086

22.Ivashchenko O.V. Discriminant analysis in classification of motor fitness of 9-11 forms' juniors / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Cieslicka M., Sukowska H. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). - 2015. - Vol 15. - Issue 2. - Art 37. - Pp. 238 - 244. doi:10.7752/jpes.2015.02037

23.Ivashchenko O.V. Simulation as method of classification of 7-9th form boy pupils' motor fitness / Ivashchenko O.V., Khudolii O.M., Yermakova T.S., Pilewska Wieslawa, Muszkieta Radoslaw, Stankiewicz Blazej // Journal of Physical Education and Sport (JPES). - 2015. - Vol 15. -Issue 1. - Pp 142-147. doi:10.7752/jpes.2015.01023

24.Ivashchenko O.V., Yermakova T.S. Structural model of in-group dynamic of 6-10 years old boys' motor fitness. / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. -2015. - N 10. - Pp. 24-32. doi:10.15561/18189172.2015.1004

25.Ivashchenko O.V., Yermakova T.S. Assessment of functional, coordination and power fitness of 7-8 form boys. / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. - 2015.

- N 9. - Pp. 20-25. doi:10.15561/18189172.2015.0903

26.Ivashchenko Olga. Factorial and discriminant analysis as

methodological basis of pedagogic control over motor and functional fitness of 14-16 year old girls / Olga Ivashchenko, Oleg Khudolii, Tetiana Yermakova , Sergii Iermakov, Mykola Nosko, Yuliya Nosko // Journal of Physical Education and Sport (JPES). - 2016. - Vol 16. - Issue 2. - Art 68. - Pp. 442

- 451. doi:10.7752/jpes.2016.02068

27.Kashuba V.O., Goncharova N.N., Butenko H.O. Effectiveness of health tourism application as the basis of health related recreational technology in primary school pupils' physical education. Pedagogics, psychology, medical- biological problems of physical training and sports, 2016;2:19- 25. doi:10.15561/18189172.2016.0203

28.Khudolii O.M. Classification of motor fitness of 7-9 years old boys / Khudolii O.M., Iermakov S.S., Prusik K. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). - 2015. -

tmfv.2014.4.1113

14.Khudolii OM, Ivashchenko OV. Pedagogichna praktika v shkoli [Teaching practice at school]. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna, 2011;9:19-32. doi:10.17309/ tmfv.2011.9.740 (in Ukrainian)

15.Khudolii OM, Ivashchenko OV, Karpunets' TV. Robocha prohrama z pedahohichnoyi praktyky v shkoli [Working program of school pedagogic practice]. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna, 2012;9:19-31. doi:10.17309/ tmfv.2012.9.821 (in Ukrainian)

16.Khudolii OM, Ivashchenko OV. Modeliuvannia procesu navchannia ta rozvitku rukhovikh zdibnostej u ditej i pidlitkiv [Modeling learning and development of motor skills in children and adolescents], Kharkiv: OVS; 2014. (in Ukrainian)

17.Adashevskiy VM, Iermakov SS, Firsova IuIu. Physical mathematical modelling of difficult elements of acrobatic rock-and-roll. Physical Education of Students, 2013;3:3-10. doi:10.6084/m9.figshare.662463

18.Dorita Du Toit, Anita E Pienaar, Leani Truter. Relationship between physical fitness and academic performance in south african children. Sajr sper, 2011;33(3):23-35.

19.Geoffrey D Broadhead, Gabie E Church. Discriminant analysis of gross and fine motor proficiency data. Perceptual and Motor Skills, 1982;55:547-552. doi:10.2466/ pms.1982.55.2.547

20.Gert-Jan de Bruijn, Benjamin Gardner. Active Commuting and Habit Strength: An Interactive and Discriminant Analyses Approach. American Journal of Health Promotion, 2011;25(3):e27-e36. doi:10.4278/ajhp.090521-QUAN-170

21.Ivashchenko OV, Yermakova TS, Cieslicka M, Muszkieta R. Discriminant analysis as method of pedagogic control of 9-11 forms girls' functional and motor fitness. Journal of Physical Education and Sport, 2015;15(3):576 - 581. doi:10.7752/ jpes.2015.03086

22.Ivashchenko OV, Yermakova TS, Cieslicka M, Sukowska H. Discriminant analysis in classification of motor fitness of 9-11 forms' juniors. Journal of Physical Education and Sport, 2015;15(2):238 - 244. doi:10.7752/jpes.2015.02037

23.Ivashchenko OV, Khudolii OM, Yermakova TS, Pilewska Wieslawa, Muszkieta Radoslaw, Stankiewicz Blazej. Simulation as method of classification of 7-9th form boy pupils' motor fitness. Journal of Physical Education and Sport, 2015;15(1):142-147. doi:10.7752/jpes.2015.01023

24.Ivashchenko OV, Yermakova TS. Structural model of in-group dynamic of 6-10 years old boys' motor fitness. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2015;10:24-32. doi:10.15561/18189172.2015.1004

25.Ivashchenko OV, Yermakova TS. Assessment of functional, coordination and power fitness of 7-8 form boys. Pedagogics, psychology, medical-biological problems ofphysical training andsports, 2015;9:20-25. doi:10.15561/18189172.2015.0903

26.Ivashchenko Olga, Khudolii Oleg, Yermakova Tetiana, Iermakov Sergii, Nosko Mykola, Nosko Yuliya Factorial and discriminant analysis as methodological basis of pedagogic control over motor and functional fitness of 1416 year old girls. Journal of Physical Education and Sport, 2016;16(2):442 - 451. doi:10.7752/jpes.2016.02068

27.Kashuba VO, Goncharova NN, Butenko HO. Effectiveness of health tourism application as the basis of health related recreational technology in primary school pupils' physical education. Pedagogics, psychology, medical- biological problems of physical training and sports, 2016;2:19- 25. doi:10.15561/18189172.2016.0203

28.Khudolii OM, Iermakov SS, Prusik K. Classification of

виховання i спорту _

ПСИХОЛОГ1Я

Vol 15. - Issue 2. - Art 38. - Pp. 245 - 253. doi:10.7752/ jpes.2015.02038

29.Khudolii O.M. Factorial model of motor fitness of junior forms' boys / Khudolii O.M., Iermakov S.S., Ananchenko K.V. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). - 2015. - Vol 15. - Issue 3. - Art 88. - Pp. 585 - 591. doi:10.7752/jpes.2015.03088

30.Khudolii O.M., Titarenco A.A. The effectiveness of development programming strength in primary school children. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2013, vol.7, pp. 8388. doi:10.6084/m9.figshare.744827

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

31.Kretschmann Rolf. Comparison of 9th grade students'physical activity levels during recess and regular class periods using objective measurement. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2016;4:59-63. doi:10.15561/18189172.2016.0409

32.Lulzim I. Discriminant analysis of morphologic and motor parameters of athlete and non athlete girl pupils of primary school on age 14 to 15 years. RIK, 2013; Vol.40, No.2, pp 185190. URL: http://fsprm.mk/wp-content/uploads/2013/08/ Pages-from-Spisanie-RIK-br.-2-2012-9.pdf

33.Milic M., Milavic B., & Grgantov Z. Relations between sport involvement, selfesteem, sport motivation and types of computer usage in adolescents. In S. Simovic (Ed.), Proceedings of 3rd International Scientific Congress «Anthropological Aspects of Sport, Physical Education and Recreation». November 2011. Banja Luka: University of Banja Luka, Faculty of Physical Education and Sport.

motor fitness of 7-9 years old boys. Journal of Physical Education and Sport, 2015;15(2):245 - 253. doi:10.7752/ jpes.2015.02038

29.Khudolii OM, Iermakov SS, Ananchenko KV. Factorial model of motor fitness of junior forms' boys. Journal of Physical Education and Sport, 2015;15(3):585 - 591. doi:10.7752/jpes.2015.03088

30.Khudolii OM, Titarenco AA. The effectiveness of development programming strength in primary school children. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2013;7:83-88. doi:10.6084/m9.figshare.744827

31.Kretschmann Rolf. Comparison of 9th grade students'physical activity levels during recess and regular class periods using objective measurement. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2016;4:59-63. doi:10.15561/18189172.2016.0409

32.Lulzim I. Discriminant analysis of morphologic and motor parameters of athlete and non athlete girl pupils of primary school on age 14 to 15 years. RIK [Internet]. 2013 [cited 2016 Oct 07]; 40(2):185-190. Available from: http://fsprm. mk/wp-content/uploads/2013/08/Pages-from-Spisanie-RIK-br.-2-2012-9.pdf

33.Milic M, Milavic B, Grgantov Z. Relations between sport involvement, selfesteem, sport motivation and types of computer usage in adolescents. In: S. Simovic (Ed.), Proceedings of 3rd International Scientific Congress «Anthropological Aspects of Sport, Physical Education and Recreation»». November 2011. Banja Luka: University of Banja Luka, Faculty of Physical Education and Sport.

Информация об авторе: Иващенко Ольга Витальевна; http://orcid.org/0000-0002-2708-5636; public@tmfv.com.ua; Харьковский национальный педагогический университет имени Г.С. Сковороды; ул. Алчевских 29, г. Харьков, 61002, Украина.

Цитируйте эту статью как: 1ващенко О.В. Методика педагопчного контролю ршня рухово! тдготовленосп дiвчат 16-17 роюв // Педагопка, психолопя та медико-бюлопчт проблеми фiзичного виховання i спорту. -2016. - N5. - С. 26-32. doi:10.15561/18189172.2016.0504

Электронная версия этой статьи является полной и может быть найдена на сайте: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/arhive. html

Это статья Открытого Доступа распространяется под терминами Creative Commons Attribution License, которая разрешает неограниченное использование, распространение и копирование любыми средствами, обеспечивающими должное цитирование этой оригинальной статьи (http://creativecommons.org/licenses/ by/4.0/deed.ru).

Дата поступления в редакцию: 05.10.2016 г. Принята: 20.10.2016 г.; Опубликована: 30.10.2016 г.

Information about the author: Ivashchenko O.V.; http://orcid.org/0000-0002-2708-5636; public@tmfv.com.ua; H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University; Alchevskikh str. 29, Kharkov, 61002, Ukraine.

Cite this article as: Ivashchenko O.V. Methodic of pedagogic control of 16-17 years' age girls' motor fitness. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2016;5:26-32. doi:10.15561/18189172.2016.0504

The electronic version of this article is the complete one and can be found online at: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/arhive-e.html

This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited (http://creativecommons.org/licenses/ by/4.0/deed.en).

Received: 05.10.2016

Accepted: 20.10.2016; Published: 30.10.2016

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.