UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION 2022
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
МАТЕМАТИК КОМПЕТЕНЦИЯЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ
Ш.О.Болтаева
Термиз давлат университети укитувчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.6983727
Аннотация. Ушбу мацолада математика фани, математика фанининг а^амияти, педагогикада компетентлик ва компетенция тушунчалари, математика фанига компетенциявий ёндашув, математика фаниннинг компетенциялари уацида фикр юритилади.
Калит сузлар: математика, педагогика, билим, куникма, малака, компетентлик, компетенция, таянч компетенция, махсус компетенция, касбий компетенция, мантиций фикрлаш, математик саводхонлик, ёндашув.
РАЗВИТИЕ МАТЕМАТИЧЕСКИХ КОМПЕТЕНЦИЙ
Аннотация. В данной статье рассматривается наука математика, значение математики, понятия компетентности и компетентности в педагогике, компетентностный подход к математике, математические компетенции.
Ключевые слова: математика, педагогика, знание, умение, компетентность, компетенция, компетентность, базовая компетентность, специальная компетентность, профессиональная компетентность, логическое мышление, математическая грамотность, подход.
DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL COMPETENCES
Abstract. This article discusses the science of mathematics, the meaning of mathematics, the concepts of competence and competence in pedagogy, the competence-based approach to mathematics, and mathematical competencies.
Keywords: mathematics, pedagogy, knowledge, skill, competence, competence, competence, basic competence, special competence, professional competence, logical thinking, mathematical literacy, approach.
КИРИШ
Инсоният тарихидан бизга маълумки, математика барча замонларда фанлар шох,и дея кадрланиб келинган. Шу билан бирга, "узлаштирилиши энг кийин" фанлардан х,исобланади. Математика фанлар шох,и деб таърифланиши бежизга эмас. Президентимиз Ш.М. Мирзиёев 2020 йил 31 январда Олимлар ва ёшлар билан утказилган учрашувида "Математика хдмма аник фанларга асос, бу фанни яхши билган бола аклли, кенг тафаккурли булиб усади, исталган сохдда муваффакиятли ишлаб кетади" деб таъкидлаб утганлар. Президентимиз бу таъриф билан математика фани вакилларининг олдига бир канча масалаларни устувор вазифа этиб белгилаб куйдилар. Улар куйидагилар: ёшларнинг математик саводхонлигини ошириш, математика дарсларига хорижий тажрибаларни урганган х,олда янги таълим дастурларини ишлаб чикиш, математиканинг х,ар бир мавзусининг хусусиятига кура инноввацион педагогик технологияларни куллаш, таълим олувчиларни математика фанидан вилоят, республика ва халкаро олимпиадаларида иштирокини таъминлаш; фаннинг энг сунгги янгиликларини ишлаб чикариш жараёнига тадбик этиш.
ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION 2022
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
Математика фани айнан арифметикадан иборат эмас. Яъниким, куплаб тармок ва сохаларга булингандир. Шунингдек, математика инсоннинг абстракт-мантикий фикрлаш кобилиятини юксалтиради, аклни чархлайди, хотирани мустахкамлайди хамда мантикий мушохада юритишга ургатади.
Математик тушунчалар мазмунини, коидаларни ва усулларни онгли узлаштириш оркали фикрлаш маданиятини эгаллаш, ахборотларни тушуниш, умумлаштириш ва тахлил килиш, максадни куйиш ва унга эришиш йулларини танлаш; огзаки ва ёзма нуткини асослаган холда уз фикрларини мантикан тугри, аник ва рационал ифодалаш; математиканинг асосий усулларини, жумладан математик тахлил ва моделлаштириш, назарий ва экспериментал тадкикотлар усулларини касбий фаолиятга куллаш компетенцияларига эришишдир.
Олиб борилган илмий-тадкикотишимизда бир канча психологик-педагогик хамда адабиётларни тахлил килиб курдик. Бизга шу нарса маълум булдики, компетенция ва компетентлик жуда мураккаб тушунча булиб, куп кисмга эга ва деярли барча фанлар учун хам асосий тушунчалар булиб хизмат килади. Шу сабабли, уларнинг талкини турли хажмли булиб, таркибига кура, маъно ва мантик жихатдан хам турличадир.
Талабаларнинг математикага оид таянч компетенцияларини ривожлантириш оркали халкнинг миллий рухини, яшаш тарзини, анъаналарини тиклаш ва ривожлантириш лозим. Талабаларнинг бугунги кун талабига мос булиб камол топишида уларнинг таянч компетенцияларини ривожлантириш асосий максадларимиздан биридир. Бу максадларимизни самарали амалга ошириш учун "компетенция" тушунчаси мазмунини мамлакатимиз ва хорижлик педагог олимларнинг карашларини илмий адабиётлардан тахлили килиб утамиз.
Компетентли ёндашув таълим тизимида хорижий психологик-педагогик адабиётларда XX асрнинг 60-йилларида шаклланиб, бу масала куп вактлардан бери олимлар томонидан урганиб келинмокда.
Компетенция бу биринчидан, муайян давлат органи (махаллий уз-узини бошкариш органи) ёки мансабдор шахснинг конун, низом ёки бошка хужжат билан белгиланган ваколатлари, хукук ва бурчлари доираси; иккинчидан эса, у ёки бу сохадаги билимлар, тажрибалар хисобланади.
Компетенция сузи "to compete" сузидан келиб чиккан булиб, "мусобакалашмок", "ракобатлашмок", "беллашмок" деган маънони билдиради. Сузма-суз таржима килинганда, "мусобакалашишга лаёкатлилик", "мослашувчанлик", "ютуклилик", "мувафаккиятлилик", "тушунувчанлик", "натижалилик", "укувлилик", "хосса", "хусусият", "сифат", "микдор" каби тушунчаалар асосида хам тавсифланади.
"Компетентлик" тушунчасининг лугавий маъноси турли тилларда куйидагича изохланади: competent (француз тилида) — ваколатли; competent (лотин тилида) - кобилиятли; competent (инглиз тилида) - кобилиятли.
"Компетентлик" тушунчаси таълим сохасига психологик илмий изланишлар асосида кириб келган булиб, психологик нуктаи назардан компетентлик "ноанъанавий вазиятлар, кутилмаган холларда мутахассиснинг узини кандай тутиши, мулокотга киришиши, ракиблар билан узаро муносабатларда янгича йул тутиши, ноаник вазифаларни бажаришда, зиддиятларга тула маълумотлардан фойдаланишда, изчил
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION 2022
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
ривожланиб борувчи ва мураккаб жараёнларда харакатланиш режасига эгалик"ни англатади.
Компетентлик - бу талабанинг шахсий ва ижтимоий ахамиятга эга касбий фаолиятини амалга оширилиши учун зарур булган билим, куникма ва малакаларнинг эгалланиши хамда уларни касбий фаолиятда куллай олиши билан ифодаланади [76]. Мазкур уринда «компетентлик» тушунчасининг мохияти хам тула очилади, у куйидаги икки куринишда намоён булади: компетентлик талабаларнинг шахсий сифатлари туплами хамда касбий соханинг таянч талаблари сифатида.
Касбий компетентликнинг ривожланиши - бу ижодий ривожланиш, педагог атрофда узгаришларга тез мослаша олиш ва бошкариш, тез киришиш кобилияти, жараённинг ижтимоий-иктисодий ва маънавий ривожланиши педагогнинг касбий даражасига боглик.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Математика фанига компетенциявий ёндашув касбий, шахсий ва жамиятдаги кундалик хаётда учрайдиган холатларда самарали харакат килишга имкон берадиган турли куринишдаги малакаларни талабалар томонидан эгаллашни назарда тутади. Шундай килиб, компетенциявий ёндашувда математик таълимнинг асосини амалий, тадбикий йуналишларини кучайтиришга каратилади.
Математика дарсларини ташкил килишда назариядан кура купрок амалиётга эътибор бериш хамда талабаларга тайёр укув материалларини беришга асосланган ёндашувдан маълум даражада воз кечиш талаб килинади. Математика дарсларида купрок кейс, тадкикот, лойиха, кичик укув кашфиётлари каби интерактив методлардан фойдаланиш тавсия этилади. Талабаларда кичик тадкикотчилик куникмаларини шакллантиришда кузатиш, тажриба, улчашлар, анализ (тахлил) ва синтез, индукция ва дедукция, таккослаш ва аналогия каби илмий изланиш методларидан урнида фойдаланиш талаб этилади. Укувчиларда билим ва куникмаларни шунчаки шакллантириб колмасдан, уларни хаётий вазиятларда куллай олиш компетенцияларини хам таркиб топтириш мухим ахамият касб этади.
Таянч компетенциялари 6 турга булинади. Булар:
а) Коммуникатив компетенция--ижтимоий вазиятларда она тилида хамда
бирорта хорижий тилда узаро мулокотга кириша олишни, мулокотда муомала маданиятига амал килишни, ижтимоий мослашувчанликни, хамкорликда жамоада самарали ишлай олиш лаёкатларини шакллантиришни назарда тутади.
б) АКТ дан фойдаланиш компетенцияси — медиа манбалардан зарур маълумотларни излаб топа олишни, саралашни, кайта ишлашни, саклашни, улардан самарали фойдалана олишни, уларнинг хавфсизлигини таъминлашни, медиа маданиятига эга булиш лаёкатларини шакллантиришни назарда тутади.
в) Уз-узини ривожлантириш, уз устида ишлаш компетенцияси — доимий равишда уз-узини жисмоний, маънавий, рухий, интеллектуал ва креатив ривожлантириш, камолотга интилиш, хаёт давомида мустакил укиб-урганиш, когнитивлик куникмаларини ва хаётий тажрибасини мустакил равишда мунтазам ошириб бориш, уз хатти-харакатини мукобил бахолаш ва мустакил карор кабул кила олиш куникмаларини эгаллашни назарда тутади.
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION 2022
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
г) Ижтимоий фаол фукаролик компетенцияси — жамиятда булаётган вокеа-ходиса ва жараёнларга дахлдорликни хис этиш ва уларда фаол иштирок этиш, узининг фукаролик бурч ва хукукларини билиш, унга риоя килиш, мехнат ва фукаролик муносабатларида муомала ва хукукий маданиятга эга булиш лаёкатларини шакллантиришни назарда тутади.
д) Миллий ва умуммаданий компетенцияси — ватанга садокатли, инсонларга мехр-окибатли хамда умуминсоний ва миллий кадриятларга эътикодли булиш, бадиий ва санъат асарларини тушуниш, ораста кийиниш, маданий коидаларга ва соглом турмуш тарзига амал килиш лаёкатларини шакллантиришни назарда тутади.
е) Математик саводхонлик, фан ва техника янгиликларидан хабардор булиш х,амда фойдаланиш компетенцияси — аник хисоб-китобларга асосланган холда, шахсий, оилавий, касбий ва иктисодий режаларни туза олиш, кундалик фаолиятда турли диаграмма, чизма ва моделларни укий олиш, инсон мехнатини енгиллаштирадиган, мехнат унумдорлигини оширадиган, кулай шарт-шароитга олиб келадиган фан ва техника янгиликларидан фойдалана олиш лаёкатларини шакллантиришни назарда тутади.
Махсус компетенция — касбий-педагогик фаолиятни ташкил этишга, касбий-педагогик вазифаларни окилона хал килиши, фаолияти натижаларини реал бахолаш, билим, куникма ва малакаларини изчил ривожлантириб бориш булиб, ушбу компетентлик негизида психологик, методик, информацион, креатив, инновацион ва коммуникатив компетентлик ётади.
Касбий компетенция — мутахассис томонидан касбий фаолиятни амалга ошириш учун зарур булган билим, куникма ва малакаларнинг эгалланиши ва уларни амалда юкори даражада куллай олинишидир.
Математика фанидан талабаларда шакллантириладиган компетенциялар куйидагича изохланади:
Математика фанининг компетенцияси — талабаларда реал хаётдан билим ва куникмаларни олиш, ностандарт жараёнларда харакат усулларига, муаммоларни ечишнинг эвристик методларига, улчаш малакаларига, билишнинг бошка методларидан фойдалана олиш куникмаларини ривожлантириш.
Математик билимларни амалиётда куллаш компетенцияси — талабаларда урганилган билим ва куникмаларни кундалик амалий хаётда куллай олиш.
Ахборотлар билан ишлаш компетенцияси - талабаларда турли даражадаги укув, касбий масалаларни еча олиши, масалаларни ечишда маълумотларни излаш, огзаки машклар, кроссвордлар, электрон дарсликлар, слайдлар, мустакил ишлар, интерактив тестлар, дидактик материаллар билан ишлай олиш.
Математик саводхонлик компетенцияси — талабаларда мантикан тугри нуткни ривожлантириш, математик формулаларни тугри укий олиш ва ёза олишни ривожлантириш.
Мантикий фикрлаш компетенцияси - талабаларда мантикан математик тугри фикрлаш (математик таъриф, теорема, аксиомаларга асосланган холда) ни ривожлантириш.
МУ^ОКАМА
Талабаларда математик саводхонлик компетенцияларини ривожлантиришда педагогик жараёнда лидерлик фаолиятини олиб боришда зарур буладиган билим, куникма
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION 2022
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
ва малакаларга эга булиш, аник ва ностандарт вазиятларда мустакил карор кабул кила олиш, уз-узини бошкариш ва хар бир хатти-харакати учун маъсулиятни хис этиш, касбий махорат даражаси хамда сифатни оширишга эътибор каратилади.
Талабаларга математика фанини укитилиши асосида умумий ва касбий компетенцияларини шакллантириш ва ривожлантиришда таълим тузилмасини хамда таълимни амалга ошириш шартлари, таълим олувчиларнинг жисмоний, шахсий, интеллектуал, илмий ва касбга оид сифатлари тугрисидаги нормаларни белгиловчи меъёрий хужжатлар эса асос булиб хизмат килади.
ХУЛОСА
Талаба булгуси педагог сифатида касбий педагогик компетентлигини такомиллаштиришда юкори даражадаги билим, куникма ва малакаларини шакллантириш оркали салохиятли ва ракобатбардош кадрлар булиб етишишига эришиш эса бугунги куннинг долзарб вазифасидир.
REFERENCES
1. Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида" ги УРК-637-сонли конуни. www. lex. uz.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-2909-сон карори. www. lex. uz.
3. Ш.М. Мирзиёев 2020 йил 31 январда Олимлар ва ёшлар билан утказилган учрашуви.
4. Болтаева Ш.О. Профессиально-педагогическая направленность курса математики для гуманитарных факультетов педвуза. "Гуманитарный трактат" Научный журнал о гуманитарных нуках. ISSN 2500-1159. Выпуск № 61, стр. 52-59, Кемерово 2019 год.
5. Boltaeva Sh.O. Skillfully activating the educational activities of students by pedagogue. ACADEMICIA An International Multidisciplinary Research Journal ISSN(online): 22497137, 4 April, 2020 yil.
6. Boltaeva Sh.O, Bakhriddinova Y.B Lectures For Humanitarian Faculty Students And Its Effective Conduct The American Journal of Social Sciense and Edication Innovations ISSN-2689-100x, pages 174-179, 2020 y.
7. Болтаева Ш.О Педагогнинг укув жараёнини мохирона фаоллаштириши "Таълим ва инновацион тадкикотлар"илмий журнал ISSN 2181-1709 (P), сах.60-63, Бухоро 2021 йил.
8. Болтаева Ш.О, Бахриддинова Ю.Б. Гуманитар факультет талабалари учун маъруза дарслари ва уни самарали утказиш. UzACADEMIA ilmiy-uslubiy jurnali ISSN (E)-2181-1334, 1-jild, sah.: 297-330 Avgust 2020 yil.
9. Болтаева Ш.О. "Математик таълимни ривожлантириш ва укитиш истикболининг мухим масалалари" Педагогика ва психологияда инновациялар, 7 сон, 3 жилд, Тошкент -2020.
10. Болтаева Ш.О. "Замонавий укитувчи кандай булмоги керак?" Uzluksiz ta'lim" ilmiy-uslubiy jurnal, Toshkent-2021
11. Boltaeva Sh.O. "The effectiveness of teaching mathematics to students of humanities" Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences. DOI 10.36074//logos 20.05.2022.073, Cambridge, GBR, 2022 y.
UIF-2022: 8.2 SCIENCE AND INNOVATION 2022
ISSN: 2181-3337 INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL №4
12. Зеер Э.Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход // Образование и наука. Известия. Урал. отделение РАО. 2004. - № 3. - С. 42-53.
13. Болтаева, Ш. О. (2019). ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ НАПРАВЛЕННОСТЬ КУРСА МАТЕМАТИКИ ДЛЯ ГУМАНИТАРНЫХ ФАКУЛЬТЕТОВ ПЕДВУЗА. Журнал выпускается ежемесячно, публикует статьи по гуманитарным наукам. Подробнее на, 52.
14. Usmanova, D. ., & Shodieva, G. N. (2022). ISSUES OF CLASSIFICATION OF WORD CATAGORIES IN THE UZBEK LANGUAGE. Academic Research in Educational Sciences, 3(6), 1276-1280.
15. Shоdiеvа G. N. K. СLАSSIFIСАTЮN ОF WОRDS IN UZBЕK АЫБ ЕNGLISH IN ТОЕ ЕХАMPLЕ ОF VLRBS //Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences. - 2022. - Т. 2. - №. Special Issue 4-2. - С. 1128-1131.
16. Usmonova D. et al. PRINCIPLES OF DIVISION OF WORD CATAGORIES IN UZBEK LANGUAGE //YOUTH, SCIENCE, EDUCATION: TOPICAL ISSUES, ACHIEVEMENTS AND INNOVATIONS. - 2022. - Т. 1. - №. 2. - С. 60-65.
17. Komilova N. GENDERED LEXI^N ОF ENGLISH LАNGUАGE //Science and innovation. - 2022. - Т. 1. - №. B4. - С. 192-194.
18. Abdilkadimovna K. N. THEORETICAL ANALYSIS OF GENDER RELATED WORDS IN ENGLISH LANGUAGE //YOUTH, SCIENCE, EDUCATION: TOPICAL ISSUES, ACHIEVEMENTS AND INNOVATIONS. - 2022. - Т. 1. - №. 2. - С. 179-182.