Хошимов Э.,
Жах,он иктисодиёти ва дипломатия университети «Жах,он иктисодиёти ва ХИМ» кафедраси мудири, иктисод фанлари номзоди; Худойназарова Н.,
Жах,он иктисодиёти ва дипломатия университети талабаси
МАРКАЗИЙ ОСИЁ ВА ХИТОЙ ИКТИСОДИЙ АЛОКАЛАРИНИНГ РИВОЖЛАНИШИДА «БУЮК ИПАК ЙУЛИ ИКТИСОДИЙ КОРИДОРИ» КОНЦЕПЦИЯСИНИНГ АХ,АМИЯТИ
ХОШИМОВ Э., ХУДОЙНАЗАРОВА Н. МАРКАЗИЙ ОСИЁ ВА ХИТОЙ ИКТИСОДИЙ АЛОКАЛАРИНИНГ РИВОЖЛАНИШИДА «БУЮК ИПАК ЙУЛИ ИКТИСОДИЙ КОРИДОРИ» КОНЦЕПЦИЯСИНИНГ АЦАМИЯТИ
Ушбу маколада Марказий Осиё ва Хитой иктисодий алокаларининг ривожланишида «Буюк ипак йули иктисодий коридори» концепциясининг ах,амияти очиб берилган.
Таянч иборалар: Буюк Ипак йули, иктисодий коридор, транспорт коридори, иктисодий алокалар, савдо, инвестиция.
ХОШИМОВ Э., ХУДОЙНАЗАРОВА Н. ЗНАЧЕНИЕ КОНЦЕПЦИИ «ЭКОНОМИЧЕСКОГО КОРИДОРА ВЕЛИКОГО ШЕЛКОВОГО ПУТИ» В РАЗВИТИИ ЭКОНОМИЧЕСКИХ ОТНОШЕНИЙ ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ И КИТАЯ
В данной статье раскрывается роль концепции «Экономического коридора Великого Шёлкового пути» в развитии экономических отношений Китая и Центральной Азии.
Ключевые слова: Великий Шёлковый путь, экономический коридор, транспортный коридор, экономические отношения, торговля, инвестиции.
HOSHIMOV E., KHUDOYNAZAROVA N. SIGNIFICANCE OF THE CONCEPT «ECONOMIC CORRIDOR OF GREAT SILK ROAD» IN THE DEVELOPMENT OF ECONOMIC RELATIONS OF CENTRAL ASIA AND CHINA
The article reveals the role of the concept «Economic corridor of Great Silk Road» in the development of economic relations of Central Asia and China.
Keywords: Great Silk Road, economic corridor, transport corridor, economic relations, sales, investment.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 4
1К,адимдан Буюк Ипак йули Осиё ва Европа давлатларини боглаб турувчи асосий савдо йули цисобланган.
«Буюк Ипак йули» атамаси илк бор 1877 йилда немис тадкикотчиси Фердинанд фон Рихтгофеннинг «Хитой» асарида кулланилган1. Бу йулнинг энг ривожланган даври VШ-XП асрларга туFри келиб, асосий кисми айнан Марказий Осиё давлатла-ри, хусусан, Узбекистондан утган. Ушбу йул нафакат давлатлар уртасида савдо, балки ил-мий, маданий муносабатларнинг ривожла-нишига сабаб булган ва дунё цивилизацияси ривожида мух,им урин тутган. Учинчи минг-йиллик бошига келиб кадимги Буюк Ипак йулини узаро манфаатли алокалар асосида кайтадан тиклаш х,амда х,амкорликнинг янги йуналишларини излаб топиш мух,им вазифа-га айланди.
Янги Ипак йули барпо этиш лойих,алари буйича Хитой Халк Республикасининг (ХХР) фаол уринишлари эътиборга моликдир. ХХР х,укумати томонидан охирги вактларда транспорт логистикаси сох,асига алокадор «Буюк Ипак йули иктисодий коридори» лойих,аси илгари сурилмокда2. Ушбу концепция мох,иятан ХХРнинг Марказий Осиё давлатлари, кушни мамлакатлар ва Шанхай Хамкорлик Ташкилоти (ШХТ) иштирокчи-лари билан х,амкорлигини фаоллаштириш-га каратилган булиб, мамлакат рах,бари Си Цзинпин томонидан унинг 2013 йил сентябрь ойида КозоFистонга уюштирган таш-рифи давомида илгари сурилди. Ташриф давомида Хитой раиси бу концепция Буюк Ипак йули мамлакатлари х,амкорлигини ривожлантириш, минтака тараккиётига х,исса кушиш ва дустона муносабатларни мустах,камлашнинг янги йуналиши эканли-гини таъкидлади3. Лойих,а ШХТ аъзолари ва кузатувчилари (Монголия, Покистон, Эрон, Хиндистон, АфFонистон) доирасида узаро
1 Первухин В.В. Новый шёлковый путь. // «Энергетическая политика», 2014, №3.
2 http://www.inform.kz/rus/article/2659526
3 Хитой Халк Республикаси Раиси Си Цзинпин-
нинг 2013 йил 16 сентябрда Остонада Назарбоев номидаги КозоFистон Университетидаги нутк,и.
иктисодий-савдо алокаларини кучайтиришга каратилган.
«Буюк Ипак йули иктисодий коридори»ни ташкил этишдан максад минтакавий х,ам-корликнинг янги моделини яратиш х,исоб-ланади. Анъанавий модель эса, биринчи навбатда, узаро манфаатли савдо ва инвестиция муносабатлари х,амда ягона бож-хона сиёсатини урнатиш ва кейинчалик х,укуматлараро институтларни ташкил этишни (мисол учун, Россия, КозоFистон ва Беларус-нинг келажакда Евроосиё Кенгашини тузиш режаси) кузда тутади. Фаркли томони шун-даки, «Буюк Ипак йули иктисодий коридори» концепциясида факат савдо, транспорт ва инвестициялар сох,асида х,амкорлик инобат-га олинган булиб, у интеграцион х,амкорлик лойих,аси х,исобланмайди. Эътиборлиси, у мавжуд минтакавий механизмларнинг узгар-тирилишини кузда тутмайди.
Лойих,анинг асосий йуналишлари куйида-гилардан иборат:
1. Иктисодий сиёсат ва ташки иктисодий фаолият буйича маълумот алмашинувини мустах,камлаш.
2. Трансрегионал транспорт алокаларини яхшилаш.
3. Савдо тусикларини камайтириш ва савдо учун кулай шароит яратиш.
4. Миллий валютадаги х,исобларга раFбат бериш.
5. Гуманитар алокаларни кучайтиришдир.
Хитойнинг ушбу лойих,ани амалга оши-
ришдан асосий максади куйидагилардан иборат4:
- иктисодий даражаси нисбатан колокрок булган Fарбий вилоятларни ривожлантириш (2000 йилдан ушбу дастур амалга ошириб келинмокда);
- лойих,ани камраб олувчи мамлакатлар билан узаро савдони кучайтириш;
- Европага чикувчи куруклик транспорт коридорларини диверсификация килиш;
4 http://russian.people.com.cn/31518/8400415.html
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 4
- Синзян вилоятининг баркарорлигини таъминлаш;
- мукобил энергоресурсларни жалб килиш.
Шу давргача Хитой 19 та давлат ва х,удуд
билан 11 та эркин савдо х,удуди тyFрисида шартнома имзолаган. 23 та давлат билан шу хусусда музокаралар олиб бормокда1. Бун-дан ташкари, 2013 йил октябрда Хитой Раиси Си Цзинпин Индонезияга расмий ташрифи давомида АСЕАН давлатларига «Ипак йули денгиз коридори»ни куришни таклиф килди. Бундан куриниб турибдики, Хитой «Ипак йули денгиз коридори» ва «Буюк Ипак йули иктисодий коридори» концепциялари асоси-да янада Fарб томон якинлашишни кузлаган.
Ипак йули иктисодий минтакасини таш-кил килиш буйича 2013 йил 11 декабрда Пекинда Хитойнинг марказий нашри булган «Женмин Жибао» газетаси томонидан утка-зилган халкаро анжуманда Хитойлик мута-хассисларнинг билдирган фикрларига кура, минтака шаклланиши тариф ва нотариф тусикларнинг камайиши х,исобига узаро сав-донинг ривожланиши, транспорт маршрут-ларининг оптимизацияси х,амда бизнес учун янада купрок шаффофлик вужудга келишини кузда тутади. Шу билан биргаликда, Хитой х,укумати томонидан олдинга сурилаётган «Ипак йули денгиз коридори» ташаббуси-нинг х,ам ах,амияти тyFрисида мулох,азалар билдирилди. Хитойнинг Марказий Осиё буйича тадкикот маркази рах,бар уринбосари Сун Лининг фикрига кура, денгиз коридо-рининг «Ипак йули иктисодий минтакаси» маршрути билан уланиши Евроосиёнинг узаро иктисодий алокаларини кенгайтириб-гина колмасдан, балки Марказий Осиё мам-лакатлари, Якин Шарк ва Европадан Шаркий ва Жануби-шаркий Осиё мамлакатларигача булган мамлакатлар вужудга келувчи улкан маконда транзит эвазига юкори даромад олишлари мумкин булади2.
«Иктисодий минтака»ни йулга куйишда асосий максад сифатида инфратузилма ва
1 Федоренко В. Марказий Осиёда янги Ипак йули ташаббуслари. («The new silk road initiatives in Central Asia»). // «Rethink», Вашингтон Инсти-тути, 2013 йил август.
2 http://uzapi.gov.uz/news/info/print/3450/
транспорт коммуникациялари сох,асини ри-вожлантириш, бу оркали Хитойни Европа билан боFлашда анча узокрок булган денгиз йулларига нисбатан мукобил сифатида Марказий Осиёдан утувчи куруклик кори-дорларини ривожлантириш фикри илгари сурилмокда.
Шунинг учун Хитой транзит-транспорт ко-ридорларини диверсификация килиш сиёса-тини амалга оширмокда. Хозирда Хитойдан Европага 3 йуналиш мавжуд:
1. Транссибир темирйули (13000 км) -Россия ва Хитой чегарасидан Роттердамгача.
2. Лянюнчан портидан Роттердамгача денгиз йули (10900 км).
3. Шанхай-Роттердам йуналиши (15000 км).
Хозирги кунда Хитойнинг Европа билан
амалга ошираётган 95% савдо х,ажми кийин ва киммат йуналиш: автомобиль, темирйул, денгиз транспортидан иборат маршрутни уз ичига олади. Ушбу йуналишда мах,сулот етказиб бериш 40 кунгача чузилиши мумкин, амалга оширилаётган лойих,а ор-кали бу муддатни 11 кунгача кискартириш мумкин. Бу эса, уз навбатида, Хитой учун транспорт харажатларини камайтириш х,амда мах,сулотларнинг жах,он бозорида ракобатбардошлигини ошириш имконини яратади.
Хитой Марказий Осиё билан турли сох,а-ларда (энергия, транспорт, савдо) куп томон-лама х,амкорликни шакллантириш максадида куплаб лойих,аларни амалга оширмокда. Марказий Осиё ва Хитой уртасидаги мух,им энергия лойих,алардан бири Туркманистон га-зини 1100 км лик миллий газ кувур буйлаб, Узбекистон ва K1озоFистон оркали Хитойга етказишдир. Бу лойих,а 2009 йилда уз фао-лиятини бошлаган булиб, шу йилнинг узида 40 млрд куб газ етказиб бериш максад килинган.
Бошка энергия лойих,аларидан бири KозоFистон-Xитой нефть кувури куриш лойи-х,аси булиб, у Хитойга туFридан-туFри йилига 14 миллион тонна нефть импорт килиш имконини беради. Биламизки, 2020 йилга кадар Хитойнинг энергияга эх,тиёжи 3 баробар
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 4
ошиши кутилмокда1, шунинг учун хам Марка-зий Осиё ва Хитой уртасидаги алокалар яна-да яхшиланиши кутилмокда. Ушбу лойихалар туфайли Хитой 2009 йилда Туркманистон-га (Ёлотан-Жанубий Осман газ мажмуаси) 4 млрд АКШ доллари, КозоFистонга «КазМу-найГаз» миллий нефть-газ корпорациясига 10 млрд АКШ доллари микдорида кредитлар ажратган2.
Хозирги кунда Хитой Осиё-Европа тез-юрар йуналиши ва «минтакавий куприклар» дастури буйича бир неча лойихалар устида ишламокда, унга кура Хитойдан Евроосиё, Шаркий Европа ва Уртаер денгизига йул очилади. Буни кадимги Буюк Ипак йулининг янги куриниши, дейиш мумкин. Мисол учун, Хитой ва Туркиянинг катта шахарларини боFловчи карийб 7000 километрли темирйул линиясини куришга келишилган. Бу лойиха аллакачон иш бошлаган ва 2023 йилгача ту-гатилиши кутилмокда3.
Хитой Марказий Осиёда транспорт тизи-мини ривожлантириш учун катта микдорда инвестициялар ажратмокда. Масалан, 2013 йил февралда Хитой хукумати КирFизистон ва Узбекистон уртасида 2 млрд АКШ доллар кийматидаги янги темирйул курилиши лойихасини тасдиклади.
Таъкидлаш жоизки, 2012 йилда КозоFистон ва Хитой янги «Олтинкул-Хоргос» - Хитойнинг Лянюнган портидан Марказий Осиё мам-лакатлари темирйул тизимига туташувчи янги темирйулни ишга туширди4. Хитой-КирFизистон-Узбекистон темирйулининг ку-риб битказилиши хамда Туркманистон ва Эронга давом эттирилишига хам юкори эъти-
1 Федоренко В. Марказий Осиёда янги Ипак йули ташаббуслари («The new silk road initiatives in Central Asia»). // «Rethink», Вашингтон институ-ти, 2013 йил август.
2 Пирани С. Марказий Осиё энергияси: хал килувчи нукта («Central Asian Energy: the Turning Point»). // «Emerging Markets» журнали, 2010 йил февраль.
3 Олсен Р. «Арабистон-Осиё: Хитой янги Ипак йули куряпти, аммо Урта Шарк, бунга тайёрми?» («Arabia-Asia: China Builds New Silk Road, But Is The Middle East Ready?») // "Forbes" журнали, 2012 йил октябрь.
4 «Новые торговые пути Китая». // Журнал
«Economic Safety», 2013 год февраль,
бор берилмокда. Чунки бу Хитойни Форс кУлтиFи хамда Якин Шарк минтакаси мам-лакатлари билан боFловчи энг якин йулга айланиши мумкин. Хозирда Хитой билан боFловчи транспорт коридорига Покистон юкори кизикиш билдирмокда хамда «ХХР-КирFизистон-Узбекистон» коридори билан боFланиши эхтимоли юкори, бу эса Марказий Осиё мамлакатларини Хинд океанига чикишини таъминлаб беради. Хозирда Чун-синдан (Хитой) бошланиб КозоFистон, Россия, Беларусь, Польша оркали Германиянинг Дуйсбург шахригача давом этадиган транспорт коридори мавжуд. 2013 йил 28 ноябр-дан Сиан ва Олма-ота шахарлари орасида халкаро поезд катнови йулга куйилди.
2013 йил 28 декабрда Лянюнган шах,-рида порт ташкил килиш буйича амалий харакатлар бошланди. ХХР бош вазири Ли Кецян 2013 йил 30 ноябрда Тошкентда сузлаган нутки давомида Лянюнган портини ШХТ давлатларининг биргаликдаги фойда-ланадиган порти сифатида ташкил килишни таклиф килди5. Шахар Марказий Осиё мам-лакатлари учун транспорт-логистика хизмат-ларини такдим килиши мумкин.
Шу билан биргаликда, Хитой «Буюк Ипак йули иктисодий коридори» доирасидаги масштабли хамда йирик лойихаларни амал-га ошириш давомида баркарор молиявий институт ташкил килишни таклиф килмокда. Бундай вазифани ШХТ Ривожланиш банки хам бажариши мумкинлиги таъкидланмокда.
Синзян провинциясининг «Ипак йули коридори» транспорт узелида марказ-га айлантирилиши унинг Марказий Осиё мамлакатларига якин жойлашганлиги билан белгиланади. Лойиха буйича Урумчи-Корло-КошFар-Ченду-Андижон-Тошкент-Техрон коридори кабиларни уз ичига олувчи 8 тага якин транспорт коридорла-рини шакллантириш кузда тутилган6. Бунда Тинч океанидан Болтик денгизигача булган минтакада 30 мамлакатни уз ичига олган 3
5 http://uzapi.gov.uz/news/info/print/3450/
6 Федоренко В. Марказий Осиёда янги Ипак йули ташаббуслари («The new silk road initiatives in Central Asia»). // «Rethink», Вашингтон институ-ти, 2013 йил август.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 4
млрддан ортик ах,олига эга, дунё экспорти-нинг 23%ини таъминлаб берувчи минтака назарда тутилмокда. Хитойнинг халкаро масалалар билан шуFулланувчи институти тах,лилчисининг сузларига кура, «Ипак Йули коридори» бошка анъанавий типдаги кори-дорлардан х,укуматусти органи йуклиги билан ажралиб туради.
«Буюк Ипак йули иктисодий коридори» лойих,асини амалга оширишда Россия оми-лини унутмаслик керак. Чунки тарихан Марказий Осиё минтакаси билан етакчи х,амкорликка даъво килиб келаётган Россия учун минтакада Хитой таъсирининг ку-чайиб бориши тах,дид сифатида каралиши х,амда «Иктисодий коридор» концепцияси-ни амалга оширишда жиддий тусик булиши мумкин. Жумладан, Россия ушбу лойих,ага уз манфаатларига хавф солувчи лойих,а сифатида карамаслигини баён килган булса-да, «Иктисодий минтака»нинг хитойча характердалигини таъкидламокда. Бошка давлатлар томонидан х,ам ушбу лойих,а ижобий тарзда кутиб олинмаяпти, аксинча халкаро экспертлар Пекиннинг ушбу ташаб-бусига ШХТнинг эркин савдо х,удуди ташкил килишга уриниши сифатида карамокдалар1.
Европалик мутахассисларнинг айтиши-ча2, Хитой ушбу катта маблаF талаб этувчи лойих,ани амалга оширишга молиявий жи-хатдан кодир булмаслиги мумкин. Уз навба-тида, Хитой х,ам лойих,ани амалга ошириш учун х,амда «бошка мамлакатларнинг ривож-ланиши учун катта пул бериш»ни режалаш-тирмаётганлигини билдириб утди. Лойих,а иштирокчи-давлатлар билан биргаликда амалга оширилиши лозимлиги таъкидланди. Шу билан биргаликда, хитойликлар «Буюк Ипак йули иктисодий коридори»нинг сунъий равишда мажбуран ташвикот килинаётган лойих,а эмаслигини куп бора таъкидламокда. Ушбу лойих,анинг Марказий Осиё мамла-катларига канчалик даражада кераклигини исботлашда Хитой Россия, KозоFистон ва Туркманистон учун энг йирик, Узбекистон ва
1 Ремыга В.Н. Новая глобальная стратегия Китая - «Экономический пояс шелкового пути». 2014.
2 Первухин В.В. Новый шёлковый путь. // «Энергетическая политика» журнали, 2014, 3-сон.
КирFизистон учун иккинчи, Тожикистон учун эса учинчи йирик савдо х,амкори эканлиги далил сифатида келтирилмокда3.
Айрим тах,лилчилар фикрига кура, «Буюк Ипак йули иктисодий коридори» унчалик х,ам жозибадор лойих,а эмас. Авваламбор, у Хитойга Fарбий вилоятларни ривожланти-риш, Хитой компанияларига чет эл инвести-циясини кучайтириш учун керак. Хитойда бу учун етарлича имкониятлар, молиявий ресурслар, ишлаб чикариш куввати х,амда кучли давлат компаниялари мавжуд. Марказий Осиё давлатлари ушбу лойих,анинг амалга ошишида фойдага эга булишлари мумкин, чунки бу минтаканинг Россиядан булган боFликлигини камайтиради, улар-нинг мах,сулотларни етказиб беришда х,ам Шаркий, х,ам Fарбий (Европа, Якин Шарк) йулларни диверсификация килишга ёр-дам беради. Лойи^анинг тулаконли амалга ошишида асосий тусик Россия омилидир. Шуни эътиборга олиш керакки, темирйуллар оркали ма^сулотларни Европага етказиш денгиз йулларига нисбатан анча тезрок амалга ошади. Лекин муаммо улар томонидан ташиладиган юк х,ажми, умумий ма^сулот айланмаси кам улушга эгалигидадир.
«Буюк Ипак йули иктисодий коридори»ни ташкил этишда Узбекистон иктисодий сало-х,ияти буйича катта стратегик ах,амиятга эга. Узбекистонда 171 дан ортик нефть ва та-биий газ манбалари топилган булиб, 594 миллион баррел нефть захираси мавжудлиги тасдикланган. Узбекистонда йилига 80 тонна олтин казиб олинади ва Узбекистон бу бо-рада дунёда еттинчи энг йирик олтин ишлаб чикарувчи х,исобланади. Узбекистон пахта толаси экспорти буйича дунёдаги кучли уч-ликка киради4. Асосий савдо х,амкорлари Россия, Туркия, Хитой ва КозоFистон х,исоб-ланади.
3 Хитой замонавий Халкаро муносабатлар ака-демияси ра^бари Фен Юнсзюннинг «Женмин Жи-бао» газетасидаги «Ипак йули иктисодий коридори концепцияси мох,ияти» номли мак,оласи (2013 йил 22 январь).
4 Узбекистон табиий ресурсларга бой («Uzbekistan is rich in natural resources»). // «Mining World» журнали, 2013 йил май.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 4
Узбекистонда бой энергия салохиятидан умумли фойдаланиш максадида инфраструк-турани яхшилаш борасида куплаб лойихалар амалга оширилмокда. Масалан, 2004 йилда «Узбекнефтегаз» МХК ва «Лукойл» компания-си уртасида табиий газ мажмуаларини ри-вожлантириш буйича хозиргача давом эта-ётган лойиха тасдикланган булиб, унга Осиё тараккиёт банки, Ислом тараккиёт банки, «Кредит Агрокол», БНП «Парибас» ва Корея тараккиёт банки хомийлик килмокда1.
Утган йили Пекинда Хитойнинг марказий нашри «Женмин Жибао» газетаси томонидан утказилган халкаро анжуманда Буюк Ипак йули ривожида Узбекистон мухим ахамият касб этишига алохида урFу берилди2. Мам-лакатимизнинг бир катор шахарлари Буюк Ипак йулининг мухим марказларидан хисобланади, Самарканд шахри Буюк Ипак йулининг индустриал ва инновацион мар-кази сифатида кайд этилган. Мамлакатимиз пойтахти Тошкент шахри эса транспорт-коммуникация, ишлаб чикариш ва илм-фан сохаларидаги юксак салохияти учун мазкур тармокнинг юраги деб эътироф этилган.
Хозирги кунда Узбекистон ва Хитой уртасидаги икки томонлама муносабат-лар Буюк Ипак йулидаги бунёдкорлик рухига мос равишда янги мазмун билан бойиб, узаро манфаатли алокалар янада мустахкамланаётганини куришимиз мумкин. Хитой Ташки ишлар вазирлиги расмий ваки-ли Хонг Лейнинг таъкидлашича, Узбекистон Республикаси ва ХХР рахбарларининг 2013 йил сентябр ойида Тошкентда хамда 2014 йилда Шанхайда булиб утган учрашувла-ри давлатларимиз уртасидаги муносабат-ларни мустахкамлашда мухим ахамият касб этди. Хусусан, ХХР раиси Си Цзинпиннинг Узбекистонга давлат ташрифи давомида дав-латлараро манфаатли алокаларни стратегик хамкорлик рухида кенгайтириш туFрисида
1 Россиянинг «Лукойл» компанияси узбек газ лойихасига 500 млн АК,Ш доллари ажратди («Russia's Lukoil Secures $500 million Loan for Uzbek Gas Project»). // «Марказий Осиё» журна-ли, 2012 йил март.
2 http://uza.uz/uz/society/buyuk-ipak-yo-li-bo-ylab-hamkorlik-rivojlanmoqda
тарихий ахамиятга эга хужжатлар имзо-ланди3.
Дархакикат, кейинги йилларда Узбекистон билан Хитой уртасидаги алокалар янги боскичга кутарилди. Масалан, мамлакатла-римиз уртасидаги товар айирбошлаш хаж-ми 2014 йилда 5,5 млрд АКШ долларидан ошди. ХХР раисининг 2013 йил сентябр ойида Узбекистонга давлат ташрифи доирасида умумий киймати 15 млрд АКШ долларга тенг лойихаларни амалга оширишга оид 31 та хужжат имзоланди4.
Хусусан, Хитой Миллий нефть-газ корпо-рацияси Узбекистондаги истикболли углеводород конларини урганиш ва уларни узлаштириш билан шуFулланмокда5. Бундан ташкари, табиий газни чукур кайта ишлаш лойихаси амалга оширилмокда. Буюк Ипак йулининг ёкилFи-энергетика сохасида Марказий Осиё-ХХР газ тармоFининг Узбекистон худуди оркали утиши узаро ишончли ва манфаатли муносабатларнинг ёркин дали-лидир. 2014 йилда йилига 25 млрд куб метр газни узатиш имконини берадиган Марказий Осиё-Хитой газ кувурининг 1830 километр узунликдаги учинчи тармоFининг ишга туширилиши6 бу борада олиб борилаёт-ган жадал харакатлардан дарак беради. Бу лойиха, албатта, Узбекистонга мавжуд савдо хамкорларини купайтиришга ёрдам беради.
2013 йилда хитойликлар билан хамкор-ликда транспорт коммуникацияси сохасида мамлакатимиз учун улкан стратегик ахамиятга эга буладиган яна бир йирик лойи-хани амалга ошириш бошланди. Бу уринда суз Ангрен-Поп йуналишида электрлашти-рилган янги темирйулни ва 19 километрлик темир йул тоннелини куришни кузда тута-диган лойиха хакида бормокда. Бу тоннел Узбекистоннинг марказий кисмини ФарFона водийси вилоятлари билан ишончли боFлаш, мамлакатимиз худудида ягона темирйул
3 http://uzapi.gov.uz/news/info/print/3450/
4 Уша манба.
5 Владимир Федоренко. Марказий Осиёда янги Ипак йули ташаббуслари («The new silk road initiatives in Central Asia»). // «Rethink», Вашингтон институти, 2013 йил август.
6 http://www.press-service.uz/uz/news/5079/
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 4
транспорт тизимини шакллантириш буйича ишларни якунига етказишда мух,им ах,амиятга эга. Шу билан бирга, у Европа китъасини Осиё билан боFлайдиган трансмиллий транспорт йулагининг мух,им буFини булиб хизмат килади.
Юкоридаги далиллар шуни курсатадики, Узбекистон Республикасининг ХХ1 асрда Европани ва Осиё-Тинч океани давлатла-ри билан боFловчи геосиёсий транспорт салох,ияти мух,им ах,амиятга эга ва айни пайт-да мукаммал омил х,исобланади. Шу сабабли х,озирда Узбекистон учун унинг х,удудидан утувчи коридорларда х,аракатланувчи юк та-шувчи ва уни назорат килувчи компаниялар учун фойдали ва кулай транспорт мух,итини яратиш глобал микёсдаги вазифалардан бири х,исобланади. Шунинг учун х,ам х,озирги кунда Узбекистон Республикасининг фаол ташки сиёсати биринчи навбатдаги вазифа-лар каторида мавжуд транспорт тизимини ривожлантириш масаласига катта эътибор бермокда. Сунгги йилларда транспорт тизимини такомиллаштириш буйича килинган ишларни келтириб утиш сох,ада мавжуд му-аммоларни аниклаб, уларни бартараф этиш х,амда келажакдаги истикболларни белгилаш учун аник далил булиб хизмат килади.
Мамлакатимизда янги йуналишларнинг ишга туширилиши Узбекистоннинг халкаро логистик коридорлардан фойдаланишини диверсификациялаб, риск омилини камай-тиради. Транспорт тизимини янада такомиллаштириш учун 2016 йилгача сох,ага йиллик микдорда 1,64 млрд долларлик инвестиция жалб килиш ва куйидагиларни амалга оши-риш кузда тутилган1:
1. Миллий автокорхоналар учун юкори шарт-шароитларни таъминлаш, автопарк-ларни модернизация килиш ва кенгайтириш, уларни давлат корхоналари (Узбекистон темирйуллари, Узбекистон х,аво йуллари, Узавтойул) х,амкорларига айлантириш. Автомобиль-юк ташиш лицензиялари ва сер-тификатларининг шаффоф тизимини ишлаб чикиш ва уларга нисбатан давлат божлари-
1 www.mfer.uz/uz/investment-projects/
ни камайтириш, амал килиш муддатларини узайтириш.
2. Транспорт-логистика хизматлари бозо-рини ривожлантириш, регионал ва субрегио-нал мультимодал-транспорт марказларини шакллантириш, юклар транзитини шундай марказлар ёрдамида тартибга солиш.
3. Ягона транспорт сиёсатини амалга оши-рувчи институтни шакллантириш. Хозирда транспорт тизимини бошкариш Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камаси, бир не-чта миллий корхоналар («Узбекистон темирйуллари», «Узбекистон х,аво йуллари», «Узавтойул») томонидан амалга оширилади. Бошкарувчи буFинларнинг куплиги транспорт сиёсатини ташкил килишда муаммо туF-дирмокда ва куп вактни талаб килмокда. Шунинг учун х,ам мавжуд миллий корхоналар - «Узбекистон темир йуллари», «Узбекистон х,аво йуллари», «Узавтойул» кабилар штатлари эвазига ягона бошкарувчи орган -Транспорт вазирлигини ташкил килишни куриб чикиш максадга мувофик булади.
Мамлакат транспорт-логистика тизими-нинг такомиллаштирилиши куйидагилар учун асос яратади:
- мамлакатнинг ички бизнес мух,итини уЙFунлаштириш;
- товар ва мах,сулотларнинг таннархини камайтиш ва харажатларни кискартириш;
- савдо х,ажмини баркарорлаштириш ва кенгайтириш;
- мах,аллий корхоналарнинг истеъмолчи-ларга хизмат курсатиш сифатини ошириш ва уларнинг имижини кутариш;
- мамлакат иктисодиётининг ракобатбар-дошлигини ошириш.
Умуман олганда, Буюк Ипак йули буйлаб жойлашган давлатларда карийб 3 млрд ах,оли яшашини инобатга олсак, ушбу иктисодий майдон кулами ва иктисодий салох,иятининг бах,оси накадар бебах,о эканлигини англа-шимиз мумкин. Шунинг учун х,ам, «Буюк Ипак йули иктисодий коридори» Марказий Осиё ва Хитой иктисодий алокаларининг ривожланишида катта ах,амият касб этади. Узбекистон уз транспорт-логистика тизими-ни такомиллаштириш оркали унинг мух,им кисмига, Тошкент эса Марказий Осиёнинг
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 4
йирик логистик марказига айланиш имкони-га эга булади. Халкаро савдода янада купрок улушга эришиш баробарида, Узбекистон худудидан утувчи юклар учун транзит даро-мадларини олиши мумкин. Хулоса килиб айт-ганда, «Буюк Ипак йули иктисодий коридо-
ри» стратегик концепцияси Марказий Осиё давлатлари ва Хитой уртасида нафакат савдо муносабатларини ривожлантиришда, балки маданий-маърифий, фан ва техника, транспорт, туризм сохаларидаги хамкорликни янада яхшилашда устувор ахамиятга эга.
Адабиётлар:
1. Федоренко В. «Марказий Осиёда янги Ипак йули ташаббуслари» маколаси. // «Rethink» Вашингтон Институти, 2013-йил август («The new silkroad initiatives in Central Asia»).
2. Пирани С. Марказий Осиё энергияси: хал килувчи нукта («Central Asian Energy: the Turning Point»). // «Emerging Markets» журнали, 2010 йил февраль.
3. Первухин В.В. Новый шёлковый путь. // «Энергетическая политика», 2014, №3.
4. Олсен Р. «Арабистон-Осиё: Хитой янги Ипак йули куряпти, аммо Урта Шарк бунга та-йёрми?» («Arabia-Asia: China Builds New Silk Road, But Is The Middle East Ready?») // «Forbes» журнали, 2012 йил октябрь.
5. Хитойнинг янги савдо йуллари («Новые торговые пути Китая»). // «Economic Safety» журнали, 2013 йил февраль.
6. Узбекистон табиий ресурсларга бой («Uzbekistan is rich in natural resources»). // «Mining World» журнали, 2013 йил май.
7. Ремыга В.Н. Новая глобальная стратегия Китая - «Экономический пояс шелкового пути». 2014.
8. Хитой замонавий Халкаро муносабатлар академияси рахбари Фен Юнсзюннинг «Жен-мин Жибао» газетасидаги «Ипак йули иктисодий коридори концепцияси мохияти» номли маколаси (2013 йил 22 январь).
9. http://chinalogist.ru/book/articles/analitika/ekonomicheskiy-poyas-shelkovyy-put-zapolnyaemaya-pustota
10. http://uzapi.gov.uz/news/info/print/3450/
11. www.mfer.uz/uz/investment-projects/
12. http://russian.people.com.cn/31518/8400415.html
13. http://www.inform.kz/rus/article/2659526
14. http://www.press-service.uz/uz/news/5079/
15. http://uza.uz/uz/society/buyuk-ipak-yo-li-bo-ylab-hamkorlik-rivojlanmoqda
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 4