Педагогика в медицинских ВУЗах
УДК: 378.147
МАЛАКАЛИ КАДРЛАРЛАР ТАЙЁРЛАШДА ИНТЕРАКТИВ ТАЪЛИМ УСУЛЛАРИДАН ФОЙДАЛАНГАН Х.ОЛДА ДАРС УТИШ
УСТИВОРЛИГИ
РУЗИЕВА МАХФУЗА ХИКМАТОВНА
Бухоро давлат тиббиёт институты, инглиз тили кафедраси ассистенти, Бухоро шахри. Узбекистон Республикаси.
ОИСЮ Ю 0000-0001-8665-0503 ЮЛДАШЕВА МАНЗУРА МУЗАФФАРОВНА Бухоро давлат тиббиёт институти, педагогика, психология ва тиллар кафедраси ассистенти. Бухоро шахри. Узбекистон Республикаси. ОРСЮ Ю 0000-0002-5396-1070 ТУРСУНБАЕВА МУНИСАБОНУ ТУЛКИН КИЗИ Бухоро давлат университети инглиз тили ва адабиёти факультети 1 курс талабаси Бухоро шахри. Узбекистон Республикаси. ОИСЮ Ю 0000-0002-6581-6217 АННОТАЦИЯ
Мацолада малакали кадрлар тайёрлаш мацсадида амалий машгулот дарсларини утказишда замонавий таълимнинг инновацион интерактив усулларни цуллаш масалалари хусусида мулоцаза юритилган, цамда таълим-тарбия жараёнида уцитувчи ва талаба уртасидаги узаро цамкорлик вазифалари курсатиб утилган.
Калит сузлар: технология, метод, таълим тизими, инновация, интерактив усул.
ПРИОРИТЕТ ОБУЧЕНИЯ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНТЕРАКТИВНЫХ МЕТОДОВ ОБУЧЕНИЯ ПРИ ПОДГОТОВКЕ КВАЛИФИЦИРОВАННЫХ КАДРОВ
РУЗИЕВА МАХФУЗА ХИКМАТОВНА
ассистент кафедры английского языка Бухарского государственного медицинского института. Город Бухара Республика Узбекистан. ORCID ID 0000-0001-8665-0503 ЮЛДАШЕВА МАНЗУРА МУЗАФФАРОВНА ассистент кафедры педагогики, психологии и языков Бухарского государственного медицинского института. Город Бухара Республика Узбекистан. ORCID ID 0000-0002-5396-1070 ТУРСУНБАЕВА МУНИСАБОНУ ТУЛКИН КИЗИ студентка 1 курса факультета английского языка Бухарского государственного университета. Город Бухара Республика
Узбекистан. ORCID ID 0000-0002-6581-6217 АННОТАЦИЯ
В статье рассматривается использование инновационных интерактивных методов современного образования в практике подготовки квалифицированных кадров, а также намечаются цели взаимодействия преподавателей и учащихся в образовательном процессе.
Ключевые слова: технология, метод, система образования, инновация, интерактивный метод.
THE PRIORITY OF TRAINING USING INTERACTIVE TEACHING METHODS IN THE TRAINING OF QUALIFIED PERSONNEL
RUZIEVA MAHFUSA HIKMATOVNA
Assistant of the Department of English of the Bukhara State Medical Institute. Bukhara City of the Republic of Uzbekistan.
ORCID ID 0000-0001-8665-0503
YULDASHEVA MANZURA MUZAFFAROVA
Assistant of the Department of Pedagogy, Psychology and Languages of the Bukhara State Medical Institute. Bukhara City of the Republic of Uzbekistan. ORCID ID 0000-0002-5396-1070 TURSUNBAYEVA MUNISABON TULKIN KIZI student of the 1 course of the Faculty of English of Bukhara State University. Bukhara City of the Republic of Uzbekistan.
ORCID ID 0000-0002-6581-6217 ABSTRACT
The article discusses the use of innovative interactive methods of modern education in the practice of training qualified personnel, as well as outlines the goals of interaction between teachers and students in the educational process.
Key words: technology, method, education system, innovation, interactive method.
Бугунги олий таълим тизими олдида талабаларни укув жараёни субъекти, яъни ижрочисига айлантириш, уларнинг укув муаммосини мустакил х,ал этишга йуналтиришга эришишдек мух,им вазифа турибди. Кенг ахборотлар окими туфайли ёшларга билим бериш, уларда маълум куникма ва малакалар шакллантиришнинг самарали ва замонавий йулларини излаб топишни талаб килмокда.Таълимни ташкил этиш ва йулга куйиш борасида шу хил узгаришлар кейинги йилларда дунё микёсида тобора кенг ёйилиб бораётган интерактив усулларни юзага келтирди. Бу усуллар эркин фикрлайдиган, мустакил изланадиган укувчиларни шакллантиришга йуналтирилган-лиги билан эътиборга лойикдир. Таълим беришнинг бу усулида укитиш жараёнидаги асосий ишни укувчилар томонидан амалга оширилиши, уларнинг таълим субъекти, яъни укитувчи сингари ижрочи булиши кузда тутилади. Таълим-тарбия самарадорлигини
Электронный научный журнал «Биология и интегративная медицина» №1 - январь-февраль (41) 2020
таъминлашда турли хил усуллар ва методлардан фойдаланиш асосида укувчилар шахсий сифатларининг шаклланиши х,амда ривожланиши, дунёкараши узгариши, тажрибасининг бойиши ах,амиятлидир. Бундан ташкари, бу жараёнда укувчиларнинг фаоли-ятини мунтазам назорат килиб бориш, унинг натижаларини та^лил килиш, йул куйилаётган камчилик ва хатоликлар сабабларини аниклаш ва мавжуд муаммоларни уз вактида бартараф этиш имконияти шаклланади. Интерактив методлар асосида укитувчи билан талабаларнинг биргаликдаги фаолиятигина эмас, балки таълим олаётган х,ар бир укувчи билан бошка укувчиларнинг узаро х,амкорликда дидактик фаолият курсатиши туради.
Укитиш жараёнида интерактив методларни куллаш укитув-чининг мавкеи ва вазифасини бирмунча узгартиради. Укитиш жараёнида интерактив методлар кулланганда укитувчи талабалар олдида мавзуга оид муаммоларни куйишда укув топшириш сифатида манбалардан топиш мумкин булган масалаларни бериши даркор. Укувчилар х,ал этишлари лозим булган мавзувий муаммо сунъий уйлаб топилмаслиги х,амда изланишга арзимайдиган даражада кичик булмаслиги керак. Интерфаол методлар—шундай методларки у талабаларнинг узаро мулокат ва узаро таъсиридаги дарс жараёнини амалга оширувчи усулдир. Интерактив сузи инглиз сузидан олинган булиб, —Interakt , яъни Inter —узаро, akt -харакат, таъсир, фаоллик маъноларини беради. Интерфаол усуллардаги дарслар укувчини ижодий фикрлашга, олинган ахборотларни фаолликда х,ал этишга, фикрни эркин баён этишга ташаббускорликка, гуру^ларда масалалар ечимини топишга, хамкорликда иш юритишга, фикрни ёзма равишда баён этишга чорлайди. Интерфаол методларда иш юритиш, анъанавий усуллардан воз кечиш дегани эмас. Балки мазмунни узаро фаолликда х,ал эта олиш демакдир.
Янги педагогик технология таълим тизимининг рационал йулларини ишлаб чикувчи ва лойих,алаштирувчи жараён булиб, унда укитувчи асосий масъул шахс х,исобланади. Чунки унинг асосий вазифаси ахборотни талабаларга тез, аник ва тушунарли тарзда етказиб беришдан иборат. Талабаларнинг янгиликларни кабул килишлари ва бунга мойилликлари х,амда феъл-атворлари х,ар хил булишига карамай, укитувчи уларни мустакил фикрлаш, мушохдца килиш ва хулоса чикаришга ургатиши лозим. Бунда талаба асосий х,аракатланувчи куч булиб, укиш, мутолаа килиш унинг асосий вазифаси х,исобланади. Таъкидлаш жоизки, таълим жараёнида укитувчи талабаларга укув фанининг мазмунини узлаштиришда ёрдам бериши лозим. Бунинг учун укитувчи дарс жараёнида укитишнинг ноанъанавий усулларини х,ам куллаши мумкин. Интерфаол асосда дарс жараёнини ташкил этилганда: 1. Талабанинг узаро фаоллиги ошади, х,амкор, ижодкорликда ишлаш куникмалари шаклланади. 2. Укув режа, дастур, дарслик, стандарт меъёр, кулланмалар мавзу мазмуни билан ишлаш малакалари шаклланади. 3. Таълим мазмунини, матнни мустакил мутолаа килиш, ишлаш, узлаштириш кундалик шахсий ишларига айланади. 4. Талаба эркин фикр билдириш, уз фикрини х,имоя килиш, исботлай олиш, тасдиклай олишга одатланади. 5. Энг мухими укув жараёнида дидактик мотивлар вужудга келади. Яъни укувчининг эхтиёж, хо^иш, истаги кондирилади. Укув-билув жараёнида талабанинг манфаатдорлиги ошади. Бу холат укувчини укув максадларига эришишда юкори боскичга кутаради. Дарсни интерфаол методларда ташкил этишнинг кандай афзалликлари мавжуд • Укитиш мазмуни яхши узлаштиришга олиб келади. • Уз вактида талаба-укитувчи- талабалар орасида таълимий алокалар урнатилади. • Укитиш усуллари таълим жараёнида турли хил куринишларда кечади.(якка, жуфт, гурух,, катта гуру^лар). • Узаро ахборот бериш, олиш, кайта ишлаш оркали укув
Электронный научный журнал «Биология и интегративная медицина» №1 - январь-февраль (41) 2020
материали яхши эсда колади. • Талаба да узаро мулокотга киришиш, фикр билдириш, фикр алмашиниш куникмалари шаклланади. • Укув жараёнида- талабанинг уз-узига бах,о бериши, танкидий караши ривожланади. • Талаба учун дарс кизикарли укитилаётган предмет мазмунига айланади, укиш жараёнига ижодий ёндашув, ижобий фикр намоён булади. • Х,ар бир талабани узи мустакил фикр юрита олишга, изланишга, мушохдца килишга олиб келади. Интерфаол усулда утилган дарсларда укувчи факат таълим мазмунини узлаштирибгина колмай, балки узининг танкидий ва мантикий фикрлашини х,ам ривожлантиради. Албатта интерфаол дарсларни ташкил этишнинг х,ам узига яраша камчиликлари бор.
1. Укув-билув жараёни куплаб вакт сарфлашни талаб килади.
2. Интерфаол машгулотларда барча талабаларни кераклича назорат килиб боришнинг имконияти булавермайди.
3. Жуда мураккаб материаллар урганилаётганда талабалар муаммони тулаконли, аник еча олмайдилар, бундай шароитларда укитувчининг роли паст булиши холлари кузатилади.
4. Гуру^ларда укув жараёни кечаётганда кучсиз укувчиларнинг иштироки туфайли кучли укувчилар паст балл ёки бах,о олиш холлари кузатилади. Бундай шароитда укитувчи юксак ривожланган фикрлаш кобилиятига, муаммолар буйича мушо^ада юритишга, муаммоларни уз вактида еча оладиган кобилиятга эга булиши керак. ^уйида баъзи бир интерфаол усуллар берилган булиб, амалий маштулотларни утказишда улардан фойдаланишни тавсия этамиз.
"Балик скелети" график органайзери талабаларда мавзу юзасидан муайян масала мо^иятини тасвирлаш ва ечиш кобилиятини шакллантиради. Уни куллашда талабаларда мантикий фикрлаш, мавзу мо^иятини ёритувчи таянч тушунча, маълумотларни муайян тизимга келтириш, уларни та^лил килиш куникмалари ривожланади.
"Биламан. билишни хохлайман. билиб олдим" (БББ) график органайзери талабаларга муайян мавзулар буйича билимлари даражасини бахолай олиш имконини беради. Уни куллашда талабалар гурух ёки жамоада ишлашлари мумкин. Гурухда ишлашда машгулот якунида гурухлар томонидан бажарилган ишлар тахлил килинади.
"Блиц-суров" методи (инг. "блиц" - тезкор, бир зумда) берилган саволларга киска, аник ва лунда жавоб кайтарилишини такозо этадиган метод саналади. Таълим муассасаларида ушбу методга мувофик саволлар, асосан, укитувчи томонидан берилади. Берилган саволларга жавоблар жамоавий, гурухли, жуфтлик ёки индивидуал тарзда кайтарилиши мумкин. Жавоб кайтариш шакли машгулот тури, урганилаётган мавзунинг мураккаблиги, талабаларнинг камраб олинишига кура белгиланади.
"Венн диаграммаси" график органайзери талабаларда мавзуга нисбатан тахлилий ёндошув, айрим кисмлар негизида мавзунинг умумий мохиятини узлаштириш (синтезлаш) куникмаларини хосил килишга йуналтирилади. У кичик гурухларни шакллантириш асосида аник схема буйича амалга оширилади. Ёзув тахтаси узаро тенг турт булакка ажратилади ва хар бир булакка куйидаги схема чизилади: Укитувчи урганилган мавзу, муайян таркибий кисмлар мохиятининг очиб берилишини талаб этадиган саволларни ишлаб чикиб, укувчилар эътиборига хавола килади. Талабалар берилган саволга киска муддатда лунда, аник жавоб беради. Гурух (жуфтлик)да ишлашда бир нафар талаба берилган саволга жавоб кайтаради (унинг гурухдошлари жавобни тулдиради, (бирок, фикрлар такрорланмаслиги лозим), "Венн диаграммаси" график органайзери талабалар томонидан узлаштирилган узаро якин назарий билим, маълумот ёки далилларни киёсий тахлил этишга ёрдам беради.
Ундан муайян булим ёки боблар буйича якуний дарсларни ташкил этишда фойдаланиш янада самаралидир.
"Дебат" методи (фр. "дебаттере", "дебац" - "бахслашмок") технологияси й^илиш, мажлис ёки машгулотларда бирор-бир мавзу юзасидан иштирокчилар уртасида узаро бахс уюштириш, уларнинг узаро фикр алмашишларини таъминлашга хизмат килади.
"Кластер" график органайзери ("кластер" - гунча, туплам, бо^ам) пухта уйланган стратегия булиб, уни талабалар билан якка тартибда, гурух асосида ташкил этиладиган машгулотларда куллаш мумкин. Кластерлар илгари сурилган гояларни умумлаштириш, улар уртасидаги алокаларни топиш имкониятини яратади.
"Мантикий чалкаш занжир" стратегияси тушунчалар, билдирил-ган фикрлар уртасида богликликни юзага келтириш, уларни мантикий жихатдан кетма-кетликда тугри ифодалашга ёрдам беради. Унинг мохиятига укитувчи мавзуни ёритувчи маълумотларни тугри ва нотугри тартибда баён этади. Талабаларнинг вазифаси мантикий жихатдан нотугри ифодаланган маълумотларни тугри далилларга айлантириш, юзага келган мантикий чалкашликни тузатиш, фикр-ларни муайян кетма-кетликда тугри жойлаштирган холда узилган занжирни "улаш"дан иборат.
"^арорлар шажараси" стратегияси ("^арор кабул килиш технологияси") муайян фан асосларига оид бир кадар мураккаб мавзуларни узлаштириш, маълум масалаларни хар томонлама, пухта тахлил этиш асосида улар юзасидан муайян хулосаларга келиш, муаммо юзасидан билдирилаётган бир нечта хулоса орасидан энг макбул хамда тугрисини топишга йуналтирилган техник ёндошувдир. У аввалги вазиятларда кабул килинган карорларни яна бир бора тахлил килиш, уни мукаммал тушунишга хизмат килади. Таълимда стратегияни куллаш урганилаётган муаммо юзасидан окилона карор кабул килиш (хулосага келиш) учун талабалар
Электронный научный журнал «Биология и интегративная медицина» №1 - январь-февраль (41) 2020
томонидан билдирилаётган хар бир вариантни тахлил килиш, макбул ва номакбул жихатларини аниклаш имкониятини яратади. Унга кура машгулотларда талабалар куйидаги чизма асосида ишлайди (у ёки бу тартибдаги фаолиятни олиб боришда ёзув тахтасидан фойдала-нади) Стратегиянинг узига хос жихати шундаки, у бевосита маълум лойиха асосида кулланилади.
"Нилуфар гули" технологияси дидактик муаммоларни ечишнинг самарали воситаларидан булиб, нилуфар гули куринишига эга. Асос, унга бириккан туккизта "гулбарг" (квадрат, туртбурчак ёки айланалар) ларни уз ичига оладиган бу метод Укитувчи талабаларни стратегиянинг мохияти билан таништиради. Талабалар бир нечта кичик гурухларга бириктирилади Кичик гурухларга чалкаш маълумотларни узида ифодалаган таркатмали материаллар берилади. Топширикларни бажариш учун вакт хажми (5 дакика) белгиланади. Кичик гурух таркатмали материалда ифодаланган матндаги мантикий хато ва чалкашликларни аниклайдилар. Белгиланган вакт якунлангач, хар бир гурухдан бир нафар вакил жамоани топширик мазмуни ва гурухнинг жавоблари билан таништиради Жамоада гурухларнинг жавоблари юзасидан мухокама ташкил этилади Укитувчи жамоанинг фикрига таяниб гурухлар ишини бахолайди.
'^шот-тахлил" стратегияси муаммонинг асосий турт жихатини ёритишга хизмат килади. Талабалар мавзунинг мазмунига мос муаммоларни атрофлича урганиш оркали мохиятини ёритади, уларни келтириб чикарувчи омилларни излаб, хал килиш имкониятларини топади. У ёрдамида муаммонинг куйидаги турт жихати тахлил килинади: SWOT Кучли (устун) жихатлари (хал этилаётган муаммонинг афзалликларини ёритиш) Кучсиз (заиф) жихатлари (максадга эришиш йулида ташкил этилаётган харакат-ларга ички омилларининг таъсирини урганиш) Имкониятларни
чамалаш (белгиланган вазифаларни хал этишнинг энг макбул йулларини излаш) Тахдидни урганиш (максадга эришиш йулида ташкил этилаётган харакатларга ташки омилларининг таъсири аниклаш).
"Синквейн" стратегияси. Ж.Стилл, К.Мередис, Ч.Темил томонидан ишлаб чикилган "Укиш ва ёзиш асосида танкидий фикрлашни ривожлантириш дастури"да хар бир талаба ва талабалар гурухларининг фикрлаш фаоллигини ошириш, уларда танкидий фикрлаш кобилиятини ривожлантириш учун "Синквейн" стратегия-сини куллаш самарали эканлиги айтилади. Бу уринда стратегиянинг мохияти билан танишиб утиш максадга мувофикдир. Синквейн тузиш мураккаб жараён булиб, уни самарали ташкил этиш учун муайян коидаларга амал килиш талаб этилади. Одатда, синквейн тузиш беш боскичли харакатларни ташкил этиш оркали амалга оширилади.
"Скарабей" стратегияси ("^ун™з") талабаларда мантикий фикрлаш кобилиятини, хотирани, шунингдек, муайян муаммони хал килишда уз фикрини очик, эркин ифодалаш малакасини ривожла-нишига хизмат килади. Талаба стратегияни куллаш жараёнида билимларининг сифати, даражасини холис бахолаш, урганилаётган мавзу хакидаги тасаввури куламини аниклаш имкониятини кулга киритади. Стратегия, шунингдек, турли гояларни очик, эркин, мантикан ифодалаш, улар уртасидаги узаро богликликни аниклашда хам самарали саналади. Унинг ёрдамида талабаларда куйидаги сифатларни шакллантириш, ривожлантиришга эришиш мумкин: мустакил ишлаш; мулокатга эркин кириша олиш; хушфеъллик, узгалар фикрини хурмат килиш; фаоллик; фаолиятга ижодий ёндашиш; фаолиятининг самарали булишига кизикиш; уз-узини бахолаш.
Профессионал мактабда укитиш процессини активлаштириш-нинг энг асосий бу^нларидан бири дидактик уйиндир. Дидактик уйин
процессида талаба уз профессионал фаолиятига мос харакатни бажаради. Натижада талабанинг билими тхпланиши, актуализацияси ва олинган билимнинг куникма ва бажара олишга трансформа-цияланишига сабаб булиб, тажриба тупланиши ва ривожланишига олиб келади. Дидактик уйин технологияси 3 этапдан иборат:
1. Талабаларни дидактик уйинга жалб килиш.
2. Профессионал фаолиятни уйин тарзида урганиш.
3. Уйин модули остида касбни тулалигича эгаллаш.
Амалиёт ёрдамида уз касбига оид вазифаларни бажариш-
Укитишнинг фаол методларидан бири булиб, бунда профессионал фаолият модел тарикасида олиниб талаба узи танлаган профессионал фаолиятига оид вазифани бажаради. Бу уйиннинг асосий шарти ушбу фаолиятни талаба укитувчи бошчилигида келажакда уз профессионал вазифасини утайдиган жойда (масалан тиббиёт олийгохи талабаси касалхонада) бажаради.
Хулоса килиб шуни айтиш мумкинки, интерактив таълим талабада айнан профессионал куникмалар хосил килиш ва улар сифатини оширишга хизмат килади, ушбу таълим куриниши ёрдамида маъруза ва амалий машгулот дарслари утказилганда фанлар буйича билимнинг мустахкамланиши билан бир каторда талабаларда утилаётган мавзу буйича келгуси профессионал фаолият билан бо^ик билим ва тегишли амалий куникмалар хосил булишига эришилади.
Адабиётлар руйхати:
1. Авлиякулов Н.Х., Мусаева Н.Н. Педагогик технологиялар. -Т.: "Fan va texnologiyalar" нашриети, 2008. - 164 б.
2. Авлиякулов Н.Х., Романцев Г.М., Ткаченко Е.В. Теория и практика профиссонально-педагогического образования. Том 1. -Екатеренбург: Изд-во ГОУВПО "РГППУ", 2007. - 304 с.
3. Азизходжаева Н.Н. Педагогик технологиялар ва педагогик махорат. -Т.: Молия, 2003. - 192 б.
4. Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълимда замонавий ахборот технологияларини жорий этишнинг илмий-назарий асослари / Монография. - Т.: Фан, 2007.
5. Бондаревская Р.С. Педагогическое проектирование в контексте инновационной образовательной деятельности // Ж. Человек и образование. -М.: 2009. - № 4. - С. 94-96.
6. Дюков В.М., Семенов И.Н. Педагогическая инноватика. -Красноярск: Университет, 2007. - 84 с. 204 16. Зубра А.С. Педагогическая культура преподавателя высшей школы / Мет.пособие. - Минск: Акад. упр. При Президенте РБ, 2005. - 398 с.
7. Зеер Э.Ф., Шахматова Н. Личностно-ориентированные технологии профессионального развития специалиста. -Екатеринбург: ЕГПИ, 1999. - 244 с.
8. Рахматова М.Р., Жалолова В.З. "The place of innovative technologies in training of highly qualified personnel in the highest medical educational institutions" - Биология и интегративная медицина, no. 3, 2018, pp. 234-247.
9. Сайфуров Д. Тингловчилар билиш фаолиятини белгиловчи омиллар // Касб-хунар таълими ж. - Т.: 2004. - №4. - 23-24-б.
10. Селевко С. Современние образовательние технологии. - М.: Педагогика, 1998. - С. 75-90.
11. Файзуллаева Д.М., Ганиева М.А., Неъматов И. Назарий ва амалий укув машгулотларда укитиш технологиялари туплами / Мет.кулл. Урта махсус, касб-хунар таълимида инновацион таълим технологиялари сериясидан - Т.: ТДИУ, 2013. - 137 б.