V_/
Гафуров Комил Нурулхакович,
Тошкент вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти ректори, иктисод фанлари номзоди, доцент
МАЛАКА ОШИРИШ ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЖАРАЁНИДА УЗЛУКСИЗЛИКНИ ТАЪМИНЛАШ МЕХАНИЗМИ
ГАФУРОВ К.Н. МАЛАКА ОШИРИШ ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЖАРАЁНИДА УЗЛУКСИЗЛИКНИ ТАЪМИНЛАШ МЕХАНИЗМИ
Маколада педагог ходимлар малакасини оширишдаги мавжуд муаммолар, муаммони барта-раф этиш максадида педагог ходимлар касбий компетентлигини оширишга янгича муносабат билдириш ва сох,ада ижобий узгаришлар учун зарурий асосни яратиш максадида тизимда фао-лият олиб бораётган педагог ходимлар малакасини оширишни жамFариб бориладиган бирлик-лар (кредит соатлар) асосида ташкил этиш, малака ошириш ва педагог ходимларни аттестация-дан утказиш ва уларга малака тоифалари беришни интеграциялаш оркали такомиллаштириш юзасидан фикр-мулох,азалар берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: педагог ходим, касбий компетентлик, касбий эх,тиёжлар, диверсификация, узвийлик, жамFарилувчи укув соатлари.
ГАФУРОВ К.Н. МЕХАНИЗМ ОБЕСПЕЧЕНИЯ НЕПРЕРЫВНОСТИ ПРОЦЕССА СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ СИСТЕМЫ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ
В статье даётся представление о текущих проблемах, связанных с совершенстванием педагогических навыков и новым подходом к совершенствованию педагогической профессиональной компетентности; созданием основы для позитивных изменений в этой области; обратной связи при повышении квалификации педагогических кадров, работающих в системе на базе унифицированных подразделений; подготовки и переподготовки педагогических кадров путём интеграции квалификационных категорий.
Ключевые слова и понятия: педагог, профессиональная компетентность, профессиональные потребности, диверсификация, непрерывность, накапливаемые часы обучения.
GAFUROV K.N. THE MECHANISM OF CONTINUITY PROVIDING IN THE SYSTEM OF QUALIFICATION GROWING
There is discusen in the article an idea of the current problems which are associated with the improvement of pedagogical skills and a new approach to the improving pedagogical professional competence, as well as creating the basis for positive changes in this sphere, feedback on upgrading and improving the skills of pedagogical staff working in a system based on unified subdivisions, training and the retraining of pedagogical staff by the way of integrating qualification categories.
Keywords: pedagogical staff, professional competence, professional requirements, diversification, continuity, accrued hours of training.
Маълумки, бугунги кунда Узбекистон Республикасида педагог ходимлар малакасини оширишнинг цуйидаги шакллари цулланилмоцда: ишлаб чицаришдан ажралган цолда ойлик курслар; ишлаб чицаришдан ажралмаган цолда йиллик курс-лар; кундузги, сиртци курслар; цисца муддатли курслар; экстернат; шахсий режа асосида малака ошириш; муаммо-вий (мацсадли) курслар; ишлаб чицаришдан ажралган цолда шахсий режа асосида курс машгулотларига цатнашиш йули билан малакасини ошириш (ижодий ишлайдиган педагог-лар учун); ижодкор педагоглар (ёки ижодий ишловчи илтор уцитувчи) иш фаолияти асосида уцитувчилар стажиров-каси; телекурс; интернет орцали ташкил этиладиган курслар; масофадан туриб уцитиладиган курслар.
Узбекистон Республикаси Президенти Ш.Мирзиёевнинг 2017 йил 14 январь куни Вазирлар Махкамасининг мамлакатимизни 2016 йилдаги ижтимоий-иктисодий ривож-лантириш якунларини хар томонлама тахлил килиш хамда республика хукуматининг 2017 йил учун иктисодий ва ижтимоий дастури энг мухим йуналишлари ва устувор вазифалари-ни белгилашга баFишланган кенгайтирилган мажлисидаги нуткида берилган топшириклар ижросини таъминлаш максадида Халк таъли-ми вазири раислигида ишчи гурух ташкил эти-либ, тизимдаги педагог ходимлар малакасини оширишнинг мавжуд холати хар томонлама танкидий тахлил килинди.
Узбекистон Республикасининг «Таълим туFрисида»ги ва «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури туFрисида»ги конунларига мувофик, умумтаълим фанларни укитишнинг узлуксиз-лиги ва изчиллигини таъминлаш, замонавий методологиясини яратиш, умумий урта ва урта махсус, касб-хунар таълими давлат таълим стандартларини компетенциявий ёнда-шув асосида такомиллаштириш, укув-методик мажмуаларнинг янги авлодини ишлаб чикиш ва амалиётга жорий этишни ташкил этиш максадида Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2017 йил 6 апрелда-ги «Умумий урта ва урта махсус, касб-хунар таълимининг давлат таълим стандартларини тасдиклаш туFрисида»ги 187-сон карорининг кабул килиниши малака ошириш тизимида фаолият юритаётган фан укитувчилари олдига янгидан-янги вазифаларни куймокда.
Бугунги кунда халк таълими тизимидаги 9680 та умумтаълим мактабида 4,8 млн на-фар укувчига жами 389,5 минг педагог дарс бериб келмокда. Шунингдек, тизимда 4892 та мактабгача таълим муассасаси, 211 та «Барка-мол авлод» болалар маркази, 5 та педагогика ва 16 та малака ошириш институти фаолият курсатмокда.
Мавжуд малака ошириш тизими кейинги йилларда тубдан такомиллаштирилганлиги-га карамасдан, педагог ходимларнинг касбий эхтиёжларининг тулик кондирилиши, мобил-лик даражасининг пастлиги, уларда етарлича мотивацияни шакллантириш, укув режа ва дас-турларни аник манзилли килиб яратиш, умумий холатда малака оширишни диверсифика-циялаш ва узлуксизликни таъминлаш имкони-ятини етарлича бермаяпти. Тахлиллар таълим тизимида фаолият олиб бораётган рахбар ва педагог ходимларнинг уз устларида мунтазам ишлаш, касбий билимларини узлуксиз янги-лаш ва чукурлаштириш, замон талаблари асосида компетенцияларни уз вактида ривожлан-тириш ишларини хар 3-5 йилда олиб борила-диган малака ошириш жараёнидагина амалга ошириб булмаслигини курсатмокда. Бу эса ёш авлодга замонавий таълим-тарбия бериш, уларни баркамол килиб шакллантириш, Давлат таълим стандартларининг тулик бажарилиши-га эришишга салбий таъсир курсатмокда.
Мазкур муаммони бартараф этиш максадида педагог ходимлар касбий компетентлигини оширишга янгича муносабат билдириш ва сохада ижобий узгаришлар учун зарурий асос-ни яратиш максадида тизимда фаолият олиб
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 9
1-схема. Халк, таълими ходимлари малакасини узлуксиз ошириш ва малака тоифаларини белгилашнинг умумий схемаси1.
Халк таълими ходимлари малакасини узлуксиз ошириш ва малака тоифаларини белгилашнинг умумий схемаси
* вазирлик томонидан белгиланган хафталик курслар буйича камида 72 соат
бораётган педагог ходимлар малакасини оши-ришни жамFариб бориладиган бирликлар (кредит соатлар) асосида ташкил этиш, малака ошириш ва педагог ходимларни аттестациядан утказиш ва уларга малака тоифалари беришни интеграциялаш оркали такомиллаштириш так-лиф килинади.
Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,ка-масининг 2014 йил 15 августдаги 234-сон карори билан тасдикланган «Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш туFрисидаги Низом» билан тасдикланган халк таълими ходимлари-нинг малакасини оширишнинг туFридан-туFри шаклларининг умумий давомийлигини камида 4 х,афта (144 соат)дан 288 соатгача ошириш, унда 144 соатлик педагог ходимлар малака-
1 Схема муаллиф томонидан тузилган.
сини оширишни жамFариб бориладиган соатлар асосида ташкил этиш ва 4 х,афта (144 соат) педагог ходимлар малакасини туFридан-туFри малака ошириш институтларида асосий ишдан ажралган х,олда укишни ташкил этиш (1-схема) белгиланган.
ЖамFариб бориладиган соатлар йилига 144 соатни ташкил этиб, унда педагог ходимлар томонидан тупланадиган укув соатлари бир ёки бир неча йуналиш буйича амалга оширилади (1-жавдал).
Уз навбатида малака ошириш жараёни-нинг монотонлигидан воз кечиш педагог хо-димнинг узлуксиз малака оширишини амалга ошириш, шахсий малака ошириш йуналишини мустакил тузиш, шахсий ёки таълим муассасаси эх,тиёжларига асосланиш, педагог ходим учун макбул вариант ва муддатларни белгилаш им-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 9
6 УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМ / НЕПРЕРЫВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ч_/
1-жадвал. Халк, таълими ходимлари малакасини узлуксиз ошириш йуналишлари ва жамтариб борилувчи соатлар1.
1. Халк, таълими ходимлари малакасини оширишнинг т^ридан-т^ри шаклларини куллаган х,олда жамFарилувчи ук,ув соатлари (бир ук,ув йилида камида 2 та шакл буйича 36 соат)
Т.р Малака ошириш шакли Асос Хужжатни тасдикловчи ташкилот Хисобла-надиган соатлар
1 «Устоз-шогирд» усули буйича таълим муассасасида укитиш Таълим муассасаси томонидан тасдикланган дастур ва маълумотнома Таълим муассасаси 36 соат
2 Стажировка шаклида тажриба орттириш Стажировка уталган ташкилот тасдиклаган дастур ва маълумотнома Таълим муассасалари, таълимнинг бошкарув органлари, хорижий муассасалар 18 соат
3 Мустакил укиб билим орттириш Малака ошириш таълими муассасаси томонидан тасдикланган якка тартибдаги режа ва маълумотнома Таълим муассасалари 36 соат
4 Таълим дастурлари асосида ташкил этилган киска муддатли курслар (иштирок этиш шарт булган киска муддатли курслар бундан мустасно) Республика микёсида тасдикланган дастур ва маълумотнома Курс ташкилотчилари 36 соат
2. Халк таълими ходимлари малакасини оширишнинг билвосита шаклларини куллаган х,олда жамFарилувчи укув соатлари (бир укув йилида камида 4 та шакл буйича 36 соат)
Т.р Малака ошириш шакли Асос Хужжатни тасдикловчи ташкилот Хисобла-надиган соатлар
1 Янги укув кулланмани яратиш Педагогик кенгаш карори ва маълумотнома Таълим муассасаси 36 соат
2 Мультимедиа дастурларини яратиш Педагогик кенгаш карори ва маълумотнома Таълим муассасаси 36 соат
3 Укитувчининг шахсий интернет сайтини яратиш ва доимий маълумотлар билан тулдириш Педагогик кенгаш карори ва маълумотнома Таълим муассасаси 36 соат
4 Очик укув маш^лотлари* Олдиндан эълон килинган муаммо ёки инновация мавзуси буйича тузилиб тасдикланган жадвал ва маълумотнома Таълим муассасаси Хар бир очик маш^улот учун 4 соат
5 Август укишларидаги чикишлар Август укишлари дастури ва маълумотнома Таълим муассасаси ёки бошкарув идоралари Хар маъруза учун 4 соат
6 Илмий ва илмий-методик семинарларда чикишлар Маъруза чоп этилган туплам ва маълумотнома Таълим муассасаси ёки семинар ташкилотчилари Хар маъруза учун 4 соат
7 Илмий ва илмий-методик конференцияларда чикишлар Маъруза чоп этилган туплам ва маълумотнома Таълим муассасаси ёки конференция ташкилотчилари Хар маъруза учун 8 соат
1 Жадвал муаллиф томонидан тузилган.
V_/
1-жадвал. Давоми
3. Халк таълими ходимларининг уз-узини касбий ривожлантириш буйича амалга оширган ишлари асосида жамFарилувчи укув соатлари (бир укув йилида барча йуналишлар буйича камида 36 соат)
т.р Малака ошириш шакли Асос Хужжатни тасдикловчи ташкилот Хисобланадиган соатлар
1 Дарс маш-гулотлари тахлиллари** Дарсни кузатиш ва тахлил килиш дафтари Таълим муассасаси 34 та дарс кузатиш учун 10 соат
2 Таълим бериш воситалари хамда шаклларини макбул равишда танлаш* Маълумотнома Таълим муассасаси 10 соат
3 Тавсия этилган илFор педагогик технологияларни куллаш* Маълумотнома Таълим муассасаси 10 соат
4 Газетада (таълим-тарбия йуналишидаги) маколага муаллифлик Макола чоп этилган газета ва маълумотнома Таълим муассасаси хар бир макола учун 4 соат
5 Журналларда (таълим-тарбия йуналишидаги) маколага муаллифлик Макола чоп этилган журнал ва маълумотнома Таълим муассасаси хар бир макола учун 6 соат
6 Давлат грантлари асосидаги лойихаларда катнашиш Маълумотнома Лойиха рахбари 10 соат
7 Халкаро грантлар асосидаги лойихаларда катнашиш Маълумотнома Лойиха рахбари 10 соат
4. Халк таълими ходимларининг мехнат самарадорлиги асосида жамFарилувчи укув соатлари (бир укув йилида барча йуналишлар буйича камида 36 соат)
тр Йуналиш Асос Хужжатни тасдикловчи ташкилот Хисобланадиган соатлар
1 Таълим олувчиларнинг укув фанидан рейтинг курсаткичлари* Синф журналлари асосидаги маълумотнома Таълим муассасаси 86-100 фоиз - 20 соат, 71-85 фоиз - 15 соат, 56-70 фоиз - 10 соат
2 Таълим олувчиларнинг тайёргарлиги* Ташки назорат иши асосидаги маълумотнома Бошкарув идоралари 86-100 фоиз - 20 соат, 71-85 фоиз - 15 соат, 56-70 фоиз - 10 соат
3 Таълим олувчиларнинг фан олимпиадалари, курик-танловлар ва турли мусобакаларда эришган ютуклари* Гувохнома нусхалари Бошкарув идоралари Хар бир гувохнома учун: республика ва халкаро микёсда - 20 соат, худуд микёсида - 15 соат, туман (шахар) микёсида -10 соат
4 Укитувчининг турли курик-танловлар ва турли мусобакаларда эришган ютуклари* Гувохнома нусхалари Бошкарув идоралари Хар бир гувохнома учун: республика ва халкаро микёсда - 20 соат, худуд микёсида - 15 соат, туман (шахар) микёсида -10 соат
* Педагог кадрларнинг аттестация натижаларини бахолаш мезонларига мувофик.
кониятини яратади. Шунингдек, педагогнинг касбий усишига доир фаоллигини белгиловчи аник, натижага мулжал олишга шароит яратиш оркали уз-узини ривожлантиришга олиб ке-лади.
Педагог ходимлар педагогик юкламалар доирасида х,ар йили куйидаги йуналишларда тегишли малака ошириш укув соатларини жамFарадилар:
1. Халк таълими ходимлари малакасини оши-ришнинг туFридан-туFри шаклларини куллаган х,олда жамFарилувчи бирликлар - жами 36 соат («Устоз-шогирд» усули буйича таълим муас-сасасида укиш, стажировка шаклида тажриба орттириш, мустакил укиб билим орттириш, таълим дастурлари асосида ташкил этилган киска муддатли курсларда укиш).
2. Халк таълими ходимлари малакасини оширишнинг билвосита шаклларини куллаган х,олда жамFарилувчи бирликлар - жами 36 соат (янги укув кулланма, мультимедиа дастурлари, укитувчининг шахсий интернет сайтини яратиш ва доимий маълумотлар билан тулдириш, очик укув машгулотлари олиб бориш, август укишлари, илмий ва илмий-методик семинар-лар, конференцияларда чикишлар).
3. Халк таълими ходимларининг уз-узини касбий ривожлантириш буйича амалга ошир-ган ишлари асосида жамFарилувчи бирликлар - жами 36 соат (дарс машгулотларини тацлил килиш, таълим бериш воситалари х^амда шаклларини макбул равишда танлаш, тав-сия этилган илюр педагогик технологияларни куллаш, газета ва журналларда маколалар эълон килиш, давлат ва халкаро грантлар асосидаги лойицаларда катнашиш).
4. Халк таълими ходимларининг мех,нат са-марадорлиги асосида жамFарилувчи бирликлар - жами 36 соат (таълим олувчиларнинг укув фанидан рейтинг курсаткичлари, таълим олувчиларнинг тайёргарлиги, таълим олувчиларнинг фан олимпиадалари, курик-танловлар ва турли мусобакалар, укитувчининг тур-ли курик-танловлар ва турли мусобакаларда эришган ютуклари).
Педагогнинг жамFариб борилган укув соат-лари мониторинги йулга куйилади ва х,ар 3-5 йил оралиFида малака ошириш таълим муасса-сасига келиб малака оширган вактда инобат-
га олинади. Етарлича бирликларга эга булган х,амда малака ошириш таълим муассасасида ташкил этилган 144 соатлик малака ошириш сертификатини олган тингловчи курс якунида малака тоифасини узгартириш имконини бе-рувчи аттестация жараёнига жалб этилади.
Малака ошириш жараёнининг самарадорли-ги уларга куйилган талабларга боFлик булади. Бундай шароит барча таълим муассасаларида яратилса, натижада малака ошириш ва педагог ходимларни аттестациядан утказиш х,амда уларга малака тоифалари бериш жараёнлари-ни интеграциялаш оркали педагог ходимларда касбий мах,оратни доимий ошириб боришга булган мотивация ортиб, жамFариб борилади-ган бирликлар асосидаги малака ошириш ва аттестациям тайёргарлик куришда айнан бир хил фаолиятни такрорлаш х,олатининг олди олинади, ортикча вакт сарфи камайиши ва иктисодий тежамкорликка эришилади.
Юкоридаги вазифа амалга оширилганда малака ошириш тизимини диверсификациялаш, малака оширишнинг давлат ва жамиятнинг таълим олдига куяётган вазифалари, буюртмачи-лар ва рах,бар, педагог ва мутахассис ходимлар-нинг таклифлари ва эх,тиёжларига асосланишга эришиш, укитувчи-педагог кадрларнинг касбий компетенциясини ривожлантириш, улар-да мотивацияни ошириш, фаолиятда монито-рингнинг ролини кучайтириш, укитувчиларни доимий ракобатбардош х,олатда ушлаб туриш, таълим муассасаларида укув-тарбия жараёнининг сифатини таъминлаш ва иктисодий сама-радорлик таъминланишига эришилади.
Укитувчилар малакасини ошириш дара-жа-улчамларини ишлаб чикиш зарур. Укитув-чиларнинг шахсий-мотивацион жих,атларига ижобий таъсир курсатувчи раFбатлантириш омилларига утиш лозим.
Малака оширишга келган укитувчилар би-лиши зарур булган асосий билимлар тизимини аниклашнинг иложи йук. Бундан ташкари, бу билимларни укитувчиларга ургатиш мумкин х,ам эмас. Чунки вакт чегараланган. Шу боис-дан укитувчининг укувчига таълим беришида алох,ида ах,амият касб этувчи билимдонликла-рини кучайтириш зарур.
Укитувчиларни кайта тайёрлашга йуналти-рилган таклифлар:
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 9
• yк1итyвчилapни ëши, билим дapaжacигa к1apaб тaбaкaлaштиpиш; yлapни зaмoнa-вий методик acocидa yкyвчилapгa тaълим беpишгa илмий-aмaлий жих^^н тaйëpлaш;
• Укитyвчилapни yтмишдaги тaълим-тapбия беpиш ycyллapи билaн тaништиpиш;
• Укитyвчилapни yмyминcoний тaълим-тapбия ycyллapи билaн тaништиpиш;
• Укитyвчилapнинг ижoдкopлигини тaъминлaш;
• Укитyвчилapнинг мaлaкa oшиpишдaн кейин илмий-метoдик caвияcини узлу^из вa УЗВИЙ paвишдa oшиpиб бopишгa йyнaлтиpиш;
• Укитyвчилapнинг yкyвчилap билaн мyлoкoт мaдaниятини тaкoмиллaштиpишнинг зaмoнaвий ycyллapини яpaтиш;
• тaълим жapaëнидa Укитyвчилapни диний вa дyнëвий билимлapдaн фoйдaлa-нишгa йyнaлтиpилгaн илмий-aмaлий тaвcия-лap билaн кypoллaнтиpиш; ëш вa тaжpибaли Укитyвчилap фaoллигини oшиpиш.
Ддабиётлар руйхати:
1. Узбекиcтoн Реcпyбликacи Вaзиpлap Max1кaмacининг 2017 йил б aпpелдaги «Умумий ypтa вa ypтa мaxcyc, кacб-x1yнap тaълимининг дaвлaт тaълим cтaндapтлa-pини тacдиклaш тyFpиcидa»ги 187-coн кapopи. II «Узбекиетон Реcпyбликacи кoнyн x1yжжaтлapи тyплaми», 2017 йил 10 aпpель, М-гон, 230-мoддa.
2. Узбекиcтoн Реcпyбликacи Вaзиpлap Max1кaмacининг 201А йил 1S aвгycтдaги «Xaлк тaълими xoдимлapини кaйтa тaйëpлaш вa yлapнинг мaлaкacини oшиpиш тизимини янaдa тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги 23А-^н кapopи. II Узбекиетон Реcпyбликacи ^нун x1yжжaтлapи тyплaми, 201А йил, 3А-шн, 433-мoддa.
3. Узбекиcтoн Реcпyбликacи Вaзиpлap Max1кaмacининг 201S йил 20 aвгycтдaги «Олий тaълим мyaccacaлapининг pax^ap вa педaгoг кaдpлapини кaйтa тaйëpлaш вa yлapнинг мaлaкacини oшиpишни тaшкил этиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги 242-coн кapopи. II Узбекиcтoн Реcпyбликacи кoнyн x1yжжaтлapи тyплaми, 201S йил, 33-coн, 442-мoддa.
А. Джypaев Р.X. Tеopия и пpaктикa интенcификaция пpoфеccиoнaльнoй пoдгoтoвки yчaщиxcя. - T., 1992. -С. 1S9.