ЭЛMИРЗAEB Cамариддин Эшкуватович,
Toшкeнт мoлия инcтитyти «Мoлиявий мeнeжмeнт» кaфeдpacи мyдиpи, иктигодиёт фaнлapи дoктopи
КОРПОРДТИВ MОЛИЯBИЙ MУHОCAБATЛAРДA CОЛИKЛAРHИ РEЖAЛAШTИРИШ MACAЛAЛAРИ
УДК 336.564.21
ЭЛМИРЗАЕВ С.Э. КОРПОРАТИВ МОЛИЯВИЙ МУНОСАБАТЛАРДА СОЛИКЛАРНИ РЕЖАЛАШТИРИШ МАСАЛАЛАРИ
Mai^aAa кopпopaтив мoлиявий мyнocaбaтлapнинг голик oK^a^ap^ дaвлaт голик мeнeжмeнти вa кopпopaтив coлик мeнeжмeнти тaшкилий хycycиятлapи, кopпopaтив тyзилмaлapдa coликлapни жopий peжaлaштиpишнинг тaшкилий жиx1aтлapи вa caмapaдopлигини бax1oлaш мeзoнлapи тaдкик Kилингaн.
Taянч ибopaлap: кopпopaтив мoлия, кopпopaтив мoлиявий мyнocaбaтлap, голик мeнeжмeнти, coликлapни peжaлaштиpиш, caмapaдopликни бax1oлaш.
ЭЛМИРЗАЕВ С.Э. ВОПРОСЫ НАЛОГОВОГО ПЛАНИРОВАНИЯ В КОРПОРАТИВНЫХ ФИНАНСОВЫХ ОТНОШЕНИЯХ
В cra^e paccмoтpeны нaлoгoвыe пocлeдcтвия кopпopaтивных финaнcoвых oтнoшeний, opгaни-зaциoнныe ocoбeннocти гocyдapcтвeннoгo и кopпopaтивнoгo нaлoгoвoгo мeнeджмeнтa, opгaнизa-циoнныe acпeкты и кpитepии oцeнки эффeктивнocти тeкyщeгo нaлoгoвoгo плaниpoвaния в кopпo-paтивных cтpyктypaх.
Ключeвыe cлoвa: кopпopaтивныe финaнcы, кopпopaтивныe финaнcoвыe oтнoшeния, нaлoгoвый мeнeджмeнт, нaлoгoвoe плaниpoвaниe, oцeнкa эффeктивнocти.
ELMIRZAEV S.E. TAX PLANNING MATTERS IN CORPORATE FINANCIAL RELATIONSHIPS
In the article are considered the tax consequences of corporate finance relationships, organizational characteristics of public tax management and corporate tax management, organizational aspects and criteria for evaluating effectiveness current tax planning in corporate structures.
Keywords: corporate finance, corporate financial relationships, tax management, tax planning, evaluation effectiveness
И^ИГОД BA MОЛИЯ I ЭKОHОMИKA И ФИHAHCЫ 2018, 6(114)
Жацон иктисодиётидаги интеграциялашув жараёнларининг кучайиб бориши куп жицатдан корпоратив тузилмаларда юзага келадиган солик муносабатларига бевосита боглик,. Корпоратив молияни бошкаришда фаолиятни хорижий давлатларда ташкил этиш билан боглик карорлар айнан солик омилини цам цисобга олган цолда кабул цилинади ва капитал царакати солик юки даражасидан келиб чиккан цолда белгиланади.
Хозирда инвесторлар мамлакатларда солик муносабатларининг амалдаги холатини Doing Business (Жахон банки), Paying Taxes (Прайсуо-терхаускуперс компанияси ва Жахон банки гурухи) хисоботлари1 асосида тахлил киладилар. Жахонда корпоратив тузилмалар фаолиятини х,ар томон-лама куллаб-кувватлаш, бунда корпоратив тузилмалар фаолиятини кенгайтириш максадида хорижий капитал жалб килишни раFбатлантиришга каратилган соликлар оркали ракобатлашиш ама-лиёти кузатилмокда.
Мамлакатлар уртасидаги солик ракобатида хар бир давлат томонидан солик ставкаларини уни-фикациялаш оркали солик юки даражасини кес-кин камайтириш, солик хисоботларини ихчам-лаштириш, солик назоратини соддалаштириш масалаларига устувор даражада эътибор кара-тилиши талаб этилмокда. Шунингдек, алохида солик режимлари урнатилган эркин иктисодий зоналар ташкил этиш оркали корпоратив тузилмалар фаолиятини ривожлантириш масаласи хам алохида йуналиш сифатида кузга ташланмокда. Айнан келтирилаётган жихатлар асосида корпоратив молияни бошкаришда солик муносабатла-рини самарали ташкил этиш мухим ахамият касб этмокда.
Бугунги кунга келиб солик солинадиган базани кенгайтириш, солик туловчиларнинг хукукий маданиятини юксалтириш, солик ва мажбурий туловларнинг йиFилувчанлик даражасини оши-риш каби масалалар алохида долзарблик касб этмокда. 2017-2021 йилларда Узбекистан Респуб-ликасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Харакатлар стратегиясида «солик юкини камайтириш ва соликка тортиш тизимини соддалаштириш сиёсатини давом этти-риш, солик маъмуриятчилигини такомиллашти-риш ва тегишли раFбатлантирувчи чораларни
1 http://www.doingbusiness.org; http://www.pwc.com/ payingtaxes
кенгайтириш»2 масаласи алохида белгиланди. Унда белгиланган вазифаларнинг ижроси корпоратив молияни бошкаришда солик муносабатла-рини ташкил этиш амалиётини такомиллашти-ришни такозо этади.
Молия тизимининг айнан шу сохасида икти-содиётнинг турли тармокларига таксимланадиган даромадларнинг асосий кисми шаклланади ва бу даромадлар иктисодий тараккиётнинг хамда жамият равнакининг асосий молиявий манбаси сифатида хизмат килади. Корпоратив тузилмалар даромадлари узини узи молиялаштириш учун, ишчи-ходимлар ва давлат олдидаги мажбурият-лар хамда бошка йуналишларга таксимланади. Бундан корпоратив молияни самарали ташкил этиш жамият ижтимоий-иктисодий тараккиёти учун доимий эътибор талаб килишини куриш мумкин. Корпоратив молия бугунги кунга келиб, халкаро молия тизимининг асоси сифатида хам хизмат килмокда. Айнан шундай холатда мамла-катимизда корпоратив молияни самарали ташкил этиш мамлакатимиз иктисодий тараккиётини юксалтириш билан бирга, халкаро иктисодий интеграциялашув жараёнининг юксалишига имкон беради. Чунки ташки савдо муносабатла-рида айнан давлатлар билан бир каторда корпоратив тузилмалар хам фаол иштирок этади.
Бозор иктисодиёти шароитида корпоратив тузилмаларнинг молиявий муносабатларини 1-расмдаги каби туртта гурух буйича таснифла-дик.
1-расмда келтирилган корпоратив молиявий муносабатларнинг юзага келиши бевосита ёки билвосита солик муносабатлари юзага келишига сабаб булиши мумкин. Бундан ташкари, давлат-нинг корпоратив тузилмалар билан молиявий муносабатлари бевосита давлат руйхатидан утказиш ва фаолиятни тартибга солишдан тортиб истеъмолчи сифатида давлат харидини амалга
2 Узбекистан Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистан Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сонли фармони.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 6(114)
< ш
ь ь s
-е-—i
о s
0
1
s >1 ш I
ь >1
ь T3
QJ s
E X
s s
E —1 QJ
X
E ь
QJ QJ
T3 E
—1
X s
0 Ш,
s —1
QJ s
ь ф:
QJ U)
T3 DO
X QJ
s
X ^
—1 T3
Ф
0 -e-
0 Ф
ь T3
s Ф
X
О s
аз
S ь
CTv QJ
QJ —1 ь ТЗ —1 QJ
QJ
T3 ^
s О
—1 О
QJ
QJ О —1 Ш
U) о
S О О
ь S S
s X s
Ш s ь
ь ь
Ш —1 ш
ТЗ QJ E
—1 E —1
о s
s S ТЗ
О ь s
X Ш E
^ За —1 QJ 3a
ш X la S О) DO Ь
о ш
о ь E —1
s v< о
X ь
^ S s
ш X
—1 о —1 la S
ТЗ Ф ф
—1 X
s Ф
Е —i ш О T3 * S Ф
ТЗ —1 ^ 0 X —i
s T3 s
<J\ QJ X
ь —1 s
ш s X
DO —1
la QJ * Ф
ТЗ —1
QJ s
* ^
QJ Ш
О T3
S Ш
X s
S Ф
—1
0 T3 ь
E Ш
s ТЗ
T3 s
s X
E s —1
v<
0 0 ь U) s E
s 0
0
ь
^ s
QJ ^
cr- Si
^ S
v< -h
T3 ^ s S ь v< DO
ь ^
s Ш
—1 X
s ь
X s
s
* щ
0 о
1 i
■F Ф
о ^ О
Ь о
S ь
_7ч О)
=1 ^
ТЗ Ш
о X
5 I о
U) ш
s ш
О с*
ТЗ
_7ч Ь
QJ Ш
Ь За
S s
- ?
S i
OJ i CTv ш
5 -o
> ï
-е- * S
^ OJ
J= ф:
S X £
i Ш > QJ "O ^ ТЗ X 5
QJ
0\T3 QJ
X
QJ T3
QJ O CTvT3
s ZI
X о
0 1?
Ь ш
Ь DO
-й —I
тз v<
Г1 UJ
1 Ь
QJ ^
CTv
Ш о
Е я s §
^ I
uj
-I
3 s
^ I
03 v<t
I uj
ь ш ■а
о ■а
ш ь
I а>
QJ Ь ^
0 ^ ф: v<c
1 "О CTv ш
IS
о Е s тз s Е
JX
а> ^
la
QJ la
а> аз ь
QJ
О
О За
Ь
v<c ш
Е
i i S тз w s
QJ X
-е-
QJ QJ —I
ь
QJ ТЗ
ь s
О -7Ñ
UJ -I
S s
ш. °
■ о
» £
СГ* X
ф:
О X
ij UJ
S Ь
=Q QJ «
I °
> T3 s ^
в о i
5 ш
¡=¡ о
°° О
Ä Ь
£ s
Я
Ш vi
§ 1
0 ^
: § О
л
^ Sj
Ф s
X la
ф QJ
^ Ф:
Ф la
X QJ
3 I
1 I i ^ QJ S -I UJ
0 T3
QJ T3 QJ
S DO
T3 QJ S
0 ь E
s la
—1 0 QJ
0
ь ь О
QJ s О
E ь
—1 ь s
QJ QJ T3
S X X ^ ^
—1 QJ
S s ^
^ QJ la s ^ 0 CTv v< T3
Ь QJ T3 X QJ s —1 Ь
la QJ
СП QJ ТЗ
v< T3 s
JX 0 ф ни
ь ^
QJ —1 —1 T3 0 CTv 0
QJ E
CTv JX О и UJ Ш. QJ T3
О la s
T3 QJ E
S
ш Ф
QJ 5
FÏ -0\
0 Fi
1 S I К
Ф
О ^
g 3
Ш p i
Ш Ш
¿ i oj Ш
E I
0 a\ a\
0 0 v<t QJ
ь E ^ Q; ь T3
s QJ QJ
la Ш
ъ QJ T3 X T3 S E S QJ QJ
s 0 cr' T3
CTv ф 0 X E
ь s s s
ь —1 la —1
s —1 QJ v<
ь QJ X —1 S U) s S DO ь QJ —1 E v< X ^
QJ s
X ^ v< X s —1 Ш —1 О ^ О QJ ь QJ T3
la T3 X
la —1 ^ 0
QJ s la QJ s
—1 c\ -e-
QJ —1 Ш X QJ —1
T3 la QJ 0 0 ь О О S la QJ
DO QJ s E ь s X
—1 JX ь QJ
v<C Ш QJ S
Ь S T3 О
s 3a X ф:
ш s X
v<
U)
5 П
I g
II
S I
ф
ф: ^ S I
За Ф ш i
-X 3 Ü
p DO
E ь
Ш QJ
_X DO Ш QJ
S
О
CTv О S ТЗ "O QJ
^ 5
Ш DO
X S X
—I
QJ ^
QJ
ь
s ь
О -h
О
UJ Ь QJ ТЗ
QJ er-О S
тз s
X
CTv QJ
JX
о ь
QJ
E
о
ТЗ QJ
ь
О
ТЗ ^
о
ТЗ QJ
о
о ь
X
0)
ТЗ s s
to О
0 ä
тз (D
i H
ш s
ТЗ 0) ы
<JI s
s Ol
ä ш X Ol <D T3
s *<
< Ш
X £
О s
о s
ш ш
<71 ТЗ
ш H 00
0)
0)
ТЗ
X
0
If
ш s ТЗ о s s
01 s<
s s
S X
«
1 -о
S W
Ö g
0 i 0) i
?!
0) ТЗ
f-s
uu
2-расм. Давлат солик менежменти ва корпоратив солик менежментларининг ташкилий
хусусиятлари1.
Давлат соли^ менежменти
соликларни имкон к,адар купрок, ва тезроц ундиришга царатилади
Солик менежмен-тидаги узаро карама-каршилик
Корпоратив солик менежменти
соликларни имкон каДаР камрок ва кечрок тулашга каратилади
ТАШКИЛИИ ХУСУСИЯТЛАРИ
Солик муносабатларини ташкил этади ва тартибга солиб боради
л -
Ж
Солик, прогнозини амалга оширади
Л
Крнунчилик асосида солик, муносабатларини ташкил этади
Л
Соликларнингуз вактида келиб тушишини таъминлайди
К
^ Соликларни режалаштиради - ^
Солик, тулаш
Солик назоратини амалга оширади
Солик мажбуриятлари бажарилишини таъминлайди
^ Ички соли^ назоратини амалга оширади
менежменти эса конкрет ташкилот, конкрет жамоа манфаатларидан келиб чикади»2.
Хукукий жихатдан соликларнинг амал килиши давлат томонидан тартибга солиб борилганлиги туфайли корпоратив тузилмалар учун урнатилган солик юки куп холатларда манфаатлар уЙFунлигига мос тушмайди. Чунки корпоратив тузилмалар солик туловчилар сифатида давлат томонидан урнатилган солик конунчилиги доирасида узла-рининг солик мажбуриятларини бошкариб боради. Умуман, давлат солик менежменти ва корпоратив солик менежментининг ташкилий хусусиятларини келтириб утамиз (2-расм).
Амалиётда соликлар иктисодий тартибга солишнинг мухим воситаси сифатида куринади. Айнан шундай шароитда корпоратив тузилма-ларда молиявий карорлар хеч качон соликларни хисобга олмасдан кабул килинмаслиги лозим. Корхонада доимий равишда асосий функция маз-кур корхона фаолиятини солик нуктаи назаридан кузатиш ва тах,лил килиш булган ички ва ташки мутахассислар булиши максадга мувофик. Соликлар корпоратив тузилма молиявий стратегиясида эътиборга олиниши, яъни кимдир уларни уз вактида ва туFри хисоблаши, шунингдек уларни оптималлаштириш буйича чора-тадбирлар кабул
1 Муаллиф томонидан тузилган.
2 Под. ред. А.Г.Поршнева. Налоговый менеджмент. - М.: «ИНФРА-М», 2003. -С. 26.
килиши керак. Солик туловчиларда «соликларни туламаслик мумкин эмас экан, унда мумкин кадар камрок тулаш керак», деган ёндашувни шакллан-тириш уз солик мажбуриятларини такикланмаган конуний усуллар ёрдамида камайтириш бозор иктисодиёти талаби булиб, бу уларнинг хукуки сифатида асосланишига хизмат килади.
Корпоратив молияни бошкаришнинг таркибий кисми сифатида корпоратив солик менежментида солик мажбуриятларини бошкариш, соликларни режалаштириш, солик рискларини бошкариш, ички солик назоратини ташкил этиш, соликларни конун доирасида камайтириш буйича схемалар ишлаб чикиш кабиларга эътибор каратиш лозим, деб хисоблаймиз.
Корпоратив молияни бошкаришда солик муносабатларини самарали ташкил этишнинг энг асосий йуналишларидан бири соликларни режалаш-тиришдир. Соликларни режалаштириш ташкилий-хукукий шаклни танлаш ва фаолиятни кайси худудда ташкил этиш буйича карор кабул килишдан тортиб, солик мажбуриятларининг ижросини белгиланган тартибда таъминлашга кадар барча жараёнларни камраб олади. Шундан келиб чиккан холда куйида соликларни режалаш-тиришнинг мазмун-мохияти, корпоратив молияни бошкариш тизимидаги урни хакида тухталиб утамиз.
Фикримизча, соликларни режалаштириш -конунчилик томонидан такдим этилган енгиллик-
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 6(114)
1-жадвал. Соликларни жорий режалаштиришнинг ташкилий жих,атлари ва самарадорлигини
бахолаш мезонлари.
№ Ташкилий жихатлар Эътибор каратиладиган масалалар
1. Умумий тартибда ташкилий жихатлар Хисобот даври асосида солик конунчилиги мониторинги Бошка фаолият турларини ва операцияларни кузатиб бориш Кутилаётган ички узгаришлар асосида соликларни режалаштириш Ташки мухитда кутилаётган узгаришлар асосида соликларни режалаштириш
2. Хусусий тартибда ташкилий жихатлар Хар бир солик тури буйича солик базаларини тахлил килиб бориш Солик конунчилиги асосида хисоб сиёсатини ишлаб чикиш Алохида тартибда солик хисобини ташкил этиш ва юритиш Солик мажбуриятлари ижросини режали тартибда назорат килиб бориш
3. Самарали тузилмалар яратиш ва улар иш фаоллигини ошириш Тезкор ва аник ахборотлар билан таъминлаш Аник тахлил килиш имконини берувчи дастурий воситалар билан таъминлаш Солик органлари билан доимий алокани таъминловчи ишчи мухит яратиш Натижага йуналтирилган раFбатлантириш тизимини йулга куйиш
4. Бахолаш мезонларини белгилаш Соликларни режалаштириш оркали тежалган маблаFлар микдорини аниклаш Солик рисклари юзага келиши натижасидаги зарарларни бахолаш Соликларни режалаштиришни ташкил этиш билан боFлик харажатларни белгилаш Соликларни режалаштириш натижасида олинган кушимча фойда ёки кушимча харажат натижасидаги зарар
лар ва солик мажбуриятларини кискартиришнинг бошка конуний усулларидан фойдаланган холда соликлар ва мажбурий ажратмаларни камайти-риш хамда солик мажбуриятларини белгиланган тартибда бажариш буйича белгиланадиган молия-вий режалаштиришнинг туридир. Бозор икти-содиёти шароитида соликларни режалаштиришга булган заруратни Т.С.Маликовнинг «хар бир солик туловчи неча сум, качон ва нима учун солик тулаши лозимлигини билмоFи керак?»1, деган фикри узида тулик ифодалай олади.
Соликларни режалаштириш амалиёти страте-гик, жорий ва оператив режалаштириш бос-кичлари асосида ташкил этилгандагина самарали булишини алохида кайд этиб утиш зарур. Фао-лиятини давом эттириб келаётган корпоратив тузилмаларда фаолиятни диверсификациялаш ёки кенгайтириш билан боFлик1 холатларда соликларни кисман стратегик режалаштиришнинг амал килиши асносида асосан жорий режалаштиришга устувор даражада эътибор каратилиши лозимлигини алохида кайд этиб утиш зарур. Бунда биз-нингча, асосий жихатлар сифатида умумий ва хусусий тартибда хусусиятларга эътибор каратиш мухим. Шу боисдан куйида соликларни жорий
1 Муаллиф томонидан тузилган.
режалаштиришда эътибор каратиладиган ташкилий жихатлар ва буларнинг самарадорлигини бахолаш мезонларини келтириб утамиз (1-жадвал).
Уз навбатида соликларни режалаштиришнинг амал килишида унинг самарадорлигини аниклаш мухим хисобланади. Чунки бу амалиёт корпоратив тузилмадан маълум микдордаги харажатларни талаб килиши маълум.
Соликларни режалаштиришнинг самарадорлигини бахолашда йулга куйилган амалиёт нати-жасида биринчи навбатда эришилган ижобий натижага эътибор каратишимиз максадга муво-фик. Бунинг учун эса солик мажбуриятларини камайтириш ёки кечиктириш билан эришилган натижадан солик рисклари юзага келиши нати-жасидаги йукотишлар ва соликларни режалаштиришнинг ташкилий харажатларини чегириш оркали натижани аниклаш талаб этилади.
Корпоратив соликларни режалаштиришнинг амал килиши иккинчи томондан мантикан давлат бюджети даромадларининг камайишига хам сабаб булади. Шу боисдан корпоратив микёсда соликларни режалаштиришни чегаралаш максадида давлат томонидан хам катор чора-тадбирлар курилишини алохида таъкидлашимиз лозим. Бу борада Б.Тошмуродованинг таъкидлашича,
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 6(114)
«Купчилик давлатларнинг хукукни куллаш ама-лиётида соликларни тулашдан буйин товлашнинг олдини олишга, шунингдек соликларни режалаш-тиришни куллаш сохасини жиддий равишда чега-ралаш имконини берадиган махсус усуллар шаклланган»1.
Корпоратив молиявий муносабатларда соликларни режалаштириш масалаларига доир тад-кикотлар натижасида куйидаги хулосалар шакл-лантирилди.
Биринчидан, корпоратив тузилмаларда юзага келадиган солик окибатларини бахолаш солик мажбуриятларини узини аниклаш ва бажаришга имкон беради.
Иккинчидан, корпоратив микёсда соликлар режалаштиришда умумий тартибда хисобот даври асосида солик конунчилиги мониторинги, бошка фаолият турлари ва операцияларни кузатиб бориш, кутилаётган ички узгаришлар асосида соликларни режалаштириш, ташки мухитда кути-
лаётган узгаришларни хисобга олиш кабиларга эътибор каратиш лозим хисобланади.
Учинчидан, корпоратив соликларни режалаштиришда хусусий тартибда хар бир солик тури буйича солик базаларини тахлил килиб бориш, солик конунчилиги асосида хисоб сиёсатини ишлаб чикиш, алохида тартибда солик хисобини ташкил этиш ва юритиш, солик мажбуриятлари ижросини режали тартибда назорат килиб бориш кабилар солик мажбуриятларининг белгиланган тартибда бажарилишини таъминлайди.
Туртинчидан, соликларни режалаштириш ама-лиётининг тезкор ва аник ахборотлар билан таъ-минланиши, аник тахлил килиш имконини берувчи дастурий воситалар билан ишлаш, муам-моли масалаларни хал килиш юзасидан солик органлари билан доимий алокани таъминловчи ишчи мухит яратилиши, натижага йуналтирилган раFбатлантириш тизимининг амал килиши фаолият самарадорлигини оширишга хизмат килади.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистан Респуб-ликасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сонли фармони.
2. Под. ред. А.Г.Поршнева. Налоговый менеджмент. - М.: «ИНФРА-М», 2003. -С. 26.
3. Маликов Т.С., Жалилов П.Т. Бюджет-солик сиёсати. Монография. - Т.: «Академнашр», 2011. -195-б.
4. Тошмуродова Б. Солик назорати. Укув кулланма. - Т.: «Iqtisod-moliya», 2007. -71-б.
1 Тошмуродова Б. Солик назорати. Укув кулланма. - Т.: «к^БоС-тоПуа», 2007. -71-б.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 6(114)