КОМИЛЛИКНИ ТАЪМИНЛАШДА МАЪНАВИЙ ТИЗИМНИНГ УРНИ
Лочин Мухаммадиев
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти l.muxammadiyev@cspi.uz
АННОТАЦИЯ
Маколада комил инсонни шакллантиришда маънавий тизим, хусусан адабиётнинг инсон ва жамият маънавий киёфаси мутаносибилигини таъминлашдаги ахамияти, хамда Алишер Навоийнинг фалсафий мероси асосида инсон концепциясига доир карашлар тадкик килинган. Шунингдек, бугун бу масала хар качонгидан хам долзарб ахамият касб этаётганлиги, мутафаккирнинг тасаввуфий, фалсафий карашлари собик тузум даврида фалсафа олимлари томонидан деярли урганилмаганлиги, урганилганлари хам мафкуравий кобик остида тадкик килингани илмий асослар билан ёритиб берилган.
Калит сузлар: камолот, комил инсон, маънавият, адабиёт, полиморфизм, эндоген, экзоген.
THE PLACE OF THE SPIRITUAL SYSTEM IN ENSURING PERFECTION
Lochin Mukhammadiev
Chirchik State Pedagogical Institute of Tashkent region l.muxammadiyev@cspi.uz
ABSTRACT
The article examines the importance of the spiritual system in the formation of the perfect man, especially the importance of literature in ensuring the balance of the spiritual image of man and society, as well as views on the concept of man based on the philosophical heritage of Alisher Navoi. Also, today this issue is more important than ever, the mystical and philosophical views of the thinker were not studied by philosophers during the former regime, and what was studied is based on the ideological basis of science.
Keywords: maturity, perfect man, spirituality, literature, polymorphism, endogenous, exogenous.
КИРИШ
Инсоният тадрижий тараккиёт давомида инсонни камол топишининг афсонавий, диний ва фалсафий талкинлари орасидаги тарихий давр мобайнида
Шаркда хам, Гарбда хам инсон камолотига доир жуда куп таълимотлар яратилди. Умумилмий методологик нуктаи назар асосида мазкур масалага эътибор каратсак, инсонни ботиний дунёсининг манзарасини (тузилишини) тавсифлочи таълимотга, маънавий тизим деб ёки инсон камолоти назарияси тушунчасини куллаш уринли хисобланади. Чунки бу тарздаги ёндашув асосида билдириладиган фикр, инсонда мужассамлашган барча узига хосликларига эга булган, нотакрор микромаънавий дунёнинг сохиби сифатида урганишни (билишни) англатади. Инсон фалсафаси бобида тарихий вактнинг кесимида айрим таълимотларга танкидий мунсабат хам билдириш мумкин. Лекин, инсон камолотини таъминлашда, жамиятимизда ижтимоий маданий тараккиёт жараёнининг самарали кечишини таъминлашда бу тарздаги ёндашувлар бесамар. Фикримизча, таълимотларни танкидий шархини бажаришнин урнига, мавжуд таълимотларни амалий ахамият касб этувчи хусусий жихатларини ментал хослигини инобатга олиб, миллий тараккиётимизни таъминлашда улардан кайси тарзда фойдаланиш мумкинлигини белгилаб бериш макбул хисобланади. Шунда, илмий фаолиятда позитивистик ёндашувга амал килинганлик таъминланади, чунки билим ва илмий таълимот тажрибага, ретроспектив тахлилнинг натижасига таянишни такозо этади.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Инсон камолотини таъминлашда маънавий тизимнинг бир булаги хисобланмиш адабиёт бажарадиган вазифаларнинг бирортасини бошка бир маданий мажмуа бажара олмайди. Адабиёт яхлит ижтимоий-маданий мажмуа сифатида маиший-маданий, ижтимоий-маданий, иктисодий-маданий, сиёсий-маданий, хукукий-маданий, тиббий-маданий каби гояларни мужассам этиб, кайси тилда яратилган булса, уша тил сохибларининг кечинмалари, интилишлари, хотироти, хаёт тарзини инъикос этади. Шу тарика, адабиёт миллий кадриятларни шакллантириб (такомилини таъминлаб), уни умуминсоний кадриятлар даражасигача чикариш учун функционал таъсир курсатиб, миллий маданиятни таргиб этиб, дунё манзарасининг бадиий тасвирини такомиллаштиради. Бу уз навбатида адабиётнинг маънавий ва полиморфизм[1.171] тизимларини шакллантиришидан далолат беради [6.189]. Яъни, адабиёт маънавий ва полиморфизм тизимларини яратиб, жамиятнинг ижтимоий ва маданий тизимининг "хаётини" таъминлаш учун, тизимости тарзида иштирок этади, яъни бир катор ижтимоий ва маданий ахамиятга эга булган вазифаларни бажаради. Шу сабабли, адабиёт (жанридан катъий назар) инсон маънавияти, миллат маънавияти ва жамият маънавияти орасидаги мутаносибликни таъминлаш учун амал килади.
Маънавий тизим сифатида адабиёт, маънавиятни функционал шархини алохида кахрамон намунасида ифодалаб беришга кодир эканлигини алохида
таъкидлаб, Алишер Навоий "Хдйрат ул-аброр" достонининг мукаддимасида ёзади: "Бисмиллахир-рохманир-рохийм, Риштага чекти неча дурри ятим. Х,ар дур анга жавхари жондин фузун, киймат аро икки жахондин фузун ...Ришта эмас, турфа камандедур ул. Давлату дин сайдига бандедур ул ...Бал аригедурки, окар жон суви. Йук, демаким жон суви, хайвон суви" [2.5]- деб ёзади. Жон суви деганда, бир одамнинг баданидаги кон томирларида айланадиган моддани тушуниш шарт эмас. Балки, инсоннинг сурати ва сийрати орасидаги мувозанатни таъминлаб берувчи маънавиятни тушуниш лозим. Чунки "... маънавиятнинг таркибий кисмлари хисобланмиш: - максад, реал эътикод, иймон, билим, акл, орзу-умидлар, хотира, дид, тамиз, туйгулар, инсоннинг узига ва атрофдагиларга булган муносабати, кадриятлари..." [3.6] каби унсурларни яхлит тарзда намоён этади. Шу сабабли, жамиятда адабиётга, аникроги, унинг турли жанрларига укувчини муносабати узгариб турадики, бу нафакат уларнинг маънавий эхтиёжини кондириш ёки кондирмаслигига боглик, балки ибрат учун яратилган замон кахрамони сиймосини, комил инсон моделини тулик тасвирлаб беришга хам богликдир. Алишер Навоийнинг ижтимоий-фалсафий карашлари "Хдйрат ул-аброр" достонининг йигирманчи маколатида уз аксини топган. Мутафаккир, иймон ва унинг вазифалари хакида муносабат билдириб, иймон инсонийликнинг асосий жавхари, субстанцияси эканлигини курсатиб утган. Иймонсиз одам инсон эмасдур.
Кимки жахон ахлида инсон эрур,
Балки нишон анга иймон эрур. [2.63]
Айнан ана шу чукур фалсафий мушохада асносида ижодкорнинг тафаккур тарзи бахоланади. Укувчи маданий завк олиб, асардаги комиллик гоясининг шайдосига айланиб колади. Узнинг комилликка эришиш максадини белгилаб олиши хам мумкин.
Инсонни камолотга етакловчи фазилатларни нихоятда кадрлаган ва уз асарлари билан таргиб ва ташвик килишдан чарчамаган улуг Навоий хар томонлама камолотга интилган ёшларнинг, шогирдларининг харакатидан чексиз кувонган. Уларнинг хаётда, ижодда яхшиликка олиб борувчи фазилатларини, интилишларини уз асарларида бирма бир санаб, ургу бериб, замондошларига ва келажак авлодга ибрат учун ёзиб колдирган.
Навоий каби мутафаккирларнинг асарларида таълим-тарбия, укиш-укитиш, урганиш, устоз-мураббийлар мехнати, хаки, шогирдлар, ота-оналар, маърифат, маънавият хакидаги ижтимоий, фалсафий, сиёсий, бадиий фикрлари, умуминсоний гоялар мужассамлашган. Мутафаккир асарларида инсониятнинг юксак идеалларини куйлади, нафакат куйлади, балки уз идеаллари учун курашди хам.
Шунингдек, Навоий "Хамса" си унинг дунёкарашини яхлит бир тизим сифатида намоён килиб, унинг марказида, шубхасиз, инсон, одамийлик концепцияси, адлу инсоф, саховат ва мухаббат хакидаги фикр-уйлари, эзгуликка пайваста буюк тафаккур олами ётади. Унинг ижодидаги энг асосий инсонпарварлик ва эзгулик гояларининг узига хослик томони шундаки, у узи яшаган давргача фаолият юритган барча мутафаккир ва ижодкорлардан фаркли уларок илохийлик ва дунёвийлик тамойилини уйгунлаштира олди. Илохий гоялар, тимсоллар унинг учун инсон хамиша интиладиган идеал олам булса, дунё шу идеал оламнинг кузгуси, ибрат хамда сабок майдони. Зеро, инсонда коинотнинг, илохий оламнинг хикматлари, мохияти акс этган. Айникса, бу борадаги карашлар "Х,айратул-аброр" достонининг асосини ташкил этади. "Неки олами куброда бор-олами сугрода бор", дейди Алишер Навоий ушбу достонида. Олами кубро - катта олам, яъни коинот, борлик. Олами сугро - кичик олам, яъни инсон. Бундай караш аслида Одам Атонинг яратилиши хакидаги ривоятга бориб такалади. Одам Ато, Курони каримда айтилишича, тупрокдан яратилиб, кейин унга Аллох уз рухини юбориб, жон ато этади. Демак, инсон модда ва рух ёки ёки табиат ва илохдан вужудга келган. Шу боис инсон тийнатининг узида маъжоз ва хакикат, илохийлик ва дунёвийлик мужассам.
Бу олам ягоналиги хакидаги вахдат ул-вужуд талимотига мувофикдир. Яъни: "Уз вужудунгга тафаккур айлагил, Х,ар не истарсан, узунгдин истагил"
Шунга кура, инсон аввало узини, кейин Аллох яратган жамики илму хикмат, маърифат-маънавиятини билиб, уз Холикини таниб, мусаффо рух холида кайта вахдониятга кушилмоги даркор. Шу йулда инсон ахлоки покланади ва у комиллик даражасига кутарилади.
МУХ,ОКАМА
Алишер Навоий иймонни инсонликнинг бош белгиси дея такидлайди. У иймон деганда таклидий эмас, хакикий имонни назарда тутади. Шоир риёкорлик, сохтакорлик ва иккиюзламачиликлар билан асло келишолмайди.
Мазкур мавзуга илмий-анъанавийлик нуктаи назари билан караганда, таъкидлаш лозимки, адабиёт маънавий тизим сифатида, аник макон ва тарихий даврнинг фалсафий тафккурининг хосиласи саналиб, уша даврнинг ижтимоий-маданий манзарасини, мавжуд маънавиятини инъикос эттириш билан бирга, унинг истикболдаги ривожланиш йулларини белгилаш учун туртки бериши лозим. Немис файласуфи ва маданият тарихини чукур урганган "маънавий таърихий англаш" таълимотининг асосчиси Вильгельм Дильтей фалсафа фани хакида муносабат билдириб, фалсафа ташки предметли, буюмли курсаткичларга
эмас, балки инсонни маънавий дунёсига каратилган булиши лозим деган таъбирини инобатга олсак [4.435], Алишер Навоий инсонни тарихийлиги ва маънавиятига хам ургу бериш билан бирга, маънавиятли инсонни кадрлайди, улуглайди ва маънавиятлилик камилликнинг асоси эканлиги уктиради.
Инсон, камол топишга мойил (узгарувчан) хисобланганлиги учун камолот сари онгли тарзда кадам куйиб, узи учун маълум булмаган ходиса ва холатларни урганишга интилиб, турлича хукм чикариб, узининг хаёт йулини белгилаб олиш билан банд. Инсон фалсафаси тарихида, инсонни камолот сари кадам куйишига "субъект-мухит" тизими таянч булиб хизмат килиши курсатилган. Бизнингча, улар орасидаги муносабатларнинг ички хусусиятларини белгиланмасдан туриб, комилликка доир бирон бир назария яратилмаса керак. Субъект ва мухит орасидаги муносабатлар тарзи, комилликка доир назарияларнинг мазмуни ва илмий йуналишини белгилаб беради. Ю.Карандашевнинг таъкиди асосида субъект ва мухит орасидаги муносабатларни куйидаги узаро уйгун бирикмалар тарзида тузиш мумкин:
1. Субъект ва мухит орасидаги муносабатларни инкор этиш, яъни ривожланишни субъект хам, мухит хам белгиланмайди;
2. Субъект ва мухит орасидаги аддитив[5.7] муносабатлар, яъни ривожланишни турли мутаносибликда субъект ёки мухит белгилайди;
3. Мухитнинг муносабатини истисно этиш (субъект мухит эмас), яъни субъект белгиловчи хисобланади;
4. Субъектнинг муносабатни истисно этиш (субъект мухит ва субъект мухит эмас), белгиловчи факатгина мухитдир;
5. Субъект ва мухит орасидаги мультипликтив муносабатларни субъект ва мухит тулик белгилайди. Мазкур муносабат тури мазмун ва мохиятига кура алохида турларга ажратилиши мумкин. Бунда:
субъект мухит томонидан сикилади;
субъект мухитни урганади;
субъект мухитга кушилади;
субъект мухитда усади;
субъект мухитни енгади.
Инсонни комиллик сари етаклашда субъект ва мухит орасидаги муносабатларни истиснолиги асносида, куйидагиларни компендиум тарзида курсатиб утиш мумкин:
биринчиси, эндоген [1.155] йуналиш. Унинг асосий гояси буйича инсонни комилликка етакловчи, харакатлантирувчи, ривожантирувчи асосий куч субъект саналинади;
иккинчиси, экзоген [1.151] йуналиш. Унинг асосий гояси буйича инсонни комилликка етакловчи куч мухит саналанади.
НАТИЖА
Маънавий тизимда - адабиётда комил инсон моделини яратиш мураккаб кечади. Чунки ижодкорнинг тафаккурида "кеча (утмиш) - бугун (хозир) - эрта (келажак)" каби хаёт тарзида амал киладиган ижтимоий-маданий меъёрлар, кадрият ва идеаллар динамик мазмун касб этиши натижасида, синтезлашади ва узгаради. Айнан, уша узгариш сабабларини фалсафа, аникроги ижтимоий фалсафа асослаб бериши лозим булади. Агарда, ижтимоий-маданий жараёнда маънавий тизимни асосий вазифаси хаётни таъминлашдан, хаёт тарзини ургатишдан, ижтимоий меъёрлар ва идеалларни белгилаб беришдан иборат булса, бунда комилликка эришиш мавзуси нафакат тарихий-фалсафий, диний, ахлокий ёки ижтимоий-фалсафий балки методологик вазифа булиб колмокда. Негаки, инсонни комилликка етишида афсонавий, диний, биологик ва бошка таълимотлар яратилган. Аммо, уларни сабаб ва окибат алокадорлигини белгилаб бериш, ижтимоий-маданий мохиятини курсатиш фалсафанинг зиммасида колади. Инсонни комилликка эришишини турли таълимотлар асосида концептуал моделни яратиш вазифаси фалсафа фани доирасида изланишлар олиб бораётганларнинг зиммасида турган, уз ечимини топиши шарт булган долзарб фалсафий масала хисобланади.
Хулоса килиб айтишимиз мумкинки, инсон камолотини шакллантирувчи адабиёт маънавий тизим сифатида ижтимоий фалсафа доирасида куплаб тадкикотлар утказилишига бугун зарурат бор. Хусусан, бу борада Алишер Навоийнинг комил инсон хакидаги тасаввуфий, фалсафий карашлари собик тузум даврида фалсафа олимлари томонидан деярли урганилмади, урганилганлари хам мафкуравий кобик остида тадкик килинди. Шуролар мафкураси йул куймагани сабабли Алишер Навоийнинг ижодий мероси асосан филолог ва тарихчи олимлар (В.В.Бартольд, Е.Э.Бертельс, А.А.Семенов, Х,.Сулаймонов, В.А.Абдулла, А.ПДаюмов, А.Хайтметов, А.Мирзаев, Н.Маллаев, А.Рустамов, Б.Валихужаев, С.Ганиева ва бошкалар) томонидан филологик ва тарихий тахлилга тортилган булса-да, мутафаккир Навоийнинг исломий тасаввуфий фалсафа, калом, тавхид, ахлок фалсафасига доир, гносеология ва онтология, сиёсатшунослик ва ижтимоий сохасидаги карашлари фалсафа олимлари томонидан етарлича тадкик килинмади.
ХУЛОСА
Миллий мустакиллик шарофати билан, коммунистик мафкуранинг дахрийлик исканжаси бекор килиниб, илмий холисликка кенг йул очилгач, Алишер
Навоийнинг 20 жилдли мукаммал асарлар туплами, куллиётида бу кискаришлар урнига куйиб тулдирилди. Бу мукаммал нашрнинг хайъат аъзолари, атокли филолог олимлар И.Султонов, АДаюмов, А.Хдйитметов, Ф.Сулаймонов, Б.Назаров, Т.Мирзаев, С.Ганиева, М.Хдкимов хизматлари тахсинга лойикдир. Навоийнинг 20 жилдли мукаммал асарларида, "Хамса" достонларининг бошлангич кисмлари кейинги боблари хам фалсафа илмига тааллуклидир. "Насойим ул-мухаббат", "Хдйрат ул-аброр" тасаввуф фалсафасига алокадор булиб, бу эса ижтимоий фалсафа сохасида катор тадкикотларни талаб килади.
АДАБИЁТЛАР
1. Тиббиёт комусий лугати. Т. ^омуслар бош тахририяти. 1994. 288 сахифа
2. Алишер Навоий "^айратул-аброр" // "Хамса". - Т.: SMI-ASIA, 2009. 5-бет.
3. Самаров Р. Ахборотнинг психологик хавфсизлигини таъминлаш механизми // Услубий кулланма. - Тошкент: Университет, 2015.
4. Новейший философский словарь. - Минск, 1999. - С.435.
5. Философский словарь. Москва. Издательство политической литературы. 1981. 445
6. Самаров Р. Инсон камолотини таъминлашда адабиёт: структуравий-функционал жихат // Узбекистонда хорижий тиллар. Илмий - методик электрон журнал. №1 (15) / 2017. 188-195-бетлар.
7. Тангирова, Г. И. (2020). ИНТЕРАКТИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ И ЕГО ДИДАКТИЧЕСКИЕ ВОЗМОЖНОСТИ. Science and Education, 7(Special Issue 3).
8. Kaldibayeva, D. O. (2020). TALABALARNING MANTIQIY TAFAKKURINI SHAKLLANTIRISHNING PEDAGOGIK OMILLARI. Science and Education, 1(Special Issue 3).
9. Irisbaev, T. (2020). STRONG GROUND.... Экономика и социум, 11(78).
10. Ирисбаев, Т. (2020). ДЕТЕКТИВДА РЕАЛИСТИК ТАСВИР. Science and Education, 1(8).
11. Айдаров, Е. Б. (2019). ПОНЯТИЕ ОБ ЭКОЛОГИИ И КАК БЕРЕЧЬ ОКРУЖАЮЩЮЮ СРЕДУ. Журнал научных и прикладных исследований, 67.
12. Djumaevich, K. K., Ergashevich, P. A., & Bakitovich, A. E. (2019). APPLICATION OF MODERN PEDAGOGICAL AND INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN EDUCATION-STANDARDS. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12).
13. Ахмедов, Б. А. (2020). Математические модели оценки характиристик качества и надежности программного обеспечения. EURASIAN EDUCATION SCIENCE AND INNOVATION JOURNAL, 3(10), 97-100.
14. Жарасбаев, Н. А. (2019). ТYркi элемше ортак т^гырлы т^лгасы. II Yunusov Readings: Modernization of the Great Steppe values as a key factor in the development of science and education, 464-467.
15. Жарасбаев, Н. А. (2019). ТYркi халыктары эдебиетшдеп ортак сарындар. Филология уэм оны оцыту тарауларындагы фундаменталъ уэм инновациялыц изертлеулер, 71-73.
16. Beketov, N. А. (2019). Amaliy mazmunli masalalar asosida iqtisodiy ko'nikmalarni rivojlantirish. Ilmiy izlanuvchilar va iqtidorli talabalarning maqolalari to'plami, 157161.
17. Beketov, N. А. (2019). Q-многообразия и полные сцепленные системы. Fundamental matematika muammolari va ularning tatbiqlari, 167-169.
REFERENCES
1. Тиббиёт комусий лугати. Т. ^омуслар бош тахририяти. 1994. 288 сахифа
2. Алишер Навоий "Хдйратул-аброр" // "Хамса". - Т.: SMI-ASIA, 2009. 5-бет.
3. Самаров Р. Ахборотнинг психологик хавфсизлигини таъминлаш механизми // Услубий кулланма. - Тошкент: Университет, 2015.
4. Новейший философский словарь. - Минск, 1999. - С.435.
5. Философский словарь. Москва. Издательство политической литературы. 1981. 445
6. Самаров Р. Инсон камолотини таъминлашда адабиёт: структуравий-функционал жихат // Узбекистонда хорижий тиллар. Илмий - методик электрон журнал. №1 (15) / 2017. 188-195-бетлар.
7. Тангирова, Г. И. (2020). ИНТЕРАКТИВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ И ЕГО ДИДАКТИЧЕСКИЕ ВОЗМОЖНОСТИ. Science and Education, 1(Special Issue 3).
8. Kaldibayeva, D. O. (2020). TALABALARNING MANTIQIY TAFAKKURINI SHAKLLANTIRISHNING PEDAGOGIK OMILLARI. Science and Education, 1(Special Issue 3).
9. Irisbaev, T. (2020). STRONG GROUND.... Экономика и социум, 11(78).
10. Ирисбаев, Т. (2020). ДЕТЕКТИВДА РЕАЛИСТИК ТАСВИР. Science and Education, 1(8).
11. Айдаров, Е. Б. (2019). ПОНЯТИЕ ОБ ЭКОЛОГИИ И КАК БЕРЕЧЬ ОКРУЖАЮЩЮЮ СРЕДУ. Журнал научных и прикладных исследований, 67.
12. Djumaevich, K. K., Ergashevich, P. A., & Bakitovich, A. E. (2019). APPLICATION OF MODERN PEDAGOGICAL AND INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN EDUCATION-STANDARDS. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12).
13. Ахмедов, Б. А. (2020). Математические модели оценки характиристик качества и надежности программного обеспечения. EURASIAN EDUCATION SCIENCE AND INNOVATION JOURNAL, 3(10), 97-100.
14. Жарасбаев, Н. А. (2019). ТYркi элемше ортак т^гырлы т^лгасы. II Yunusov Readings: Modernization of the Great Steppe values as a key factor in the development of science and education, 464-467.
15. Жарасбаев, Н. А. (2019). ТYркi халыктары эдебиетiндегi ортак сарындар. Филология уэм оны оцыту тарауларындагы фундаменталъ уэм инновациялыц изертлеулер, 71-73.
16. Beketov, N. А. (2019). Amaliy mazmunli masalalar asosida iqtisodiy ko'nikmalarni rivojlantirish. Ilmiy izlanuvchilar va iqtidorli talabalarning maqolalari to'plami, 157161.
17. Beketov, N. А. (2019). Q-многообразия и полные сцепленные системы. Fundamental matematika muammolari va ularning tatbiqlari, 167-169.