INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL
№ 3
IMTCDMATIAM» I СПСМТ1С1Г [rtUDMAI V 1 —
ИЖТИМОИЙ ХАВФЛИ ЦИЛМИШ СОДИР ЭТГАН ШАХСНИ УШЛАШНИ
ТАШКИЛ ЭТИШ ВА БОШЦАРИШ С. Ф. Назиров
ИИВ Академияси магистранти https://doi. org/10.5281/zenodo. 6762097
Аннотация. Мацолада ижтимоий хавфли цилмиш содир этган шахсни ушлаш тушунчаси циёсий-%уцуций жщатдан та%лил цилинган. Шу билан бирга, ижтимоий хавфли цилмиш содир этган шахсни ушлашни ташкил этиш ва бошцаришни такомиллаштиришга оид тавсиялар берилган.
Калит сузлар: жиноят %уцуци, жиноят процесси, суриштирувчи, тезкор ходим, ушлаш, ижтимоий хавфли цилмиш содир этган шахс, ушлашни ташкил этиш ва бошцариш.
ОРГАНИЗАЦИЯ И ВЕДЕНИЕ ЗАДЕРЖАНИЯ ЛИЦА, СОВЕРШИВШЕГО ОБЩЕСТВЕННО ОПАСНОЕ ДЕЯНИЕ
Аннотация. В статье проводится сравнительно-правовой анализ понятия задержания лица, совершившего общественно опасное деяние. Вместе с тем даны рекомендации по совершенствованию организации и проведения задержания лица, совершившего общественно опасное деяние.
Ключевые слова: уголовное право, уголовный процесс, дознаватель, оперативный работник, задержание, лицо, совершившее общественно опасное деяние, организация и ведение задержания.
ORGANIZATION AND MANAGEMENT OF THE ARREST OF A PERSON WHO HAS COMMITTED A SOCIALLY DANGEROUS ACT
Abstract. The article provides a comparative and legal analysis of the concept of apprehending a person who has committed a socially dangerous act. At the same time, recommendations were made to improve the organization and management of the arrest of a person who has committed a socially dangerous act.
Keywords: criminal law, criminal procedure, inquiry officer, operative, arrest, person who committed a socially dangerous act, organization and management of arrest.
КИРИШ
Узбекистонда демократик хукукий давлат ва инсонпарвар адолатли фукаролик жамияти барпо этиш шароитида фукароларнинг х,укук ва эркинликларини, жамоат хавфсизлигини ва тартибини турли жиноий тажовузлардан х,имоя килиш хдмда жиноятчилик ва бошкка хукукбузарликларнинг олдини олиш масалалари долзарб вазифалардан бири х,исобланади.
Зеро, Президентимиз Ш.М.Мирзиёев "Ички ишлар органларининг х,ар бир ходими Узбекистонда хукм сураётган тинчлик-осойишталикни янада мустах,камлаш, жамоат тартибини саклаш, х,ар бир оила, х,ар бир инсон, махдлла хавфсизлигини таъминлашдек мураккаб, айни вактда шарафли вазифани бажариш учун бор билим ва салох,ияти, куч-гайратини сафарбар этиши лозим" деб таъкидлаганлар.
Мамлакатимизда бугунги кунда ички ишлар органлари ходимлари томонидан ижтимоий хавфли килмиш содир этган шахсни ушлаш вактида унга нисбатан жисмоний
куч ишлатиш, махсус восита ва укотар куролларни куллашнинг конуний асослари яратилган булса-да, 2021 Иилда 2020 Иилга нисбатан ички ишлар органлари ходимларининг конуний талабларини бажармаслик билан боглик хукукбузарликлар 56,8 фоизга, ходимларнинг уз хизмат бурчини бажаришларига каршилик курсатиш холлари 7,0 фоизга купайган, шунингдек, 2021 Иилда 2020 Иилга нисбатан хокимият вакилига ёки фукаровий бурчини бажараётган шахсга каршилик курсатиш 35,8 фоизга, уларни содир этганлар сони эса 44,7 фоизга ошган. Бугунги кунда ушбу килмишларнинг сабаб ва шароитларини тахлил этиш, ижтимоий хавфли килмиш содир этган шахсларни ушлашнинг замонавиИ тизимини такомиллаштириш, шунингдек ушлашнинг зарур чоралари чегарасидан четга чикиш билан боглик жиноятлар учун жавобгарлик белгиланган конун нормалари самарадорлигини ошириш алохида ахамият касб этмокда.
Таъкидлаш уринлики, инсонлар уртасидаги муносабат мазмунига кура, ижобий ва салбий ижтимоий муносабатларга булинади. "Ижтимоий" сузининг лугавий маъноси "арабча — жамоа, жамиятга оид хамда инсон ва жамият хаётига оид", деган маъноларни англатади. Ижобий муносабатлар инсонларнинг бир-бири билан узаро хурмат, мехр-окибат ва адолат мезонлари асосида жамоа булиб яшашга ургатади. Салбий муносабатлар эса инсонларнинг хукукбузарлик ёки бошка ахлокка зид килмишлар содир этишга ундайди. Шу уринда профессор У.Х.Мухамедов уринли таъкидлаганидек, "хар кандай жамият хеч качон бир жойда тухтаб турмайди. Шунга муносиб ижтимоий жараёнларни тартибга солиб турувчи хукук нормалари хам такомиллаштирилиши, тизимлар узгартирилиб замон талабларига мослаштириб борилади". Масалан, XX асрнинг 90-йилларида чайковчилик огир жиноят булган булса, хозирда хукукбузарлик хисобланмайди.
"Ижтимоий хавфли килмиш" ибораси, "жиноят" иборасига нисбатан кенг тушунча, бирок, кундалик хаётда жиноят деб топилмайдиган ижтимоий хавфли килмишлар хам мавжуд. Узбекистон Республикаси жиноят конунига киритилмаган ижтимоий хавфли килмишларнинг хавфлилик даражаси кам ахамиятли булиб, Жиноят кодексида факат ижтимоий хавфлилик хусусияти ва даражаси юкори булган килмишларга киритилган.
Шу уринда таъкидлаш керакки, жиноятнинг ижтимоий хавфли килмишдан фаркли равишда турт белгиси (ижтимоий хавфлилик, хукукка хилофлик, айблилик ва жиноий жазога сазоворлик) ва турт таркибий элементи (объектив ва субъектив белги) жиноят хукуки назариясида асослаб берилган. Ижтимоий хавфли килмишда эса жиноятнинг зарурий белгиси сифатида кайд этилган айбдорлик ёки жазога сазоворлик белгиси булиши айрим холларда эса булмаслиги хам кузатилади.
ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Амалиётда жиноят конунида жиноят сифатида назарда тутилган ижтимоий хавфли килмишларнинг аксарият кисми жиноят субъекти була оладиган шахслар томонидан содир этилади, айрим холларда ижтимоий хавфли килмишлар акли норасо шахслар томонидан хам содир этилади. Улар содир этадиган ижтимоий хавфли килмишларнинг жамият учун ижтимоий хавф тугдиришини инобатга олган холда уларни ижтимоий хавфли килмиш содир этган шахслар деб топиш мумкин. Бирок, уларнинг содир этган
ижтимоий хавфли килмишида жиноят таркибининг айрим белгилари булмаганлиги боис, ушбу гурухга мансуб шахслар жиноят содир этган шахслар деб топилмайди.
Х,озирги замон криминология фанида "жиноятчи" ва "жиноятчининг шахси" каби атамаларга категория, яъни хар бири мустакил тушунчалар сифатида каралади ва улар гурухларга ажратилган. Биринчидан, жиноятчилар дейилганда килмишни содир этган акли расо шахслар тушунилади. Иккинчидан, жиноятчилар уз харакатлари билан жиноят конунчилигида жиноят тарикасида кайд этилган ижтимоий хавфли килмишни касддан ёки эхтиётсизлик натижасида содир этадилар.
Мамлакатимизнинг амалдаги конунларида хукукбузарликлар ижтимоий хавфлилик даражасига кура: интизомий; фукаровий; маъмурий ва жиноий каби турларга ажратилади. Аммо Узбекистон Республикасининг 2014 йил 14 май кунидаги "Хукукбузарликлар профилактикаси тугрисида"ги конунининг 3-моддасига асосан "хукукбузарлик-
содир этилганлиги учун маъмурий ёки жиноий жавобгарлик назарда тутилган айбли гайрихукукий килмиш (харакат ёки харакатсизлик)дир, деб тушунча берилади. Бирок мазкур тушунчада интизомий ёки фукаровий хукукбузарликлар эътибордан четда колдирилган.
Х,озирги кунга кадар жиноят хукуки назариясида "жиноят" ва "ижтимоий хавфли килмиш" тушунчаларнинг узаро ухшашлик ва фаркли жихатлари олимлар уртасида бахсларга сабаб булиб келган. Хусусан, бир гурух олимлар "ижтимоий хавфли килмиш" тушунчасини, "жиноят" тушунчасига нисбатан кенг тушунча, деб хисоблайди. Профессор А.С.Якубов эса "Кундалик хаётда жиноят деб топилмайдиган ижтимоий хавфли килмишлар хам мавжуд. Узбекистон Республикаси жиноят конунига киритилмаган ижтимоий хавфли килмишларнинг хавфлилик даражаси кам ахамиятли булиб, амалдаги Жиноят кодексига факат ижтимоий хавфлилик хусусияти ва даражаси юкори булган килмишларгина киритилган" лигини эътироф этади. Профессор Ю.С.Пулатов "хар кандай жиноятнинг моддий белгиси Жиноят кодексининг 14-моддаси 2-кисмида уз аксини топган", дея эътироф этиб, жиноят хисобланмайдиган ижтимоий хавфли килмишлар руйхати кенг талкин килинмаслигини таъкидлайди.
Жиноят хукуки назариясида ижтимоий хавфлилик жиноятнинг ижтимоий мохиятини очиб беради. Шу боис "ижтимоий хавфли килмиш" ибораси жиноят хукукининг алохида категорияси хисобланади. Узбекистон Республикасининг Жиноят кодекси 14-моддасида "жиноят" тушунчаси билан бир каторда, "ижтимоий хавфли килмиш" тушунчаси белгилаб берилган.
Бирок А^Ш, Германия жиноят хукукида жиноий килмишни факатгина гайрихукукийлик, жазога махкумлиги, айбли харакат ёки харакатсизлик сифатида тахлил килинади. Ушбу давлатлар жиноят хукуки тизимида "ижтимоий хавфлилик" жиноятнинг белгиси сифатида эътироф этилмайди.
"Жиноятчи" деб факат суд хукми асосида айблов хукми чикарилган шахсни аташ мумкин. Сабаби, биринчидан, жиноятчи деганда жиноят конунида жиноят сифатида назарда тутилган килмишни содир этган акли расо жисмоний шахс тушунилади; иккинчидан, жиноятчи уз харакатлари билан жиноят конунчилигида жиноят тарикасида кайд этилган килмишни касддан ёки эхтиётсизлик натижасида содир этади; учинчидан,
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL
№ 3
IWTCDMATimiA I СПСМТ1С1Г 1ГЛ1ЮМЛ1 V 1 —
жиноят конунида белгиланган жавобгарликка тортиш ёшига етганлиги билан ифодаланади.
Бизнинг фикримизча, "Ижтимоий хавфли цилмиш содир этган шахс деганда, жиноят конуни билан такикланган килмишни амалга оширган, жиноий жавобгарликка тортиш ёшига етган ёки етмаган, акли расо ёки норасо шахслар тушунилади" деган мазмундаги тушунча Жиноят кодексининг саккизинчи булимида атамаларнинг хукукий маъносида белгилаб берилиши зарур, деб хисоблаймиз.
Узбекистон Республикасининг Конституциясида белгиланган фукароларнинг энг мухим хукукларидан бири шахс эркинлиги билан боглик булгани учун ушлаш жиноят процессуал конунига катъий амал килган холда амалга оширилиши керак. Жиноятчиликка карши кураш конунбузарларга нисбатан тез ва катъий чоралар куришни талаб килади. Шунинг учун жиноят килишга тайёрланаётган, жиноят содир этган ёки гумон килинаётган шахс аникланиши билан уларни ушлаш зарур, чунки озодликда колдирилган жиноятчилар жиноят изларини яширишга уринишлари ёки жиноят содир этишлари мумкин.
Ушлаш-ушланаётган шахснинг харакат эркинлигини чекловчи эхтиёт чорасидир. Фукароларни ушлаш маъмурий ва жиноят-процессуал тартибда амалга оширилиши мумкин. Бу ушлаш турлари ухшашдек куринади. Лекин уларнинг мохияти, асослари, давом этиш муддати, натижалари ва расмийлаштириш тартиби турличадир.
Фукароларни маъмурий тартибда ушлаб туриш-конунбузарлик харакатларининг олдини олиш ва конунбузарни маъмурий жавобгарликка тортиш максадида маъмурий конунбузарлик содир этган шахснинг харакат эркинлигини киска муддатга мажбуран чеклашдир.
Х,аракатларда маъмурий жазо кулланиши мумкин булган конунбузарлик булмаган фукароларни ушлаб туришга йул куйилмайди (факат атрофдагилар учун хавфли булган рухий касаллар бундан мустасно).
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Жиноят процессуал тартибда ушлаш термини 2 та аспектга эга: процессуал ва криминалистик.
Процессуал маънода ушлаш-бу озодликдан махрум килиш куринишидаги жазо берилиши мумкин булган жиноят содир этишда гумон килинаётган шахсни киска муддатга озодликдан махрум килишдан иборат булган процессуал мажбурлов чораси.
Бу чоранинг мохияти-жиноят содир этишда гумон килинаётган шахсни вактинча саклаш учун хибсхонага жойлаштириш ва албатта ушлаш баённомасини тузишдан иборат.
Криминалистик жиуатдан ушлаш-жиноят содир этган ёки гумон килинаётган шахсларни кулга туширишга ва уларни ИИБга етказишга йуналтирилган тергов харакати.
Ушлаш - бу тергов харакати булиб, сездирмасдан якинлашиш, кулга олиш, куролсизлаштириш ва ИИБга етказишдан иборатдир. Бирок, бундан фаркли равишда "ушлаб туриш" шундай маънони англатадики, унда жиноят содир этганликда гумон килинаётган ва бунинг учун озодликдан махрум килиш куринишидаги жазо тури тайинланган ёки худди шундай жиноятларни содир этган айбланувчи шахсларга 72 соатгача ушлаб туриш билан боглик мажбурий вактинчалик эхтиёт чораси кулланилади. Терговчи, шунингдек, суриштирувчи органлари ЖПКнинг 221-моддасида белгиланган асослардан бири мавжуд булганда ушлаб туришни амалга оширишлари мумкин.
Амалда ушлашнинг мохияти-жисмоний кулга олишга (яъни ушланаётган шахс билан бевосита мулокотда булишга) каршилик курсатилган холда уни бартараф килиб, шахсга унинг кулга олинганини эълон килишдан иборат.
Ушлашнинг ахамияти шундаки, жиноятчиларнинг жиноий фаолиятига чек куяди, жавобгарликка тортади, улар томонидан янги жиноятлар содир этилишининг олдини олади, уларнинг айбини исботлаб берувчи зарурий ашёвий далилларни саклайди.
Ушлашнинг асослари, шароитлари ва сабаблари. Ушлаш асослари деганда, маълум шахс томонидан жиноят содир этилганлигини курсатувчи маълумотлар тушунилади. Узбекистон Республикаси ЖПКнинг 221-моддасига асосан, куйидаги холларда шахсни ушлаш туришга асос бор:
1) шахс жиноят устида ёки бевосита уни содир этганидан кейин кулга тушса;
2) жиноят шохидлари, шу жумладан жабрланувчилар уни жиноят содир этган шахс сифатида тугридан тугри курсатсалар;
3) унинг узида ёки кийимида, ёнида ёки уйида содир этилган жиноятнинг яккол излари топилса;
4) шахсни жиноят содир этишда гумон килиш учун асос буладиган маълумотлар мавжуд булиб, у кочмокчи булса ёки доимий яшайдиган жойи йук ёхуд шахси аникланмаган булса.
^амокдан ёки озодликдан махрум этиш жойларидан кочган гумон килинувчи (айбланувчи), судланувчини ушлаш учун асос булиб суриштирув ёки тергов органи карори ёки суд ажрими хизмат килади.
Агар шахс жиноят содир этаётган булса ёки жиноят содир этиб кочган булса ва уни "иссик издан" таъкиб килишаётган булса, уни карор чикармасдан хам ушлаш мумкин.
Шахсни ушлаш хакидаги масалани хал килишда бор материалларни хар тарафлама, тулик ва объектив урганиб чикиш ва ушлашни конунда курсатилган холларда амалга ошириш керак.
Ушлашни амалга оширишда йул куйилган хатолар купинча огир окибатларни келтириб чикаради. Жумладан, жиноятчининг тергов ва суддан бош тортиши, жиноий фаолиятини давом эттириши, каршилик курсатиши окибатида халок булиши ёки атрофдагиларга зиён етказиши, мухим булган далилларни йук килиши ва хакозалар.
Ушбу харакатни амалга ошириш куйидагиларни уз ичига олади;
^улга олинувчининг шахси хакида зарурий маълумотлар туплаш, тезкор-тергов гурухи тузиш ва унинг иштирокчилари билан йурикнома утказиш, техник воситаларни саралаб олиш ва транспортларни тайёрлаш, махсус маълумотлардан фойдаланиш масалаларини хал килиш, ушлаш вактини ва жиноятчини яширинган жойга кириб бориш усулларини белгилаш, тергов харакатлари буйича режа тузиш.
Бундан ташкари, жиноятчини ушлаш тадбирига тайёргарлик куришда тадбир иштирокчиларининг, шунингдек, атрофдаги фукароларнинг хам хавфсизлиги билан боглик масалаларни зудлик билан хал килиш, тезкор ва бошка манбалардан келиб тушган маълумотларни тахлил килиш, махсус техник воситалар ва куролларни куллаш мумкинлигини назарда тутиш, тергов-тезкор гурухи таркибига кирувчи ички ишлар ходимларининг куникмаларини текшириш лозим.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL
№ 3
IWTCDMATimiA I СПСМТ1С1Г 1ГЛ1ЮМЛ1 V 1 —
Иложи борича, жиноятчини далил билан ушлаш, унинг каршилигини енгиш, гумон килинувчини фош этувчи далиллар йукотилишининг олдини олиш максадида, жиноятчини кулга олишнинг тусатдан булишини таъминлаш учун кулай ушлаш вакти танлаб олинади. Бу тергов харакати жиноятчи учун энг нокулай, аммо ушловчилар учун энг кулай шароитларда оширилиши зарур.
Ушлаш режасига тергов-тезкор гурухи аъзолари йурикномада келтирилган холатларга мос келадиган бандларни киритишади. Шу билан бирга, ушлаш тактик тадбир эканлиги боис, режа ушлашдан келиб чикадиган ва у билан узвий боглик булган бошка кечиктириб булмайдиган тергов харакатлари ва тезкор-кидирув тадбирлари кетма-кетлиги ва хусусиятларини назарда тутиши керак. Бундай харакатларга куйидагилар киради: ушланаётган шахсни шахсий тинтув килиш, асослар ва зарур иштирокчилар булганда хонани тинтув килиш, яширинишга уринаётган шахсларни кулга олиш, гувохларни аниклаш, пистирмалар ташкил этиш ва хакоза. Режада ушлашни ташкил этиш ва амалга ошириш пайтида узаро хамкорлик масалалари (терговчи, суриштирув органининг тезкор ходими хукукни мухофаза килувчи бошка органлар ва жамоатчилик билан) хам уз аксини топиши керак. Ушлаш режаси вазият ва шароит узгариши эхтимолидан келиб чикиб, харакатларнинг бир неча вариантларини назарда тутиши зарур. МУ^ОКАМА
Бир гурух шахсларни ушлаш мураккаб харакат булиб, у гурухий бирдамликни, каршилик курсатишни, ушлаш харакатига куп ходимларни жалб килишни, уларнинг тегишлича жихозланиши ва тайёргарлигини талаб килади. Шу боис, агар вазият такоза этса, гумон килинувчиларни алохида-алохида ушлаш тактик жихатдан тугридир. Бошка томондан, жиноят иштирокчиларини бир вактнинг узида ушлаш уларни хавф хакида бир -бирига хабар бериш, яшириниш, далилларни беркитиш ёки килиш имконидан махрум килади.
Тезкор ходимнинг амалий фаолиятида дастлабки тайёргарликсиз ушлаш зарурати шахс жиноят жойида фош булганда, жиноят жойидан яширинган шахсни ушлаш вактида, тергов ва суддан яширинаётган, озодликдан махрум килиш жойларидан кочган, кидирувда юрган шахс аникланганда юзага келади.
Тезкор ходим утиб кетаётган йуловчи киёфасидаги маълум белгилар буйича кидирилаётган шахсни таниб колган вазиятни тезкор ходим учун типик холат деб аташ мумкин. Бунда у якин орадаги ички ишлар органи навбатчилик кисмини хабардор килган холда, мазкур шахсни яширинча кузатиши лозим булади. Бундай имконият булмаганда, гумон килинувчи йул олган жойни аниклаб, кузатувни давом эттириши лозим. Агар йулида ички ишлар ходимлари, харбий хизматчилар, патруллар учраса, ушлаш учун уларнинг кучидан фойдаланиш максадга мувофик булади.
Бошка иложи топилмай колганда, тезкор ходим хам узининг, хам атрофдагиларнинг хавфсизлиги учун энг кулай вакт ва жойни танлаб, ушлашни мустакил амалга оширади. Одатда, ушланаётган шахс кутмаган пайтда унга кескин якинланишб, кулга олиш амалга оширилади.
Дастлабки тайёргарликдан сунг ушлаш уни амалга оширишнинг олдиндан тузилган режасини амалга оширишни назарда тутади ва тактик хилма-хиллиги билан ажратиб туради.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL
№ 3
IWTCDMATimiA I СПСМТ1С1Г 1ГЛ1ЮМЛ1 V 1 —
Жамоат жойларида ушлаш ички ишлар органлари ходимлари томонидан укотар курол ишлатишнинг имкони чеклангани (хатто ута жиддий вазиятларда хам) ва гумон килинувчи томонидан курол куллаш хавфи мавжуд булгани боис кийинлашади. Шунинг учуг гумон килинувчига тусатдан якинлашиш хал килувчи рол уйнайди. Бу тергов харакатини одамлар энг кам тупланган жойларда ёки гумон килинувчининг харакатланиш имкониятлари чекланган шароитда (хонадан чикаётганда, гардеробда, хонахонада, транспорт воситасига утираётганда ёки ундан тушаётганда ва хакоза) утказиш максадга мувофик.
Жиноят килишга тайёрланаётган жиноятчиларни ушлаш хам жуда мураккабдир. Жиноятчининг ниятлари, жиноий тажовуз объекти. Жиноят содир этиш вакти ва жойи хакида терговчи эга булган ахборотдан келиб чикиб, унинг томонидан ушлаш тактикаси танланади. Масалан, агар ундан муайян шахсларнинг жиноят содир этишга хозирлик кураётгани хакида маълумотлар булса, бирок тажовуз вакти ва объекти номаълум булса, ушлашни гумон килинувчиларнинг яшаш жойида ёки улар жиноят куролларини саклайдиган жойда утказиш тавсия килинади. Агар тергов жиноят содир этишга тайёрланаётган барча шахслар хакида ва жиноий тажовузнинг аник вакти тугрисида тулик маълумотга эга булмаса, ушлаш пистирмалар ташкил этиш йули билан жиноят жойида утказилади.
Гурухни кулга олиш ута мураккаб ва хавфли булгани туфайли бу усулдан ута зарур холларда фойдаланиш лозим. Бундан олдин гурух таркибини булиб танлашга харакат килинади. Ички ишлар идоралари ходимлари бевосита ёки жамоатчилик оркали жиноий гурух йигилган жойга якин ерда гуёки жиноят содир килингани хакида ёки паспорт режимига риоя килишни текшириш буйича тадбирлар утказилаётгани тугрисида миш-миш таркатиб, ишочнли булиши учун кушни уйлар ёки хонадонларда текшириш утказишлари мумкин. Ички ишлар одалари ходимлари томонидан тезкор ва профилактик тадбирларнинг утказилиши натижасида фош булиб колишдан хавфсираб, жиноий гурух аъзолари бундай вазиятда узлари булган жойдан якка-якка булиб чикиб кетишни маъкул курадилар. Уларнинг чикиб кетиши эхтимол тутилган жойларда пистирма куйилади ва жиноятчилар ушланади.
Агар гурухни кулга олишга тугри келадиган булса, ички ишлар идоралари ходимлари сон жихатдан анча куп булиши, яхши куролланиши ва индивидуал химоя воситаларига эга булиши зарур. Имкони борича, ушланиши лозим булган шахсларнинг кетиш йули ёпилиши, ураб олиниши керак. Ушлаш зарур булганда огохлантирувчи ук узилади, ушланган шахслар дархол куздан кечирилади ва шахсий тинтув килиниб кул кишанлари такилади. Ушланган шахслар ички ишлар органига алохида-алохида олиб келинади. Бундан кузланган максад уларнинг узаро тил бириктиришга йул куймасликдир. Бунда улар айбларини фош этувчи объектлардан халос булмасликларини куздан кочирмаслик лозим. Яхшиси, хам кулга олишни, хам олиб кетишни икки ходим, ушланган шахснинг бевосита икки томонида ва гурухни тусиш атрофдагиларни кузатиш ва таъминлайдиган учинчи ходим олдинда булгани холда амалга оширгани маъкул. Х,аракат маршрути шундай танланиши лозимки, бунда гурух кутилмаганда ёки олдиндан билиб шериклари билан ёхуд ушланган шахснинг кариндошлари билан учрашиб колишга йул куймаслиги керак.
Ушланган шахсни ички ишлар органларига олиб бориш якуний боскич булиб, уни бошлашдан олдин ушланганлар тартибга амал килишлари ва улар кочишга харакат килсалар, ходимлар томонидан курол ишлатилиши мумкинлиги хакида огохлантириладилар.
Ушланганларни йулнинг уртасидан олиб юриш керак, чунки бу унинг шериклари томонидан тусатдан хужум уюштирилишига йул куймайди. Шунингдек, гавжум кучалар, майдонлар, йулкалардан олиб юриш максадга мувофик булмайди.
Ушланганларни махсус жихозланган ёпик автомашиналарда етказиш максадга мувофик. Агар у очик машинада олиб кетилаётган булса, кузовнинг полига харакатга карама-карши томонга каратиб утиргизиб куйилади. Енгил машинанинг орка уриндигида факат битта ушланган шахсни иккита ходим уртасида олиб кетиш мумкин.
Ушланганларни мотоциклда ёки йуловчи машиналарда етказиш мумкин эмас. Йуловчи транспортлардан факат ушланган шахс ярадор булиб, мустакил харакатлана олмагандагина фойдаланиш мумкин. Бегона шахсларни автомашинага утказишга мутлако йул куйилмайди.
Тезкор гурухнинг фаолияти ушлашнинг барча катнашчилари томонидан албатта тахлил килиниши ва бахоланиши лозим.
Гумон килинувчи ички ишлар органига олиб келинганидан сунг Узбекистон Республикаси ЖПКнинг 225-моддаси талаблари асосида ушлаш баённомаси тузилади. Унда куйидагилар курсатилиши шарт: ушлаш асослари, мотивлари, ушлаш куни ва соати, йили ва ойи, ушлаш жойи ва шахсий тинтув килинганлиги хакида баённома.
Ушлаш баённомаси, одатда, бланкада, учта нусхада тузилади. Нусхалардан бири жиноий ишга кушиб куйилади ва баённома уни тузган шахс, ушланган шахс томонидан имзоланади. Шахснинг ушланганлиги хакида ун икки соат ичида терговчи ва суриштирув органи прокурорни ёзма равишда хабардор килиши шарт. Ушлаш утказилганлиги хакида хабарнома олган пайтдан бошлаб кирк саккиз соат вакт ичида прокурор ушланган шахсни камокка олишга санкция олиш хакида судга илтимоснома киритади ёки уни озод килиши шарт.
Ушлаш сабаблари ва асослари етарли даражада аник келтирилиши шарт. Баённомада ушланган шахсга химоячидан фойдаланиш хукуки ва бундай иштирокнинг процессуал тартиби тушунтириб берилади. Баённомада ушлаш жараёнининг холатлари (каршилик курсатганлиги, шахсий тинтувлари, агарда тан жарохатлари мавжуд булса, улар) акс этиши лозим. Шахс хакида ва юкорида курсатилган маълумотларни ходимлар уз билдиргиларида, тушунтириш хатларида акс эттирадилар ва уларнинг узлари хам гувох сифатида сурок килинади. ХУЛОСА
Юкоридагилардан шуни хулоса килишимиз мумкинки, зарар етказиб ушлашнинг максадлари кенг камровли ва турличадир. Айнан зарар етказиб ушлашнинг максадлари турли вазиятларда бир канча омилларга боглик эканлигини хам кузатиш мумкин. Шу боисдан жиноят конунчилигимизда бир канча максадларни уз ичига камраб олувчи тушунча билан ушлашнинг максадини белгилаш максадга мувофик.
Юкоридагилардан келиб чикиб, куйидагилар таклифни киритишимиз мумкин,
Биринчидан, жиноят содир этишда гумон килиниб ушланган шахсга унинг хукуклари ва ушланиш сабабларини содда тилда тушунтирилиши (Миранда коидаси) максадга мувофик.
Иккинчидан, "Хабеас корпус" институтини равишлантириш, яъни шахс суднинг карорига кура, купи билан кирк саккиз соатдан ортик ушлаб турилишига йул куймаслик максадга мувофик.
Учинчидан, амалиётда тезкор ходимлар томонидан утказилган тезкор кидирув тадбирлари натижасида шахс Узбекистон Республикаси ЖПКнинг 224-моддаси тартибида ушлансада, ушбу моддада ушланган шахсга нисбатан тупланган хужжатларни ва шахсни тергов органига утказгунга кадар канча вакт давомида ушлаб турилиши хакида аник муддат курсатилмаган булиб, келгусида, ушбу моддага муддат курсатилиши амалиётда конунларни аник ва бир хилда бажарилишига олиб келиши мумкин.
Adabiyotlar:
I. Decree of the President of the Republic of Uzbekistan dated April 10, 2017, DP-5005 "On measures to radically increase the efficiency of law enforcement agencies, strengthening their responsibility to ensure public order, reliable protection of the rights, freedoms and legitimate interests of citizens" // https / lex.uz.
Collection of legislation of the Republic of Uzbekistan. - 2017. - №15. - 243. https / lex.uz.
Resolution of the President of the Republic of Uzbekistan dated April 18, 2017, RP-2898 "On measures to radically improve the activities of law enforcement agencies in the field of criminal investigation". https / lex.uz.
Order of the Minister of Internal Affairs of the Republic of Uzbekistan dated June 12, 2017, 100 "On approval of the Instruction on the procedure for organizing inquiries and preliminary investigations in the internal affairs bodies of the Republic of Uzbekistan". Annotated dictionary of the Uzbek language. The letters "A-T". https://www.ziyouz.com.
8. Law of the Republic of Uzbekistan dated September 16, 2016 "On law enforcement agencies". Collection of Legislation of the Republic of Uzbekistan, 2016. - № 38. - 438. https / lex.uz.
9. Raximov S.A. Importance of information-analytical activity in customs bodies // Journal of Society and Innovations. Scientific article. 2181-1415 / © 2022 in ScienceLLC.
10. Kurnosov Yu.V. Analytics: methodology, technology and organization of information and analytical work. : RUSAKI, 2004. - 512 p.
II. Filippenkova D. Z. Spravochnick.ru //informatika//informacionno-analitiches kaya deyatelnost /., 02.03.2022.
12. https: // uza.uz./posts/356818.
13. From the REPORT of the Minister of Internal Affairs of the Republic of Uzbekistan dated March 19, 2022 on the state of crime prevention to the twenty-fourth plenary session of the Senate of the Oliy Majlis of the Republic of Uzbekistan on the results of 2021. https: // uza.uz./posts/356818.
2.
3.
4.
5.
6.
7.