Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-288-292
ИСЛОМ, ЖАМИЯТ ВА ШАХС МУНОСАБАТЛАРИ
Юсуф Мингишевич Якубов
Фалсафа фанлари номзоди, доцент, Самарканд ветеринария медицинаси Тошкент филиали
АННОТАЦИЯ
Маколада тарихан шаклланган шахс ва жамият муносабатлари масаласининг ислом манбалари: Куръон ва хадислар хамда фикхда (мусулмон хукукшунослиги) уз ифодасини топган талккини ва шу асосда жамиятнинг бошккарилиши, тартибга солиниши диний-фалсафий ва амалий жихатлари илмий асослари талкин килиниб, унинг мафкуравий ва гоявий ахамиятга эга булган диний багрикенглик ва халкаро хамжихатлик гояларининг аккидавий ва хукукий асослари киёсий тахлил килинади. Хусусан, хозирги давр учун ахамияти илмий асосланиб, мухим хулосалар чиккарилган.
Калит сузлар: Шахс, жамият, Куръон, хадис, фикх, кавм, Оллох, уммат, дин, закот, масжид, мадраса, фарз, такво, шарият, сура, иймон, ушр(тулов).
КИРИШ
Шахс ва жамият муносабатларининг диний талкинининг акидавий ва амалий асослари, унинг манбалари хисобланмиш, Куръони карим, хадиси шарифлар хамда фикх (мусулмон хукукшунослиги) нинг асоси - шариатда уз ифодасини топган. Ислом таълимотида инсонларнинг шахсий ва ижтимоий хаётларининг барча жихатлари: моддий ва маънавий, хужалик ва сиёсий, оилавий ва ижтимоий, хукукий, илмий ва байналмилалликдан иборат фаолиятлари учун курсатмалар мавжуд. Куръон сураларида жумладан, «хадид» сурасида бу хакда шундай оят бор: «Биз уз элчиларимизни хужжат (муъжиза) лар билан юбордик ва улар билан бирга Китоб хамда одамлар адолатни барпо килишлари учун меъзон (тарози ёки меъёр) туширдик. Яна, биз темирни туширдик.Унда кувват ва одамлар учун манфаатлар бордир. Аллох Узига ва пайгамбарларига (Аллох йулида жиход килиш билан) гойибона ёрдам берадиган кишиларни билиш учун хам (темирни яратди). Албатта, Аллох кучли ва кудратлидир» [1].
Мусулмончилик йулига кирган барча халклар учун ягона Аллохга эътикод килишлари, сигинишлари, шу йулдан юришлари тугри булади. Чунки,
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-288-292
Юсуф сурасида айтилганидек, «(Ибодат ва дин тугрисидаги) хукм факат Аллох ихтиёридадир. У узидан бошкага сигинмасликка буюрган. Тугри дин - мана шу! Лекин одамларнинг аксарияти буни билмайдилар»[1].
Инсон (шахс) фаолиятининг Аллох йулига бундай боглик булишидан, унинг жамиятда тутган урни, индивидуаллиги камситилади, деган хулоса келиб чикмайди. Аксинча, ислом инсон билан жамоа (жамият) уртасидаги тенгликни, мустакиллигини химоя килган холда хар бир инсон Аллох олдида жавобгарлиги уктирилади. Ислом манбаларида инсоннинг жамият олдидаги индивидуаллиги йуколиши мумкин, деган фикрни инкор этувчи оятлар мавжуд. Масалан, Куръони каримнинг 53-Нажм сураси 39-оятида шундай дейилади: «Инсонга факат узи килган харакатигина (мансуб) булур», ёки бошка оятларда «(Эй, инсонлар!) Сизларга не мусибат етса, бас, уз кулларингиз килган нарса (гунох) сабаблидир» [1] (42:30).
Биринчи Президентимиз И.А.Каримов шахс ва жамият муносабатларининг ривожланиши ва яхши йулга куйилиши иктисодиёт, маънавият ва маърифат билан бир каторда диннинг ижтимоий хаётимиздаги мухим урнига эътибор каратиб шундай деган эди: «Дин одамзодни хеч качон ёмон йулга бошламайди. Дин бу дунёнинг уткинчи эканини, охиратни эслатиб туради, одам боласини хушёр булишга, харом йуллардан узок юришга, яхши булишга, яхши из колдиришга ундаб туради» [4]
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Шахс ва жамият муносабатлари купкиррали фаолиятларни уз ичига олувчи мураккаб ижтимоий жараён булиб, унинг шаклланиши ва ривожла-ниши факат диний таълимотлар билан чегараланиб колмасдан, аксинча, дунёвий (фалсафий) ва диний билимлар уйгунлигида амалга ошади. Дунёвий (фалсафий) ва диний билимлар бир-бирига боглик ва бир-бирини тулдирув-чилардир. «Бу икки зохирий ва ботиний билимларни эгаллаган ва уларни бир-бирига боглай олгандагина, инсон чин хакикатни англаб етади, бахтга, саодатга элтувчи йулни билиб олади» [4].
Фозил кори Ёсин кори углининг «Жума угитлари» номли рисоласида, «Ислом эзгулик дини» булимида, жамиятни ташкил этувчи инсон (шахс) ларни кандай камолотга етишиши ва хайвонот оламидан нима билан фарк килиши хакида Бахоуддин Накшбанд сухбатидан кизик бир мисол келтирилган. Яъни, Бахоуддин Накшбанддан шогирдлари сурабдилар: «Эй, устоз, одамзотнинг
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-288-292
хайвондан фарки нимада? Куринишидами, тил-забони, соколи, кийим-бошларидами, шакл-шамойилидами, жонидами?». Унга шундай жавоб килган эканлар: «Одамзотнинг хайвондан фарки, унинг жонида эмас. Эшакда хам, чувалчангда хам жон бор. Унинг соколида хам эмас, чунки эчкида хам сокол булади, унинг сузлашишида хам эмас, тутикуш хам ургатилса, сузлашади. Одамзотнинг хайвондан фарки: фахм-фаросатида». Бинобарин, инсондаги фахм-фаросат етук булиши талаб этилади [7].
Инсон (шахс) нинг шаклланишидаги фахм-фаросат хусусияти жуда куп ахлокий фазилатларни уз ичига олади. Улар мазмунини одамийлик, халоллик, покизалик, инсофлилик, хушмуомалалик, виждонийлик кабилар ташкил этиб, агар инсонда фахм-фаросат етишмаса, улардан уринли фойдалана олмайди.
Ислом манбаларида шахс ва жамият муносабатларининг тахлилига чет эллик олимлар хам алохида эътибор каратганлар. Жумладан, бу муаммони ислом манбалари асосида талкин килган олимлардан бири Хуршид Ахмад булиб, у уз асарининг «Шахс ва жамият муносабатларининг уйгунлиги» булимида диний манбаларга асосланиб, шундай деб ёзади: «Ислом индивидуаллик билан жамоалик уртасида тенгликни яратади» [8]. Шунингдек, «Ислом таълимоти инсон, жамият ва давлат олдида уз индивидуаллик холатини йукотади деган фикрни рад этади» [8]. Бу фикрларни Куръони каримнинг оятлари билан исботлашга харакат килади: «Инсонга факат узи килган харакатигина (мансуб) булур» [1]. «(Эй инсонлар!), Сизларга не мусибат етса, бас, уз кулларингиз килган нарса (гунох) сабаблидир»[1].
НАТИЖАЛАР
Хрзирги вактда ислом таълимотидан ижтимоий тараккиётнинг турли жабхаларида фойдаланиш, факат бир мамлакат ичидагина эмас, балки, миллатлараро муносабатларда фойдаланишга харакат килувчилар, турли кучлар, гурухлар, айникса, диндан уз сиёсий максадлари йулида фойдаланувчи кучлар юзага келди. Бу харакатлар уз навбатида хар бир мамлакат ичида истикомат килувчи мусулмонлар билан бир каторда бошка динларга эътикод килувчи халклар уз таъсирини утказмай колмайди. Ушбу долзарб масалаларга багишланган Россия, ^озогистон ва Араб давлатлари олимларининг ишлари хам эътиборга молик [9].
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-288-292
МУХОКАМА
Шу муносабат билан биз исломда шахс ва жамият муносабатлари масаласида улкан мафкуравий ва гоявий ахамиятга эга булган диний багрикенглик ва халклараро хамжихатлик гояларининг акидавий ва хукукий асослари хакида тухталиб утишни лозим курдик. Аввало, шуни таъкидлаш жоизки, илк урта асрлардаёк диёримиздан етишиб чиккан Имом Бухорий, Имом Термизий, Махмуд Замахшарий, Бурхониддин Маргиноний каби алломалар диний кадриятлардаги шахс ва жамият муносабатлари масаласига реал хаёт шароити такозоси нуктаи назаридан ёндашишнинг юксак намуналарини намойиш килганлар. Улар диннинг, шу жумладан, ислом динининг ижтимоий-маънавий мохдят сифатида жамият учун улкан ахамиятини таъкидлаган холда, унинг жамият учун асосий хизмати, аввало инсонларни юксак ахлокийлик рухида тарбиялаш, диний муросасизлик, адоват ва низо-жанжалларга карши динлараро - турли динларга эътикод килувчи халклараро хамжихатлик ва мамлакатлараро хамкорликка даъват килиш ва окибатда жамиятда баркарорлик, инсонлар уртасида тинчлик-тотувликни таъминлаш, деб билганлар. Улар халклар ва мамлакатлар уртасида узаро ишончсизлик, душманлик хдс-туйгуларининг кучайишига сабаб булувчи диний ишончсизлик ва душманликни коралаб диний багрикенглик ва дахлсизлик гояларини илгари сурганлар.
Шахс ва жамият муносабатларини тартибга солиш, жамият тараккиётида давлат арбобларига ёрдам беришда илохиётчи олим рухонийларнинг, хусусан, фикхшуносларнинг роли катта булган. Фикх илохиётнинг бир сохаси сифатида ислом тарихида мусулмон хукукшунослигининг конун-коидаларини ишлаб чикишида муносиб хиссасини кушган. Натижада, шариат мазмуни жамиятдаги моддий ва маънавий хаётнинг барча тамойилларини уз назорати остига олган. Ислом хукукшунослигида Урта Осиёлик машхур факихлардан Бурхониддин Маргиноний, Абу Лайс Самаркандий ва бошкаларнинг урни катта булган.
ХУЛОСА
Мазкур маколада ёритилган масалалар тахлилидан куйидаги хулосаларни чикариш мумкин:
- биринчидан, исломий манбалар-^уръон, хадис ва фикх (мусулмон хукукшунослиги) да ва улар асосида ишлаб чикилган шариат курсатмаларида шахс ва жамият муносабати хурмат ва эхтиромга сазовор килиб яратилган ижтимоий мохият сифатидаги инсоннинг барча хукукларини, шу жумладан моддий ва маънавий хукукларини хдмоя килиш максадига каратилгандир;
Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 11 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-288-292
- иккинчидан, бу кадриятлар бир томондан, шахс ва жамият муносабатларининг турли жабхаларида ижтимоий-сиёсий баркарорликни таъминлашга хизмат килган булса, иккинчи томондан, одамларни мехр-шафкат, мурувват, узаро хурмат-эхтиром ва ишонч, дустона муносабатларга даъват этиши билан шахс ва жамиятнинг маънавий камолот сари юксалишига маълум даражада таъсир курсатган;
- учинчидан, шахс ва жамият муносабатлари масаласида диний багрикенгликка ва халклараро хамжихатликка даъват этувчи гоялар эса, динлараро муросасозлик ва халклараро хамкорлик ва дустлик ришталарини мустахкамлашга хизмат килган. Улар демократик давлат ва фукаролик жамиятини барпо килишни максад килиб олган Ватанимизда хозирги даврда хам уз ахамиятига эга булиб колмокда;
REFERENCES
1. Шайх Абдулазиз Мансур. ^уръони карим. Таржима ва тафсир Масъул мухаррир: Бахром Абдухалимов. - Тошкент: Тошкент ислом университети, 2007. 57-сура, 25-оят. - 541 б.
2. Жалолов А.. Мустакиллик масъулияти (сиёсий фалсафий кирралар). - Тошкент: Узбекистон, 1996. - 10 б.
3. Каримов И.А. Истиклол йули: муаммолар ва режалар. //Узбекистон: миллий истиклол, иктисод, сиёсат, мафкура. - Тошкент: Узбекистон, 1996. Т.1. - 26 б.
4. О.Самариддинхон угли, М.Хусан угли Маърифатга багишланган умр. - Тошкент: Янги аср авлоди. 2002. - 9 б.
5. Мансуров А., Жураев У., Лафасов М., Хддис илми сабоклари. - Тошкент: F.Fулом номидаги адабиёт ва санъат нашриёти, 1999. - 22 б.
6. Имом Бухорий. Ал-Адаб ал-Муфрад (Адаб дурдоналари). - Тошкент: Узбекистон, 1990. - 76 б.
7. Фозил кори Ёсин кори угли. Жума угитлари. - Тошкент: Мовароуннахр, 1999. - 4 б.
8. Hurshid Ahmad. Islam Basikc Prinsiples and characteristics. Международный Исламский Университет издание: 1 марта 1995. -9 с.
9. Донцов В.Е. Ислам основные принципы и сущность. -М.: Дипломатический ежигодник, «Научная книга». 1997. - С.62-89; «Духовное здоровье личности-залог благополучия общества»; http://www.orthodox., материалы заседание постоянно действующего Совещания при акинер. Повладара-2004 г. 21-января; Салих Тамиев. Имамаль-Бухари.http://www.islamhanse.
10. Бурхониддин Маргиноний. Хддоя. Закот китоби. - Тошкент: Адолат, 2002. Т.1. -378 б.