34 МЕХНАТ БОЗОРИ ВА ИЖТИМОИЙ ХИМОЯ / РЫНОК ТРУДА И СОЦИАЛЬНАЯ ЗАЩИТА
V_/
ФАЙЗИЕВА Шахноза Рустамовна,
Мирзо УлуFбек номидаги Узбекистан Миллий университети "Иктисодиёт" факультети "Минтакавий иктисодиёт" кафедраси доц.в.б., иктисод фанлари номзоди
ИШЛАБ ЧИКАРИШНИНГ ИШЧИ КУЧИНИ ТАШКИЛ КИЛИШ ДАРАЖАСИГА ТАЪСИРИНИ АНИКЛОВЧИ АСОСИЙ ОМИЛЛАР
УДК 331.5.024.54
ФАЙЗИЕВА Ш.Р. ИШЛАБ ЧИ^АРИШНИНГ ИШЧИ КУЧИНИ ТАШКИЛ К,ИЛИШ ДАРАЖАСИГА ТАЪСИРИНИ АНИ^ЛОВЧИ АСОСИЙ ОМИЛЛАР
Маколада ишлаб чикаришнинг ишчи кучини кайта укитиш ва малакасини оширишга таъсир курсатувчи омиллари, мех,нат бозорида бу билан боFлик1 булган муаммолар, интеллектуал салох,иятга эга булган мутахассислар ва билимга таянган иктисодий ривожланиш жараёнида ишчи кучи били-мини ошириш, уни ташкил килишга булган талаблар тах,лил килинган.
Таянч иборалар: инсон капитали, таълим фонди,таълим хизматлари маркетинги,талаб ва таклиф конюнктураси, бозор сегментацияси.
ФАЙЗИЕВА Ш.Р. ОСНОВНЫЕ ФАКТОРЫ, ОПРЕДЕЛЯЮЩИЕ ВОЗДЕЙСТВИЕ ПРОИЗВОДСТВА НА УРОВЕНЬ ОБРАЗОВАНИЯ РАБОЧЕЙ СИЛЫ.
В статье анализируются основные факторы, определяющие воздействие производства на уровень образования рабочей силы, изучение проблем рынка труда, проблема оценки роли уровня образования рабочей силы в процессе экономического развития, требования к образованию рабочей силы. Одним из главных факторов улучшения качества человеческого капитала в условиях активно развивающейся экономики, основанной на знаниях, рассматривается специалист, обладающий творческим и интеллектуальным потенциалом.
Ключевые слова: Человеческий капитал, фонды образования, маркетинг образователских услуг, коньюнктура спроса и предложения, сегментация рынка.
FAYZIEVA SH.R. THE MAIN FACTORS THAT DETERMINE THE IMPACT OF PRODUCTION ON THE LEVEL OF EDUCATION OF LABOR.
The article analyzes the main factors that determine the impact of production on the level of education of the labor force, studies labor market problems, inculding problem of assessing the role of the level of education of the labor force in the process of economic development, and the requirements for the formation of labor. One of the main factors in improving the quality of human capital in an actively developing knowledge-based economy is a specialist with creative and intellectual potential.
Keywords: human capital, education funds, marketing of educational services, supply and demand, market segmentation.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 8(116)
Замонавий илмий-техника тарацциёти ишлаб чицариш ва инсон цаётининг моддий-техник шароитини сезиларли даржада узгартириб юборди. Шу билан бирга ишчи кучи тажрибаси, билими, куникамалари таркиби, мазмуни ва характерининг тубдан узгариши цам илмий-техника тарацциётининг муцим оцибатларидан бири цисобланади.
Ишлаб чикаришнинг ривожланиши ишчи кучи маълумотига нисбатан уз талабларини куймокда. Ушбу талаблар ишлаб чикаришнинг техник ва ташкилий даражаси, унинг микёси ва мураккка-блик даражаси, ундаги илмий-техника тараккиёти натижасида руй бераётган узгаришларнинг тез-лиги ва табиатига боFлик х,олда шаклланмокда. Моддий ишлаб чикаришнинг техник ва ташкилий базасининг узгариши ишлаб чикаришнинг ишчи кучи маълумотлилик даражасига таъсирини бел-гилаб берувчи асосий омил х,исобланади. Айнан ишлаб чикаришнинг техник ва ташкилий база-сидаги узгаришлар ишчилар таркиби ва вази-фаларидаги узгаришлардан тортиб янги мутаха-сисликлар, касблар, янги хизматларнинг пайдо булишигача таъсир курсатади.
Хозирда таълим даражаси ва сифати х,ар кандай мамлакатнинг иктисодий ривожланишига бевосита таъсир курсатади.
Узбекистан иктисодиётининг етакчи тармокларини модернизациялаш ва диверсифи-кациялаш, техник ва технологик жих,атдан янги-лаш буйича амалга оширилаётган кенг микёсли ва узок муддатли дастурлар билан бир каторда мамлакатда кучли ижтимоий инфратузилмани шакллантириш, ижтимоий сох,ани жадал суръат-ларда ривожлантириш ислох,отларнинг устувор йуналишларидан бири х,исобланади. Узбекистан учун мух,им ах,амият касб этувчи янги иш уринларини яратиш масалаларига алох,ида эъти-бор каратилмокда. 2017 йилда янги саноат корхо-наларини куриш, кичик бизнес ва хусусий тадбир-корликни ривожлантириш, хизматлар сох,асини кенгайтириш х,исобига 336 мингдан ортик янги иш уринлари яратилди.1
Мамлакатимизда таълим сохасига килинаётган харажатлар ЯИМ га нисбатан 10-12 фоизни таш-кил этиб, бу курсаткич мамлакатларнинг баркарор ривожланишини таъминлаш учун таълимга инве-стицияларни йуналтириш хажми буйича ЮНЕСКО тавсияларидан (6-7 фоиз) 2 баробар купдир.
1 «О мерах правительства Узбекистана по практической реализации повестки дня в области устойчивого развития на период до 2030 года.» Народное слово.2 февраля 2018 года, №22.
Амалда жадал суръатларда ривожланаёт-ган, билимларга асосланган иктисодиётда инсон капитали сифатини оширишнинг мух,им омил-ларидан бири сифатида ижодий ва интеллектуал салох,иятга эга мутахассис майдонга чикади. Шахсни тарбиялаш, уни интеллектуал ва мада-ний жих,атдан ривожлантириш жараёнида айнан таълим сохасига устуворлик берилади
Ишчи кучини такрор ишлаб чикаришда мех,нат килиш кобилиятини узлуксиз равишда тиклаш ва такомиллаштиришни куллаб-кувватлаш зарури-ятидан ташкари ишчилар томонидан мунтазам билим ва куникмаларни эгаллашлари ва ривож-лантириб боришлари мух,им саналади. Демак, таълим ишчи кучини такрор ишлаб чикаришнинг мух,им кисми х,исобланади. Янги мутахассисли-кларнинг, бир нечта узаро боFлик касбларни эгаллашлари, маълумот даражасини оширишлари ишчиларнинг уз мех,нат натижалари буйича ола-ётган даромадлари ва мех,нат унумдорлигининг ошишига кумаклашади.
Ялпи мах,сулотни такрор ишлаб чикариш жараёнида ишчи кучининг такрор ишлаб чикарилиши ишлаб чикариш каби узлуксиз равишда руй беради. Ишчи кучи - ишлаб чикаришдаги инсон омилининг субъектив асоси сифатида мех,нат фаолиятида юзага чикади. Бунда айнан ишчи кучи ишлаб чикариш кучларининг асосий эле-менти х,исобланади. Чунки, ишлаб чикариш воси-талари инсон мех,натисиз, уз-узидан бирон бир нарса ишлаб чикара олмайди. Илмий-техника тараккиёти таъсирида ишчи кучининг интеллектуал ривожланиш ва маълумотлилик даражасига булган талаблар ортиб боради. Янги мех,нат воси-талари уз сифатига кура алмаштирилаётган эски мех,нат воситаларидан устун булиши, янгидан яра-тилаётган, нисбатан такомиллашган мех,нат воси-таларида эса фан ва у билан бевосита боFлик таълим юкори ах,амият касб этади. Бундан ташкари янги техникадан фойдаланиш ишлаб чикаришда банд булганлардан нисбатан юкори малака талаб этади. Ушбу малака ва куникмалар эса махсус ва олий таълим оркали таъминланади.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 8(116)
36 МЕХНАТ БОЗОРИ ВА ИЖТИМОИЙ ХИМОЯ / РЫНОК ТРУДА И СОЦИАЛЬНАЯ ЗАЩИТА ч_/
Замонавий ишлаб чикариш ишчи, ходимлар-нинг нафакат техник жихатдан куролланганлиги билан, бир вактда уларнинг зарурий билимлар билан хам "куролланганлигини", мамлакатнинг умумий таълим фондининг усиб боришини талаб этади. "Таълим фонди" тушунчаси уз иктисодий мазмунига кура асосий ишлаб чикариш фондла-рига тулик, мос келади. Жамиятнинг у ёки бу мам-лакат ахолиси ёки жами ишчи кучини укитиш, малакасини ошириш ва кайта тайёрлашга сарфа-лаган харажатлари йиFиндиси таълим фондини, ушбу фонднинг шаклланиши эса такрор ишлаб чикариш жараёнининг мухим ва зурурий кисми хисобланади.
Ишлаб чикариш ва таълим малакали кад-рларни такрор ишлаб чикариш жараёнининг икки томони хисобланади. Бундан ташкари таълим омили илмий-техник ривожланишни жадал-лаштириш ва раFбатлантиришда хам мухим урин тутади.
Иктисодий ривожланишда ишчи кучининг маълумотлилик даражаси ва унинг ахамиятини бахолаш муаммоси мазкур муаммони хал этишда бир катор ёндашувларнинг шаклланишига олиб келди. Жумладан, "инсон капитали" концепци-яси муаллифлари (Т.Шульц) таълим жараниёда сарфланган харажатлар - бу "инсонга сарфланган капитал к,уйилмалар"дир, билим ва куникмаларни жамFариш эса - бу "инсон капитали"ни жамFариш жараёнидир, деб хисоблайди.1
Таълимга сарфланган харажатларнинг инве-стицион табиати инсонларнинг уз бюджетидан маълум кисмини ишлатмасдан келажакда купрок, даромад топиш имкониятини берувчи таълимга маблаF сарфлашади. Хак,ик,атдан хам юк,ори мала-кага эга мутахассисларга булган талабнинг мун-тазам усиб бориши ва улар мехнатининг юкори бахоланиши натижасида даромадларининг ортиб бориши туфайли аксарият ота-оналар фарзандла-рининг олий маъумотга эга булишлари учун сарф-лаган харажатларини инвестициянинг самарали шакли, деб бахолашмокда.
Илмий-техника тараккиётнинг жадал ривож-ланиши шароитида олий маълумотга эга мутахассисларга талаб ортиб боради ва шу сабабали олий таълим муассасаларида талабалар сонининг ортиб бориши кузатилмокда. Таълимга булган талаб сифатини бахолашда ёшларнинг олий таълим тизими билан к,амраб олинганлик курсаткичидан
1Дубровин И.А., Каменский А.С. Экономика труда. Учебник. М.: Дашков и К. 2012.
фойдаланиш мумкин. Ушбу курсаткичнинг усиб бориши аввало, иктисодий сабаблар - ишчи, ходимларининг умумий малакасига булган тала-блар даражасининг ортиши ва паст малакага эга шахсларнинг ишга жойлашиш имкониятларининг кискариши билан боFлик хисобланади.
Иктисодий ислохотларнинг чукурлашуви шароитида мехнат бозори муаммоларини урганиш мухим ахамият касб этмокда. Узбекистонда мустакиллик йилларида ах,оли бандлигини оширишга каратилган фаол сиёсат уз ижо-бий натижаларини бермокда. Мехнат бозори-даги вазият мамлакат ва унинг минтак,аларидаги умумий ижтимоий-иктисодий холат ва турли-туман иктисодий дастурлар таъсирида. Мехнат бозоридаги талаб ва таклиф конюнктурасини мувафаккиятли бошкариш учун аввало, маркетинг функцияларини амалга оширувчи, ах,оли бандлигини тартибга солишнинг комплекс тизи-мини ишлаб чикиш талаб этилади. Маркетинг-нинг базавий коидалари иктисодиётнинг барча соха ва тармок,лари учун умумий булса-да, уларнинг мехнат бозори амалиётида кулланилишида сезиларли фарклар мавжуд. Ушбу холат мехнат бозори учун маркетинг муаммоларини тизимли равишда ёритиб боришни такозо этади.
Бозорни тадк,ик, этмасдан туриб бозор фаоли-яти, бозорни танлаш, бозор хажмини аниклаш, бозор фаолиятини режалаштириш ва прогноз-лаштириш билан боFлик1 мухим к,арорларни кабул килиш учун зарур барча ахборотларни тизимли равишда туплаш, тахлил этиш ва так,к,ослаш мумкин эмас. Тадкикотлар бозорни, ракобатчиларни, истеъмолчиларни, нархларни, ишчи кучи бозори субъектларининг ички салохиятини к,амраб олади.
Ишчи кучи бозорининг ривожланиш жараён-лари ва тенденциялари бозор тадк,ик,отларининг объектлари булиб хизмат килади. Бунда уларга иктисодий, илмий-техника, демографик, ижти-моий, экологик, хукукий ва бошка омиллар тахлили хам киради. Шунингдек, бозорнинг таркиби ва географияси, унинг микёси, ахоли бандлигининг динамикаси, мехнат бозоридаги тусиклар, ракобат холати, шаклланган конъюнктура, имконитлар ва рисклар хам тадкик эти-лиши зарур. Бозорни тадкик этишнинг асосий натижалари унинг ривожланишини прогноз-лаштириш, конъюнктуравий тенденцияларини бахолаш хисобланади. Бозорларни сегментаци-ялаш, яъни мак,садли бозорлар танлаш ва бозор-лардаги улушни аниклаш амалга оширилади.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 8(116)
Мех,нат бозори бошка бозорлардан фарк килувчи хусусиятларга - ишчи кучига булган талаб кондирилиши билан бир вактда ишчи узини кониктирадиган иш урнини узи топишга х,аракат килганлиги сабабли мех,нат бозорида ишчи кучининг истеъмолчи сифатидаги мотива-цияси тадкикот предмети булиши зарур. Мех,нат бозорида амалдаги иш жойлари таркиби, улар-нинг сифат курсаткичлари, ушбу иш жойларидаги бандлик тенденциялари тадкик этилиши лозим.
Демак, таълим хизматлари бозорида олий таълим муассасалари томонидан жиддий маркетинг тадкикотларини амалга оширишни талаб этувчи замонавий шароитлар таълим жараё-нини бошкаришни тизимини, абитуриентларни излаш ва танлаш усулларини, таълим техноло-гияларини сифат жих,атдан узгартиришга олиб келиши зарур. Таълим муассасалари руй бера-ётган узгаришларни жим кузатиб туришлари мумкин эмас, акс х,олда улар таълим хизматлари бозорида ракобатбардош була олмайди-лар. Таълим хизматлари маркетингини мунта-зам амалга ошириш заруриятини англаб етма-ган ва маркетинг фаолиятига фаол кириб бор-маган олий таълим муассасалари таълим хизматлари бозорида нокулай вазиятга тушиб колишади ва ракобатбардошликларини саклаб кола олиш-майди.
Таълимнинг иктисодий вазифасини ёшларни жамиятнинг келажакда муайян малака даража-сига эга ишчи кучига булган эх,тиёжига мувофик касбий фаолиятга тайёрлаш, иктисодий самара-дорлигини эса ушбу талабни коплаш даражаси х,амда мазкур максадга эришиш учун сарфланган маблаFлар сифатида тавсифлаш мумкин.
Таълимнинг ах,амияти мунтазам равишда билимлар фондини шакллантириш, такомиллаш-тириш ва самарадорлигини ошириб бориш билан белгиланади. Таълимнинг иктисодий вазифаси инсонни ишлаб чикариш катнашчиси ва унинг мураккаб ва турли-туман мх,сулотлари истеъмол-чиси сифатида шакллантиришдан иборатдир. Кад-рларни тайёрлаш илмий-техника тараккиётининг корхоналарни техник куроллантириш, мех,натни илмий ташкил этиш, иктисодий раFбатлантириш каби мух,им омилларидан х,исобланади. Бунда х,ар кандай мамлакат иктисодиёти учун олий маъ-лумотга эга мутахассисларни тайёрлаш мух,им а^амият касб этади. Шу билан бир вактда таълимнинг роли ишчи кучини касбий билим ва куникмалар билан таъминлаш билангина чекла-ниб колмайди. Ах,оли эх,тиёжларини шакллантириш оркали таълим бозорларнинг мунтазам равишда кенгайиб бориш имкониятини яратади ва шу оркали ишлаб чикаришнинг ривожлани-шини раFбатлантиради ва сифат жих,атдан тако-миллашишига олиб келади.
Список литературы
1. «О мерах правительства Узбекистана по практической реализации повестки дня в области устойчивого развития на период до 2030 года.» Народное слово.2 февраля 2018 года, №22.
2. Дубровин И.А., Каменский А.С. Экономика труда. Учебник. М.: Дашков и К. 2012.
3. Панкрухин А.П. Маркетинг образовательных услуг// Маркетинг в России и за рубежом. 2017. №7-8.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2018, 8(116)