Научная статья на тему 'Интегратив ёндашув асосида табиатшунослик фанларининг узвийлигини таъминлаш стратегияси'

Интегратив ёндашув асосида табиатшунослик фанларининг узвийлигини таъминлаш стратегияси Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
852
112
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
табиатшунослик / атроф-муҳит / узвийлик / интеграция / табиий фанлар тизими / инсон / жамият / таълим / ўқитиш / фан / экология / природоведение / окружающая среда / непрервыность / интегра- ция / система естественных наук / человек / общество / образование / обучение / предмет / экология.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Мустафақулова Д. И., Тангирова Д. Э.

Инсон учун хавфсиз атроф-муҳитни таъминлаш бугунги куннинг асосий муаммоларидан бири бўлиб қолмоқда. Муаммолар табиий захираларнинг тез камайиб кетиши, аҳоли иқтисодий ва ижтимоий эҳтиёжларининг ортиб боришида кўринмоқда. Бу масалани таълим тизимида ёритишда интегратив ёндашув асосида табиатшунослик фанлари узвийлигини таъминлаш стратегияси муҳим аҳамиятга эга. Мақолада ушбу масала юзасидан фикрлармулоҳазалар баён этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ТАНГИРОВА Д.Э. СТРАТЕГИЯ ОБЕСПЕЧЕНИЯ НЕПРЕРЫВНОСТИ ПРЕДМЕТОВ ПРИРОДОВЕДЕНИЯ ПУТЕМ ИНТЕГРАТИВНОГО ПОДХОДА

Одной из основных проблем сегодняшнего дня является проблема обеспечения безопасной окружающей среды для человека. Проблемы проявляются в быстром исчерпании природных ресурсов, увеличении экономических и социальных потребностей. Для раскрытия этого вопроса в системе образования важное значение приобретает стратегия обеспечения непрерывности преподавания предмета «Природоведение» путём использования интегративных методов. В статье высказываются мнения автора по данному вопросу.

Текст научной работы на тему «Интегратив ёндашув асосида табиатшунослик фанларининг узвийлигини таъминлаш стратегияси»

V_/

Мустафак,улова Д.И., Тангирова Д.Э.,

А.К,одирий номидаги Жиззах давлат педагогика институти мустак,ил тадк,ик,отчилари

ИНТЕГРАТИВ ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАБИАТШУНОСЛИК ФАНЛАРИНИНГ УЗВИЙЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШ СТРАТЕГИЯСИ

МУСТАФАЦУЛОВА Д.И., ТАНГИРОВА Д.Э. ИНТЕГРАТИВ ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАБИАТШУНОСЛИК ФАНЛАРИНИНГ УЗВИЙЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШ СТРАТЕГИЯСИ

Инсон учун хавфсиз атроф-мух,итни таъминлаш бугунги куннинг асосий муаммоларидан бири булиб колмокда. Муаммолар табиий захираларнинг тез камайиб кетиши, ах,оли иктисодий ва ижтимоий эх,тиёжларининг ортиб боришида куринмокда. Бу масалани таълим тизимида ёритишда интегратив ёндашув асосида табиатшунослик фанлари узвийлигини таъминлаш стра-тегияси мух,им ах,амиятга эга. Маколада ушбу масала юзасидан фикрлар-мулох,азалар баён этилган.

Таянч суз ва тушунчалар: табиатшунослик, атроф-мух,ит, узвийлик, интеграция, табиий фан-лар тизими, инсон, жамият, таълим, укитиш, фан, экология.

МУСТАФАЦУЛОВА Д.И., ТАНГИРОВА Д.Э. СТРАТЕГИЯ ОБЕСПЕЧЕНИЯ НЕПРЕРЫВНОСТИ ПРЕДМЕТОВ ПРИРОДОВЕДЕНИЯ ПУТЕМ ИНТЕГРАТИВНОГО ПОДХОДА

Одной из основных проблем сегодняшнего дня является проблема обеспечения безопасной окружающей среды для человека. Проблемы проявляются в быстром исчерпании природных ресурсов, увеличении экономических и социальных потребностей. Для раскрытия этого вопроса в системе образования важное значение приобретает стратегия обеспечения непрерывности преподавания предмета «Природоведение» путём использования интегративных методов. В статье высказываются мнения автора по данному вопросу.

Ключевые слова и понятия: природоведение, окружающая среда, непрервыность, интеграция, система естественных наук, человек, общество, образование, обучение, предмет, экология.

MUSTAFAKULOVA D.I. TANGIROVA D.E. THE STRATEGY OF STEADNESS PROVIDING IN TEACHING NATURE-STUDY SUBJECTS BY INTEGRATIVE APPROACH

The most problem nowadays is the problem of guranteeing safe environment for people. The problem disclosing in fast exhaustion the nature resources and growth of social and economic needs. The realization of the problem is considering in teaching «Nature science» which is the basis of careful attitude to nature, implementing continue approach with interactive methods.

Keywords: science of nature, environment, continual, integration, system of natural sciences, human, society, education, teaching, subject, ecology.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

Цозирги вацтда кишилар яшаётган муцитнинг салбий то-монга узгараётганлиги сайёрамизнинг ацолиси учун таш-вишли муаммоларни келтириб чицармоцда.

Дунёдаги энг асосий зиддиятлардан бири инсонни кайта узгартириш фаолият стратегия-си билан экотизимларни ривожлантириш уртасидаги фарклар хисобланади. Равшанки, асрлар давомида шаклланиб ривожланган, биз эса уз хаётимиз мазмуни билан унга тобе булган экотизимни вайрон килмаслигимиз даркор. Чамаси, ушбу муаммонинг ечимини инсоннинг дунёдаги урни, унинг дунёга булган муносабатини узгартиришдан излаш керак. Бу-нинг учун табиатни урганадиган фан оламига мурожаат килиб, унинг конуниятларига суяниш лозим. Дарх,акикат, табиий фанлар доирасида шундай табиат конуни ва конуниятлари ётади-ки, уларни урганиш хар кандай билимнинг асо-си ва мохиятини ташкил этади.

Шунга кура, табиий фанлар бугунги кунда алохида ахамият касб этмокда ва унинг мазмуни янгиланишни талаб килмокда. Табиий фан-ларга астрономия, геология, география, биология, кимё ва физика фанлари киради. Бу фанлар табиатшуносликнинг пойдевори булиб хисобланади, улар негизида янги-янги фан буFимлари пайдо булмокда, уларни узлашти-ришда купгина тушунчалар акл, онг билан идрок этишни талаб этмокда1.

Шу уринда табиатшуносликни урганишнинг учта бош йуналиши бор:

1. Жуда катта, кенгни урганиш.

2. Жуда кичикни урганиш.

3. Жуда мураккабни урганиш.

Жуда каттани астрономия фани урганади, астрономик асбоблар ёрдамида борликни урганиб, бизни нима кутаяпти, биз борлик билан биргамизми-йукми ва бошка саволларга жавоб топишга харакат килинади.

Жуда кичикни физика урганади: атомлар ва зарралар дунёси, тузилиши, ходисалар, куч, сакланиш конуни ва бошкалар.

Жуда мураккабни биология фани урганади: тирик хужайралар, кимёвий элементлар, куп хужайралилар, генетика, тафаккур, тирик ва атомлар дунёсидаги боFланиш, коинотнинг таъсири ва бошкалар.

1 Ёрматова Д. Табиий фанларнинг замонавий концеп-цияси. - Т.: «Алокачи», 2008. -9-б.

Д.Ёрматованинг «Табиий фанларнинг замонавий концепцияси»ни2 урганар эканмиз, ав-вало, у канака фан, качон ва кандай пайдо булган, унинг тарихи, таркиби ва ривожланиш жараёни кандай бормокда, деган саволларга жавоб излаймиз. Устига-устак, бу жараёнда кадимги замон фани, урта асрлар фани, хозир-ги замон фани, Шарк ва Fарб олимларининг фандаги хизматлари, ижтимоий, фалсафий ва табиий карашлари, борликнинг ва одамнинг пайдо булишига оид бир-бирига зид фикрлар-га дуч келамиз. Укитувчи бундай пайтда укув-чиларга бу борадаги ижобий фикрларини ет-казиши, улар орасида узаро кизFин бахс олиб борилишига туртки бериши, уни асосли фикр-ларга таянган холда узи хулосалаши зарур.

Табиат, табиий фанлар мазмунини хар бир шахс билиши зарур.

Савол тугилади:

- Табиат нима?

- Табиатни кайси фанлар урганади?

- Табиий фанларни каерда ёки кайси синф-лардан бошлаб урганиш керак?

- Канча микдорда, кандай килиб урганиш талаб этилади?

Таълимга оид катор хужжатларда укувчи-ларда дунёни яхлит идрок этишни шаклланти-ришни асосий максад килиб олиш зарурлигини таъкидлайди. Мактабнинг асосий вазифалари-дан бири укувчиларда дунёга яхлит, узаро ало-кадор булган бирлик сифатида караш, унинг глобал муаммолари хамда бу муаммолар ечимини кура ва тушуна билишни шаклланти-ришдан иборат. Таълим мазмунида инсон ва унинг дунёга булган муносабати: «инсон ва табиат», «инсон ва жамият», «инсон ва инсон», «инсон ва техника», «табиат-инсон-техника-атроф-мухит» муаммоси тобора марказий урин эгалламокда.

Табиатни урганувчи фанларни бир синфда бир марта урганиб булмайди. Уни боFча, мак-таб, урта махсус касб-хунар таълими ва олий таълим муассасаларида таълим тизимида ва мактабдан ташкари вактларда узлуксиз хамда узвийлик асосида урганмок зарур. Табиий фан-

2 Уша жойда.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

лap тaълими мaзмуни инcoн вa тaбиaт aлo-Kaдopлиги aтpoфидaги муaммoлapни ypгaнувчи туpли укув фaнлapигa oид билимлap узвийлиги вa интeгpaцияcини a^ эттиpмoFи лoзим, бу эca тaбиий фaнлapгa oид билимлapни cифaт жи-хaтдaн янги yзгapишлapгa oлиб кeлaди. Бу би-лимлap yзигa xoc cинтeз, тaбиий фaнлapгa oид билимлap вa инcoнпapвap йyнaлишлap мaж-муи cифaтидa нaмoён бyлaди. Улapнинг тaфaк-куpнинг тизимли вa эхтимoлли уолуби cифaти-дa тaвcифлaниши тaбиий билимлapнинг aжpa-либ туpaдигaн xуcуcиятлapи ^pa^Ta киpaди. Дйнaн узвийлик acocидa тaшкил этилгaн интe-гpaция биocфepaни илмий билиш, инcoн фao-лиятини Уpгaниш, тинчлик учун куpaш бyйичa глoбaл мacaлaлapнинг eчимини тoпишдa тaби-ий фaнлapнинг Уpнини caмapaли тapздa бeлги-лaб бepиши мумкин. Пиpoвapд нaтижaдa, бу бapчa мaктaб укув фaнлapидaги мaxcуc билим-лap билaн умумий-мaдaний билимлap ypтacи-дaги yзapo ниcбaтнинг узвийлик acocидa уз^-pишигa (кeйингилapининг фoйдacигa) oлиб œ-лaди. Шу тapикa, узвийлик acocидa тaшкил этилен интeгpaция тaбиий фaнлap тaълими мaзмунини инcoнпapвapлaштиpишнинг acocий мexaнизми cифaтидa нaмoён бyлaди.

Taбиaтшунocлик oбъeктлapини «тaбиaт-фaн-тexникa-жaмият-инcoн» узвийлик тизи-мидa ypгaниш тaбиий фaнлap тaълими мaзму-нини инcoнпapвapлaштиpишнинг ягoнa мeтo-дoлoгик acocи булиб хиcoблaнишини кypcaтиб бepмoкдa. Янги дидaктик тизимни ишлaб чи-кишдa дунёни яxлит идpoк этиш, тизимли тa-фaккуp вa «тaбиaт - ин^н» тизимини aкcиoлo-гик жихaтдaн бax1oлaш дacтлaбки кyздa тутил-гaн мaк1caд булиб хиcoблaнaди. Бундaй ёндa-шувдa Укитишдaги илмийлик тaмoйили бутунлaй янгичa cифaт кacб этaди. Илмийлик мeзoнлapидa зaмoнaвий илмий уcлубдa фи^-лaшнинг билимлap oлдидaги шубхacиз устун-лиги x1иcoбгa oлинaди. Taбиий фaнлap мaзму-нини инcoнпapвapлaштиpиш кoнцeпцияcи aco-cидa интeгpaтив ёндaшувни aмaлгa oшиpиш бopacидaги тaжpибaмиз нaтижaлapи 3-4<инф-лap учун «Taбиaтшунocлик» куpcи дacтуpининг ишлaнмacидa ниcбaтaн aник тaкдим этилгaн. «Taбиaтшунocлик» ^p^ кoнцeпцияcини иш-лaб чикишдa биз зaмoнaвий, pивoжлaнaётгaн жaмиятгa утиш дaвpидa yкувчилap дунёкapa-

шининг peaл дунёдaги oбъeктив мунocaбaтлap-ни узвийлик acocидa интeгpaциялaшгaн тapздa aкc эттиpувчи «инcoн-тaбиaт» тизимидaги yзa-po aлoкaдopлик тyFpиcидaги билимлapгa acoc-лaнгaн булиши кepaклигини хигаб^ oлдик1.

Бундaй ёндaшув yкувчилapнинг зaмoнaвий жaмиятнинг мaънaвий тимcoллapи экoлoгия-нинг кaтъий тaлaбигa тepaн бoFлик экaнини ту-шунишлapигa oлиб кeлaди (тaбиaтдaн илмий acocлaнгaн тapздa фoйдaлaнишгинa ин^ният-нинг oмoн кoлишини тaъминлaб вa унинг ^л-гуcи pивoжлaниш йулини бeлгилaб бepa oлaди, xoлoc).

Бундa биз куйидaги eтaкчи Foялapни acocий дeб хиcoблaймиз:

1. Taбиaтнинг биpлиги, яxлитлиги вa тизимли тapздa тaшкил тoпгaнлиги Foяcи.

2. Жoнли мaвжудoтлap, жумлaдaн инcoн тa-биaтнинг мaхcули.

3. Taбиaт вa инcoннинг yзapo узвий 6of-ликлиги Foяcи.

4. Инcoннинг кoинoтдaги буpчи вa тaбиaт-дaн илмий acocлaнгaн тapздa фoйдaлaнишни aнглaш opкaлигинa «тaбиaт-инcoн» тизимини уЙFунлaштиpиш мумкинлиги Foяcи.

«Табиатшунослик» курсининг вазифалари:

- yкувчилapдa дунёнинг хoзиpги тaбиий-илмий мaнзapacи кoнтeкcтидa тизимли тaфaк-куp ибтидocини pивoжлaнтиpиш;

- yкувчилapдa тaбиaт oбъeктлapи вa хoди-caлapи, ундa кeчaдигaн жapaёнлap ^нуният-лapи, тaбиaт биpлиги тaълимoти тизимидaги тaбиaт кoнунлapи тyFpиcидa билимлapни шaкл-лaнтиpиш;

- тaбиaтшунocликдa билишнинг yзигa xoc мeтoди cифaтидa yкувчилapнинг фeнoлoгик ку-зaтиш кoбилиятини тapкиб тoптиpиш; лaбopa-тopия ишлapини бaжapишдa экcпepимeнтaл кyникмa вa мaлaкaлapини pивoжлaнтиpиш; ки-чик тaдкикoт ишлapини ут^зиш;

- yкувчилapдa экoлoгик тaълим-тapбия aco-cи хaмдa зaмoнaмизнинг глoбaл муaммoлapи мoхиятини aнглaшнинг мухим бyFини cифaти-дaги «тaбиaт-тexникa-инcoн» мунocaбaтлapи тизимидa aник йyнaлиш бepувчи кaтъий ишoнч тизимини х^ил килиш;

1 Ёpмaтoвa Д. Тэбиий фaнлapнинг зaмoнaвий кoнцeп-цияои. - Т.: «Длoкaчи», 2008.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИE 2017, 3

86 МАКТАБ ТАЪЛИМИ / ШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ч_!_/

1-жадвал. 3-синф «Табиатшунослик» ук,ув курсининг тузилиши1.

№ Мавзулар Етакчи Fоя Ук,ув материалининг мазмуни

Тайёрлов блоки: табиатнинг тизимли ташкил этилганлиги туFрисидаги Fояни идрок этишга тайёрлайди

Табиатшунослик фани табиат ва Табиат ва инсон туFрисидаги билимлар кандай пайдо булган? Инсон хаётида табиатнинг урни.

1 Табиатшунослик фани нимани урганади? инсоннинг бирлиги туFрисидаги билим сифатида; замонавий дунё глобал муаммоларинингтизимли характери. Табиат ривожида инсоннинг урни. Замонавий дунёнинг глобал муаммолари. Глобал муаммо нима? Замонавий табиатшунослик - табиат ва инсон туFрисидаги куплаб фанлар мажмуи (физика, кимё, биология, география, геология, техника)

2 Табиатшунослик: табиатни илмий Табаитшуносликнинг ривожланиши: табиатнинг тизимли мохиятини Табиат туFрисидаги илмий билимлар ривожи. Эксперимент табиатни урганишга ёрдам беради. Укув экспериментини кандай ташкил этиш ва утказиш керак? Лаборатория жихозлари

билиш методлари кузатишдан уни узвий билиш сари.

3 Табиатдаги физик, биологик ва кимёвий жараёнлар Табиат, табиат ходисалари, табиат ходисаларининг бир бутунлигида урганишда дифференциация ва интеграция узвийлиги. Физик жисмлар ва уларни урганиш. Моддалар ва уларни урганиш. Физик ходисалар. Модданинг тузилиши. Модда ва майдон. Кимёвий реакциялар. Моддаларни тозалаш

Тизим хосил килувчи блок

4 Табиат: умумий тавсиф Тизимли тафаккурнинг тахминий асоси. Тизим деб нимага айтилади? Табиат - бу тизимдир. Табиатнинг умумий тавсифи. Экотизим

Асосий блок: турлича карашлар даражаси табиатнинг тизимли мохиятини очиб беради

5 Яшил усимлик-ларнинг сайёрадаги космик вазифаси Куёш - Ерда хаётни таъминловчи омил. Куёш - Ер узаро алокаларининг намоён булиши. Фотосинтез. Биологик масса. Куёш нури нималарни сузлайди? Табиатда ёруглик ва ранг. Усимлик куёш нурларини кандай кабул килади? Усимлик куёш нури энергиясидан кандай фойдаланади? Яшил усимликларнинг сайёрадаги вазифаси нималардан иборат? Нима учун кунгабокар куёшга интилади? Фотосинтез; усимликлар дунёси ва хаёт.

6 Ердаги TOF жинслари, минераллар ва тупрокнинг биогеокимёвий урни Тирикликнинг табиатдаги бирлик ва яхлитликликнинг намоён булиши сифатидаги биогеокимёвий урни. ^f жинслари. Минераллар. Табиатда tof жинсларининг нураши. Тупрок - ер кобиFининг сиртки катлами. Литосфера. Кимёвий элементлар. Кимёвий формула ва тенгламалар. Табиатдаги биогеокимёвий узгаришлар.

7 Ер - Куёш тизимидаги сайёра Инсон «Ер - Коинот» тизимида. Бизнинг Галактика, Коинот, Куёш тизими туFрисидаги тасаввурларимиз. Ер - умумий уйимиз, уни асраш зарур. Биосфера.

- укувчиларнинг эркин, мустакил фикрлаши хамда муаммоларни туFри пайкай олиш, хуло-са чикариш ва уларни хал этиш йулини топиш лаёкатини ривожлантириш; абстракт тафаккур ва билимларни умумлаштириш (тахлил, синтез-лаш, киёслаш, аналогиясини топиш, сабаб-окибатига кура алокаларини белгилаш) мала-каларини ривожлантириш;1

- укувчиларда табиатни эстетик идрок этишни ривожлантириш;

1 Uzviylashtirilgan Davlat ta'lim standarti. - T.: «Yangiyd poligraf service», 2010. -44-b.

- укувчиларда экологик тафаккур ва таби-атга кадриятли муносабатда булишнинг асоси сифатида инсонпарвар, маънавий тимсолларни шакллантириш.

«Табиатшунослик» дарсликларининг 1992 йилдаги нашри билан х,озирги нашри илмий билимлар тах,лилида мавзулар ва синфлараро интеграциялашганликни куришимиз мумкин. Бошка фанларни укитишда табиат асосий объект булиб келади. Ана шу берилган билимлар такрорланувчи эмас, балки тулдирувчи ту-шунча булиб хизмат килади. Фанлараро ва

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

синфлараро тах,лилга суянган х,олда шуни кайд килиш мумкинки, табиатшуносликка оид асо-сий билимларни 3-4-синфлардан бошлаш яхши натижа беради. Шу асосда 3-4-синфлар учун яратилган «Табиатшунослик» курсининг асосий мазмуни ва тузилиши 1-жадвалда келтирилган.

«Табиатшунослик» интегратив курси укув-чиларда дунёнинг х,озирги табиий-илмий кури-нишига мувофик келувчи фикрлаш услуби (ти-зимли тафаккур)ни шакллантиришга йунал-тирилган, бу х,озирги дунёнинг инсонпарвар йул билан х,ал этилишини кутаётган долзарб муаммоларини англаб етишга имкон яратади. Курс табиий фанлар таълими мазмунини ин-сонпарварлаштириш концепцияси асосида иш-лаб чикилган булиб, у билимларни ягона мето-дологик негизда интеграциялашни: табиатшунослик объектларини «табиат-фан-техника-жамият-инсон» тизимида урганиш лозимли-гини асослаб беради. Бунда инсон, унинг фао-лияти табиий фанларга оид билимлар структу-расини уз ичига камраб олади.

Хулоса килиб айтсак, ана шундай курслар асосида 3-4-синфлар укувчиларида интегра-циялашган таълимнинг узвийлиги таъминлан-са, укувчиларда миллий маънавият шакллана-ди. Энг мух,ими умуминсоний неъматлар: сув, куёш, х,аво, тупрок х,акида бир бутун билимлар тизими узвийлик асосида укувчилар онгида таркиб топади.

Хозирги кундаги «Табиатшунослик» курсини укитиш буйича яратилган илмий тушунчалар укитиладиган бошка турдош фанлар билан узвийлик ва интеграциялашувда куйидагилар мавжуд:

- дастур материаллари ДТС талаблари асосида яратилган;

- дастур мазмунида, Авесто, Куръони карим, хддисларда ва халк оFзаки ижодида табиий неъматларни эъзозлашга оид Fоялар уз ак-сини топган;

- танланган материаллар миллий, мах,аллий, тарихий, умуминсоний кадриятларга асосланган;

- материаллар илмий;

- материаллар кизикарли булиб, дастур ма-териалларини онгли равишда урганишга имкон беради;

- мавзулараро боFланишлар туFри йунал-тирилган;

- фанни укитишда ахборот технологиялари-дан фойдаланиш имкониятлари х,исобга олинган;

- дастурда келтирилган материаллар эко-логик онгни ривожлантириши инобатга олин-ган.

Таклифлар:

• табиатшунослик фанини укитишда, табиат билан таништиришда мах,аллий табиий шаро-итдан келиб чикиб амалий топшириклар бе-риш;

• мах,аллий табиий шароитдан келиб чикиб, манзилли тадкикот кузатиш ишларни олиб бо-ришни йулга куйиш;

• укитилаётган бошка фанларда мавзулараро такрорланишларга йул куймасдан, балки тулдирилишига алох,ида эътибор бериш;

• берилаётган билимларнинг асосини «табиат-инсон-жамият-технология (ишлаб чи-кариш)» ташкил килишини инобатга олиб укитиладиган бошка турдош фанлар билан узвийлиги ва интеграциялашувига алох,ида эътибор бериб, дарсликларни яратишда компентенция-вий ёндашиш максадга мувофик х,исобланади.

Адабиётлар руйхати:

1. Азизов А.А., Акиншина Н.Г., Нишонова Б.Э. Баркарор тараккиёт таълими. - Т.: «Фан», 2007.

2. Ёрматова Д. Табиий фанларнинг замонавий концепцияси. - Т.: «Алокачи», 2008. -312-б.

3. Uzviylashtirilgan Davlat ta'lim standarti. - T.: «Yangiyo'l poligraf service», 2010. -42-46- b.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 3

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.