Саттарова Гулнора Икромовна,
Карши давлат университети изланувчиси;
Абдуназарова Нилуфар Эшназаровна,
Карши давлат университети
«Психология» кафедраси укитувчиси
ИЛКУСПИРИНЛАРИРОДАВИЙ СИФАТЛАРИНИНГ ТЕМПЕРАМЕНТАЛ ХУСУСИЯТЛАРИ ВА МОТИВАЦИОН СО^А БИЛАН АЛО^АДОРЛИК ЖИ^АТЛАРИНИНГ ТА^ЛИЛИ
САТТАРОВА Г.И., АБДУНАЗАРОВА Н.Э. ИЛК УСПИРИНЛАР ИРОДАВИЙ СИФАТЛАРИНИНГ ТЕМПЕРАМЕНТАЛ ХУСУСИЯТЛАРИ ВА МОТИВАЦИОН СОЦА БИЛАН АЛОЦАДОРЛИК ЖИЦАТЛАРИНИНГ ТАЦЛИЛИ
Маколада иродавий сифатлар билан шахс темпераментнинг узаро муносабатлари, ирода кучи ва иродалилик даражаси билан мотивациявий компонентлар уртасидаги корреляцион муносабатлар урганилгани х,амда илк успиринлар иродавий сифатларининг шаклланган-лик х,олати курсаткичлари умумий ва таълим боскичлари буйича тах,лил килингани ва улар уртасида корреляцион муносабатлар аниклангани ёритилган.
Таянч суз ва тушунчалар: ирода, ирода кучи, ирода сифатлари, х,улк-атвор, куникма, катъият, максад, темперамент, тиришкоклик.
САТТАРОВА Г.И., АБДУНАЗАРОВА Н.Э. АНАЛИЗ ТЕМПЕРАМЕНТАЛЬНЫХ СВОЙСТВ ВОЛЕВЫХ КАЧЕСТВ ЮНОШЕЙ И ОСОБЕННОСТЕЙ ИХ ВЗАИМОСВЯЗИ С МОТИВАЦИОННОЙ СФЕРОЙ
В статье освещены вопросы взаимосвязи волевых качеств личности с его темпераментом, изучены корреляционные отношения между силой воли и степени воли с мотивационными компонентами, проанализированы показатели формирования волевых качеств юношей по общим и образовательным этапам, выявлены корреляционные взаимосвязи между ними.
Ключевые слова и понятия: воля, сила воли, волевые качества, поведение, навык, твёрдость, цель, темперамент, усердие.
SATTAROVA G.I. ABDINAZAROVA N.E. THE ANALYSIS OF THE TEMPERAMENTAL FEATURES OF THE INITIAL CHARACTERISTICS OF THE FIRST ADOLESCENCE AND THEIR RELATIONSHIPS WITH THE MOTIVATION FIELD
The articles analyses correlation relationships between elemental attributes and human temperament, the correlation between motivation and the motivation level and the motivational components and it is illuminated the analysis of the general and educational stages of the characteristics of the first adolescence.
Keywords: will, power, quality, behavior, talent, determination, purpose, temperament, diligence.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12
Эндигина мактаб остонасидан касб-уунар коллежига цадам цуйган уцувчи бу ердаги цонун ва талабларга буй-суниши билан бирга, одамлар уртасидаги мулоцот, уцитувчиларнинг уз иши, машгулотларга булган муносабат-лари, коллежда яратилган шарт-шароитлар билан тани-шади.
Умумтаълим ва касбий фанларни пухта узлаштиришга, танлаган касбий йуналишининг мазмун-мох,иятини англашга х,аракат килади. Укувчиларнинг зукколик, катъиятлилик, тиришкоклик каби сифатларга эгалиги фан асослари буйича билим ва мех,нат куникма-ларни эгаллашда мух,им урин тутади. Шу билан бирга, мураккаб муаммо ва масалаларни ечиш, иродавий зур беришни сафарбар этиш учун мутлако зарур. Чунки бусиз жисмоний мех,натда, укув фаоллиятида х,еч кандай нати-жага эришиш мумкин эмас1. Аксинча, укувчи шахси иродасининг бушлиги, заифлиги, яъни ялковлик, куркоклик, журъатсизлик, локайд-лик зарурий билимларни эгаллашга х,алал беради. Бизнингча, касб-х,унар коллежи укув-чиларида иродавий сифатлар шаклланмай туриб, билимларни эгаллашда, касбий тайёр-гарликда юксак курсаткичларга эриша олмай-дилар. Шуни алох,ида таъкидлаш керакки, ирода табиат билан жамиятнинг умумий тараккиёт конунлари билан бевосита алока-дор булиб, х,ам регулятор, х,ам х,аракатлан-тирувчи, муваффакиятни таъминловчи механизм функциясини бажаради.
Иродавий сифатларни аниклаш ва бах,олаш методлари узларининг ранг-баранглиги билан тавсифланади. Кучли ирода, бирор нарсани исташ ёки шунга эришишгина эмас, балки керак булган пайтда шу истак-хох,ишдан воз кечишга узини мажбурлаш х,амдир2. В.К. Калин-нинг таъкидлашича, баъзан, инсон х,арака-тининг биттасини жиловлаб туриш бошка бирининг фаоллашувига олиб келади3. Ф.Н.Гоноболин барча иродавий сифатларнинг кУзFалиш ва тормозланиш жараёнларини бар-тараф этишига боFлик иккита гурух,га катъий
1 Сатторова Г. Илк успиринлик ёшида иродавий сифатларни урганишнинг психодиагностик имкониятлари. Монография. - Карши: «Насаф». -54-б.
2 Fозиев Э. Умумий психология. - Т., 2010. -270-279-б.
3 Калин В.К. Волевая регуляция деятельности. Автореф. дис. д.п.н. - Тбилиси, 1989. -С. 5.
ажратиб булмайди, деб таъкидлайди4. Тадки-котчилар уз фаолиятларида х,аракатларнинг одатий ва кийинлаштирилган шароитлардаги хусусиятлари, уларнинг мах,сулдорлиги каби х,одисаларни кайд килиш имкониятига эга булганлар5. Тупланган маълумотлар тах,лили-нинг курсатишича, ирода мотивлар, максад-лар, узини узи бах,олаш, х,аракатлар, фаоли-ятда уз ифодасини топар экан6. Худди шу боис, ирода - ташки ва ички кийинчиликларни енгишни талаб киладиган одатлар ва х,ара-катларни инсон томонидан онгли бошка-ришдир7. Психология тарихига назар ташлай-диган булсак, иродавий сифатлар билан шахс темпераментнинг узаро муносабатларини урганишга х,ам эътибор каратилганлигини курамиз. В.К.Калин асаб тизими хусусиятлари ва темперамент иродавий бошкарув самара-дорлигига эмас, худди шундай бошкарувнинг вужудга келишини талаб этувчи вазиятлар-нинг частотасига таъсир курсатиши мумкин, деган мулох,азани илгари суради8. Аммо хотиржамлик, Fайратлилик каби хусусиятлар темпераментга х,ам тааллукли хусусиятлар, деб хулоса беради. Ушбу тарздаги муло-х,азаларни инобатга олган х,олда иродавий сифатлар билан темпераментнинг узаро муно-сабати масаласини урганишга алох,ида эъти-бор каратилди.
Тадкикотда эмпирик маълумотларни кулга киритиш учун поляк олими Ян Стреляунинг
4 Гоноболин Ф.Н. Психология: учебник для педагогических училищ. - М.: «ВЛАДОС», 2007. -С. 208.
5 Селиванов В.И. Избранные психологические произведения (воля, ее развитие и самовоспитание). - Рязань. РПИ, 1992.
6 Калин В.К. Классификация волевых качеств. // Эмоционально-волевая регуляция поведения и деятельности: Тезисы докладов Всесоюзного семинара молодых ученых. - Симферополь, 1983. -С. 175-181.
7 Сатторова Г. Илк успиринларда иродавий сифатларнинг шаклланиш даражаси. - Т.: «Узбекистон Миллий университети хабарлари», 2014, № 3. -99-101-б.
8 Ильин Е.П. Психология воли. 2-е изд. — СПб.: «Питер», 2009.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12
2-жадвал. Ирода кучи ва даражаси билан темперамент хусусиятлари уртасидаги муносабатлар (1-курс ).
1-жадвал. Илк успиринларнинг Я.Стреляу суровномаси буйича асаб тизими хусусиятлари.
КузFалиш кучи FК Тормозланиш кучи FТ Харакатчанлик FХ Мувозанатлашганлик кучи: А=FХ/^
1-курс 55,78 51,88 53,24 0,95
3-курс 53,01 55,83 54,7 1,03
Умумий 54,39 53,85 53,97 0,99
КузFалиш кучи FК Тормозланиш кучи FТ Харакатчанлик FХ Мувозанатлашганлик кучи: А = ^ / Fк
Ирода кучи -0,07 0,11 -0,103 0,077
Иродавийлик даражаси -0,061 0,087 -0,029 0,058
«Темперамент тузилмаси» суровномасидан фойдаланилди1. Изланишимизда тадкикот объекти этиб Кашкадарё, Самарканд, Бухоро вилоятлари коллежларида тахсил олаётган укувчилар белгиланган эди. Шунга кура, Карши, Самарканд, Бухоро олимпия зах,и-ралари коллежларининг 150 нафар укувчиси (1- ва 3-боскич) хамда Карши, Самарканд, Бухоро, педагогика коллежларида тахсил олаётган 180 нафар укувчи (1- ва 3-боскич), жами 320 нафар респондент (синалувчи) тажриба-синовга жалб этилди.
Тажриба-синов ишларини ташкил этишда ирода диагностикаси талабларига асосланиб, методикаларни узаро боFлик холда татбик килиш тамойиллари буйича иш тутилди. Суровноманинг шкалаларига кура, асаб тизи-мининг куз^алиш кучи2, тормозланиш кучи3, харакатчанлик4, мувозанатлашганлик кучи5 хусусиятига кура респондентларнинг курсат-кичлари бахоланади.
1-жадвалдан куринмокдаки, илк успиринларнинг х,ар иккала таълим боскичи буйича
1 Лазурский А.Ф. Волевые процессы. / Избранные труды по общей психологии. Психология общая и экспериментальная. - СПб., 2001. -С. 217.
2 КУзFалиш кучи - асаб тизимини ташки таъсир этувчи кучларга жавоб бериш (реакция килиш) кобилиятининг даражаси (тахр.).
3 Тормозланиш кучи - асаб тизими жараёнларини секинлаштириш кобилиятининг даражаси (тахр.).
4 Харакатчанлик кучи - асаб тизими жараёнларини кУзFалишдан тормозланишга ва аксинча тормозланиш-дан кУзFалишга узгартириш кобилиятининг даражаси (тахр.).
5 Мувозанатлашганлик кучи - асаб тизими кУзFалиш кучи кобилияти даражасининг секинлаштириш коби-лияти даражасига нисбати (тахр.).
курсаткичлари суровноманинг хусусиятлари-дан келиб чиккан холда 42 баллдан юкори эканлигидан далолат бермокда. Куз*алиш кучи (55,78 ва 53,01 балл), тормозланиш кучи (51,88 ва 55,83 балл); харакатчанлик (53,24 ва 54,7 балл) хамда мувозанатлашганлик кучи (0,95 ва 1,03 балл). Асаб тизими хусусиятлари суровноманинг меъёрий курсаткичларига кура юкори даражасини акс эттирмокда. Мувозанатлашганлик кучи эса уртача даража экан.
Хар иккала таълим боскичидаги укувчи-ларда куз^алиш кучининг юкори даражаси таъсирларга нисбатан кучли жавоб реакция-сига эга, фаолиятга тез киришади, ишга кобилиятлилиги юкори ва чидамлилик хос. Уларда асаб тизимининг тормозланиши юкори эканлиги, тормозланиш жихатдан кучли асаб тизимига эгаликни характерлайди, таъсирлар тез пасаяди, яхши реакция, узини назорат килиши юкори, ишга киришимли, хушёр, хулк-атвор реакцияларига совукконлик хосдир.
Уларда мувозанатлашганлик куйи дара-жада. Ушбу курсаткичларнинг ирода сифат-лари билан корреляцион муносабатлари аникланди. Бу эса 2-жадвалда келтирилган.
Ирода кучи билан иродавийлик курсаткич-лари, кУзFалиш кучи билан тормозланиш кучи, харакатчанлик ва мувозанатлашганлик кучи орасида хеч кандай корреляцион муносабат аникланмади. Бу холат 3-курслар буйича урганилганда эса ахамиятлилик коэффициен-тига эга булган ягона жадвал аникланди (3-жадвал).
Ирода кучи билан куз*алиш кучи уртасида (0,156) ишончлилик ахамиятига эга корреля-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12
4-жадвал. Ирода сифатлари (Чумаков методикаси) билан асаб тизими хусусиятлари ( Я.Стреляу) уртасидаги корреляцион муносабатлар (1-курс).
V_/
3-жадвал. Ирода кучи ва даражаси билан темперамент хусусиятлари уртасидаги муносабатлар (3-курс).
KузFалиш кучи Fк Тормозланиш кучи FТ Харакатчанлик FХ Мувозанатлашганлик кучи: А= ^ / Fк
Ирода кучи 0,156* 0,008 -0,032 -0,094
Иродалилик даражаси 0,042 -0,020 -0,012 -0,022
*р<0,05
KузFалиш кучи Fк Тормозланиш кучи FТ Харакатчанлик FХ Мувозанатлашганлик кучи: А = ^ / ^
Масъулиятлилик -0,107 0,12 0,05 0,114
Ташаббускорлик -0,071 -0,008 -0,071 0,048
Катъиятлилик -0,147* 0 0,092 0,164*
Мустакиллик 0,021 -0,135 0,009 -0,034
Сабр-токатлилик 0,045 0,089 0,145 0,058
Тиришкоклик -0,177* 0,003 0,163* 0,055
Fайратлилик 0,039 -0,210** 0,126 0,07
Зийраклик -0,055 0,003 -0,052 0,036
Собиткадамлик -0,071 0,190* 0,136 0,160*
*р<0,05, **р<0,01
ция коэффициенти кузатилди. Бу эса илк успиринларда ирода кучининг юкори булиши билан куз^алиш кучи х,ам ортиб боришини курсатади. Уларда ироданинг кучи юкорилаши билан таъсирларга нисбатан кучли жавоб реакцияси пайдо булади, бирор бир ишни бошласа унга бирдан киришиб кетади, кийинчилик ва мураккаб вазиятларга нисбатан юкори чидамлиликка эга.
Хар иккала методиканинг колган шкала-лари орасида бошка ах,амиятлилик даражали коэффициентлар аникланмади. Урганилган х,олатлар юзасидан муаммонинг бошка бир жих,атлари, яъни иродавий сифатлар билан асаб тизими хусусиятларининг корреляцион алокалари аникланди.
Навбатдаги тах,лиллар шунга алокадор булади.
1-курс укувчиларини ирода кучи ва ирода-вийлик даражаси курсаткичлари билан асаб тизими хусусиятлари уртасида х,еч кандай ах,амиятлилик коэффициенти аникланмади. Шундай булса-да, иродавий сифатлар билан асаб тизим хусусиятлари уртасида корреляцион муносабатлар буйича маълум курсат-кичлар олинганлиги х,акида куйидаги материалларда келтирилади (4-жадвал).
Биринчи боскичда тах,сил олаётган укув-чиларининг иродавий сифатлари билан асаб тизими хусусиятлари уртасидаги боFликлик урганилганда катор ах,амиятилилик коэффи-циентлари кузатилди. Илк успиринларда катъиятлилик билан асаб тизимининг кУзFалиш кучи уртасида салбий боFликлик кузатилди (-0,147). Бу илк успиринларда кУзFалиш кучининг пасайишига, мувозанатлашганлик кучининг усишига (0,164) сабаб булар экан. «Тиришкоклик»нинг усиши эса «кУзFалиш кучи»нинг пасайишига (-0,177), «харакатчанлик кучи»ни орттишига сабаб булган. Илк успиринларда <^айратлилик»нинг усиши х,исобида эса «тормозланиш кучи»да пасайиш кузатилар экан. Бу х,акикатга мос х,олат х,исобланади. Илк успиринларда собиткадамликнинг усиши х,исобида «тормозланиш кучи» ижобий куриниш олади (0,190), яъни кучли асаб тизи-мига эгалик, таъсирларга тез берилмасликка, яхши реакция, узини назорат килиши юкорилашувига, ишга киришимлиликнинг усишига, х,ушёрлик, хулк-атвор реакцияларига совукконлик билан ёндашувига сабаб булади. Уз навбатида «собиткадамлик»нинг ижобий куриниш олиши «мувозанатлашув»нинг ижобий корреляциясига сабаб булар экан (0,160).
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12
5-жадвал. Ирода сифатлари (Стамбулова методикаси) билан асаб тизими хусусиятлари ( Я.Стреляу) уртасидаги корреляцион муносабатлар (1-курс).
KузFалиш кучи FK Тормозланиш кучи FТ Харакатчанлик FХ Мувозанатлашганлик кучи: А = ^ / ^
Максадга интилувчанлик ва собиткадамлик -0,01 -0,022 -0,008 -0,002
Узини тута билиш ва сабрлилик -0,075 0,107 -0,003 0,023
Ташаббускорлик ва мустакиллик -0,196** 0,126 0,023 0,129
Тиришкоклик 0,071 -0,067 0,169* -0,164*
Дадиллик ва катъиятлилик -0,041 0,117 0,025 0,05
*р<0,05; **р<0,01
Бу эса илк успирин ёшидаги укувчиларнинг уз олдига куйган максадларига эришишдаги хатти-х,аракатлари жараёнида турли кийинчи-ликларда узини йукотиб куймасликни, кутил-ган ва кутилмаган вазиятларда узини бошкара олиш имкониятига эга булишини ифодалайди.
Аммо иродавий сифатларнинг барчаси х,ам асаб тизими хусусиятлари билан узаро алокадорликка эга була олган деб булмайди (5-жадвал).
Иродавий сифатларнинг урганишда фойда-ланилган иккинчи методикага кура, асаб тизими хусусиятлари уртасидаги боFликлик куйидаги муносабатларда уз аксини топган: «ташаббускорлик ва мустакиллик»нинг усиши илк успиринларнинг айни дамдаги х,олат-ларида асаб тизимининг «тормозланиш кучи»да (-0,196), «тиришкоклик»нинг ортиб бориши «х,аракатчанлик»нинг усишига (0,169), «мувозонатлашув»нинг пасайишга (-0,164) сабаб булмокда. Илк успиринларда бу методика буйича х,ам иродавий сифатлар етарлича ах,амиятли корреляция коэффициентга эга булмади.
Учинчи боскичда тах,сил олаётган укувчи-ларда х,ам юкоридаги тартибда тажриба-синов натижалари тах,лили амалга оширилди.
Учинчи курсда тах,сил олаётган илк успиринларда «масъулиятлилик» сифатининг усиши х,исобида «кУзFалиш кучи»да (0,173) ва «мувозанатлашув кучи»да (0,188) х,ам ижобий узгаришлар кузатилмокда. Илк успиринларнинг асаб тизими билан иродавий сифат-ларида В.К.Калиннинг мулох,азасидаги сингари айрим х,олатлар ва вазиятлардагина боFланиш х,осил булмокда. «Тиришкоклик» сифати билан «кУзFалиш кучи» уртасидаги корреляцион
муносабат 1-курсларникидек куриниш олган, яъни «тиришкоклик»нинг усиши «кУзFалиш кучи»нинг пасайишига (-0,231) сабаб булмокда. <^айратлилик» эса «тормозланиш кучи»нинг пасайишига (-0,190), «мувозанат-лашув»ни орттишига олиб келар экан (0,189). Уз навбатида собиткадамлик илк успиринларда «х,аракатчанлик кучи»нинг усиши билан уЙFунлашган (0, 176) (6-жадвал).
Илк успиринлар иродавий сифатларини урганишда Стамбулова методикаси билан асаб тизими хусусиятлари уртасидаги боF-ликликни х,ам куп ижобий деб булмайди. Методиканинг шкалаларига кура илк успиринларда «максадга интилувчанлик, собит-кадамлик»нинг иродавий сифат тарзида тар-киб топганлиги «мувозанатлашганлик кучи» нинг юкори маком олишига сабаб булмокда (0,160). Аксинча, уларда «ташаббускорлик ва мус-такиллик»нинг усиши «х,аракатчанлик»нинг пасайишига (-0,199), «дадиллик ва катъият-лилик» усиши эса «кУзFалиш кучи»нинг сусайишини келтириб чикармокда (-0,149). Фаразларимизга кура, иродавий бошкарув вактида иродавий сифатлар билан асаб жара-ёнлари кучи ижобий узгаришга эришиши лозим эди. Илк успиринларнинг иродавий сифатларини тадкик килиш борасидаги психодиагностик тадбирларда буни бир неча бор кузатдик. Бу анъана иродавий сифатлар билан асаб жараёнлари хусусиятлари уртасидаги муносабатларда х,ам уз аксини топди (7-жадвал).
Тадкикотда режалаштирилган ва амалга ошириш кузда тутилган вазифалардан яна бири илк успиринлар мотивацион сох,аси
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12
*р<0,05, **р<0,01
7-жадвал. Ирода сифатлари (Стамбулова методикаси) билан асаб тизими хусусиятлари ( Я.Стреляу) уртасидаги корреляцион муносабатлар (3-курс).
V_/
6-жадвал. Ирода сифатлари (Чумаков методикаси) билан асаб тизими хусусиятлари ( Я.Стреляу) уртасидаги корреляцион муносабатлар (3-курс).
КузFалиш кучи FK Тормозланиш кучи FT Харакатчанлик Fx Мувозанатлашганлик кучи: А = Fx / FK
Масъулиятлилик 0,173* -0,105 0,018 0,188*
Ташаббускорлик 0,08 0,042 -0,096 -0,105
Катъиятлилик -0,055 -0,13 0 0,025
Мустакиллик 0,177* 0,051 -0,139 0,008
Сабр-токатлилик 0,097 0,101 -0,043 -0,123
Тиришк,ок,лик -0,231** -0,091 -0,09 0,018
Fайратлилик -0,005 -0,190* -0,128 0,189*
Зийраклик -0,023 -0,03 -0,057 -0,032
Собиткадамлик 0,084 0,017 0,176* -0,087
КузFалиш кучи FK Тормозланиш кучи F-,- Харакатчанлик Fx Мувозанатлашганлик кучи: А = Fx / Fk
Максадга интилувчанлик ва собиткадамлик -0,131 -0,062 0,075 0,160*
Узини тута билиш ва сабрлилик -0,112 -0,014 -0,114 0,022
Ташаббускорлик ва мустакиллик -0,128 -0,014 -0,199** 0,005
Тиришкоклик -0,026 -0,007 -0,114 -0,039
Дадиллик ва катъиятлилик -0,149* -0,114 -0,028 0,092
*р<0,05, **р<0,01
билан иродавий сифатлар уртасидаги муноса-батни урганишдир.
Илк успиринлар иродавий сифатлари билан мотивациялари уртасидаги боFлик1ликни урга-нишда ироданинг мотивацион Fоясига тая-нишни назарда тутдик. Чунки иродага мотивацион позициядан ёндашув муаммонинг наза-рий асосларида уз аксини топган (Э.Мейман, К.Левин, Н.Ах, И.М.Сеченов, Г.И.Челепанов, Л.С.Виготский, В.А.Иванников ва бошк.). Биз илк успиринлар иродавий сифатлари билан мотивация сох,аси уртасидаги боFликликни урганишда В.К.Гербачесвий методикасидан («Даъвогарлик даражасини урганиш методикаси») фойдаланиш максадга мувофик деб топдик. Ушбу методика бир томондан шах-снинг даъвогарлик даражасини шахс мотивацион тузилмаси компонентлари оркали урганишга мулжалланган булса, иккинчи томондан илк успиринларнинг ёш хусусиятла-
рига мулжалланганлиги билан ах,амиятлидир. Мазкур методикани татбик килишдан олинган натижалар билан иродавий сифатларнинг курсаткичлари уртасидаги корреляцион муносабатлар тах,лил килинди.
Илк успиринларнинг мотивацион сох,аси билан иродавий сифатлар уртасида узига хос боFликликлар кузатилди. Илк успиринларнинг «билиш мотиви», «ирода кучи» (-0,180) ва «иродалилик даражаси» (-0,162) анча суст боFланишга эга булмокда. Бу уларнинг укув жараёнида узлари учун зарур имкониятларни руёбга чикаришда кучларини тулаконли сафарбар эта олмаётганликларини англатади. «Кочиш мотиви» усиш «иродалилик дара-жаси»даги сустликка сабаб булмокда (-0,158). Илк успиринларда «мусобакалашув мотиви» (0,194) ва фаолият алмаштириш мотиви (0,430) иродавий кучни юкори даражада сафарбар этишга олиб келмокда. Бу бир жих,атдан илк
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12
8-жадвал. Илк успиринларнинг ирода кучи ва иродалилик даражаси билан мотивацион компонентлари уртасидаги корреляция муносабатлари (1-курс).
"" Курсаткичлар Компонентлар ~ _____ Ирода кучи Иродавийлик даражаси
Ички мотив -0,004 0,097
Билиш мотиви -0,180* -0,162*
Кочиш мотиви -0,049 -0,158*
Мусобакалашув мотиви 0,194** 0,022
Фаолиятни алмаштириш мотиви 0,430** 0,126
Узини эъзозлаш мотиви -0,101 0,148*
Натижаларнинг ахамиятлилиги -0,086 0,012
Топширикларнинг мураккаблиги 0,282** 0,074
Иродавий кувват 0,14 0,03
Натижаларга эришганлик даражасининг бахоси 0,128 -0,181*
Уз имкониятларининг бахоси -0,072 0,086
Кувватнинг сафарбар эта олинганлик даражаси 0,036 -0,094
Натижаларнинг кутилганлик даражаси -0,029 -0,160*
Натижаларнинг конунияти 0,163* 0,001
Ташаббускорлик 0,08 0,04
*р<0,05, **р<0,01
успиринларда бошкалар фаолияти натижасига нисбатан ракобатлашув истагининг пайдо булиши билан, иккинчидан тадкикот объекти сифатида спортчи укувчиларнинг мавжуд эканлиги сабабли хам мусобакалашувга уз таъсирини утказаётган булиши мумкин.
Шунингдек, бир хил типдаги фаолиятда кийин ва жуда кийин масалаларни уз олдига куйишга интилиш бу ирода кучи эмас, балки иродавийлик даражасига караб белгилани-шини кайд этмокдалар (0,148). Илк успиринларда ирода кучи билан «топширикларнинг мураккаблиги» туFри корреляцион боFликлик хосил килган. Аммо илк успиринлар натижа-ларга эришганлик боскичини бахолаш даражасига чика олмаганлар (-0,181). Уз навба-тида, натижаларнинг конуниятга эгалиги шахсда ирода кучини таксимлаш максадини туFдиради (0,163) (8-жадвал).
Учинчи курсдаги укувчиларнинг иродавий сифатлари билан мотивация сохаси уртасидаги муносабатлар урганилганда куйидаги холатлар аникланди. Илк успиринларнинг «ички мотиви» «ирода кучи» (0,197) ва «иродалилик даражаси» (0,196) туFри ижобий боFланиш хосил кила олган. Бу холат илк успиринларда таълим жараёнидаги топширикларга нисбатан кизикиш ва диккат-эътибор билан карашни кучайтиради. Уларда топширик ва вазифа-ларни бажаришга нисбатан истак, х,ох,иш юкори.
«Билиш мотиви» билан «ирода кучи» уртасида хам корреляцион боFликлик мавжуд эканлиги аникланди (0,170). Бу холат илк успиринларнинг фаолият натижаларига нис-батан кизикишини билдирмокда. Улар фао-лият натижасига кизикиш билан карайдилар. Илк успирин ёшидаги укувчиларда ирода кучининг юксак булиши билиш мотивлари-нинг юкори булишини таъминлаётган экан (9-жадвал).
Кочиш мотиви ирода кучи билан (0,208), иродавийлик даражаси (0,214), мусобакалашув мотиви (0,236), ва фаолиятни алмаштириш мотиви (-0,201) билан; «иродавий кувват» эса «иродавийлик даражаси» (-0,151) билан тескари корреляцион муносабат хосил килди. «Ташаббускорлик» билан «ирода кучи» уртасида хам ижобий корреляцион муносабат акс этди (0,216). Бу холат илк успиринларнинг уз олдига куйган вазифалар ечимини топи-шига кодирлигидан ва унинг ташаббускори сифатида майдонга чикаётганликларидан далолат беради. Учинчи курсда тахсил олаёт-ган илк успиринларнинг ирода кучи ва мотивация сохаси уртасидаги боFликликларни аниклашда купрок сифатлар уртасида ахамиятли боFликликка эътибор каратилса яхши булар эди. Шундай булса-да, илк успиринларнинг иродавий сифатлари ва мотивация сохаси уртасидаги корреляцион боF-ликликни иродани урганиш методикалари
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12
9-жадвал. Илк успиринларнинг ирода кучи ва иродалилик даражаси билан мотивацион компонентлари уртасидаги корреляцион муносабатлар (3-курс).
"" -______ Курсаткичлар Компонентлар ~ ----_____ Ирода кучи Иродавийлик даражаси
Ички мотив 0,197** 0,196**
Билиш мотиви 0,170* 0,062
Кочиш мотиви 0,208** 0,214**
Мусобакалашув мотиви 0,236** 0,130
Фаолиятни алмаштириш мотиви -0,201** 0,010
Узини эъзозлаш мотиви 0,122 -0,040
Натижаларнинг ахамиятлилиги -0,132 -0,014
Топширикларнинг мураккаблиги 0,016 -0,028
Иродавий кувват -0,146 -0,151*
Натижаларга эришганлик даражасининг бахоси -0,097 0,001
Уз имкониятларининг бахоси 0,048 0,026
Кувватнинг сафарбар эта олинганлик даражаси -0,042 -0,057
Натижаларнинг кутилганлик даражаси -0,044 -0,145
Натижаларнинг крнунияти 0,015 0,066
Ташаббускорлик 0,216** -0,100
*р<0,05, **р<0,01
оркали аниклашга харакат килинди1,2 ва бу йуналишдаги натижалар тахлили куйидаги жадвалларда такдим килинади. Методикалар буйича олинган натижалар илк успиринларнинг умумий ва таълим боскичлари буйича куриб чикилган. Тахлилларда илк успиринлар иродавий сифатлари билан мотивация сохаси уртасидаги корреляцион муносабатларнинг умумий холатига эътибор каратилади. Илк успиринларнинг умумий ва таълим боскичлари буйича курсаткичларида хам узига хос-ликлар аникланди. Бу эса бизга, илк успиринларнинг иродавий сифатлари билан мотивацион сохаси курсаткичлари уртасидаги корреляцион алокадорликни куйидагича тахлил килиш имконини берди. Илк успиринлар иродавий сифатларининг ривожланганлик х,ола-тида мотивлар билан узаро алокадорлиги куйидаги мазмунни касб этди: укувчиларнинг фаолият натижаларининг паст булишидан чучишлари («кочишлари») уларда «дадиллик ва катъиятлилик»нинг (-0,138) мутлако сусайи-шига; мусобакалашув мотивациясидаги усиш ва яхши натижаларга эришиш истаги «тириш-коклик»нинг (0,121) етарлича гавдаланишига;
1 Сатторова Г. Илк успиринларда иродавий сифатлар-нинг шаклланиш даражаси. - Т.: «Узбекистон Миллий университети хабарлари», 2014. № 3. -99-101-б.
2 Ильин Е. П. Психология воли. 2-е изд. — СПб.: «Питер», 2009. —368 с.: ил. — (Серия «Мастера психологии»).
«натижаларнинг ах,амиятлилиги»га эътибор-нинг юкорилиги «собиткадамлик» (0,109), «ташаббускорлик ва мустакиллик»нинг усишига (0,141) туртки бераётган экан. «Кувватнинг сафарбар эта олинганлик даражаси», «узини тута билиш ва сабрлилик»ни (0,116); «ташаббускорлик»нинг ижобий куриниш олиши эса «узини тута билиш ва сабрлилик» (0,107), «дадиллик ва катъият-лилик»нинг (0,116) иродавий сифатлар тар-зида таркиб топишини таъминламокда экан.
Худди шу тоифа тахлилини В.М.Чумаков методикаси буйича амалга оширамиз. Илк успиринларнинг мотивация сохасида билишга булган кизикишнинг юкори булиши «катъиятлилик» (0,107) ва «мустакиллик»нинг усишига (0,113); натижаларнинг паст булишидан кочиш истаги эса «масъулият»нинг (-0,110) пасайишига; «фаолиятни алмашти-риш», яъни айни дамдаги фаолиятни тухта-тишга хохишининг юкорилиги <^айратли-лик»нинг сусайишига (-0,119); «натижаларнинг ахамиятлилиги» «зийраклик»нинг ортишига (0,190); «топширикларнинг мураккаблиги» эса «Fайратлилик»нинг усишига (0,109), «уз имкониятларини бахолаш» «ташаббускор-лик»ка (0,162) ундар экан. Шу билан бирга, «кувватнинг сафарбар эта олинганлик даражаси» «ташаббускорлик»нинг пасайишига хам олиб келиши мумкин экан (-0,118); «натижаларнинг кутилган даражаси» «ташаббускор-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12
10-жадвал. Илк успиринлар иродавий сифатларининг ривожланганлик даражаси билан мотивацион сох,аси курсаткичлари орасидаги корреляцион муносабатлар (Н.В.Стамбулова методикаси буйича умумий натижалар).
Максадга интилув-чанлик, собит-кадамлик Узини тута билиш ва сабр-лилик Ташаббус-корлик ва мустакиллик Тиришкоклик Дадиллик ва катъиятлилик
Ички мотив 0,035 0,015 -0,007 0,060 0,048
Билиш мотиви -0,015 -0,079 0,064 -0,006 -0,017
Кочиш мотиви 0,066 0,038 0,084 0,097 -0,138**
Мусобак,алашув мотиви -0,075 0,032 0,058 0,121* 0,099
Фаолиятни алмаштириш мотиви 0,002 0,003 -0,049 -0,065 -0,072
Узини эъзозлаш мотиви 0,003 0,051 0,056 0,060 -0,011
Натижаларнинг ахамиятлилиги 0,109* -0,012 0,141** -0,067 0,053
Топширикларнинг мураккаблиги 0,015 0,055 0,068 0,031 0,071
Иродавий кувват 0,010 -0,020 0,050 0,033 -0,007
Натижаларга эришганлик даражасининг бахоси -0,084 -0,028 -0,011 0,037 -0,053
Уз имкониятларининг бахоси 0,037 -0,037 0,097 -0,064 -0,037
Кувватнинг сафарбар эта олинганлик даражаси -0,053 0,116* -0,072 0,019 -0,044
Натижаларнинг кутилганлик даражаси -0,020 -0,102 -0,069 0,014 -0,039
Натижаларнинг конунияти -0,067 -0,049 0,012 0,066 -0,011
Ташаббускорлик -0,015 0,107* -0,004 -0,098 0,116*
лик» (0,144) ва сабр-токатлик билангина (0,117) ижобий куриниш олар экан. Ушбу методика натижаларига кура таълим боскичлари буйича курсаткичлар бир-бирдан фарк килиши кузатилди (10-жадвал).
Тахлил килинган тадкикот натижаларига кура илк успиринларнинг иродавий сифатлари билан мотивацион сохаси курсаткичлари орасидаги корреляцион муносабатлар иродавий сифатлари шаклланган укувчилар улуши хисобидан ижобий куриниш олган булиши мумкин. Иродавий сифатларнинг кучсиз ривожланганлиги, сифатлар уртасидаги уЙFун-лашмаганлик холатларининг кузатилиши илк успиринлар билан психокоррецион тадбир-лар утказишга зарурат тугдириши табиий.
Тадкикот натижалари асосида шундай хулосаларга келдик:
1. Иродавий сифатлар психодиагностикаси юзасидан татбик килинадиган методикаларда респондентларнинг фаолият йуналишлари, ёш хусусиятлари ва сифатларининг ижобий жихатлари билан боFланганлик холатини бахоловчи мезонларнинг булиши мухимдир.
2. Илк успиринлар иродавий сифатларининг психодиагностикаси комплекс хусусиятлари ёки алохида сифатларни урганиш имко-
нияти мавжуд. Бу эса психодиагностика маса-лаларини кандай тартибда амалга ошириш, урганилаётган сифатларнинг узвий боFлик-лиги, таркоклиги ва хоссаларини аниклаш имконини беради.
3. Илк успиринларнинг иродавий сифатла-рини тадкик килиш жараёнида алохида сифат-нинг шаклланганлиги, бошка сифатлар билан уЙFунлашганлиги ва шахс структурасида ички боFликликка эга ёки эга эмаслигини аниклашга эришилди. Методикалар иродавий сифатларнинг таълим боскичлари, таълим йуналишлари, умумий ва хусусий холатлар буйича тахлил ва талкин килишга хизмат килди.
4. Илк успиринлар иродавий сифатлари психодиагностикасида ироданинг шахснинг мотивацион сохаси ва асаб жараёнлари хусусиятлари билан боFликлиги, сифатларнинг шаклланганлик холатини шахслилик позиция-сидан туриб бахолашни таъминлайди. Шунинг-дек, сифатларнинг таркиб топганлик холатини психологик талкин килиш имкониятини яра-тади. Бунинг учун иродавий сифатлар уртасидаги муносабатлар масаласида корреляцион тахлил усулини куллаш самарали натижа беради.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12
Г ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ 51 У
Адабиётлар руйхати:
1. Сатторова Г. Илк успиринлик ёшида иродавий сифатларни урганишнинг психодиагностик имкониятлари. Монография. - Карши: «Насаф». -54-б.
2. Fозиев Э. Умумий психология. - Т., 2010. -270-279-6.
3. Калин В.К. Волевая регуляция деятельности. Автореф. дис. д.п.н. - Тбилиси, 1989. -С. 5.
4. Гоноболин Ф.Н. Психология: учебник для педагогически училищ. - М.: «ВЛАДОС», 2007.
5. Селиванов В.И. Избранные психологические произведения (воля, ее развитие и самовоспитание). - Рязань. РПИ, 1992. -С. 326.
6. Калин В.К. Классификация волевых качеств. // Эмоционально-волевая регуляция поведения и деятельности: Тезисы докладов Всесоюзного семинара молодых ученых. - Симферополь, 1983. -С. 175-181.
7. Сатторова Г. Илк успиринларда иродавий сифатларнинг шаклланиш даражаси. -Т.: «Узбекистон Миллий университети хабарлари», 2014, № 3. -99-101-б.
8. Ильин Е. П. Психология воли. 2-е изд. — СПб.: «Питер», 2009. -С. 403.
9. Лазурский А.Ф. Волевые процессы. / Избранные труды по общей психологии. Психология общая и экспериментальная. - СПб., 2001. -С. 217.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 12