Научная статья на тему '«Ікона звалась свячой. . . » из опыта изучения обряда «Свечи» в восточном Полесье'

«Ікона звалась свячой. . . » из опыта изучения обряда «Свечи» в восточном Полесье Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
286
57
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Антропологический форум
Scopus
ВАК
Область наук
Ключевые слова
ЭТНОГРАФИЯ / ETHNOGRAPHY / РИТУАЛ / RITUAL / НАРОДНАЯ КУЛЬТУРА / FOLK CULTURE / КУЛЬТ ПРЕДКОВ / CULT OF ANCESTORS

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Лопатин Геннадий Исаакович

В статье рассматриваются локальные, исторические, семантические, функциональ-ные особенности обряда «Свеча» в Восточном Полесье на материалах дореволю-ционных источников и экспедиций Ветковского музея народного творчества сере-дины 1990-х гг. В статье публикуется часть аутентичных текстов интервью, соб-ранных в ходе экспедиции.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

«An icon was called a candle...»: From the experience of studying the Candle in East Polesye. Based on expeditions of the Vetka museum of folk creative work

The article describes local, historical, semantic, functional features of the Candle ritual in East Polesye based on pre-revolutionary sources and expeditions of the Vetka museum of folk creative work of the mid-1990s. Some authentic transcripts of interviews collected in expeditions are published in the article.

Текст научной работы на тему ««Ікона звалась свячой. . . » из опыта изучения обряда «Свечи» в восточном Полесье»

АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЙ ФОРУМ №8 402

Геннадий Лопатин

«1кона звалась свячой...»:

Из опыта изучения обряда «Свячы» в Восточном Полесье. По материалам экспедиций Ветковского музея народного творчества

«Свечами» в населенных пунктах Восточного Полесья называют как сам обряд, так его ритуальные принадлежности. В селах Смоленщины (нами исследованы населенные пункты Ершичского района, а также Хотим-ского района Могилевской области) они представляют собой специально изготовленные свечки, а в населенных пунктах Кос-тюковичского района Могилевщины, Красногорского района Брянской области «Свечами» называют иконы, которым поклоняются все жители деревни. В деревне таких икон могло быть несколько, и каждая из них «ходила» по своей улице. На Гомельщине (нами исследовались населенные пункты Вет ковского, Добрушского, Кормянского, Чечерского районов) комплекс «Свечи» состоит из иконы (а это могло быть изображение любого святого, Иисуса Христа, Марии) и специально изготовленной свечки.

Геннадий Исаако^4 Согласно традиции, «Свеча» поочередно на-

Лопатин

Ветковский музей народного ходится в домах всех жителей деревни:

творчества, Беларусь год — в одном, год — в другом, и так пока

Геннадий Лопатин. «1кона звалась свячой...»

403 У НАС В ГОСТЯХ «ЖИВАЯ СТАРИНА»

не обойдет всю деревню. В некоторых деревнях в дом, где был покойник, брали вне очереди: если мужчина — мужскую «Свечу», если женщина — женскую. Переносилась «Свеча» в день памяти святому, которому он посвящалась. Время пребывания «Свечи» в одном доме могло не ограничиться одним годом, если человек, принимавший ее, заранее обрекался взять ее на несколько лет. Обычно это происходило только в случае очень больших несчастий в доме. Необходимо отметить, что результаты наших исследований относительно территории распространения обряда практически совпадают с результатами исследователей конца Х1Х — начала ХХ вв.1

В большинстве вариантов обряд совершался в течение двух дней. В первый день (обычно это происходило накануне переноса) все участники собирались в доме, где находилась «Свеча». Гости приносили с собой еду, рушники и другие ткани, которые жертвовали на «Свечу». Возле «Свечи» читали «Библию», пели акафисты и псалмы, молились, после чего хозяева угощали гостей.

На следующее утро «Свечу» переносили в другой дом. На всем пути дорогу устилали (согласно разным вариантам) соломой, полотном, еловыми лапами, цветами. Впереди несли хлеб, соль, свечку и следом икону. Жители деревни, страдающие какой-либо болезнью, в надежде на выздоровление проходили под иконой. «Падлазт» под икону и те, кто «жадау змянщь лёс».

На наш взгляд, свечки, находящиеся при иконах, являются христианизированным реликтом культа домашнего очага, который в народной культуре соотносится с культом предков. Еще в начале ХХ в. эта соотнесенность на материале Краснен-ского и Рославльского уездов Смоленской губернии была отмечена А.Н. Добровольским, одним из первых публикаторов материалов по «Свече» [Добровольский 1900]. «Свеча» расширяет круг допущенных к священному огню. В ХУ в. в Беларуси, а также на Украине (преимущественно левобережное По-

В данном случае мы основываемся на данных, приведенных С.В. Максимовым (Максимов С.В. Нечистая, неведомая и крестная сила. СПб., 1903. Приводится по изданию: [Максимов 1986: 371]) и В.И. Далем. В фактически диалектном словаре он приводит слово «свеча» с таким значением с пометой «западно-смоленское» [Даль 1993: 15]. Такие же результаты дала и экспедиция Ветковского музея народного творчества, которая в 1998 г. прошла вдоль реки Бесядь через населенные пункты Ершичского района Смоленской области, Хотимского и Костюковичского районов Могилевской области, Красногорского района Брянской области и Ветковского района Гомельской области. Также в Белоруссии известен «Богач» — свечки в дежке с зерном. Зерно для «Богача» приносили все жители деревни. По описанию А.Е. Богдановича, в дом, где находился «Богач», приглашали священника. После молебна лубку с житом и зажженной свечкой в сопровождении всех жителей деревни обносили вокруг стада. Затем участники обряда шли к дому, в который «Богач» переносился на целый год [Богданович 1895: 123-125].

АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЙ ФОРУМ №8 404

лесье) возникают «братства», которые образовались для поддержания порядка в церкви. Одной из традиций этих братств было изготовление общественной свечки, воск для которой обычно собирали все участники общины. Раз в год эта «свеча» переходила от одного хозяина к другому [Зеленин 1991: 386]. Как реликт первоночальной обособленности в наших деревнях время от времени возникали «дваравыя» оброчные иконы, которые бытовали одновременно с общими «Свечами»1.

Реликт культа предков в обряде «Свечи» прослеживается через отношение к «Свече» как к «семьянину» и через некоторые особенности ритуалов, которые напоминают похоронные. Это и зерно, которое посыпают на пути «Свечи», что соотносится с обычаем обсыпать зерном покойника, чтобы он с того света благоприятствовал благосостоянию своих родственников [Васiлевiч 1986: 25]. Это и количество блюд на «свячной вя-чэры», и порядок их употребления, которые соответствуют их количеству и порядку их употребления на поминках. Обязательными для них были «гарачыя стравы». Среди других блюд варили кашу. Причем это было последнее по очередности блюдо, которое должны были употребить все присутствующие1 2. В локальных вариантах на «свячной вячэре» готовили «канон». Исполняемые на «Свече» тексты определяются носителями традиции как «жала^выя»3. В ряде населенных пунктов они совпадают с репертуаром, по определению носителей традиции, исполняемым, «калi начуюць каля нябожчыка»4.

1 «На М'хайлу яна абрякнулась, ета Mixala арх'страц'г, во'н, усёй планеты ён жа камандуюшчы.

I яна абрякнулась на ету 'кону М'ха'ла, штоб сын яе быу здароу i шчасл'вы, дзе б ён не быу.

I яна празтк дзелала сорак пяць гадоу, кажэн год. Ету 'коне не пераносш. Ета дваравая вжона. Вот, „Мжолу" наша матка перанос1ла, усё Закружжа абходз'ла, а „М'хайла" ета лтчна яе абешчат'е. I дажэ я, яны, ужэ, памерл', i я забрала вжону. I еты абед спрауляю, прыязжаюць ус1 дзец1. Ета счытатцца аброчны празтк» (От переселенки из д. Старое Закружье Ветковского р. Кужельной Прасковьи Сергеевны, 1933 г.р., зап. Лопатин Г.И. в 2006 г. в Ветке. Тетр. 121. Л. 1).

2 По рассказу ж-цы д. Затишье Ветковского р. Гореловой Анны Калиновны, 1920 г.р., зап. Лобацкая Г.А. в 1996 г. Тетр. 59. Л. 5.

3 От жителей д. Корма Добрушского р. зап. Лопатин Г.И., Романова Л.Д. в 2002 г. Тетр. 76.

Л. 94.

4 «На „Свячэ" пяюць псалмы, што па усопшых пяюць». От жительницы д. Красная Буда Добрушского р. Бондаревой Нины Михайловны, 1947 г.р., зап. Романова Л.Д. в 2001 г.

Тетр. 76. Л. 35.

На «Свече» что пели? «Мы „Дарожку" пел'.

Ой, ты, дарожка мая, дарожка божая,

Што н'хто той дарожкай не прахажывая.

Што шл'-прайшл' тры ангелы,

Што вял' яны душу грэшную.

Ой, чаго ж ты, душа, м'ма раю прайшла,

М'ма раю прайшла да i у рай не зайшла?

Ой, i чым ты, душа, прав'тлася:

Ц за скупасьцю, ц' за глупасьцю,

Ц за тыя слава, слава мацерныя,

Ц вянец разрубка, ц' душу загуб'ла?

Геннадий Лопатин. «1кона звалась свячой...»

405 У НАС В ГОСТЯХ «ЖИВАЯ СТАРИНА»

Вместе с тем «Свеча» может соотноситься и с новым членом семьи, в частности с «невестой», отсюда и ее внешний вид («фата», «намика»), и «банкеты», которые водят после переноса. Отсюда и что-то типа приданого: «Я узяла жону, я далж-на iе садзержаць. А е^ я iе адпрауляю — я плацейка шыю, штоб красiвейшае»1. Отсюда и некоторые другие элементы свадебного обряда. Это и встреча «Свечи» новыми хозяевами со своей иконой, и обмен хлебом-солью, который проиходит между старыми и новыми хозяевами. Причем последнее, как свадебное, подчеркивается непосредственно носителями традиций: «Перад жонай, як прыносяць у двор, можа, як i маладыя, хлеб аддаюць з аднаго двара у друп»* 1 2.

Непосредственные воспоминания жителей обозначенной нами территории относят время возникновения «Свечей» к концу Х1Х — началу ХХ вв. и обозначают его как «да рэвалюцьи», «да майго раждзешя», «в начале нашего столетия». Местные жители во время болезни близких, неурядиц в семье, падежа, стихийных бедствий обращались к «Свечам». Для этого «усем мiрам» или сначала кто-то один для себя покупал или заказывал у мастеров икону. В том случае, если икона, как считали местные жители, помогла преодолеть невзгоду, ее начинали передавать из дома в дом. Особенно количество «Свечей» возрастает в 20-30-е гг. ХХ в., когда в наших деревнях в массовом порядке закрывались церкви. В этом случае «Свечами» становились иконы из церквей. В связи с этим дома, где находились «Свечи», становились своеобразными духовными центрами, что подчеркивается самими носителями традиции: «Не было у нас цэрквы. А нада ж людзям галаву, дзе прытулщь, Богу»3. В этих домах отмечались самые большие праздники и отправлялись непосредственно церковные таинства. Жители

А у нашым раю жыць весела,

Жыць весела, толью некаму.

Пасрадз! раю статць дрэва,

Стащь дрэва купаросавае.

Як на том дрэве райсю пц'чю пяюць,

Пяюць песенк херув1'мсюя,

Галасочю у ix серафтмсюя.

Ал!луй!

Ал!луй!»

От жительниц д. Бартоломеевка Ветковского р. Етипнёвой Матрёны Титовны, 1919 г.р., Шевелевой Анны Титовны, 1912 г.р., зап. Лопатин Г.И. в 1990 г. Тетр. 53. Л. 127. Согласно замечанию информантов, этот текст они исполняют на Радуницу и когда ночуют возле покойников.

1 От переселенки из д. Бесядь Ветковского р. Гатальской Евдокии Феоктистовны, 1920 г.р., зап. Лопатин Г.И., Романова Л.Д. в 1999 г. Тетр. 96. Л. 29.

2 От переселенки из п. Лядо Ветковского р. Гриньковой Анастасии Ивановны, 1930 г.р., зап. Романова Л.Д. в 2000 г.

3 От жительницы д. Столбун Ветковского р. Морозовой Марии Лаврентьевны, 1926 г.р., зап. Лопатин Г.И. в 2007 г. Тетр. 73. Л. 55.

АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЙ ФОРУМ №8 406

наших деревень помнят, как в этих домах «хрысцт дзяцей»1, «свяцт паску»1 2 и «асвяч^ яблыы»3. В годы Великой Отечественной войны «Свечи» заказывали, «каб веску не спалiлi», «каб родныя жывымi вярнулiся»4.

Икону ставили в доме в красном углу. Перед иконой находилась свечка, которую либо вставляли в хлеб, либо ставили в подсвечник, заполненный зерном. Подсвечник одевали в специально пошитую одежду в виде «фартучкоу», «сукенак», «спад-нщ». Внешне подсвечники со свечками выглядят очень разнообразно, напоминая самые разные антропоморфные фигуры. Возможно, это реликт представлений о внешнем виде древних покровителей дома, семьи, рода, а потому они выглядят, «як дзеука»5, «дзед»6, «жэншчына»7, «мужчынская» и «жаночая» свечки8. О культе предков напоминает и то, что в некоторых деревнях одеяние для «Свечи» «делали как старин-ное»9.

В локальных вариантах антропоморфные фигуры свечек поверх одежды атрибутируются крестиками типа «нацельных». Христианские мотивы в культе «Свечи» также прослеживаются в трех свечках в одном подсвечнике, которые могут соотноситься с Троицей, в подсвечниках, напоминающих храмовые («много свечек в круг ставили»)10, в «свячных комплексах», в подсвечниках, напоминающих «прастолы». В высшей степени как явление христианской культуры выглядит обряд «Свечи» в д. Золотой Рог Ветковского района, который предусматривает вечером первого дня «павiчэр’е», а на второй день литургию. Особенностью «Свечи» в золотом Роге являются по-

1 От жительницы Ветки Васьковой Екатерины Ивановны, 1910 г.р., родом из д. Восток Ветковского р., зап. Лопатин Г.И. в 2006 г. Тетр. 17. Л. 30.

2 От жительницы д. Столбун Ветковского р. Морозовой Марии Лаврентьевны, 1926 г.р., зап. Лопатин Г.И. в 2007 г. Тетр. 73. Л. 59.

3 От жительницы д. Колбовка Ветковского р. Козловой Анны Свиридовны, 1936 г.р., зап.

Лопатин Г.И. в. 2007 г. Тетр. 73. Л. 63.

4 От переселенки из д. Амельное Ветковского р. Грецкой Варвары Александровны, 1925 г.р., зап. Лопатин Г.И. в 2005 г. в Ветке. Тетр. 117. Л. 51.

5 От жительницы д. Малуновка Ершичского р. Ларченко Ксении Ефимовны, 1914 г.р., зап. Нечаева Г.Р. в 1998 г. Тетр. 80. Л. 3.

6 От переселенки из д. Ухово Ветковского р. Дробышевской Марии Авраамовны, 1913 г.р., зап. Лобацкая Г.А. в 1995 г. в Ветке. Тетр. 59. Л. 14.

7 От жительницы Ветки Росликовой Марии Федоровны, 1953 г.р., родом из д. Быстра Климов-ского р. Брянской обл., зап. Лопатин Г.И. в 2006 г. (Архив автора).

8 По рассказу жительниц д. Струкачев Кормянского р. Пудеренко Марии Александровны, 1936 г.р., Горлачевой Прасковьи Степановны, 1915 г.р., зап. Крячкова Е.В. в 1999 г. Тетр. 91. Л. 4.

9 По рассказу жительницы д. Затишье Ветковского р. Гореловой Анны Калиновны, 1920 г.р., зап. Лобацкая Г.А. в 1996 г. Тетр. 59. Л. 5.

10 По записи, сделанной Лобацкой Г.А. в 1996 г. в Ветке от переселенца из д. Воробьевка Ветковского р. Гончарова Петра Васильевича, 1920 г.р. Тетр. 58. Л. 9.

Геннадий Лопатин. «1кона звалась свячой...»

407 У НАС В ГОСТЯХ «ЖИВАЯ СТАРИНА»

минальные и заздравные записки, которые подаются жителями деревни, а также «даршк», который, по сути, является просфорой. Сама «Свеча» в Золотом Роге, как и в некоторых других деревнях, считается престольным праздником1.

Ритуал «Свечи», дошедший до нас, ограничивает круг тех, чей дом достоин принять священный огонь. Так, «Свечу» не отдавали пьяницам и убийцам. Некоторые из жителей деревни сами не брали «Свечу» по причине своего атеистического мировоззрения, хотя в своем большинстве местные жители считали, что, «если Свеча в доме, если это действо произойдет, несчастья обойдут этот дом». Таким же образом подчеркивается и ритуальная чистота тех, кто мог переносить «Свечу»: выделяются «дзеуы», «муж» и «жонка». В локальных вариантах не могли переносить «Свечу» «удовы» и «разжонцы». Вместе с тем «во, як Мжола — мужчыны нясуць, як Багародзща, жэнь-скае лщо — то бабы нясуць».

На пути «Свечи» хозяева отдельных домов ставили оброчные столы. Процессия останавливалась около них, ее участники угощались. В особых случаях люди, которые переносили «Свечу», заходили в дома, где было что-то неладно, чтоб освятить их. В локальных вариантах в день переноса «Свечой» освящали поля, а в случаях падежа со «Свечой» обходили стадо. К «свечной» иконе обращались в обрядах вызывания дождя.

Вся атрибутика «Свечи» считалась магической. Солому, цветы, еловые лапы собирали и использовали в лечебных обрядах. Целебными считались и свечные огарки и ткани, которые побывали на «Свече». Зерно из подсвечников добавляли в первый посев. С помощью свечных огарков оберегали свои дома от пожара. Для этого их приносили с собой и клали в красном углу.

С конца 1980-х гг. «Свеча» постепенно начинает утрачивать свое место в местной культуре. Во-первых, в деревнях начали открываться Храмы, куда в конце концов попадают почитаемые иконы. Во-вторых, большинство носителей традиции оказываются в такой степени материально ограниченными, что элементарно не имеют средств, чтобы выполнять обряд «па-старыннаму». И, безусловно, свою лепту внесла авария на ЧАЭС. «Свечи» отдельных деревень прекратили свое бытование вместе с населенными пунктами.

Отдельные данные о «Свече», кроме уже упомянутых авторов, приводятся в работах А.Е. Грузинского, Ф. Жудро, П. Шейна,

1 От жительниц д. Золотой Рог Ветковского р. Литвиновой Ольги Андреевны, 1937 г.р.,

Нетылькиной Нины Григорьевны, 1937 г.р., зап. Лопатин Г.И. в 2007 г. Тетр. 123. Л. 22, 27.

АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЙ ФОРУМ №8 408

А.С. Дембавецкого [Грузинский 1891; Жудро 1893; Опыт описания 1882: 494, 520, 630, 634; Украшська мшувшша 1994: 162]. В середине 1990-х гг. на это явление обратили внимание сотрудники Ветковского музея народного творчества Г.И. Лопатин, Л.Д. Романова, Г.А. Лобацкая1.

Аутентичные тексты атрибутируются по фонду материалов этнографических экспедиций Ветковского музея народного творчества. Особенности речи информантов сохраняются.

Тексты

«У нас жэ цэрквы не было...»

1кону пераност Свячу. У нас жэ цэрквы не было, у Старых Грамыках. А свячу пераност. Вот, у адныя ходзяць Богу мо-ляцца, тады к другой пераносяць. Вот, перад Паскай, усенаш-ная, свячу пераност. Жэншчын багата была святых. Вот пераност (Полина Ивановна Громыко, 1932 г.р., урож. д. Старые Громыки Ветковского р-на, зап. Г.И. Лопатин в 2005 г. в Ветке. Тетр. 7. Л. 12).

«Яе каласкамц ивятаМ уб1рал1...»

Эта цяпер разлiчныя ф^ры выдзелываюць, а тады свечка тая стаяла, калюь i3 цэрквы падсвечшк быу, там яна стаяла, i яе каласкам^ цвятамi убiралi, лентачкi небальшыя прывязывал^ i нясуць, як пераносяць, i бяруць iкону, i рушнiк крашвы. Муж-чына перанося. У нас быу Мжола зiмняя. Ка мне прынясл^ а тады, ужэ, к вам на другой год. I дзелалi Трощу. Троiцу абря-чонай здзелалi. Хто хоча, не то шта з двара на двор. А, вот, я абрякну — вазьму. Тады абрякне друп. I бралi этыя iконы — аб-рячоныя. Тожа таксама бяруць свечку украшанаю. Стаiць жо-на i каля iконы стаiць свечка. I тады на друп год пераносяць к другому. (Какие брали «цвяты»?) У нас дзед быу, так ён га-варыу: «Цвяты — ус крашвыя». Адзiн, вот, гаварыу: «Цвяты — красiвыя». А ён: «Не гавары: „Еты цвет — краивы, а еты — не крашвы“. Кажды цьвет свой запах iмеет i сваю кра-сату. Маленькi цвяточак на трауцы, а у яго свая красата, прыг-ледзься, гавора. А ета — што роза бальшая, бальшы цвет-кра-сата, а, вот, паглядзще, у маленькiм цвяточку, якi ён крашвы. А на свеце шма — вот еты красiвы, а еты не краивы. Усi красп выя цвяты». Дак, ён калгсь казау на сваю жонку: «Вазьмi мне

Описание обряда «Свечи» приводится сотрудниками Ветковского музея народного творчества в следующих публикациях: [Лабацкая 1998; Лопатин 2006: Тексты № 47-53; Лопатин 2003: Текст № 2; Смоленский областной словарь 1914: 820; Раманава 2004а: 183-192; Раманава 2004б: 104-106].

Геннадий Лопатин. «1кона звалась свячой...»

409 У НАС В ГОСТЯХ «ЖИВАЯ СТАРИНА»

насушы цвятоу летам. Памру, палож мне каля мяне шчапотку cyxix цвятоу зiмой, i то я рад буду. Я люблю прыроду, не знаю як!» Яго звалЁ па-вулашнаму, Мiшка. Ён i кажа: «Ты мне нар-Bi муражка. Маленькая цвяты. Яны — крашвыя. Што вы тольы за бальшымi прягнще? Не нада етага. Цвет увесь крашвы». I, прауда, возьмем на траве гуляем, калшь дзецi, а ён — маленьы, але ж красiвы (Варвара Александровна Грецкая, 1925 г.р., урож. д. Амельное Ветковского р-на, зап. Г.И. Лопатин, Л.Д. Романова в 2001 г. в Ветке. Тетр. 54. Л. 59).

«Штоб мужык прышоу»

Я ня дзелала. А, там, адна — кажды год, штоб мужык прышоу, Дуня iе звалЁ дак Свяча усё у iе была. А у iе мужык у вайну быу дома, пашоу, а тады цi у кружэнне, яны тады уцякалi уш, а як пачалi растрэлiваць, дак яны, ужо знаюць, што хана ушм будзя, яны бедных яурэяу стрялялi у нас у Свяцкой, дак там адзш, штоб яму колам зямля! Пераносiлi. Вот, у Душ была Свяча, яна узяла абрякнула, Свечы — эта абрячоныя. Абряк-лася, што буду Свячу скрозь спрауляць, толькi штобы мужык прышоу з вайны. А яго i убiлi. Первы раз забрал^ а тады, як немцы прышлЁ прышоу, можа, дзе схаваушы быу, да прышоу, хату выстраiу, а тады зноу красныя прышлi, пабралi мужчын тых, што былi. Дак яны пабралi ix, i яна асталася двое дзяцей. Дак, яна абрякнулася. I Свячу тую дзелала. Прыходзяць пе-учыя, там был^ адна усё вядушчая баба, такая была пажылая. Яны прыходзяць увечары, а тады, ужо, у ранш, i абедню i за-вутряняю служаць. А тады абед яна гатуя. Я, дзе мяртвяц па-мрэ, я не хаджу на абед. Вот, ня хочу — i усё. Матка наша казала на бабу, баба мыць усё хадзша мертвых, дак яна i кажа: «^i ужо косщ аблiзый!» Дак, калiсь — боршч, бульба жараная i каша густая — i усё. А цшер ужо гатуй, хоць ты у позыы iдзi, да гатуй iм. Дак, яны Свячу. А тады адзш, ужо, сказау: «Я сабе вазьму». Дак яны к яму. Вот, Свяча пабыла, у iе, ужо, вечар служылi, i ноч аш гатавалi i, ужо, уранш, усi людзi печы павытапяць, щуць на Свячу. Там яны Богу моляцца, i пакуль зутрянi прайшоу i вутреннiк, i абедня. Адслужаць ужо, тады бяруць вiкону, i бяруць падсвешнiк так быу дзярвянны здзе-ланы, дзiрачкi, там свечак. Адзш, там, мужчына, дак ён усё нясе. Ён i пеу па-Божаму, i нясуць у тэй двор, дзе перяносяць вжону. I там гатуяцца. Абед гатуяць. I там моляцца Богу, а тады, яюя малггвы нада прамоляцца, садзяцца у тога xазяiна i ядуць. Ён угашчая, а тады, ужо, назад, адтуль усi iдуць сюда, к етай маладзщы, iшчэ памоляцца, iшчэ паабедаяць. Тады, ужо, разыходзяцца. А на другi год, ужо, у тога мужчыны — Свяча. Яны, ужо, там увечары моляцца, пеучыя, позна моляцца, да часу, тады, ужо, хто на нач астаюцца i урант начынаюць

АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЙ ФОРУМ №8 410

рана малщца i падкаменцы, i амяленцы i закружцы. Ён гаво-ря: «Шхай i на лета тута-ка». Ужо не бяруць, яна у яго пабуд-зя. А ён два гады здзелау, i большы ня здзелау. яна папытала: «буцзiш ты дзелаць?» Ён гавря: «Не!» — «Давай вжону маю». I Душна вжона была там два гады. «Троща». I яна вiкону тую узяла, у рушнiку, i рушнж iе. «Раз ня буцзiш — давай маю вжону назад». I дзелала пакуль разруха ета была (Варвара Александровна Грецкая, 1925 г.р., урож. д. Амельное Ветковского р-на, зап. Г.И. Лопатин в 2005 г. в Ветке. Тетр. 117. Л. 51— 52).

«Хату новаю пасвяцщь...»

Была у нас жона такая, я нi помню iзабражэнiя, у суботу пад празнж, дак я усё з бабай хадзжа. Такi у нас быу чалавек, як, уродзе, ён дзяка быу, старыя жэншчыны сабiралiся, пасщзят, пагамонят, перад Успенiем, калi у цэрквi саслужаць, прывод-зяць папа i дзяка, тады бяруць эту жону i носяць па усёй дзя-рэуш. Хто жалае, вот, хату новаю пасвяцщь, заходзяць. Эта была шчо да калхозау. А патом панясуць па усёй вулщы, i ужэ, пераносяць iкону у другi двор. 1кона была такая бальшая, што у чытырох брали Такiя палкi — дзве дзевачы сперадзi, дзве ззадзi. I наст. Эта была шчо да калхозау (Надежда Никитична Вдовина 1921 г.р, урож. д. Купреевка Ветковского р-на, зап. Г.И. Лопатин в 2005 г. в Ветке. Тетр. 60. Л. 31).

«Год пастащь, у друп двор, у трэцщ...»

«Красцщель» была. !ван Красцщель. Эта абрадны наш пры-стольны празнж. Свiча, прымерна, у мiне была, есл^ там, жэ-лают людз^ пасёлачык у нас маленькi, эту свячу, значыць, дзелаюць абеды харошыя, зазываюць людзей, людзi ж пры-ходзюць малiцца, молюцца да абеда, i бацюшку завуць, абе-даюць у тых людзей, у каторых стаяла свяча, i патом нясуць свячу, хто абракнууся узяць сабе у дом. Так, нясуць у руках, i прь^раюць эту iкону, вешаюць iз мацер’яла дзелаюць, паве-сяць на эту свячу. Пераносяць у друп двор, хто надумауся узяць свячу. Год стащь. Еслi iшчэ хто загадзя не сказау, што возьме свячу, утары год стаiць. А ест жылает, значыць, год пастаiць, у друп двор, у трэцщ. Так i пераносяць (Анастасия Даниловна Литвинова, 1932 г.р., урож. д. Чирвоный Кут Ветковского р-на, зап. Г.И. Лопатин в 2005 г. в Ветке. Тетр. 63. Л. 17).

«I паверыце, што i дожч пашоу!»

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Даждзю не было. Нанiмалi службу. Папа прывожывалi. Ён ма-лiуся Богу. У нас Свiча была. Дзве iконы. !ванаушчына i Па-

Геннадий Лопатин. «1кона звалась свячой...»

411 У НАС В ГОСТЯХ «ЖИВАЯ СТАРИНА»

кроу. Станочык таю, як стол зделан. Дзе Св1ча стащь, туда i папа прывожывалi. I паверыце, што i дожч пашоу. Тады даж-чу доуга не было. Усе людзiчкi сабралiсь. Абед наварыль Ба-цюшка. Пеучыя пель I пашоу дожч. Во, гаворуць, Бога шма! (Ульяна Николаевна Прялкина, 1917 г.р., урож. д. Воробъевка Ветковского р-на, зап. Г.И. Лопатин в 2005 г. в Ветке. Тетр. 17. Л. 27).

«Свеча как свеча»

Свеча как свеча и икона звалась свечой. 2 августа — Илья. Справляли обед. Свеча большая, сверху — поуже, к низу — пошире. Из воску лепили палки как руки, пуговицы или монеты втискивали в воск как глаза. Год бывала в доме. Куда переносили, стелили дорожки полотняные от старого дома к другому дому, кто берет. Бабка читала сама дома, у нее книга была толстая. Кто обрекнулся ее забирать, обед делает (Виктор Алексеевич Буланович, 1932 г.р., Александра Аврамовна Була-нович, 1931 г.р, урож. д. Потёсы Ветковского р-на, зап. Г.А Ло-бацкая в 1995 г. в Ветке. Тетр. 59. Л. 4).

«Балела дзеука»

З пасёлку бабщкага, з Кармы, балела дзеука адна чорнай ба-лезню. Так пасаветавалi ёй пашыць адзежку для свячы. Як па-шыла, так палуччала (Наталья Егоровна Радьковская, 1929 г.р., д. Бабичи Чечерского р-на, зап. Л.Д. Романова в 1997 г. Тетр. 75. Л. 31).

«Нада толью на пасвяцоным»

Я была на «Свячэ „Мжола“». Ета «Свяча» такая была у Анто-науцы. Я ж во i аддавала рушнiкi пераносiць. Вот моляцца у адным домi. I другая захоча. Вот я абракнулася, я i забрала к сабе. Дак пераносяць мужыю жону, а не жэншчыны, мужыкi нясуць «Сьвячу». I на етым рушнiку даужны несьць, патаму што ета рушшю усе пасвяцоныя, у царкве сьвяцiлiся. Hi пась-вяцонага рушнiка табе дажа ш дадуць к «Сьвячэ». I вот тады на етым рушшку нясуць. Прынясеш вышываны: «Не! — ка-жа, — еты не пайдзёт, еты не пасьвяцоны. Нада толью на пасвяцоным» (Ольга Кирилловна Казакова, 1930 г.р., урож. пос. Макавье Чечерского р-на, зап. Г.И. Лопатин, Л.Д. Романова в 2002 г. в д. Светиловичи Ветковского р-на. Тетр. 75. Л. 191).

«Становяць зярно возле Свячы»

АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЙ ФОРУМ №8 412

Людзi абракаюцца на Свячу. 1кону «Пятшцу» наст Яна i на-зыващца «Пятнща». Становяць зярно возле Свячы. Зярно на-cыпалi у тарэлкi, MicKi, другiя якiя, махоткi называюцца. На-сыпаюць зерна i нясуць у тую хату, дзе будзе Свяча. Людзi зярно ставяць на прыстолж (группа женщин, зап. Л.А. Новикова, Л.Д. Романова в 1999 г. в д. Верхличи Красногорского р-на. Тетр. 87. Л. 123).

«За сына абряклася»

У нас, у Папаратнай, адна баба усё урэмя свячу ставжа, каж-ды год. Прыходзт святыя малiлicя, на калены станавтся. За сына абряклася (Любовь Прокоповна Романова, 1932 г.р., д. Видуйцы Костюковичского р-на, зап. Г.И. Лопатин в 1998 г. Тетр. 83. Л. 30).

«Насыпал! у яшчычак жыта...»

У нас была восеньская Мжольская. Свяча стаяла у яшчычке з зярном. Наcыпалi у яшчычак жыта, ячмень, пшашцу, грэч-ку, авёс — якоя ёсць семяно. I усё ета сыплщца у той яшчык. Тады становяць ету свячу — воск еты. А воск еты дзелаюць — вот, лён, бальшую жменю бяруць лёну, i лён еты увесь аб-леплiваюць етым воскам i тады дзелаюць, такую таустую наверх становяць, штоб запалiваць яе, штоб яна гарэла. Каля свячы маленькая жонка, i яна cтаiць, i палаценцам абматаюць. Як аддаю свячу, у нас вячэраюць. А назаутра (дуць к хазяiну, што забрау. Тры мужчыны нясуць яе. Самы глауны хазяiн нясе, а два друпх збоку падмагаюць i так трошы дзяржацца. А тады, ужэ, прыносяць i становяць етаму хазяiну (Александра Федоровна Андреенко, 1926 г.р., д. Студенец Кормянского р-на, зап. Л.А. Новикова в 1999 г. Тетр. 88. Л. 9—10).

«Абрякнулася i здзелала жону»

Дзесяць парасёнкау купе i на аборке вядзе: «Госпадзц штоб мне Бог помач, штоб не падохлi у дарозе!» Икона была «Юрый». Яна узяла абрякнулася i здзелала iкону. Так жона хадзiла (Мария Андреевна Хомякова, д. Казацкие Болсуны Ветковского р-на, зап. Г.И. Лопатин в 2003 г. Тетр. 75. Л. 201).

«Адслужаць i у другi двор нясуць»

1кона хадзiла па дварах на Пасху. У кажны двор. Клалi на стале кусок сала, яйца — аддавалi iм. Як, ужэ, iкона пройдзець, тады мы гулялк Хто дау заказ, той бярэць iкону, носщь Божаю Маць па дварах. Вы прышлi к бацюшке: «Бацюшка, я магу узяць iкону». Эта на первы дзень. I на друп дзень носяць. 1д-

Геннадий Лопатин. «1кона звалась свячой...»

413 У НАС В ГОСТЯХ «ЖИВАЯ СТАРИНА»

зець поп, а яна наперад нясець жону. Адслужаць i у другi двор нясуць. На Кут становяць, i поп, i дзяк стаiць. Божаю Маць носяць. 1кона з адной ручкай, штоб дзяржаць. Где хранится икона между первым и вторым днем? У цэр^ (Репна Кузьминична Купреева, 1909 г.р., д. Березки Хотимского р-на Могилевской обл., зап. Г.И. Лопатин в 1998 г. Тетр. 82. Л. 16).

«Бацюшка, я вазьму жону»

Вот, напрымер, я пастроша новую хату, я абряклась узяць жону: «Божаю Мацер», «Спасщеля». Даждалась Пасхi, прышла к бацюшке: «Бацюшка, я вазьму жону». Ён: «Пажалууста, бя-рыце». Я падбiраю жэншчын, каторыя умеюць пець. Яны нясуць яе ка мне, ставяць на Куту. Прыносяць чужыя людзi, а хазяйка у дварэ. Яна у мяне двое сутак стащь. Я гатоулюсь, як к празнiку. Даю выпщь жэншчынам. Яны прыдзюць, цэлаю ноч пяюць. Калi другi чэлавек захоча, друп у мяне вазмець. А калi ужэ закончыцца, папу нясуць (Матрена Григорьевна Чи-бусова, 1915 г.р., д. Беседавичы Хотимского р-на, зап. Г.И. Лопатин в 1998 г. Тетр. 82. Л. 4).

«Было тры тоустых свячы»

У нас было тры тоустых свечи, i кажны год iх пераносiлi. На-зывалася — «свячу мне». I усе сабiраюцца гуляюць, вытваю-ць (Раиса Владимировна Полякова, 1941 г.р., д. Литвиновичи Кормянского р-на, зап. Г.И. Лопатин, Л.Д. Романова в 1999 г. Тетр. 91. Л. 24).

«Выпосяць на двор хлеб з соллю»

На Мжолу. Хто жалау хадзщь — хадзiу, а хто не жалау — не хадзiу i не брау. Як прыдуць, памоляцца i паабедаюць, тож памоляцца. Вот, у мяне жона. Сусед прыходзя браць к сабе. Нясуць: жона, свяча, фартуши вешаюць на яе. Як нясуць, па дарозе не нясуць, а сцелюць саломкай жытняй. Заранее рас-трушчывлi. А це (новые хозяева, которые пртмают) выносяць на двор хлеб з солю (Мария Федоровна Винокурова, 1915 г.р., д. Рудня Кормянского р-на, зап. Г.И. Лопатин, Л.Д. Романова в 1999 г. Тетр. 91. Л. 21—22).

«...устрачае з хлебам, соллю»

1кона была Свяча — Мжола. Была зiмой i вясной. Зiмой пе-раносяць, вясной гуляюць. Абед быу на Мжолу. Дзелалц хто хадзiу на Мжольшчыну. Было усё посная. Пiлiпаука — пост. 1кону няслi мужчыны i жэншчыны. Мужчына i жэншчына нясуць гарэлку — бутылку на два1х. Фартушкi вешалi на iкону.

АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЙ ФОРУМ №8 414

Хазяйка хлеб нясе. Новая устрачае з хлебам, соллю. Як щу-ць — сцелюць саломкай, па саломцы щуць. Салома — жытняя. Дзецi раструшвалi. Стол выносяць у новым доме. На Крыш-чэнне дзелали бярэш акрайчык хлеба з цэлае булки I нада ак-райчык хлеба дзяржаць у руцэ. Кiдалi у калодзеж (Софья Ивановна Лашкевич, 1927 г.р., д. Рудня Кормянского р-на, зап. Г.И. Лопатин, Л.Д. Романова. в 1999 г. Тетр. 91. Л. 114).

«Як дзеука»

Свяча iз воска. Як дзеука. Воску было болей пуда. Сястра сшы-ла плацце, как на дзевачку. Стаяла у лукошке з лыка на стале. Бралi па жэлашю (Ксения Ефимовна Ларченко, 1914 г.р., д. Малуновка Ершичского р-на Смоленской обл., зап. Г.Г. Нечаева в 1998 г. Тетр. 80. Л. 3).

«Это женщина»

Одна женщина переносила, а другая брала. Наряжали ее, делали юбочку, украшали. Свеча — это ж не мужской пол, это женщина, делали наряд ей. И обед справляли, та, которая отправляла, обед справляла, и которая принимала, обед справляла. Свечи делали сами. Там был один пасечник, пчел держал, воск был, ему заказывали (Мария Федоровна Росликова, 1953 г.р., урож. д. Быстра Климовского р-на Брянской обл., зап. Г.И. Лопатин в 2006 г. в Ветке. Архив автора).

«I у доме усё нармальна стала»

Была у нас веснавая жона. Прыня^ яе ка мне, савершенна маленькая. Я iздзелала кют бальшушчы, крашвы. Ну, вот, яна у мяне прастаяла адзшаццаць гадоу. Дзелала два абеды — на веснавую, што яна веснавая, i на зiмавую. Патом ужэ рашыла, што забяруць яе ад мяне. Была Прачыстая, дваццаць первага сенцября, i я рашыла папрасiць жэншчын, штоб яны ад мяне яе забрали Кагда мы селi абедаць, я папрасша жэншчын: «За-бярыце яе ад мяне. Адзiнаццаць гадоу стащь, так забярыце у мяне». Ну, шхто не брау. Скандал! Тая: «Я не хачу. Мне шма куда!» I паднялi так скандал. Н1хто не хоча браць. I лягла я вечарам спаць. Но мне кажацца, што не спала, толью маi глаза закрылся. I, вот, перада мной старычок, увесь беленькi, адзежа беленькая, бародка беленькая, i стау на каленях перад маей койкай i перада мной, уродзе б стащь на каленях i про-сiць, што «Не выганяй мяне! Я твой бацька!» Я хачу сказать, што я не выганяю, я забалела, у мяне нет сшы, хачу яму ска-заць, но у мяне язык не варочаецца, не магу сказаць. Он апя-ць паутарыу: «Не выганяй мяне! Я твой бацька!» I усё. Ад кры-

Геннадий Лопатин. «1кона звалась свячой...»

415 У НАС В ГОСТЯХ «ЖИВАЯ СТАРИНА»

ку я праснулася. Праснулася, каля мяне ужэ нжаго не было. Вот тольы эта мне прыдалось. I ужэ назаутра пашла я к этым жэншчынам i сказала, што я нiкому жону не аддам. Н1хай стаiць у мяне. Так i так мне прыснжася. А патом сколькi прайш-ло, i нашолся чалавек, i забралi у мяне эту жону. Кагда жону забрал^ с цех пор я забалела.

Раньшэ у агародзе шчыво не было, кроме травы. Адна трава расцет, i нiчыво нету, нi капусты, пасажу — ана не вырасце. Патом, кагда я узяла iкону, шчо я работала у Гомелi, i толькi што пайшла на пеншю, i, вот, нщзеля астаецца да Мжолы, адна нiдзеля, i удруг прыходзя Вольга Дубоука i гаворыць: «Анна, перабралi усю дзярэуню, i нiкуды н1хто не хоча браць жону. Можа, ты б узяла?» Думаю: «Ад жоны не атказываюцца». «Ну, харашо, — гавару, — Ольга, вазьму». А патом прышла дамой i думаю: «1кону узяць, нада i абед дзелаць. А з чаго я здзелаю? Шчыво ж нету». Воду паставша, села i сяджу. «Пай-ду да Феклы Балабiхi, i скажу, што не буду браць». Адкажусь ад iконы. Пасiдзела, пасщзела: «Не, не буду атказывацца». У то урэмя гарэлку давалi па талонах. Hi гарэлы нiма, ш рыбы нiма, бульба толькi i капуста, качан да бульба, болей тчога нiма, нi рыбы, а посны абед, нi грыбоу шма, як я буду дзелаць? Пасщзела, пасщзела, а Ольга Гурышева работала у магазь не. Я тады абрацжась к ей: «Воля, што мне дзелаць? Вот, ха-чу iкону узяць, а шма з чым абед дзелаць, ш гарэлкi, нi вiна нiма». Ана: «У мше вiна цэлы яшчык стаiць. Я узяла цэлы яшчык вiна». Я гавару: «Ну, так, харашо, ты мне хоць бутылак пяць прадаш вiна». А яна: «Бяры хоць i болей». Па тры рублi, грошы ж был^ вiна узяла, прынесла дамоу. Назаутрага — за грошы, матанула у Гомель. Рыбы нiгдзе нiма. Я зашла у магазiн, рыбы навалам марожанай, якую хочаш бяры!. Я прынесла ы-лаграм пятнаццаць з Гомеля. «Вот, ужэ рыба ё у мше». Зма-талася на друп дзень на базар, грыбоу узяла. Вот, ужэ усё ё у мiне. Наверна, так Мжола памагала. То нiма нiгде нчога узяць, а я, куды ш падкнусь, у мiне ё, лш бы толькi грошы. I за нщзелю усё сабрала. Забраць жону, шма адзець у што. Я шкаф свой патрусжа, брала иччьж белы на пададзеяльнж, я за етыя дзесяць метрау, рашыла пашыць на iкону, абкруцiла усю iе мацерьялам, пашыла, панесла, адзела i забрала тую iкону. Люд-зей поуная хата наб1лась. Hiкагда ж не пераност iконы. 1ко-ну тую прыняслк Цепла была, гразна, машыны астанаулiвалiсь. Людзi плачуць ад радасщ, поуная хата людзей, чылавек пiйсят. Каму места не хватала, друг на дружку пасадзтся, а усё рау-но паселi. Я жону узяла, i у доме усё нармальна стала, i у агародзе усё пашло. То нчога не радз1ла, а то i капуста, i мар-коука, i бульба. Усе у мiне у агародзе, i у доме усе нармальна стала. Я дзяржала свшей, i коз, i курэй, па двое — па чэцвера

АНТРОПОЛОГИЧЕСКИЙ ФОРУМ №8 416

дзяржала свшей — i ушм хватала. I хватала за што купiць. Зна-чыць Мiкола — харошы памошшк. Эта Hixro не прашыбёт, хто яго возьме. Вот, такш дзяла (Анна Мартыновна Кирьянова, 1931 г.р., д. Старое Село Ветковского р-на, зап. Г.И. Лопатин в 2003 г. Тетр. 101. Л. 17—16, 14—13).

Библиография

Богданович А.Е. Пережитки древнего миросозерцания у белорусов.

Гродно, 1895. (Репринт: Мн., 1995).

Bacmeei4 У.А. Беларусюя жалобныя абрадi i галашэнш // Пахаванш.

Памiнкi. Галашэннi. Мн., 1986. С. 25.

Грузинский А.Е. Из этнографических наблюдений в Речицком уезде Минской губернии // Этнографическое обозрение. 1891. № 4. С. 142-156.

Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка. М., 1993. Т. IV.

Добровольский В. Значение народного праздника «Свечи» // Этнографическое обозрение. 1900. № 4. С. 35-51.

Жудро Ф. Свеча — белорусский церковно-бытовой праздник // Могилевские епархиальные ведомости. 1893. № 13. С. 232-236. Зеленин Д.К. Восточнославянская этнография. М., 1991.

Лабацкая Г.А. «Свяча» — народнае свята // Памяць: Псторыка-даку-ментальная хрошка Веткаускага р-на. У 2-х кн. Кн. 2. Мн., 1998. С. 415-416.

Лопатин Г. Культ св. Николая по современным белорусским свидетельствам // Paleoslavica. Cambridge, 2006. XIV. С. 296-298. Лопатин Г.И. Легенды и предания деревни Верхличи // Живая старина. 2003. № 4. C. 35-37.

Максимов С.В. Литературные путешествия. М., 1986.

Опыт описания Могилевской губернии в трех книгах. Составлен по программе и под редакцией А.С. Дембовецкого. Кн. 1. Могилев на Днепре, 1882.

Раманава Л. Ахвяра як аснова стварэння новага часу. Ахвярапрына-шэнн у абрадах «Свяча», «Ваджэнне i Пахаванне „Стралы“» // Традыцьи матэрыяльнай i духоунай культуры Палесся. Гомель, 2004а. С. 183-192.

Раманава Л. «Свяча щ народам, щ Богам суджана» // Роднае слова. 2004б. № 3. С. 104-106.

Смоленский областной словарь / Сост. В.Н. Добровольский. Смоленск, 1914.

Украшська мшувшша: 1люстрований етнографiчний довщшк. Киш, 1994.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.