Научная статья на тему 'ФИЗИКА ФАНИНИ ЎҚИТИШ ЖАРАЁНИДА МУҲАНДИСЛИК ЙЎНАЛИШИ ТАЛАБАЛАРИНИ КОМПЕТЕНТЛИ ЁНДАШУВ АСОСИДА КАСБИЙ ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШ'

ФИЗИКА ФАНИНИ ЎҚИТИШ ЖАРАЁНИДА МУҲАНДИСЛИК ЙЎНАЛИШИ ТАЛАБАЛАРИНИ КОМПЕТЕНТЛИ ЁНДАШУВ АСОСИДА КАСБИЙ ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

77
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
бўлажак муҳандис / умумкасбий компетентлик / моделлаштириш / таьлим муоммоси / алгоритм.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Замира Фармановна Бекнозарова, Қудрат Умарович Бобоходжаев

Мақолада физикани ўқитиш жараѐнида муҳандислик йуналиши талабаларининг касбий компетентлигини шакллантиришда компетентли ѐндашувдан фойдаланиш усуллари ѐритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ФИЗИКА ФАНИНИ ЎҚИТИШ ЖАРАЁНИДА МУҲАНДИСЛИК ЙЎНАЛИШИ ТАЛАБАЛАРИНИ КОМПЕТЕНТЛИ ЁНДАШУВ АСОСИДА КАСБИЙ ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШ»

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-1092-1096

ФИЗИКА ФАНИНИ УЦИТИШ ЖАРАЁНИДА МУХДНДИСЛИК

ЙУНАЛИШИ ТАЛАБАЛАРИНИ КОМПЕТЕНТЛИ ЁНДАШУВ АСОСИДА КАСБИЙ ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШ

Замира Фармановна Бекнозарова К^удрат Умарович Бобоходжаев

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти

АННОТАЦИЯ

Маколада физикани укитиш жараёнида мухандислик йуналиши талабаларининг касбий компетентлигини шакллантиришда компетентли ёндашувдан фойдаланиш усуллари ёритилган.

Калит сузлар: булажак мухандис, умумкасбий компетентлик, моделлаштириш, таьлим муоммоси, алгоритм.

КИРИШ

Жахонда физикадан таълим сифати ва самарадорлигини ошириш, мухандислик йуналиши талабаларнинг таълим олишларини куллаб-кувватлаш жараёнларида компетентли ва методологик ёндашувлардан кенг микёсда фойдаланишга алохида эътибор каратилмокда. Хрзирги кунда жахоннинг энг илгор университетларида тизимли, амалий ва ускунавий дастурий таъминотлар имкониятларидан фойдаланган холда физикадан таълим жараёнини самарали ташкил этиш, хамда булажак мухандисларнинг касбий компетенцияларини шакллантириш ута долзарбликка эга.

Мухандислик йуналиши талабаларининг компетентлиги ва ракобатбардошлигини ривожлантириш олий таълимга кабул килинган пайтдан бошланиши керак. Бу холатда фундаментал таълим мухим ахамиятга эга, чунки келажакда иш билан бандлик даврида мухандислик муаммоларини хал килишда физика, математика, кимё буйича билимларни куллаб, экспериментал ва хисоблаш масалаларини ечишга киришиши керак. Мухандиснинг ракобатбардошлиги куп жихатдан унинг муаммоларга мустакил ва ижодий ёндашиш кобилияти билан белгиланади. Шунинг учун хам билим олишнинг унумли усулига асосланган ва талабаларнинг мустакил урганиш кобилиятини тарбиялашга йуналтирилган укитиш усуллари катта ахамиятга эга.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-1092-1096

Айни вактда олий таълимнинг икки максади мавжуд: талабаларга мустахкам билим ва мавзу куникмаларини бериш хамда муваффакиятли ишга жойлашиш учун зарур булган муайян компетенциялар мажмуини шакллантириш. Физикани урганиш жараёнида талабаларни нафакат назарий маълумотлар билан таъминлаш, балки уларни укитиш хам мухим, улар урганилган материални тахлил килади, синтез килади, умумлаштиради ва таълим муаммоларини хал килиш жараёнида касбий фаолиятнинг тегишли сохаларига татбик этилади.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Илмий адабиётлар тахлили шуни курсатдики, фундаментал фанлар буйича муаммоларни хал килиш йули билан булажак мухандисларнинг асосий умумкасбий компетентлигини ривожлантириш масаласи кам урганилган. С.О.Касярумнинг иши умумий физика курсида булажак мухандисларнинг табиий фанлардан компетентлигини ривожлантиришга багишланган. Муаллиф табиий фанларни касбий йуналтирилган укитишга хам катта эътибор беради. Тадкикотчи муаммо холатини тахлил килиш, муаммони мустакил хал килиш, муаммони аниклаш ва уни хал килиш йулларини аниклаш ва куникмаларни режалаштириш каби алохида куникмаларни шакллантириш учун беш турдаги вазифаларни (тахлилий, конструктив, сифатли, машк вазифалари ва муаммоли вазифалар) аниклайди [1].

Л.И.Черкасова ва Л.А.Васильева умумий физика курсида касбий йуналтирилган ва вазиятли муаммоларни ахборот технологиялари ёрдамида ечиш оркали мухандислик муаммоларини хал килиш куникмаларини ривожлантиришни муаммолари буйича илмий тадкикотлар олиб борган [2]. Бирок, умуман олганда, махсус фанларни урганиш жараёнида тадкикотчилар томонидан компетентли ёндашуви нуктаи-назаридан муаммоли таълим воситаларидан фойдаланиш куриб чикилди [3].

Тадкикотимиз доирасида булажак мухандиснинг асосий умумкасбий компетентлигини ривожлантиришни умумий физика, умумтехника ва махсус фанларни урганиш, янги техника ва технологияларни узлаштириш буйича фундаментал асос булган муаммоларни хал килиш оркали аниклаймиз. Бу холатда энг катта кизикиш амалий машгулотлар билан ифодаланади, чунки улар маъруза, лаборатория иши (шу жумладан виртуал лаборатория ишлари) ва мажбурий мустакил иш элементларини уз ичига олиши мумкин. Бундан

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-1092-1096

ташкари, амалий машгулотларда асосий фаолият келажакдаги мухандислик фаолиятини моделлаштиришни англатувчи муаммоларни хал килишдир. Бинобарин, умумий физика курсидаги амалий машгулотлар мухандиснинг асосий умумкасбий компетентлигини ривожлантириш учун катта имкониятларга эга.

Амалий машгулотларда асосий умумкасбий компетенлигини ривожлантириш учун укитувчи куйидаги педагогик шакллардан фойдаланиши мумкин: сухбат, маъруза элементлари, индивидуал консультация (маслахат), мустакил ишларни бажариш, физик диктант ва бошкалар булажак мухандисларда муайян компетенцияларни ривожлантириш учун муаммоларни хал килиш жараёни етарлича урганилмаган. Шунинг учун хам тадкикотимиз доирасида физикавий вазифаларининг хар хил турлари хамда уларни компетентли ёндашуви нуктаи назаридан хал этиш йулларини куриб чикишни лозим деб хисоблаймиз.

Бизнинг фикримизча, муаммони ечишга ургатишнинг энг самарали усуллари алгоритмик усул ва маслахат усули хисобланади, чунки улар касбий компетентликнинг етарлича юкори даражасини ривожлантиришга имкон беради ва уларни куллаш укитувчига талабаларнинг малакасини эгаллаш жараёнини доимий равишда (бевосита ёки билвосита) кузатиб бориш имконини беради. Олий таълим муассасасида умумий физикани урганиш учун чекланган вакт, куплаб муаммолар ва амалий физика дарсларида мураккаб математик воситалардан фойдаланиш туфайли факат муаммони шакллантириш ва умумий алгоритмни кидириш билан боглик юзаки тадкикотлар утказиш мумкин. Шунингдек, алгоритмнинг алохида элементларини узлаштиришга, кейинги вазифаларни умумлаштирилган холда таккослашга вакт етарли эмас ва хоказо. Шунинг учун олий таълимдаги муаммоларни хал килишда талабаларга такдим этилган тасниф билан биргаликда ушбу мавзу буйича типик муаммолар буйича тайёр алгоритмик курсатмалар бериб бориш максадга мувофикдир. Алгоритм буйича талабалар томонидан бажариладиган хар бир кадам маълум бир асосий компетентлик ёки компетенциялар гурухини ривожлантиришга каратилган булиши керак. Тадкикот жараёнида муаммони хал этиш усулларига компетентли ёндашуви схемаси ишлаб чикилди (1-расм).

Муаммоларни хал килиш учун тайёр алгоритмлардан фойдаланишни тушунтириб, намойиш килгандан сунг, укитувчи фаол укитиш усулларига утиши мумкин: талабаларнинг индивидуал, укитувчининг маслахати билан

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-1092-1096

муаммоларни хал килиш буйича ярим мустакил иши ва мустакил иши, дарс охирида бахолаш учун материални урганиш мотивациясини ошириш лозим.

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Бизнинг фикримизча, асосий компетенцияларни шакллантириш максадида талабалар аввало физикавий муаммоларни хал килиш учун умумлашган кобилиятни ривожлантиришлари лозим. Муаммоларни хал килиш учун умумлаштирилган усул куплаб маълум усулларни уз ичига олади ва купчилик муаммоларга мос келади. Агар маълум бир масалалар гурухига мос булган умумий ечим усулидан маълум бир усул танланса, бу масалалар синфини ечиш алгоритми олинади. Факат назарий материал билан танишиб, керакли амалий куникмаларни эгаллаётган талабалар учун, бизнингча, индукция методи купрок мос келади, яъни аввало алохида алгоритмлар билан танишиш, уларни узлаштириш, кейин турли даражаларда умумлаштириш ва натижада - укитувчи билан биргаликда маълум турдаги масала ечишнинг умумлашган алгоритмини олиш. С.Рубинштейннинг таъкидлашича, "агар инсон муаммоларни умумлашган тарзда хал килса, назарий (мазмунли) турдаги фикрлаши ривожланган деб хисобланади" [4].

ХУЛОСА

Шундай килиб, умумий физика курсини укитиш жараёнида булажак мухандисларнинг касбий компетентлигини ривожлантириш компетентли ёндашувга асосланиши керак, чунки муаммоларни хал килиш талабаларнинг келажакдаги мехнат фаолиятининг асосий туридир. Вазифаларни тугри танлаш, жавоб топишнинг тегишли усуллари, ечишнинг умумлаштирилган усулларидан фойдаланиш ва шунга мос равишда зарур ахборот ва услубий таъминотни ишлаб чикиш укитувчига умумий физика курси амалий машгулотларида булажак мухандиснинг асосий умумкасбий махоратини самарали шакллантиришга имкон беради.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-1092-1096

1-расм. Таълим муаммоларини компетентли ёндашуви нуктаи назаридан ечишга ургатиш

усуллари

REFERENCES

1. Касярум С.О. Моделювання змюту навчального матерiалу // Педагопчний альманах: зб. наук. Праць. - Херсон: Р1ПО, 2008. - №3. - С. 49-54.

2. Черкасова Л.И., Васильева Л.А. О возможности формирования навыков решения инженерных задач у студентов строительных специальностей

3. Степанова В.А., Уварова И.Ф. Физика. Часть 1. Механика и молекулярная физика. Сборник задач. Издательство "МИСИС". -2013.-46с.

4. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - С.- Пб.: Питер ком, 1998. -688 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.