Кораев С.Б.,
Тошкент молия институти укитувчиси
ФАНЛАРНИ УКИТИШДА ТАБАКАЛАШТИРИЛГАН ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯСИНИ ЖОРИЙ ЭТИШ МАСАЛАЛАРИ
КОРАЕВ С.Б. ФАНЛАРНИ УКИТИШДА ТАБАКАЛАШТИРИЛГАН УКИТИШ ТЕХНОЛОГИЯСИНИ ЖОРИЙ ЭТИШ МАСАЛАЛАРИ
Маколада табакалаштириб укитишнинг ах,амияти, унинг ташкил этилиши, турлари ва ижобий жих,атлари, табакалаштириб укитишда мустакил таълимнинг урни, табакалаштириб укитишнинг мазмуни, шакли, восита ва методларини ишлаб чикиш кабилар х,акида суз юритилади.
Таянч суз ва тушунчалар: билим, куникма, малака, Давлат таълим стандарти, укув режа, узлуксиз, узвийлик, фан дастури, педагогик технология, тамойил, метод, восита, шакл, табакалаштириб укитиш, илмий тадкикот, демократлаштириш, инсонпарварлаштириш, мустакил таълим, семинар, амалий машFулот, лаборатория иши, график, лойих,а, макет, мо-
КОРАЕВ С.Б. ЗАДАЧИ ВНЕДРЕНИЯ ТЕХНОЛОГИИ ДИФФЕРЕНЦИРОВАННОГО ОБУЧЕНИЯ ПРЕДМЕТОВ
В статье речь идёт о значении дифференцированного обучения, его организации, видах дифференцированого обучения, положительных сторонах, роли самообразования в дифференцированном обучении, а также о разработке содержания, формах и методах дифференцированого обучения.
Ключевые слова и понятия: знание, навык, квалификация, Государственный образовательный стандарт, учебный план, непрерывность, взаимосвязанность, учебная программа предмета, педагогическая технология, принцип, метод, форма, средство, дифференцированное обучение, научное исследование, демократизация, гуманизация, самообразование, семинар, практическое занятие, лабораторная работа, график, проект, макет, модель.
KORAYEV S.B. THE ISSUES OF DISCIPLINES DIFFERENTIAL TRAINING TECHNOLOGY INJECTION
In the article is discussed significance of differential teachining, and those organization in different trainings, positive sides, the role of self-education in differential-term training, and the development of contents, forms, methods of differential training.
Keywords: knowledge, skill, qualification, the State educational standard, the curriculum, continuity, coherence, the training program of a subject, pedagogical technology, the principle, method, form, means, the differentiated training, scientific research, democratization, humanization, self-education, seminar, practical occupation, laboratory work, the schedule, project, model, maket.
«Кадрлар тайёрлаш миллий дастури» маз-мунида янги технологияларни жорий килиш, таълим-тарбия самардорлигини ошириш, мустакил фикр эгаси булган комил инсонни тарбиялаш каби педагогик вазифаларни амал-га ошириш долзарб муаммо эканлиги алохида кайд этиб утилар экан, замонавий педагогик технологияларни таълим тизимига татбик этишнинг мухим жихати хисобланган таълим жараёнида табакалаштирилган ёндашувни карор топтириш масаласига алохида эътибор каратилган1.
Бу технологияларнинг мухим кисмларидан бири саналган табакалаштирилган таълимга алохида эътибор берилган булиб, унда укув-чиларнинг кобилияти ва имкониятларига караб табакалаштириб укитишга утиш тулик амалга оширилади, деб курсатилган. Бундай укитиш укувчиларни индивидуал тарзда, шу-нингдек, табакалаштирилган гурухларга аж-ратиб укитиш, уларнинг мустакил ишларини туFри ва максадга мувофик ташкил этиш оркали билим, куникма ва малакаларини шак-ллантириш х,амда ривожлантиришга хизмат килади. Бунда укитувчи хар бир укувчининг кизикиши, кобилияти, лаёкатини хисобга олиб, машFулотларни ташкил этиш оркали унинг самарадорлигини оширишга эришади.
Бугунги кунда табакалаштириб укитишга алохида эътибор каратиш лозим. Бунинг учун илFор тажрибалар ва замонавий, самарали педагогик услублар, укув-методик материал-ларнинг табакалаштирилган янги авлодини яратиш, укитувчиларнинг мунтазам малакаси-ни ошириб бориш, моддий-техник базасини янгилаш каби вазифаларни амалга ошириш зарур. Бу каби ишларни амалга ошириш укитувчилардан катта масъулият ва ижодкор-ликни талаб этади. Бунинг учун укитувчилар шахсий иш режалари, дастурлар, кургазмали
1 «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури» туFрисидаги Конун. - Т.: «Адолат», 1998. -Б.50.
ва таркатма материалларни узлари тайёрлаш-лари талаб этилади2.
Табакалаштириб укитишнинг узига хос жихатлари куйидагилардан иборат:
• укувчиларнинг дастур материалларини узлаштиришига эришилади;
• уларнинг билим ва малакаларида, ижо-дий ишларида усиш кузатилади, уларнинг фанга кизикишлари орта боради;
• укувчиларнинг фаоллиги ошади;
• укувчиларнинг кобилияти ва имкониятларига караб билим берилаётганлиги сабаб-ли, уларда укув юкламаларини узлаштиришда зурикиш холлари булмайди;
• иктидорли укувчиларнинг чукур билим-лар олишга булган эхтиёжлари кондирилади;
• табакалаштириб укитиш, уни демократ-лаштиришга ва инсонпарварлаштиришга ёр-дам беради3.
Табакалаштириб укитишнинг ушбу жих,ат-лари укувчиларнинг билим, куникма ва малакаларини шакллантиришда мухим хисобла-нади. Уларни мустакил фикрлашга, уз устида мунтазам ишлашга ундайди.
Табакалаштириб укитишни укувчиларнинг аклий салохиятидан келиб чиккан холда ташкил этиш нотуFри. Уни ташкил этишда укувчиларнинг индивидуаллиги, кизикишлари, иктидори кабиларга таяниш лозим. Чунки бу жараёнда укувчининг индивидуаллигини на-моён килиши учун кулай имконият вужудга келади. Укувчиларнинг кизикишлари, иктидори, интилиш ва эхтиёжларидан келиб чиккан холда таълим мазмунини табакалаштириш демократик ёндашув булиб, у укувчи шахсининг узлигини намоён кила олиши учун кулай шарт-шароит яратади. Бугунги кунда педагогика фани олдида табакалаштирилган таълимнинг илмий асос-
2 Жураев Р.Х,. «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури» асосида умумий урта таълим мактабларида табакалаштирилган таълимни жорий этиш муаммолари. // «Умумтаълим мактабларида табакалаштириб укитиш муаммолари» Республика илмий-амалий анжуман мате-риаллари. Т.: УзПФИТИ. 2003. - Б.3-8.
3 Сатторов Э.Н. Умумий урта таълим мактабларида табакалаштириб укитишнинг ташкилий жихатлари // «Умумтаълим мактабларида табакалаштириб укитиш муаммолари» Республика илмий-амалий анжуман мате-риаллари. Т.: УзПФИТИ. 2003. -Б.П8-Ш.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
ларини яратиш, укувчиларни табакалаштириб укитиш жараёнини назарий методик жих,атдан таъминлаш, табакалаштириб укитишни таш-кил этиш шакл, метод, восита ва технология-ларини ишлаб чикиш ва амалий фаолиятга жорий килиш каби мух,им масалалар кундаланг турибди ва улар уз ечимини кутмокда1.
Бунинг учун таълим жараёнида куйидаги ишлар амалга оширилиши зарур:
• укитувчилар шахсига индивидуал ёнда-шув асосида табакалаштириб укитиш сох,а-сидаги илFор тажрибаларни урганиш, умум-лаштириш ва амалиётга жорий этиш механиз-мини ишлаб чикиш;
• табакалаштириб укитишнинг ижтимоий-иктисодий, умумдавлат микёсидаги ах,амияти-ни аниклаш;
• табакалаштириб укитиш жараёнининг педагогик жих,атдан яхлитлигини таъминлаш-га йуналтарилган илмий-методик тавсиялар ишлаб чикиш:
• табакалаштириб укитишнинг йуналиш-лари, мазмуни, шакли, восита ва методларини англаш;
• индивидуал ёндашув асосида гурух,ланган жамоаларга таълим бериш жараёнида таъ-лим-тарбия ишларини ташкил этиш йулларини ишлаб чикиш;
• табакалаштириб укитиш жараёнида укитувчилар иш фаолиятини ташкил этишнинг узига хос назарий-методик кейсларини яратиш;
• индивидуал ёндашув асосида табакалаштириб укитишнинг ташкилий шаклларини дав-лат илм-фани, ишлаб чикаришини ривожлан-тиришга йуналтирилган таълим назарияси ва стратегиясини ишлаб чикиш;
• укитувчи шахсий кобилияти, иктидори, кизикишларини ривожлантиришга ва муайян максадга йуналтиришга хизмат киладиган таълим-тарбия назариясини яратиш кабилар.
Табакалаштириб укитишда укувчилар учун укув режаси эркин булади. Шунга кура х,ар
1 Сафарова Р. Табакалаштирилган таълимга утишнинг айрим масалалари // «Умумтаълим мактабларида табакалаштириб укитиш муаммолари» Республика илмий-амалий анжуман материаллари. Т.: УзПФИТИ. 2003. - Б.124-127.
бир укувчи узининг индивидуал таълим йуналишини танлаш хукукига эга булади. Бу таълим сифатини ошириш учун кулай имко-ниятлар яратади. Бунда таълим жараёни факатгина укувчига маълум микдордаги би-лимни ургатишга йуналтирилиб колмасдан, шахснинг ривожланиши, узлигини намоён кила олиши, кобилиятининг усишига х,ам каратилиши талаб этилади.
Фанларни табакалаштириб укитиш масала-сини муваффакиятли х,ал этганда укувчилар-нинг мустакил таълими мух,им ах,амият касб этади. Укувчи мустакил таълимини ташкил этишда муайян фан хусусиятлари, узлаштириш даражаси ва кобилиятини х,исобга олган х,олда куйидаги шакллардан фойдаланилади2:
• айрим назарий мавзуларни кушимча адабиётлар ёрдамида мустакил узлаштириш;
• берилган мавзу буйича ахборот (реферат) тайёрлаш;
• семинар ва амалий машFулот, лаборатория ишларини бажаришга тайёргарлик куриш;
• х,исоб-график, курс иши (лойих,аси)ни бажариш;
• малакавий битирув ишини тайёрлаш;
• амалиётдаги мавжуд муаммоларнинг ечимини топиш;
• макет, модель, намуналар кабиларни яратиш;
• илмий макола, анжуманга маъруза те-зисларини тайёрлаш ва бошкалар.
Мустакил фикрлашни ривожлантиришда:
- мавжуд материални кисмларга булиш;
- кузатилаётган х,одисаларда умумий ухшашликларни асослаш;
- маълум мавзунинг асосий мазмунини аниклаш;
- такдим этилган фактлардан хулоса чикариш;
- хусусият ёки кетма-кетлигига караб факт-ларни тизимлаштириш;
- муаммога янги, кушимча ечим топиш;
2 Абдалова С., Мавлянов А. Мустакил таълимни ташкил этиш технологияси. Укув кулланма. - Т.: «Фан ва технология», 2009. -104-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
- муаммони ечимига олиб келадиган тур-ли йул ва усулларни аниклаш мух,им ах,амиятга эга.
Далилий материалларни узлаштиришни турли лаборатория ишлари, машкларни ечиш, дарсликдаги мавзу устида ишлаш, теварак атрофдаги х,одисаларни кузатишда амалга ошириш мумкин. Кейинги фаолият учун шун-дай усуллар оркали материал туплаш мух,им ах,амиятга эга. Бундай фаолият укувчиларда:
• мустакил ишлашда схема ва чизмаларни тузиш, янги маълумотлар билан танишиш;
• адабиёт ва атроф-мух,итдан материаллар туплаш;
• теварак атрофдаги х,одиса ва далиллар-ни урганиш;
• бирор-бир муаммони манбалар ёрдами-да асослаб бериш;
• материалнинг бирор бир хусусиятига караб гурух,ларга ажратиб олиш ва асослашга тайёргарлик куриш каби вазифаларни бажа-ришни талаб килади.
Тизимли билимларга эга булиш, ургани-лаётган жараёнда турли сабаб ва муносабат-ларни аниклаш, керакли тушунча, конуният-ларни саралаб олиш, кетма-кетликни тартибга солишда:
- айрим вазият ва х,одисаларнинг кетма-кетлигини англаш;
- укитувчининг берган саволларига мустакил равишда аник жавоб бериш;
- олдин урганилган х,амда янги маълумотлар уртасидаги фаркларни солиштириш;
- маълум вакт давомида кузатилган бирор бир х,одисанинг боришини сузлаб, асослаб бериш;
- х,одиса ва далиллар уртасидаги боFлик-ликни аниклаш кабиларни билиши керак.
Укувчи мустакил равишда:
• мавзуда асосий, таянч ва иккинчи дара-жали маълумотларни ажратиб олиш;
• асосланган маълумотларни мустакил кайта куриб чикиш;
• янги маълумотлар топиш учун утказилган амалий семинар-машFулотлар буйича х,исобот тайёрлаш, схема, жадвал, графикларни тузиш;
• мавзуга оид кушимча материалларни кидириш асосида материални урганиш, асо-
сийсини ажратиш, хулоса чикариш кабиларни х,ам билиш зарур.
Назария ва амалиёт уртасида боFликликни аниклашда амалий машFулотлар катта ах,амиятга эга булиб, бу укувчилардан амалий куникма, малакаларни талаб килади. Булар уз навбатида мустакил ишлашда ташкил этила-диган:
• олдинги дарснинг маълумотлари билан боFлик муаммоларни х,ал килиш;
• намунавий масалалардан фарки бор ма-салаларни ечиш;
• бошка фанлардаги маълумотлар билан боFлик булган масалаларни излаб, уларга ечим топиш;
• теорема, коидаларни куллаб, мустакил янги масалалар ва ифодаларни тузиш;
• бошкалардан фаркли, янги х,одисаларни тушунтириш, мураккаб булмаган маълумотларни мустакил урганиш;
• бир неча х,одисаларни солиштириш оркали уларнинг фарки ва ухшаш томонлари-ни асослаб бериш;
• хатоларни тузатиш, бартараф этиш устида ишлаш;
• материал, схема, жадвалларни тайёр-лаш;
• дарсларда реферат, маърузаларни ёзиш каби машклар оркали амалга оширилади.
Мустакил ишлай олган укувчигина ирода-вий сифатлар, мустакиллик малакасига эга булади. Укувчилар укув машFулотларини узлаштиришга мустакил тайёрланиши, янги мавзуни мустах,камлаш ва ижодий машклар асосида мустакил ишлаш куникмасига эга булиши оркали эришади. Уларни табакалаш-тиришда мустакил ишнинг ах,амиятли жи^атлари куйидагилардан иборат:
- укувчи фан вазифаларини онгли равишда узлуксиз, тулик, тартибли бажариш йулида астойдил мех,нат килади ва билим олишга одатланади;
- укувчи фан укув материалларини узлаштириш йулидаги мавжуд кийинчилик-ларни енгиб, ирода билан мех,нат килган х,олда уз максадига эришишни урганади;
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
- укувчининг фанга мех,р-мух,аббати, онгли интизоми, мех,натга ва укишга кизикиши тар-бияланади;
- укувчининг психик кобилиятлари - та-факкури, диккати, хотираси ривожланади, ол-ган билим ва куникмалари мустах,камланади;
- укувчи эгаллаган билимларини амалиёт-да куллашга урганади. Унинг фаоллиги, мустакил фикр юритиши, тадбиркорлиги, та-шаббускорлиги ва ижодкорлиги шаклланади;
- укувчининг ижтимоий фойдали хислат-фазилатлари ривожланади, бу эса унинг ил-мий, маданий, сиёсий, ахлокий, маънавий жи-х,атдан етук булиб улFайишига ёрдам беради.
Укувчининг мустакил фикр юритиши, уз-узини англаши, онги, тафаккури, ирода, х,иссиётининг шаклланиши мустакил фаолият ва ижодий фаолликни юзага келтирувчи куникмаларни х,осил килади, бу уларнинг ижтимоий фойдали фаолиятини юзага келтира-ди. Фанларни табакалаштириб укитишда ай-нан шу жих,атларга алох,ида эътибор бериш укувчиларнинг фанга нисбатан диккати ва мустакиллигини х,амда бериладиган топши-рикларни бажаришга масъулияти, ижобий муносабатини оширади. Табакалаштириш ма-саласида укувчиларнинг мустакил фаолият юритишга йуналтирган х,олда куйидаги жих,ат-ларга эътибор бериш максадга мувофик булади:
• мустакил фаолиятида уларнинг узига хос индивидуал хусусиятлари;
• фанларга муносабати, лаёкатлилиги;
• бой дунёкараши ва интеллектуал хусусиятлари, ижодийлиги;
• мустакил билим олиш куникмаларининг шаклланганлиги;
• уз фаолиятига ижодий ёндаша билиши, фан машFулотлари буйича мустакил шуFуллана олиши;
• уларда фанга оид билим, куникма ва ма-лакаларнинг мавжудлиги, уларнинг мустакил ишни кизикиб бажариши;
• фаоллиги, ташаббускорлиги, ижодкорли-гини х,исобга олиш ва бошкалар.
Фанлардан табакалаштириб укитишни амалга оширишда укитувчи укувчиларнинг мустакил фаолияти х,акида тулик тасаввурга эга булиши, хусусан улардаги психологик
жих,атларни билиши керак. Уларнинг темпе-раментини ^исобга олган х,олда буш узлаштирувчи ва иктидорли укувчилар билан ишлашни сифатли йулга куйиш му^им. Шуни ало^ида таъкидлаш жоизки, укувчиларни табакалаштириб укитишнинг мо^ияти куп жих,атдан, уларнинг мустакил ишларини туFри ташкил этиш ва амалга оширилишига боFлик. Улар математикадан бериладиган топширик-ларни мустакил бажариш куникмасига эга булиши, уларнинг дарслик, таркатмали мате-риаллар, компьютер билан мустакил ишлаши, ижодий ишларни мустакил бажариши шу сох,адаги тараккиётининг таъминланишига кенг йул очади. Хар кандай мустакил фикр, мустакил олинган билимлардан туFилганидек, х,ар кандай чукур билим факат мустакил укиш йули билангина орттирилади. Хар бир укувчининг камолотли булишида эса уларнинг эркин ва мустакил фаолияти, уз кучи, тиришкоклиги му^им ах,амиятга эга.
Шундай килиб, юкоридаги муаммо ва кийинчиликларни бартараф этиш оркали, табакалаштириб укитиш натижасида, шахс мех,натининг самарадорлик даражаси ортади, илм-фан ва ишлаб чикариш малакали кад-рларнинг самарали иштироки эвазига ривожланади. Табакалаштириб укитишнинг мазму-ни, шакли, воситалари, амалга ошириш ме-тодлари, педагогик х,амда психологик асосла-рини аниклаш, унинг ижтимоий-иктисодий а^амиятини белгилаш х,амда ривожланган мамлакатларнинг укувчиларга индивидуал ёндашув асосида табакалаштириб укитишни ташкил этиш сох,асидаги илFор тажрибалари-ни урганиш, умумлаштириш х,амда табакалаштириб укитишга оид илмий-методик тавсия-ларни ишлаб чикиш зарур.
Юкорида баён этилган фикрлардан табакалаштириб укитишни ташкил этиш та-шаббуси куллаб-кувватланаётганлигини анг-лаш мумкин. Навбатдаги вазифа, келажакда унинг сифат ва самарадорлигини ошириш, ижобий натижасини таъминлашдан иборат булиши лозим.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 12
Адабиётлар:
1. «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури» туFрисидаги Конун. -Тошкент: «Адолат», 1998.
2. Абдалова С., Мавлянов А. Мустакил таълимни ташкил этиш технологияси. Укув кулланма. - Тошкент: «Фан ва технология» нашриёти, 2009.- 104 б.
3. Жураев Р.Х. «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури» асосида умумий урта таълим мактабларида табакалаштирилган таълимни жорий этиш муаммолари // «Умумтаълим мактабларида табакалаштириб укитиш муаммолари» Республика илмий-амалий анжу-ман материаллари. Т.: УзПФИТИ. 2003. - Б.3-8.
4. Сатторов Э.Н. Умумий урта таълим мактабларида табакалаштириб укитишнинг ташкилий жих,атлари // «Умумтаълим мактабларида табакалаштириб укитиш муаммолари» Республика илмий-амалий анжуман материаллари. Т.: УзПФИТИ. 2003. - Б.118-121.
5. Сафарова Р. Табакалаштирилган таълимга утишнинг айрим масалалари // «Умумтаълим мактабларида табакалаштириб укитиш муаммолари» Республика илмий-амалий анжуман материаллари. Т.: УзПФИТИ. 2003. - Б.124-127.
Абдухоликова М.Б.,
Кашкадарё вилояти халк, таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти катта укитувчиси; Чариева Ш.Ш.,
К,ашк,адарё вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти булим бошлиFи
ИНТЕРАКТИВ УСУЛ - САМАРАДОРЛИК ГАРОВИ
АВДУХОЛИК.ОВА М.Б., ЧАРИЕВА Ш.Ш. ИНТЕРАКТИВ УСУЛ - САМАРАДОРЛИК ГАРОВИ
Маколада замонавий таълимнинг инновацион усулларини куллаш масаласи хусуси-да мулох,аза юритилган. Таълим-тарбия жараёнида укитувчи ва укувчи уртасидаги узаро х,амкорлик вазифалари курсатиб утилган. Муаллифлар томонидан интерактив усулларни дарс жараёнида куллашнинг натижалари туFрисида фикрлар баён этилган.
Таянч суз ва тушунчалар: интерактив усул, Блум таксономияси, синтез, таълим, тарбия, тах,лил, самарадорлик.
АБДУХОЛИКОВА М.Б., ЧАРИЕВА Ш.Ш. ИНТЕРАКТИВНЫЙ МЕТОД - ЗАЛОГ ЭФФЕКТИВНОСТИ
В статье обсуждаются вопросы применения инновационных методов в современном образовании. Показаны задачи сотрудничества между учителем и учащимися в учебно-воспитательном процессе. Авторами высказываются мнения о результатах применения интерактивных методов в процессе урока.
Ключевые слова и понятия: интерактивный метод, таксономия Блума, синтез, образование, воспитание, анализ, эффективность.
ABDUKH0LIK0VA M.B., CHARIYEVA SH.SH. INTERACTIVE METHODS ARE GUARANTEE OF EFFECTIVENESS
In the article are discussed issues of innovation methods implementation in modern education. There is described the tasks of mutual cooperation between pupils and teachers in education process also. Ideas regarding interactive methods implementation at lesson are expressed by the authors.
Keywords: interactive method, Blum taxonomy, analysis, scan, synthesis, education, effectiveness.