ЭР-ХОТИН УРТАСИДАГИ ОИЛАВИИ ХУКУКИИ МУНОСАБАТЛАРНИНГ ТУРЛАРИ
И. Холикова
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти 4 курс талабаси
xoliqova [email protected]
АННОТАЦИЯ
Маколада оила, унинг мукаддаслигини асословчи диний ва дунёвий аргументлар, оилавий хукукий муносабатлар ва уларнинг таснифланиши, уларни тартибга солишнинг шаърий ва диний-хукукий нормалар, алломаларимизнинг оилавий муносабатларга багишланган фикрлари тахлили баён килинган.
Калит сузлар: оилавий муносабатлар, эр ва хотин уртасидаги муносабатлар, шаърий хукмлар, дин, оила хукуки, акидавий карашлар.
TYPES OF FAMILY LEGAL RELATIONSHIP BETWEEN COUPLE
I. Kholikova
:ate Pedagogic; xoliqova [email protected]
4th year student of Chirchik State Pedagogical Institute of Tashkent region
ABSTRACT
The article describes the family, religious and secular arguments justifying its sanctity, family legal relations and their classification, the analysis of the Shari'a and religious-legal norms of their regulation, the views of our scholars on family relations.
Keywords: family relations, relations between husband and wife, sharia rulings, religion, family law, doctrinal views.
KHPHm
3p-xoTHHHHHr xyKyK Ba Ma^Syputfraapu mapuar ôyHHna SenrunaHraH 6ynu6, ynap ypTacugaru gHHHH-xyKyKHH MyHOcaôaraap hukox axgu Ty3Hnn6, a^parnnraH Maxp ôepunraHgaH KenuH Somnaragu.
OnnaHHHr THHHnnrH, yHuHr ^apoFarau TypMymu my onnaHHHr ôomuga TypraH эp 6nnaH xothh opacugaru gycTOHa MyHOcaôaraapra ôofhhk.
'TO3 ôup xaguc Ba yHHHr mapxu" TynnaMHHHHr 21-Moggacu rooxuga: "TypMym gyHëcuga эpпapнннг Fanparn, Tupum^OK^uru HaKagap KepaK 6ynca, xoTHHnapn xaM ymaHgoK xapaKaT Kunumnapu KepaK. Ouna ôomnuFH ôynraH эp 6op Kynu 6unaH xapaKaT ku^uS, Mon-MynK oprrapca-ro, yHuHr TonraH mohuhu xotuh KynaHTupumra TupumMaca, 6anKu KepaKMac ypuHnapra umnaraô ôuTupca, y ounaHuHr TypMymu xen
onra KeTa onMac. XoTHHnap эpкaкпapнннr apuM khcmh öynran, anöarra, ynap эpпapннннr TypMymnapura epgaM öepMoKgapu KepaK"[1].
fflapuarga эp-xoтннпapнннr ounagaru xyKyK Ba Ma^öypnaTnapH öenrunaHraH. "TyFHnraH öonanapHHHr OTanapn öonanapHHHHr oHanapuHH HMKoHnapu öopuna egnpHÖ-HHHpHmnapH Ba KHHHHTHpumnapH ho3hm" (EaKapa cypacu, 233).
3p ouna öomnHFH xucoönaHraHnHrH Ty^annu, ouna TatMHHoTH ynyH 3apyp öynraH Moggufi HetMaraapHH umnaö Tonumu no3HM öynraH. Xothh эca ounaga acocaH yfi-py3Fop umnapu Ba öonanap TapöuacH öunaH myFynnaHraH. fflyHHHr ynyH onnaHHHr öomKa at3onapH-xoTHHgaH öomnaö, öonanaprana ouna öomnHFHra öyficyHHÖ, y3 Ma^öypnaTnapHHH öa^apuö KenraHnap. Ey xonar ynapHHHr py3Fopga öapaKann, THHH-TOTyB amamnapura acoc conraH.
3p xothhhhh Moggufi TatMHHnamu no3HM эgн. Arap эp yfiga ooth ofigaH opTHK Myggar öynMaca-ro, xothhhhh Moggufi ^uxargaH TatMHHnaMaca, 6y xonar xoTHHra эpннннr HHKoxugaH a^panumu ynyH acoc öyna onraH.
Arap эpнннг ÖHTTagaH opTHK xothhh öynca, y xonga xap öup xothhh ynyH anoxuga xoHa a^paruö, xoBnura HHKum ynyH anoxuga fiyn ohhö öepum эpнннr öypnH öynraH. YHHHr MynKHgaH xaMMa xoTHHnapu öapoöap ^ofiganaHumnapH
MyMKHH эgн.
Ä^ABHET^AP TAX^MH BA METO^O^OrHH
XoTHHHHHr эpнgarн xaKKUra HucöaraH Ma^öypHtfraapu KynpoKgup. Xothh anöarra эpннннг yfiuga amaö, yfiHH o3oga Ba TO3a caKgaö, py3Fop umnapuHH öa^apuö, öonanapHHH TapöuanamH no3HM.
Hhkox axgu Ty3HnraHgaH öomnaö эp-xoтннпнк MyHocaöarura xueHar KH^Macnuru gapKop. Arap эp xoTHHra HucöaraH 3ypnHK, KynonnHK KH^ca, эpпнк Ma^öypuaTnapHHH öa^apMaca, yHra xueHar Kunca, xothh эpн öunaH amarnHH pag этнmн MyMKHH öynraH.
Xothh y3 3HMMacugaru Ma^öypuaTnapHH öa^apMaca, эpн yHra HucöaTaH ^hcmohhh Tatcup nopanapuHH Kypumu, xaTTo a^panum MacanacHHH Kyfiumu MyMKHH öynraH.
Arap эp xoTHHHra thphkhhhhk ynyH eTapnu MHKgopga MaönaF öepMaca, y xonga xothhh, Ko3HHHHr pyxcaTH öunaH, эpннннr HoMHgaH Ba yHHHr ^aBoörapnurH öunaH Kap3 onumu, yfira Terumnu MynKgaH afipuMnapuHH coTHmu MyMKHH öynraH.
Arap xothh эpн ongugaru Ma^öypuaTnapHHH öa^apMaca, y xonga эpн yHH ®;a3onam, atHH yHH 3apap KenrapMacgaH ypum Ba MatnyM Myggar Moggufi TatMHHoTgaH MaxpyM Ku^um xyKyKHra эra öynraH.
Arap эp eKH xoTHHgaH öupu öomKa gHHra KHpca, atHH hchom gHHHgaH HHKca, öyHgafi xonga ynap ypTacugaru hhkox MyHocaöara TyraTHnuö, MaB^yg öynraH xaMMa Ma^ßyputfraap öeKop KHnHHraH. Ammo gHHra HucöaTaH xueHar эp ToMoHHgaH cogup
этнnгaн Synca, y xoTuHura Maxp SepumgaH Ba ugga BaKTuga Moggufi TatMuHnamgaH o3og этнnмaгaн.
Xothhh ynuMugaH cyHr, эр xaMMa BaKT SomKa aenra yfinaHumu MyMKuH SynraH. XoTHHra эсa эpн ynuMugaH cyHr SomKa maxcra ^a^aT ugga Myggarn yTraHgaH cyHrHHa TypMymra HuKum pyxcaT SepunraH.
fflapuaT ounaBufi TypMym gaBOMuga эp-xотнн TOMOHugaH TonunraH MynK ynapHHHr yMyMHH MynKu экaнnнгннн TaH onMaraH, SupranuKgaru TypMym gaBpugaru MynK KHMHHHr MaSnaFura onuHraH Synca, ymaHHKu xucoSnaHraH[2].
HcnoMga эp Ba XOTUHHUK anoKanapu энг MyKaggac UHCOHUH ano^a экaнннн x,aMMaMu3 axmu SunaMu3. Ammo yma anoKanap Kafi Tap3ga fiynra KySunumu KepaKnuruHu xaM SunumuMro Ba Ma3Kyp SunuMra aMan KunumMro no3uM.
KyptoHu KapuM oaraapu Ba Pacynynnox connannoxy anafixu BacannaMHuHr xagucnapuga эp xotuhhuot y3apo MyHocaSaraapu KaHgoK Synumu KepaKnuru arpo^nuna epuTuS SepunraH. X,aMMa xy^^aT Ba ganunnapHu TynnaS ypraHraH ynaMonapuMu3 эpнннг xoTuHgaru xaKgapuHu KyfiugaruHa SaeH KunraHnap:
1. Aen Kumu xy3ypuga эpн 6op BaKTga yHuHr pyxcaracro Ha^n py3a Tymacnuru no3uM.
2. Aen Kumu эpннннг pyxcaracro SeroHa ogaMHu yfiura KupuTMacnuru.
HATH^ATAP
A6y Xypafipa po3uannoxy aHxygaH puBo^T KunuHagu: "Pacynynnox connannoxy anafixu BacannaM: "Aen Kumu ynyH эpн Sopuga yHuHr u3Hucu3 py3a TyTMoru Ba yHuHr u3Hucu3 yfiura SupoBHu KupurnoFu xanon эмac", gegunap".
Aen Kumu xy3ypuga эpн 6op BaKTga yHuHr pyxcaracro Ha$n py3a TyTMacnuru no3uM. Oap3 py3a TyTum ynyH xeH KUMHUOT u3Hu KepaK эмac. fflyHuHrgeK, эp FonuSnuruga Ha$n py3a TyTca xaM SynaBepagu. Ammo эp Sopnuruga aen ^aKaTruHa yHuHr u3Hu una Ha^n py3a TymoFu KepaK. ^yHKu, xap KanoH эpннннг y SunaH Supra Synrucu KenuS Konumu MyMKuH. Ha^n py3a эca 6y umra TycuK Synagu. 3pHuHr u3Hucu3 aen Ha$n py3a TyraS onraH Synca, эp SyHgaH SexaSap aenu SunaH Supra Synum ucTaruHu Kunca opaga KenumMoBHunuK, ypym-®;aH®;an HuKumu MyMKuH. Ey HapcaHu Sup Hena MapTa TaKpopnaHumu эca eMoH oKußaraapra onuS Sopumu TypraH ran. HcnoMga TypMym ypToFuHuHr maptufi xaKu Ha^n ußogaTgaH ycTyH KyfiunMoKga! Ey xaKuKaTHu MycynMoHnap ^yga axmu TymyHuß eTMoKnapu Ba yHra oFumMafi aMan KunMoKnapu no3uM.
Hkkuhhu xaK aen Kumu эpннннг pyxcaTucu3 SeroHa ogaMHu yfiura кнpнтмacnнгнgнp. Ey xaM эpнннг xaKnapugaH Supu. ^yHKu, эpн fiyFuga yHuHr yfiura KupraH ogaM Ty^afinu ounara KaTTa 3apapnap eramu MyMKuH. Yma ogaM eMoH ogaM Synca, enFu3 aenra eMoH Ky3 SunaH Kapamu eKu xapaKaT Kunumu MyMKuH. Ouna cupnapuHu TamKapura onuS HuKumu MyMKuH. Eku MyTnaKo эpнгa eKMafiguraH, yHra
душман одам булиши мумкин. Оиланинг энг мухтарам жойи булмиш уйга оила бошлигининг изнисиз тугри келган одамни киритавериш уни хурматсиз килиш хам булади.
3. Аёл киши эри хохлаган вактда шаръий узр булмаса, унинг жинсий эхтиёжини кондириши керак.
4. Хотиннинг эрга итоат килмоги. Эр оиланинг рахбари. Агар аёл эрнинг итоатида булса, фарзандлар хам отага итоат киладиган булади. Окибатда оилада дустлик, мухаббат хукм суради, оила мустахланади, кут баракали булади. Аёлнинг эрига итоатсизлиги эса оиланинг бузилишига, бошка куплаб нокулайликларга сабаб булади. Ушбу хакикатни хар бир мусулмон оиланинг хар бир аъзоси яхшилаб тушуниб олмоги керак. Шу билан бирга Аллохга гунох буладиган ишларда эрга хам, ундан бошкага хам итоат килииш йуклиги умумий коида эканини хам билиб куйиш керак. Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам хадислардан бирида: "Агар Аллохдан бошкасига сажда килиш мумкин булганида эди, мен аёлларни эрларига сажда килишга буюрар эдим", деганлар. Бу хадисдан хам эрнинг аёлидаги хакки канчалик буюк эканлигини куриш мумкин.
5. Аёл киши уз эри ёмон курадиган кишиларни уйга киритмаслиги ва унинг тушагига утказмаслиги керак. Бу ишни алохида таъкидланиши одатда арзимаган булиб куринган нарса купинча оилада уруш-жанжаллар келиб чикишига, оиланинг бузилиб кетишига сабаб булади. Бировни ёмон куриб колиш кунгил иши. Эркак одам узи ёмон курган одамга унинг жуфти халоли, ёстикдоши томонидан илтифот курсатилишини хеч кунглидан чикара олмаслиги турган гап. Шунинг учун хам Ислом шариати аёлларга бу масалани алохида таъкидлаб уктиради. Бу нарсанинг эрнинг энг мухим хакларидан бири, деб тушунтиради.
6. Эрга нисбатан барча ишларда яхши муомалада булмок. Муоз ибн Жабал розияллоху анхудан ривоят килинади: «Набий соллаллоху алайхи васаллам: "К^ай бир хотин бу дунёда эрига озор берса, албатта, унинг хури ийндан булган хотини "Унга озор берма! Аллох халок килсин сени! У сенинг олдингда келгинди булиб турибди, холос. Якинда сени тарк этиб биз томон жунайди", дейдилар", деганлар". Термизий ривоят килган. Ушбу хадиси шариф хам аёл киши уз эри билан доимо яхши муомалада булиши кераклигига, аёлдан эри озор тортмаслик хакига эга эканлигига далилдир. Ушбу хакни яхшилаб тушуниб олиш ва уни поймол килмасликка харакат этмок хам жуда зарурдир.
7. Эр хотинига одоб бериш хакига эга. Аллох таъоло "Нисо" сурасида: "Бош кутаришидан хавф килсангиз у(аёл)ларга ваъз килинг, ётокларда хижрон килинг ва уринг. Бас, агар улар сизга итоат килсалар, уларга карши бошка йул ахтарманг. Албатта, Аллох юксак макомли буюк зотдир", деган (Нисо сураси 34- оят).
Оила аъзолари эса, жумладан, аёл киши хам уз бошликларига итоат килмоклари вожиб. Мумина аёллар аслида шундок буладилар. Уларни ушбу биз
урганаётган ояти кариманинг бош кисмида, солихалар, итоаткорлар ва Аллохнинг хифзи-химояси буйича гойиб (эр)ларнинг мухофазасини килувчилар, деб васф килинган.
8. Шофиъий, Моликий мазхабларида хайз, нифос ва жунубликдан кейин гусл килиш хаки хам эрнинг хотиндаги хакларидандир.
9. Эр махри муъажжални адо килган булса, хотинини узи билан сафарга олиб кетиш хакига эга. Яъни, аввал беришга келишилган махрни хотинга бериш билан эрнинг уни узи билан сафарга олиб кетиш хаки хам собит булади.
Аёлнинг эрига нисбатан риоя киладиган одоблари.
1. Муслима аёл Аллох таъолога маъсият булмаган барча нарсада эрининг розилигини топишга харакат килади.
Умму Салама розияллоху анхудан ривоят килинади: "Пайгамбар соллаллоху алайхи васаллам: "Кай бир хотин улсаю, эри ундан рози булса, у жаннатга киради", дедилар"
2. Хдётдаги энг гузал фазилат каноатдир. Рисоладаги хотин узини бу фазилат билан зийнатламоги даркор. Турли хою хавас, зеб-зийнат талаб килиб, эрни кийин ахволга солиш яхши эмас.
3. Эрга ихлос билан хизмат килиш хам аёлларнинг юксак одобларидан биридир.Улуг имомлардан бири Жаъфари Содик: "Битта солиха аёл уз эрига етти кун хизмат килса, Аллох унинг каршисидаги дузахнинг етти эшигини ёпади ва жаннатнинг саккиз эшигини очади", деган эдилар.
4. Хотин оилада чиройли амалларга одатланмоги лозим. Куръон укиш, китоблар билан танишиб туриш, ахборотлардан хабардор булиш, хакикатни химоя килиш шу жумладандир. Чунки окила ва маърифатли аёл хамиша эъзозда, эътиборда булади.
5. Уйнинг содда, саранжом-саришта булиши хам асосан хотин кишига боглик. Уйнинг зийнати, накш-нигори аёлларда эмас, балки саришталигу, тотувлик ва мехр-мухаббатда эканлигини хеч качон унутмаслик керак.
6. Хотин киши уз эрининг виждонига айланиб, уни гунох, ёмон ишлардан кайтаргани, савоб-яхши ишларга ундаб турганлиги маъкул. Бундай хотинлар Пайгамбаримиз Мухаммад саллоллоху алайхи васаллам: "Мумин банда Аллохга булган иймондан сунг эришган энг яхши нарса солиха хотин булиб, унга караса хурсанд килади ва Аллохнинг амрини бажаришда ёрдам беради", деб мактаган аёллар каторига киради.
7. У уз эрига енгил пайтида хам, огир пайтида хам якин киши, дардкаш, маслахатчи булади. Уни сабр-чидамга даъват килади, тушкун кунларида кунглини чуктирмай доимо олдинга интилишга ундайди.
8. Аёл уз эрининг якин ёрдамчиси, ишончли кишиси булиб, хамма нарсаларни тартибга солиб туради. Унинг килмокчи булган ишларига хурмат
билан караб, ваъда ва учрашувларини уз вактида утказишга ёрдам бериб турса, бу холат доимо эрни уйга боглайди. Чунки у бу ерда рохат-фарогат топади, хузур куради.
9. Аёл эр хузурида ширинсухан, хушмуомала булиш билан бирга тоза, чиройли кийинган, зийнатланган холда булиш керак. Чунки бу нарса эр калбига хурсандчилик, рухига сокинлик киритади, калбига кувонч багишлайди.
10. Рисоладаги хотин эрининг олдида хам, ортидан хам обруйини, молини саклайди, шарафини мухофаза килади.
Хотиннинг эрдаги хаклари икки кисмга булинади:
1. Молиявий хукуклар.
2. Муомалавий хукуклар.
Молиявий хукуклар махр ва нафакадан иборат. "Махр" акди никох ёки эр-хотин булиш билан эр зиммасига юкланадиган хотинга бериш лозим булган молдир.
МУХОКАМА
Аллох таъоло "Нисо" сурасида: "Аёлларга махрларини чин дилдан чикариб беринглар. Агар улар ундан бирор нарсани уз розиликлари ила берсалар. Бас, уни енглар, ош булсин", - деган (4-оят). Ушбу ояти карима эрга махр бериш вожиб эканини англатувчи туртта ояти каримадан биридир. Акди никох булиши билан махр бериш вожиб булади. Агар ковушмай туриб ажрашадиган булсалар хам. Лекин, махрни бериш никохнинг шарт ёки рукнларидан эмас. Усиз хам никох булаверади, аммо олди бердиси качон булса булаверади.
Нафаканинг эрга вожиб булиши куръон, суннат, ижмоъ ва акл ила собит булган. Куръондан далил.
Аллох таъоло "Талок" сурасида: "Ризки кенг кенглигидан нафака килсин. Кимнинг ризки тор булса, унга Аллох берганидан нафака килсин. Аллох хар бир нафсни Узи берганидан ортикчага таклиф килмас. Аллох кийинчиликдан сунг тезда осонликни берур", деган (7-оят).
Аллох таъоло "Бакара" сурасида: "Уларни яхшилаб едириб, кийинтириш отанинг зиммасидадир", деган (233-оят).
Аллох таъоло "Талок" сурасида: "У (аёл)ларга имконингиз борича узингиз яшаб турган жойдан жой беринг", (6-оят).
Суннатдан далил. Имом Муслим, Абу Довуд ва Моликлар видолашув хажи хадисида Жобир розияллоху анхудан ривоят киладилар: "Бас, аёллар хакида Аллохдан куркинглар! Чунки сиз уларни Аллохнинг омонати ила олгансизлар. Уларнинг фаржларини Аллохнинг калимаси ила халол килиб олгансизлар. Сизлар учун уларнинг зиммасида сиз ёмон курган бирор кишига тушакларингизни бостирмаслик мажбурияти бор. Агар ушани килсалар уларни ачитмайдиган килиб
уринглар. Улар учун сизнинг зиммангизда маъруф йул билан ризклари ва кийимлари мажбурияти бор".
Муовия ал-Курайший розияллоху анхудан ривоят килинади: "Эй, Аллохнинг Расули, бизнинг биримизда хотинининг нима хаки бор?" дедим.
"Качон таомлансанг, уни хам таомлантирасан. Качон кийим кийсанг, уни хам кийинтирасан. Юзга урмайсан. Каттик сукмайсан ва уйдан бошка жойда хижрон килмайсан", дедилар у зот". Барча уламолар аёлларнинг нафакаси эрларига вожиб булишига иттифок килганлар.
Аклга солиб курилганда хам аёл киши эрнинг хизматларини килгандан кейин, унинг измида булгандан кейин, албатта, унинг нафакаси эрга вожиб булади.
Шунингдек, аёлнинг эридаги муомалавий хукуклари, яъни, эрнинг зиммасидаги, хотини олдидаги одоблари хам бор:
1. Эр туй килиши мустахабдир. Анас розияллоху анхудан ривоят килинади: "Пайгамбар соллаллоху алайхи васаллам Абдуррахмон ибн Авф розияллоху анхуда сариклик аломат куриб: "Бу нима?" - дедилар. "Эй Аллохнинг Расули, данак огирлигидаги тиллога бир аёлга уйландим", - деди у."Аллох сенга барака берсин! Бир куй суйиб булса хам, туй килгин», - дедилар".
Мухаммад ибн Х,отиб розияллоху анхудан ривоят килинади: "Пайгамбар соллаллоху алайхи васаллам: "Никохда харом билан халолнинг орасини ажралиши, чилдирма ва овоздир" - дедилар".
2. Эр хотинига хусни муомалада булиши ва унинг озорларига чидаши лозим.
Аллох таъоло "Нисо" сурасида: "Ва улар ила яхшиликда яшанг", деган (19 -
оят).
3. Эр хазил мутойиба ва кунгилхуши билан аёлини эркалатиб туради.
Пайгамбаримиз алайхиссалом узлари аёлларига гузал муомалали булиб,
доимо хурсанд, уларни эркалаган, лутф курсатган ва нафакаларини купайтирган холда яшаганлар. У зот соллаллоху алайхи васаллам аёллари билан хазиллашиб кулишар эдилар. Пайгамбар алайхиссалом улар билан жуда яхши муомалада булар эдилар.
4. Х,азил мутойиба ва кунгилхушига ухшаш ишларда муътадил булиши шарт. Бу масалада аёлларга жуда хам эрк бериб, одоб доирасидан чикиб кетишларига йул куйилмайди. Шариатга хилоф ва мункар ишларга зинхор рухсат бермайди. Нотугри гап ёки иш содир булса, уни тугрилайди. Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам шундай килар эдилар.
5. Рашк килишда муътадил булиши керак. Бехудага рашк килмайди. Муътадил рашк - яхши нарса, бу сифат Аллохнинг, Пайгамбар соллаллоху алайхи васалламнинг ва хакикий мумин-мусулмонларнинг сифатидир.
6. Ha^aKaga MytTagun öynumu 3apyp. ^yga khchö xaM KyHMafigH. Hcpo^ra öyn xaM KyHMafign. Annox Tatono "Atpo$» cypacuga: "Eö-HHHHr Ba ucpo$ KunMaHr", geraH (31 - oat).
7. 3p xa03, hh^oc, HCTHxp3ara yxmam HapcanapHHHr maptufi xyKMnapuHH Ba öomKa guHHH unMnapHH y3H ypraHuö aenura xaM ypraramu KepaK.
8. 3p xothhh öunaH öynaguraH ^hhchh ano^aHUHr öapna xyKM Ba ogoönapuHH axmunaö ypraHuö ynapra aMan Kunumu KepaK.
9. Opaga HHKKaH KenumMoBHunuKnapHH uno^u öopuna axmunuK öunaH xan Kunum xapaKaruga öynagu.
10. 3p 6ona TyrunraHga KunuHumu no3HM öynraH öapna aMannapHH axmunaö ypraHuö TagÖHK Kunumu Marnyö.
XY^OCA
Bona Tyrunumu MyHocaöaru una aMan KunuHaguraH ogoönap KySugarunapgaH uöopar:
1. Yrun TyrunraHga Kyn, kh3 TyrunraHga o3 xypcaHg öynMacnuK. BanKH, kh3 TyrunraHga cypypHH KynpoK H3xop Kunum. ^yHKH KH3nap ynyH Kyn caBoö Batga KunuHraH. Annox Tatono KyptoHga $ap3aHg öepumHH 3HKp KunraHga onguH KH3napHH egra onraH. Ko^upnap эca kh3 $ap3aHg KypumraHga xa$a öynumap
экaнnap. nafiraMÖap cannonnoxy anafixu BacannaMHHHr xaM Kyn $ap3aHgnapu kh3 öynraH. y 3ot y3 xagucnapugaH öupuga: «KuMHHHr kh3 $ap3aHgu öynca, yHra axmunaö ogoö Ba TatnuM öepca, Annox y3ura öepraH HatMarnapgaH yHra xaM KeHrHunuK una öepca, yma kh3 yHHHr ynyH gy3axgaH MatH KunyBHH Ba napga öynagu», geraHnap.
2. Oap3aHgHHHr yHr Kynorura a3oH, Han Kynorura TaKÖup arnum.
3. Oap3aHgra ry3an hcm TaHnamu KepaK.
Hmom TaöapoHHH phboat KunraH xagucga Pacynynnox connannoxy anaöxu BacannaM: "KaHoH hcm KyöcaHrro öaHganuK MatHocuHH u^oga этннг", geraHnap.
Hmom Aöy ^oByg phboat KunraH xagucga Pacynynnox connannoxy anaöxu
BacannaM: "^ueMaT KyHH ucMnapuHru3 Ba oTanapuHru3HHHr ucMnapu öunaH HaKupanacu3nap. Bac, ucMnapurH3HH ry3an KunuHr", geraHnap.
4. AKHHKa Kunagu.
5. Oap3aHgHHHr TaHrnaÖHHH mupuHnuK öunaH KyTapagu.
REFERENCES
1. «^3 öup xaguc Ba yHHHr mapxu». T., 1991, 12 - öeT.
2. O.A.KapuMoBa.Ouna xyKyKH acocnapu (Matpy3anap MaTHu).TomKeHT.2003.13-15-ö.
SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 2 I ISSUE 2 I 2021
ISSN: 2181-1601
3. Lutfillo AKHATOV, A Rasulov, O Mirzorakhimov, M Sharipov, F Ibrokhimov. The Outlookings of Religious and Sufism in Teaching of Abdurakhman Jamiy.ECLSS Online 2020a
4. SI Doniyev, FA Ibrakhimov, IS Joldasov. Trends int the development of primary education (an example of the finnish system of primary education. Journal of innovatsions in pedagogy and psychology. 2020. 387-39
5. FAO Ibrohimov. Ta'lim muassasalarida huquqiy ta'lim-tarbiyaning zarurati. Academic Research in Educational Sciences. 2020.
6. M Mamatov, A Isomiddinov, S Yuldashev. Factors of Developing the Intellectual Abilities of the Youth. International Journal of Progressive Sciences and Technologies 16 (2), 311-313
7. S Yuldashev. Socio-Cultural Technologies in Uzbekistan: History and Now. International Journal of Progressive Sciences and Technologies 18 (1), 171-173.
8. SU Yuldashev. THE ROLE OF SOCIO-CULTURAL TECHNOLOGIES IN SOCIETY. Scientific Bulletin of Namangan State University 1 (10), 187-192.
9. Ibrohimov, F. A., & Fayziyev, I. S. (2021). SHAXS MA'NAVIY-RUHIY BEGONALASHUVINING SHAKLLARI. Scientific progress, 1(5).