Научная статья на тему 'ECONOMIC POLICY OF INDEPENDENT TURKMENISTAN'

ECONOMIC POLICY OF INDEPENDENT TURKMENISTAN Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
22
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Символ науки
Область наук
Ключевые слова
economic growth / independent policy / sustainable economic development
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ECONOMIC POLICY OF INDEPENDENT TURKMENISTAN»

4. Вложение на покупку нематериальных активов — предусматривают передачу за вознаграждение прав на пользование объектами интеллектуальной собственности;

5. Инвестиции на приобретение финансовых активов — направлены на образование финансовых альянсов, объединений, холдингов, финансово-промышленных групп с целью расширения рынков сбыта и получения новых источников финансовых ресурсов.

Инвестиции в производство, в новые технологии помогают совершенствовать работу предприятия. Одна из основных проблем экономики России - это зависимость от импорта. В новых реалиях это особо остро сказывается на деятельности отечественных предприятий. Мы советуем минимизировать импортный груз, так как импортные контракты чаще всего заключают в валюте, а из-за резкого роста курса предприятие будет вынуждено заплатить на таможне больше, чем рассчитывало, и значительно потерять в прибыли. Если всё-таки предприятие решилось на данную операцию, то лучше взаимодействовать с организациями из стран Азии, Африки, Латинской Америки, которые не присоединились к санкциям. Если имеется возможность, то мы рекомендуем поддержать отечественного производителя или же стать им, тем самым развивая экономику страны. Тем более государство активно поощряет организации, которые занимаются производством альтернативных решений в стратегических сферах. Для их поддержки реализуются национальные проекты «Малое и среднее предпринимательство и поддержка предпринимательской инициативы» и «Производительность труда».

Таким образом, санкции и последующие меры, введенные против Российской Федерации, безусловно, смогли оказать негативное влияние на деятельность отечественных предприятий. Однако они же и поспособствовали появлению и развитию новых предприятий. Конечно, санкции продолжают воздействовать на деятельность российских организаций, но благодаря умению экономических агентов адаптироваться к данным условиям, а также поддержки государства, происходит стимуляция роста отечественных производителей, что способствует развитию и экономики. А негативное влияние санкций идёт на спад.

Список использованной литературы:

1. Бердникова, Т.Б. Анализ и диагностика финансово-хозяйственной деятельности предприятия / Т.Б. Бердникова. - М.: ИНФРА-М, 2018. - 225 с. - 401 с.

2. Маховикова, Г.Г. Инвестиционный процесс на предприятии / Г.Г. Маховикова, В.Е. Кантор. - М.: СПб: Питер, 2022. - 177 с.

Интернет-ресурсы:

3. Сайт Центрального банка Российской Федерации. - http://www.cbr.ru/.

© Матыцина Н.П., Сиротинцев Л.А., 2023

УДК 33

Мередов М., старший преподаватель Егелеков С., студент Моллаев А., студент Туркменский государственный институт финансов

ECONOMIC POLICY OF INDEPENDENT TURKMENISTAN

Keywords:

economic growth, independent policy, sustainable economic development.

As is well known, the Independence of the state system presumes the implementation of a broad-format independent policy in three hypostases: political, socioeconomic and humanitarian aspects. This article is the attempt to highlight some of the principles adopted in Turkmenistan in the field of pursuing an independent policy of sustainable economic development. During the years of Independence and Neutrality in Turkmenistan, the economic strategy has continuously been based on the following fundamental principles of sustainable growth.

1. Ensuring dynamic economic growth, becoming one of the developed states with a high standard of living of the population. The work up of measures for the dynamic growth of the country's GDP, the optimization of the pro- portions between consumption and accumulation in the distribution of the created GDP, the prioritization of income growth and social indicators, the development of hi-tech, high-quality services became the main indicators of growth. In particular, special attention was paid to the growth of GDP per capita, income per household, the share of the social sphere in the state budget expenditures, the capital in- vestment. As a result, an economic mechanism was created for the purposes of formation of a socially oriented market economy system. 2007-2008 was a turning point in orientation of the growth of the economy of Turkmenistan on the rails of sustainable development; it was the basic period of preparation for the serious promotion of socioeconomic and environ- mental transformations in the country.

2. Preparing and implementation of major socio- economic development programs that guarantee a gradual transition to market relations. The transition to market relations in the country was carried out on a program-target basis. By the present time, over 100 large programs have been adopted and implemented in Turkmenistan, with special attention by the government to the creation of conditions (legal, economic, organizational, infrastructure and others) for the accelerated and effective development of the economy. One of the important tasks is the development and implementation of targeted investment and scientific-technological programs, regulation and stimulation of innovation activity, which required a revision and a certain restructuring of the current system of governance of the industrial and innovative development. The government has carried out monitoring and monitors permanently the implementation of the adopted programs, ensures their timely and full-scale financing. At the same time, specific targeted programs for development of the industries and socioeconomic subsystems are implemented. The work carried out in this direction resulted in achievement of high coordination of the implemented pro- grams, and the achievement of parameters set in them is ensured.

3. Orientation by the government of the parameters of socioeconomic growth of the country on achievement of the UN Sustainable Development Goals, while high- lighting national priorities and taking into account the mentality of the people. In this context, in accordance with the UN Sustainable Development Goals, national priorities reflecting the most important development issues have been worked up, and measures to achieve these goals are being implemented on a program basis. Turkmenistan, while sup- porting the 2030 Agenda, immediately made consistent and substantive steps to implement the Sustainable Development Goals at the national, regional and global levels. The most important parameters of the Sustainable Development Goals were organically integrated into the Program for Socioeconomic Development of Turkmenistan in 2019-2025.

4. Improving the management of state property and state resources of the country. Currently, rather large public sector is functioning in the economy of Turkmenistan. The state is the guarantor of the preservation and enhancement of the national welfare. State structures, based on the development of special programs and legislative acts, implement measures to improve the efficiency of state property management, the processes of denationalization and privatization of state property, the creation of joint-stock and other corporate forms of ownership. As a result, a phased, science-based transition to various organizational forms is being carried out, and a legal framework is being created for the effective development of public-private partnership.

5. Participation of the state in implementation of the structural reforms and in management of the economy diversification processes in line with creating an innovation system and ensuring full employment of

the population. The production of competitive, both export-oriented and import-substituting goods, works and services in the manufacturing industry and the service sector form the main subject of the state policy. For this purpose, the state creates a favorable investment and business climate; the particular job is done to formulate a predictable and stimulating macroeconomic policy in order to implement the structural reform of the economy. The most favorable conditions are created for development of the processing sectors, primarily high-tech ones, providing technical re-equipment of industry, increasing the competitiveness of domestic goods and the development of services on the world market. The key directions in this area are the improvement of the regulatory legal framework for the innovations system, the creation of a state program of innovative development, ensuring the effective functioning of the national innovation system, the creation of public administration mechanisms in the implementation of innovative projects.

6. Creation of regulatory legal framework for the formation of a comprehensively developed society, ensuring the inviolability of their compliance. For the successful implementation of the state policy and improvement of state management of the socioeconomic development of the country, the existing one is being systematically improved, and a new regulatory legal framework is being created to meet the development goals of all spheres of the economy. Literature:

1. Gurbanguly Berdimuhamedow - «Garaçsyzlyk - bagtymyz» (Independence is our happiness) - Ashgabat, Turkmen State Publishing Service, 2021

2. 2. Fetisov G. G., Oreshin V. P. Regional economy and management. - M.: INFRA-M, 2006.

© MepegoB M., Ere,neKOB C., Mo^^aeB A., 2023

УДК 338.48

Моммыев А.

старший преподаватель кафедры «Мировой экономики» Туркменского государственного института экономики и управления.

ХАРАКТЕРИСТИКИ МЕЖДУНАРОДНОЙ МИГРАЦИИ Аннотация

В статье рассматривается характеристики международной миграции и анализируются ее особенности.

Ключевые слова:

характеристика, международной миграция.

Международная миграция стала глобальной проблемой и занимает важное место в мировой повестке дня. По оценкам ООН, к 2013 году число международных мигрантов достигло 232 миллионов человек по сравнению со 154 миллионами в 1990 году, что на 50% больше. Большинство международных мигрантов проживают в более развитых странах мира. В то же время миграционные потоки увеличиваются. В последние десятилетия многие страны Восточной и Юго-Восточной Азии, Южной Америки и Западной Африки, характеризующиеся быстрым экономическим ростом, стали важными центрами миграции.

Грамотное решение проблем, связанных с миграцией населения, очень важно в наше время, ведь от правильности выбранной миграционной политики зависит не только нынешняя социально-

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.