получения информации.Для этого нужно, чтобы студент пользовался услугами социальных сетей в сети Интернет.
В качестве примера рекомендуется процесс проведения практических занятий с использованием мессенджера Telegram. В академической группе формируется группа, названная по имени науки, в которую принимаются все учащиеся группы и преподаватель науки в состав этой группы. Студенты выполнив задание, размещают его в группу. Учитель помещает задание обратно в группу, выявляя ошибки при проверке задания. Остальные ученики группы непосредственно следят за тем, как идут их задания по методике и решения, устраняя ошибки, указанные преподавателем. Условие состоит в том, что каждый вопрос в группе не должен быть помещен до того, как учитель ответит. Кроме того, учитель может разместить задание в той же группе и довести его до сведения учащихся. Литература по этому вопросу или по теме также может быть распространена через этот мессенджер. Этот рекомендуемый метод также используется в небольшой группе экспериментальных исследований, где высокий результат достигается положительным результатом данного эксперимента.
Список литературы /References
1. Шаходжаев М.А., Бегматов Э.М., Хамдамов Н.Н., Нумонжонов Ш.Д. Методы эффективного использования информационно-коммуникационных технологий в образовательном процессе.// Проблемы современной науки и образования. № 10 (143), 2019. С. 64-66. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://cyberlen inka.ru/artide/n/metody-effektivnogo-ispolzovamya-informatsionno-kommunikatsionnyh-tehnologiy-v-obrazovatelnom-protsesse/
2. Шаходжаев М.А., Бегматов Э.М., Хамдамов Н.Н. ISSN 2181-7200. Научно-технический журнал ФерПи. Эффективность современных средств массовой информации для повышения качества образования, 2018 (спец. вып. 3). С. 138-140.
DEVELOPING VOCABULARY SKILLS OF STUDENTS IN TECHNICAL HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN TEACHING ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES Yakubova S.M. Email: Yakubova17145@scientifictext.ru
Yakubova Sayyora Ma 'dievna - Senior Teacher, DEPARTMENT OF LANGUAGE LEARNING, FACULTY OF MANAGEMENT IN PRODUCTION FERGHANA POLYTECHNIC INSTITUTE, FERGHANA, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: in order to develop good writing and reading skills in business practice, it is necessary to introduce students to the large volume of words ofprofessional orientation and to develop the ability to put these words in sentences so that they can convey intelligently, correctly and freely their thoughts and those of others.
The difficulty that first-year English students have to face is that they should start learning foreign language vocabulary from the very first year of their studies in technical higher educational institutions, while some students are simply not ready for it. The instructor has to develop a system of assignments for these students that allow them to intensively replenish their basic vocabulary while working on their professional vocabulary. The author of the article offers several types of communication strategies to expand the vocabulary of students studying English.
Keywords: vocabulary, communication, skills, oral, learning, understanding, essence, technique, improvement, practice, method, interactive.
РАЗВИТИЕ СЛОВАРНЫХ НАВЫКОВ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ ВУЗОВ В ПРЕПОДАВАНИИ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА ДЛЯ СПЕЦИАЛЬНЫХ ЦЕЛЕЙ Якубова С.М.
Якубова Сайёра Маъдиевна - старший преподаватель, кафедра обучения языкам, факультет управления в производстве, Ферганский политехнический институт, г. Фергана, Республика Узбекистан
Аннотация: обсуждаемая статья описывает применение эффективных способов улучшения словарных навыков через интерактивные занятия, а именно в изучении английского языка. Автор статьи предлагает несколько методов улучшения и расширения словарного запаса студентов технических вузов. Автор статьи считает, что трудность, возникающая из-за слабой подготовленности первокурсников по английскому языку, состоит в том, что в технических вузах они должны уже с первых занятий начать осваивать иноязычную профессионально-ориентированную лексику, в то время как часть студентов просто не готова к этому. Преподавателю приходится разрабатывать для таких учащихся своеобразную систему заданий, позволяющих им интенсивно пополнять запас базовых слов, одновременно ведя работу над профессиональной лексикой. Автор статьи предлагает несколько видов коммуникативных стратегий по расширению словарного запаса студентов, изучающих английский язык.
Ключевые слова: словарный запас, общение, навыки, устно, обучение, понимание, сущность, техника, совершенствование, практика, метод, интерактивный.
УДК 372.881.1
Modern textbooks and curricula of the topic "Business language" (or specific topic for "Construction of buildings and installations" department students) for foreigners should be supplemented with knowledge and dictionary of professional nature, as among the students there are often students who do not have an economic or legal education, but want to learn the business language [4].
Stages of work:
• When reading business texts, it is important to ask students if all the words are true;
• Vocabulary in the text is familiar, understandable;
• Work with individual dictionaries.
Individual dictionaries should be available to each student, where they write down words from any text they have read (contracts, acts, newspapers, magazines, business letters). Various kinds of dictation are very effective in controlling vocabulary skills. Variant dictation ensures the independence of students by exchanging notebooks, they can check each other's mistakes.
For words with a subject meaning, it is better to offer a visual explanation by showing either the subject itself or its image in a drawing, on a slide, in a training film. When a visual explanation is not possible, the content of the word can be explained by a brief verbal explanation interpretations.
Explanation options:
• by selecting synonyms for it (force majeure - extraordinary circumstances);
• by transferring objects (features, phenomena, actions), the general group of which is called by this word (securities - shares, bonds, bill of exchange, check, bill of lading, certificates of deposit and savings certificates, warehouse certificate);
• in a descriptive way (the addressee is the person to whom the letter or telegram is sent);
• by generic definition (trust - an institution of trust property associated with the transfer of property by the founder of the trust and its property rights held by him by virtue of ownership, for a certain period of time to the trustee).
The vocabulary exercises will be effective and will ensure that students learn new words only if they apply various methods of study and consolidation and systematically test the ability of students to write correctly the words they have learned [1].
We use the following tasks:
• Various types of work with the dictionary;
For example, writing out words from the dictionary according to certain semantic, grammatical and other characteristics (on the topic of "compensation", "polite words in business correspondence", etc.); adverbs: quickly, suddenly; adjective names: urgent, regulated; nouns: subjects, license, etc. Own classifications of students are also welcome.
• Selection of unicorns to the word under study, as well as the formation of new words with the help of prefixes and suffixes; this not only helps to avoid mistakes in writing, but also significantly expands the vocabulary of the student;
For example, the selection of unicorns
• Address, addressee, addressee, address, etc.
• Vote, voting, voice, etc.
• Position, disposition, disposition, positioning (of goods), etc.
• Writing, census (of population), writing, correspondence, written, census (sheet), writer, etc.
• Patience, patient, tolerance, etc.
• Demand, consumer, consumption, consumer, need, etc.
• Law, lawyer, rule, authority, ruler, lawful, rule, correct, government, offense, legal relationship, law and order, succession, legal consciousness, legal capacity, justice, law-making, etc.
Different studies on developing vocabulary skills show when words and easy-to-understand explanations are introduced in context, knowledge of those words increases and word meanings are better learned. When an unfamiliar word is likely to affect comprehension, the most effective time to introduce the word's meaning may be at the moment the word is met in the text [2].
Research by Nagy and Scott showed that students use contextual analysis to infer the meaning of a word by looking closely at surrounding text. Since students encounter such an enormous number of words as they read, some researchers believe that even a small improvement in the ability to use context clues has the potential to produce substantial, long-term vocabulary growth.
In conclusion, students need a wide range of independent word-learning strategies. Vocabulary instruction should aim to engage students in actively thinking about word meanings, the relationships among words, and how we can use words in different situations. This type of rich, deep instruction is most likely to influence comprehension [3].
Список литературы /References
1. Yakubova Sayyora Ma'Dievna, To'Khtashev Alisher Akmaljohn O'g'li. Developing reading comprehension skills of learners // Вопросы науки и образования, 2019. № 7 (53). [Electronic Resource]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/developing-reading-comprehension-skills-of-learners/ (date of access: 10.12.2019).
2. Yusupov I.I., Usmonov D.I., Akramova N.M. The role of tests in students' knowledge assessment // Вопросы науки и образования, 2019. № 3 (47). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/the-role-of-tests-in-students-knowledge-assessment/ (date of access: 10.12.2019).
3. Razzoqova D.A., Habijonov S.K., Akamova N.M. Problems encountered in learning a foreign language // Вопросы науки и образования, 2018. № 29 (41). [Electronic Resource]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problems-encountered-in-learning-a-foreign-language/ (date of access: 10.12.2019).
4. Махкамов Й.М., Мирзабабаева С.М. Температурные прогибы железобетонных балок в условиях воздействия технологических температур // Проблемы Науки, 2019. № 11-1 (144). [Electronic Resource]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/temperaturnye-progiby-zhelezobetonnyh-balok-v-usloviyah-vozdeystviya-tehnologicheskih-temperatur/ (date of access: 10.12.2019).
ДИФФЕРЕНЦИРОВАННЫЙ ПОДХОД В ОБУЧЕНИИ
РУССКОМУ ЯЗЫКУ В ТЕХНИЧЕСКИХ ВУЗАХ Абдуллаева М.Х. Email: Abdullaeva17145@scientifictext.ru
Абдуллаева Мавжуда Хабибуллаевна - преподаватель, кафедра русского и узбекского языков, факультет управления в производстве, Ферганский политехнический институт, г. Фергана, Республика Узбекистан
Аннотация: в последние годы значительно усилился интерес преподавателей русского языка к проблеме дифференцированного подхода на различных ступенях образования. Этот интерес во многом объясняется стремлением учителей таким образом организовать учебно-воспитательный процесс, чтобы каждый студент был оптимально занят с учетом его лингвистических способностей и интеллектуального развития как на занятиях, так и в домашней подготовке к ним, чтобы не допускать пробелов в знаниях и умениях обучающихся, а в конечном итоге - дать полноценную базовую языковую подготовку. Такой организации обучения языку требует современное состояние нашего общества, когда в условиях рыночной экономики от каждого человека требуется высокий уровень профессионализма и такие деловые качества, как предприимчивость, способность ориентироваться в той или иной ситуации, быстро и безошибочно принимать решение.
Ключевые слова: обучение, дифференцированный, студент, интерес, знания, языковой, интеллектуальный, способность, развитие, занятие, базовый.
DIFFERENTIATED APPROACH IN TEACHINGTHE RUSSIAN LANGUAGE IN TECHNICAL UNIVERSITIES Abdullaeva M.H.
Abdullaeva Mavjuda Habibullaevna - Teacher, RUSSIAN AND UZBEK LANGUAGES DEPARTMENT, MANAGEMENT IN PRODUCTION FACULTY, FERGHANA POLYTECHNIC INSTITUTE, FERGHANA, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: in recent years, there has been a significant increase in the interest of Russian language teachers in the problem of a differentiated approach at different levels of education. This interest is largely explained by the desire of teachers to organize the educational process in such a way that each student is optimally occupied, taking into account his or her linguistic abilities and intellectual development both in the classroom and at home, to avoid gaps in the knowledge and skills of students, and ultimately to give a full basic language training. Such an organization of language learning requires the current state of our society, when in a market economy, each person is required to a high level of