Научная статья на тему 'Developing students’communication skills in mathematics lessons using CLIL approach'

Developing students’communication skills in mathematics lessons using CLIL approach Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
436
75
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
European research
Область наук
Ключевые слова
КОММУНИКАТИВНЫЕ НАВЫКИ / COMMUNICATION SKILLS / ПОДХОД CLIL (ПРЕДМЕТНО-ЯЗЫКОВОЕ ИНТЕГРИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ) / CLIL APPROACH (CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING) / УРОК МАТЕМАТИКИ / MATH LESSON / ACTIVITY / ЗАДАНИЕ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Popova Yuliya

This article discusses the idea of developing students’ communication skills in mathematics lessons in NIS through the approach of Content and Language Integrated Learning. For the development of language skills teacher supports students and offers useful phrases that students can use in discussing activities.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Developing students’communication skills in mathematics lessons using CLIL approach»

Для этого современному учителю требуется не только глубокое знание своего предмета и методики преподавания, но и общая социально-политическая грамотность, четкое понимание круга интересов школьников, их предпочтений. Учитель должен знать особенности и возможности средств массовой коммуникации и уметь их использовать в дидактических целях, чтобы придать процессу обучения нравственную направленность.

Литература

1. Учебная программа по курсу «Основы информатики и вычислительной техники» (5-9 классов), Республиканский центр образования МНО Республики Узбекистана, 2010.

2. Фадеева С. В. Психолого-педагогические аспекты компьютерной зависимости подростков // Воспитание школьников. № 10, 2009. С. 23.

3. Livingstone S., Haddon L. & Görzig A. Children, risk and safetu on the internet: Kids online in comparative perspective. Bristol: The Policy Press. July, 2012.

Developing students'communication skills in mathematics lessons using CLIL approach Popova Yu. (Republic of Kazakhstan) Развитие коммуникативных навыков учащихся на уроках математики,

используя подход CLIL Попова Ю. И. (Республика Казахстан)

Попова Юлия Игоревна /Popova Yuliya—учитель математики, Назарбаев Интеллектуальная школа химико-биологического направления, г. Петропавловск, Республика Казахстан

Abstract: this article discusses the idea of developing students' communication skills in mathematics lessons in NIS through the approach of Content and Language Integrated Learning. For the development of language skills teacher supports students and offers useful phrases that students can use in discussing activities. Аннотация: в данной статье рассматривается идея развития коммуникативных навыков учащихся на уроках математики в НИШ посредством подхода предметно-языкового интегрировнного обучения. Для развития речевых навыков учитель поддерживает учащихся и предлагает полезные фразы, которые учащиеся могут использовать при обсуждении заданий.

Keywords: communication skills, CLIL approach (Content and Language Integrated Learning), Math lesson, activity.

Ключевые слова: коммуникативные навыки, подход CLIL (предметно-языковое интегрированное обучение), урок математики, задание.

DOI: 10.20861/2410-28 73-2016-18-001

CLIL describes an evolving approach to teaching and learning where subjects are taught and studied through the medium of a non-native language. The experience of learning subjects through the medium of a non-native language is more challenging and intensive as there is more exposure to the language and learners acquire knowledge and skills in different areas of the curriculum. In CLIL, some curriculum subjects are taught through the target language [1, p. 2]. In Nazarbayev Intellectual Schools (NIS) some subjects, such as Economics, Information and Communication Technology (ICT), Maths, Science are taught through English and Geography, History are taught through Kazakh.

There are various types of CLIL which teachers required to use in the classroom. For instance, subjects are taught in L2 by a non-native teacher or an international teacher provides a support for learners during the lesson.

According to the questionnaire taken among learners of 11 grades of NIS some benefits of implementing CLIL approach in the teaching process can be identified:

• Learners are more interested in learning Mathematics through English rather than in traditional content classrooms;

• Learners focus not only on Mathematics, but also on English;

• Learners develop their communication skills in English.

Content teachers at Nazarbayev Intellectual Schools support the implementation of the trilingual policy by developing learners' communication skills through subject-specific academic language. This involves providing a language objective for the lesson such as «Learners will use appropriate mathematical terms to describe steps in factorising polynomials». In addition, rich language scaffolding which includes useful phrases for dialogue/writing are provided for learners in an organised and systematic manner in order to foster rich learner use/output of content and language. [3, p. 10].

Many content teachers ask question: «What type of language do I need to teach my students?» CLIL teachers do not have to teach their learners the language which the study in their normal English classes.

In order to develop students' communication skills subject teachers have to teach them both content-obligatory and content-compatible language. Content-obligatory language is the subject specific vocabulary; grammatical structures and functional expressions learners need to:

■ learn about a curricular subject;

■ communicate subject knowledge;

■ take part in interactive classroom tasks [2, p. 3].

Content-compatible language is a language which learners have already learned in their normal English classes and can use it in the Math lesson in order to give a full answer.

Table 1. Example of content-obligatory and content-compatible language

Content-obligatory language Content-compatible language

coefficient, variable, root, remainder, quotient, linear factor, quadratic factor, factorise, factorised form, canonical form, polynomial Factorise the polynomial completely by comparing coefficients. Given that the roots of the polynomial are., find the coefficient of. Use Horner's method to find the remainder when. numbers complete This means. letters of alphabet find root divide

To encourage students in speaking activity a teacher can use the following speaking activities in Mathematics lesson:

• making statements describing mathematical models in the training language and in English;

• expressing views and opinions clearly, taking part in discussions, communicating with teachers and fellow learners;

• giving explanations, presenting ideas in groups and class streams [3, p. 14].

For example, tell students they have 5 minutes to discuss the algorithm of solving the word problem: A 555-mile, 5-hour plane trip was flown at two speeds. For the first part of the trip, the average speed was 105 mph. Then the tailwind picked up, and the remainder of the trip was flown at an average speed of 115 mph. For how long did the plane fly at each speed? Students work in pairs and discuss a solution. A teacher can support learners with useful phrases for dialogue, such as:

■ Could you explain it, please?

■ Would you mind explaining it in detail?

■ What do you mean?

■ Could you be more specific, please?

■ You misunderstood. Let me explain.

■ Firstly,.. ./Secondly,.. ./Next,...

■ To solve this problem.

■ You are right.

■ Exactly. Definitely.

■ I think so.

References

1. Teaching Knowledge Test (TKT) Content and Language Integrated Learning (CLIL) Handbook for teachers.

2. Teaching Maths through English - a CLIL approach. University of Cambridge. ESOL Examinations. UCLES? 2010.

3. Integrated Programme of Development NIS-Subject Programme for Mathematics Secondary, August 2014.

Didactical applications of information and communication technology

for distance education Kapustina E.1, Gavrikov I.2 (Russian Federation) Дидактические возможности информационно-коммуникационных технологий в реализации задач дистанционного обучения Капустина Е. В.1, Гавриков И. В.2 (Российская Федерация)

'Капустина Елена Владимировна /Kapustina Elena—учитель, Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение Средняя общеобразовательная школа № 24;

2Гавриков Илья Владимирович / Gavrikov Ilya — студент, кафедра бизнес-информатики и математического моделирования, Институт экономики и управления Крымский федеральный университет, г. Симферополь

Аннотация: в статье рассматриваются преимущества и недостатки использования информационных технологий для дистанционного обучения, а также описываются практические возможности системы онлайн-обучения, разработанной для использования в учебном процессе. Abstract: the article describes the advantages and disadvantages of the use of information technology for distance education and outlines the practical capabilities and features of an online education system developed for use in the educational process.

Ключевые слова: дистанционное обучение, информационные технологии, ИТ, ИКТ, онлайн. Keywords: distance education, information technology, IT, online.

В современном образовании большой интерес вызывает возможность использования информационно-коммуникационных технологий, в том числе для организации дистанционного обучения. Дистанционное обучение является формой получения образования, при которой в образовательном процессе используются как традиционные, так и специфические методы, средства и формы обучения, основанные на компьютерных и телекоммуникационных технологиях.

Создание и развитие дистанционного образования основывается на социальной значимости, на сформировавшихся в современной образовательной среде потребностях. Система дистанционного образования направлена на расширение образовательного пространства образовательного учреждения, района, города и наиболее полное удовлетворение потребностей в области образования [1].

Обозначим основные образовательные области, в которых дистанционное обучение представлено наиболее широко.

Во-первых, это обучение на дому: в результате использования Web-ресурсов обучающиеся, чьи возможности регулярного посещения учреждения и непосредственных контактов с преподавателями ограничены состоянием здоровья, получают возможность компенсации этих пробелов за счет доступа к образовательной информации через Интернет. Во-вторых, Интернет создаёт прекрасные условия дополнительного образования для всех желающих углубить свои знания по тем или иным предметам.

Педагогическая задача в дистанционном учебном процессе [2] состоит в том, чтобы помочь каждому обучающемуся превратить содержание общеобразовательного предметного курса в его личное, персональное знание. Реализация этой задачи осуществляется внедрением в процесс образования компьютерной учебно -развивающей системы «КУРС». Онлайн-образовательная платформа, разработанная авторами, обеспечивает хранение и воспроизведение систематизированной научной информации, включая тексты и связанные с ними иллюстрации, схемы, графики, таблицы, звук, видео, компьютерные игры. Структурные элементы мультимедийной системы «КУРС» взаимосвязаны и дополняют друг друга, что даёт обучающимся возможность не только самостоятельно изучать учебный материал, но и систематически осуществлять проверку своих знаний в онлайн-режиме.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.