V_/
Тураев Б.З.,
Тошкент ахборот технологиялари университети «Аудиовизуал технологиялар» кафедраси катта укитувчиси
CASE-STUDY ТЕХНОЛОГИЯСИНИ КУЛЛАШ АСОСИДА БУЛАЖАК МУТАХАССИС КАДРЛАР КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ БА^ОЛАШНИНГ ИНТЕРФАОЛ УСУЛИ
ТУРАЕВ Б.З. CASE-STUDY ТЕХНОЛОГИЯСИНИ К.УЛЛАШ АСОСИДА БУЛАЖАК МУТАХАССИС КАДРЛАР КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ БАЦОЛАШНИНГ ИНТЕРФАОЛ УСУЛИ
Ушбу маколада кейс-технологиядан фойдаланиш асосида талабанинг билим, малака ва ком-петенцияларини бах,олашнинг интерфаол усули таклиф этилади. Назорат кейсларининг тас-нифланиши, максади, мазмуни ва режалаштирилган натижалари, «Телевизион технологиялар» таълим йуналиши буйича тах,сил олаётган талабаларда «Компьютер графикаси» фани буйича укитиш тажрибалари асосида уларнинг кулланилиши баён этилган.
Таянч суз ва тушунчалар: компетентли ёндашув, компетентлик, компетенция, ахборот компе-тентлик, касбий компетентлик, предмет сох,а, бах,олашнинг интерфаол усули, кейс-технология.
ТУРАЕВ Б.З. ИНТЕРАКТИВНЫЙ МЕТОД ОЦЕНКИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩЕГО СПЕЦИАЛИСТА НА ОСНОВЕ ПРИМЕНЕНИЯ ТЕХНОЛОГИИ CASE-STUDY
В статье предложена интерактивная методика оценки знаний, умений и компетенций студента на основе использования кейс-технологии. Приведены классификация контролирующих кейсов, цели, содержание и запланированные результаты их применения на основе опыта обучения студентов по дисциплине «Компьютерная графика» у студентов по направлению обучения «Телевизионные технологии».
Ключевые слова и понятия: компетентностный подход, компетентность, компетенция, ин-формационая компетентность, профессиональная компетентность, предметная область, интерактивная методика оценки, кейс-технология.
WRAYEV B.Z. THE INTERACTIVE METHOD ESTIMATION OF KNOWLEDGE OF THE FUTURE SPECIALISTS OF PROFESSIONAL COMPETENCE USING CASE-STUDY TECHNOLOGY
There is proposed in the article interactive method of students' knowledge's skills and competencies estimation implementing case-technologies. A classification of control cases, the objectives, content and intended outcome of their application on the basis of the learning experience of students in the discipline «Computer Graphics» of the students of «Television Technology»'s specialization.
Keywords: competence approach, competence, information competence, professional competence, field of subject, interactive method of knowledge estimation, case-technology.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 1
Халцаро мицёсда кузатилаётган узгаришлар, жадаллашиб бораётган глобал рацобатга мос равишда Узбекистоннинг ицтисодий ва сиёсий цаётида шаклланган янги йуналишлар ва шароитлар, мамлакатимиздаги тегишли соцага йунал-тирилган таълимнинг рацобатбардошлигини ошириш зару-рияти, шу жумладан, ахборот технологиялари соцасидаги кадрларни тайёрлаш сифатига булган талабларнинг узга-риши ахборот технологиялари соцасидаги булгуси кадр-ларнинг касбий компетентлигини шакллантириш муаммола-рини урганиш ва соцани замонавий талаблар асосида тубдан ислоц цилиш вазифаларини илгари сурмоцда.
Узбекистон Республикаси Президен-тининг 2011 йил 20 майдаги олий таълим муассасаларининг моддий-техник базасини мустах,камлаш ва юкори малакали мутахас-сислар тайёрлаш сифатини тубдан яхшилаш чора-тадбирлари т^рисидаги карорида1 мамлакатнинг барча сох,алари учун юкори малакали ва ракобатбардош кадрларни тайёрлаш сифатини ошириш масаласи кузда тутилган. Айнан ахборот технологиялари ри-вожланаётган жамиятда юкори малакали ва касбий компетент булиб етишган ахборот технологиялари мутахассисларига булган талаб ортиб бормокда. Мазкур йуналишда тайёрланаётган талабаларнинг касбий компетентлигини шакллантириш бевосита таълим жараёнида компетентли ёндашувни куллаш билан боFл и к.
Компетентли ёндашув таълим олувчининг ижтимоий, коммуникатив, ахборот, касбий ва бошка шахсий сифатларини шакллантиришга йуналтирилган булиб, замонавий ижтимоий-иктисодий шароитларни узида деярли тулик амалга ошириш имконини беради. Бу ёндашув таълим олувчилар шахсини тулик тар-биялаш ва мух,им амалий вазифаларни х,ал
1 Постановление Президента Республики Узбекистан от 20 мая 2011 года № ПП-1533 «О мерах по укреплению материально-технической базы высших образовательных учреждений и кардинальному улучшению качества подготовки высококвалифицированных специалистов». // Информационно-поисковая система «Норма». Законодательство Республики Узбекистан.
килиш имкониятини шакллантириш каби компетенциялар тизимига хизмат килади2.
Компетентли ёндашув куйидаги вазифаларни амалга ошириш имконини беради:
- талабаларнинг максадлари билан педагогларга куйилган таълим максадини мувофиклаштириш;
- укишда талабаларнинг масъулиятлили-ги ва мустакиллигини секин-аста ошириш х,исобига укитувчининг мех,натини енгиллаш-тириш;
- талабалар ишини таълим мазмунини механик кискартириш х,исобига эмас, балки индивидуал мустакил таълим улушини ошириш х,исобига енгиллатиш;
- укув ва тарбиявий жараёнлар бирлиги-ни назарияда эмас, балки амалиётда таъмин-лаш;
- талабаларни онгли ва масъулиятли таъ-лимга тайёрлаш.
Компетентли ёндашувнинг максади таълим сифатини таъминлашдан иборат. Таълим тизимини такомиллаштириш муаммолари буйича халкаро микёсда олиб борилган иш-ларнинг тах,лили шуни курсатадики, таълим мазмунининг янгиланишида асосий бирлик сифатида «компетентлик» ва «компетенция» тушунчалари каралмокда.
Компетенция - бу, турли сох,аларда касбий вазифаларни х,ал килиш буйича билим-
2 Тураев Б.З. Таълимни ахборотлаштириш шароитлари-да булажак мутахассислар касбий компетентлигини шакллантиришнинг методик тизими модели. // «Укитувчиларнинг замонавий ахборот-коммуникация технологиялари буйича компетентлиги: муаммо ва ечимлар» Республика илмий-амалий конференция мате-риаллари. Тошкент, 2012 йил 5 апрель. - Т.: ТДПУ, 2012. -111-113-6.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 1
лap вa мaлaкaлapни куллэшгэ тaйёpлик вa ^дирликдир. Koмпeтeнтлик шaxcнинг интeг-paл xуcуcияти cифaтидa, тaълим жapaёнидa бeлгилaнгaн кoмпeтeнциялap йиFиндиcи ёр-дaмидa шaкллaнaди, ишлaб чикэриш фaoлия-тидa нaмoён бyлaди.
Компетентлик - иншннинг ижтимoий-кacбий фaoлиятидaги интeллeктуaл вa шaxcий шapтли тaжpибacи, бapчa кoмпeтeнциялapгa эгaлик дapaжacи, кacбий фaoлиятдa кoмпe-тeнциялapни куллэшгэ тaйёpлик бocкичи.
Axбоpий компетентлик - бeлгилaнгaн дoиpaдaги ижтимoий-кacбий вaзифaлapни eчишдa янги axбopoт тexнoлoгиялapи вocитa-лapидaн фoйдaлaниш бyйичa билим, мaлaкa, кyникмa вa тaжpибaлapгa эгэ 6Улиш, шунинг-дeк, кacбий cox^a Узининг билим вa тэжри-бaлapини тaкoмиллaштиpиб бopиш.
Касбий компетентлик - типик вa нocтaн-дapт вaзиятлapдa кacбий вaзифaлapни caMa-paли xaл килиш учун зapуp бyлaдигaн Luaxc-нинг мaвжуд pecуpcлapини (билим, мaлaкa, кyникмa вa шaxcий cифaтлap тизимидa тaшкил этилгaн) мoбиллaштиpишгa тaйёpлиги. Kacбий кoмпeтeнтликни бyлaжaк муxaндиcлapнинг кacбий кoмпeтeнтлиги киcмлapи ^лгилэн-гaн дapaжaдaги кacбий мaжбуpиятлapни 6a-жapиш имкoниятини тaъминлoвчи билим, мaлaкa, кyникмa вa шaxcнинг кacбий мухим cифaтлapи тизими) cифaтидa тушуниш мум-кин1.
Axбopoт тexнoлoгиялapи coxacидaги бу-лaжaк кaдpнинг кacбий кoмпeтeнтлигини кacбий вaзиятлapгa мocлaшиш вa тeгишли Kapopлap кэбул килиш, oпepaциoн тизим муxитидa муaйян дacтуpий вocитaлap билaн ишлaш, мэнтикэн тyFpи вa caмapaли дэ^ур-лapни куриш учун дacтуpлaш тиллapидaн фoйдaлaнa oлиш, мaълумoтлap бaзacи, ^м-пьютep тapмoклapи вa бoшк1a вocитaлapни куллэш opкaли кacбий вaзифaлapни бэжэ-ришини тaъминлoвчи кoмпeтeнциялap мэж-муacи cифaтидa кapaймиз.
Мaзкуp кoмпeтeнциялapни шaкллaнтиpиш бeвocитa Toшкeнт axбopoт тexнoлoгиялa-
1 Typaeв Б.З. «Koмпьютep грэфикбеи вэ дизэйн» фэни буйичэ булбжбк мутaxaccиcлapнинг кэобий кoмпeтeнт-лигини шзкллзнтириш тexнoлoгияcи. II «Пeдaгoгик мaxopaт» илмий-уолубий журнэли: Буxopo, 20l3, №3. -82-87-б.
ри унивepcитeтидa зaмoнaвий иннoвaциoн пeдaгoгик тexнoлoгиялapдaн фoйдaлaниб, умумкacбий вэ иxтиcocлик фэнлэрини уки-тиш opкaли эмэлгэ oшиpилaди. Иннoвa-циoн пeдaгoгик тexнoлoгиялapнинг тэълим coxacигa кeнг жэлб килиниши aудитopия мaшFулoтлapигa эжрэтилгэн coaтлap шни-нинг киcкapиб бopиши шapoитлapидa бepи-лэдигэн мaълумoтлapни caмapaли куринишдэ тaлaбaлapгa тэкдим этиш, улэрни муcтaкил фикр юритиш, жaмoa булиб ишлэш, кapop кэбул килиш, уз фикр вэ кэрэшлэрини oммa oлдидa xимoя килишгэ туртки бepиш opкaли фэнни мукэммэл узлэштирилишигэ эришиш Xиcoблaнaди. Шундэй экэн, тэълим жэрэёнидэ укитишнинг илFop тexнoлoгиялapини куллэш opкaли тaлaбaлapдa шaкллaнтиpилaдигaн билим вэ кoмпeтeнциялapни бaxoлaшнинг урни вэ эхэмияти oшиб бopaвepaди.
Axбopoт тexнoлoгиялapигa йунэлтирилгэн тэълим йунэлишлэри учун бeлгилaнгaн укув peжaлapигa курэ, тэлэбэлэр 1-куpc дaвoми-дэ «Инфopмaтикa вэ axбopoт тexнoлoгия-лэри» укув фэнини ургэнэдилэр. Жумлэдэн, Toшкeнт axбopoт тexнoлoгиялapи унивepcи-тeти тэлэбэлэри учун мэзкур фэн 2-куpcнинг 1-ceмecтpидa хэм укилэди. Taлaбaлap
1-ceмecтpдa кoмпьютepнинг тexник вэ дэ^у-рий тaъминoти билэн, 2- вэ 3-ceмecтpлapдa эca acocий элгоритмик тушунчэлэр вэ мэн-тикий тузилмэлэр, функциялэр вэ acocий пэ-paмeтpлap, дacтуpлaш тилининг бэрчэ имш-ниятлэри билэн тэнишэдилэр. Мэзкур фэнни ургэниш acocидa эгэллэнгэн билимлэр йинги куpcлapдa ургэнилэдигэн «Koмпьютep гpaфикacи», «Мaълумoтлap тузилмacи вэ эл-гopитмлapи», «Мaтeмaтик мoдeллaштиpиш», «Объeктгa йунэлтирилгэн дacтуpлaш тиллэ-ри», «Tизимли мoдeллaштиpиш вэ лoйиxaлaш acocлapи», «3D мoдeллaштиpиш вэ рэкэмли энимэция» кэби умумкacбий вэ иxтиcocлик фэнлэрини узлэштиришгэ xизмaт килэди.
Хуcуcaн, 5350200 - Teлeвизиoн тexнoлo-гиялэр («Aудиoвизуaл тexнoлoгиялap», «Te-лecтудия тизимлэри вэ илoвaлapи») тэълим йунэлишидэ «Koмпьютep гpaфикacи» фэни
2-куpcдa укитилиши peжaлaштиpилгaн булиб, ундэ тэлэбэлэр тeкиcликдa вэ фaзoдa эл-мэштиришлэр, пoлигoнaл турлэр, гeoмeтpик cплaйн чизиклэри, cплaйн юзэлэр, oбъeкт-
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OBPAЗOВAНИE 2015, 1
1-расм. Компетенциялар таркиби.
Компетенциялар
I
Умуммаданий
Ахборотлардан фойдаланиш, умумлаштириш ва таил цилиш
I
Илмий адабиётлар та^пилини тайёрлаш
I
Янги билим ва куникмаларни мустакил эгаллаш
I
Янги билим ва куникмалардан фойдаланиш
I
Жамоада ишлаш
Касбий
Амалий вазифаларни ечишда базавий алгоритмларни куллаш
I
Алгоритмларнинг мураккаблигини бах,олай
олиш
I
Амалий вазифалар ечимини расмийлаш-тиришда математик усулларни к;уллаш
I
Икки ва уч улчовли график объектларни лойих,алаш ва моделлаштириш
I
Растр алгоритмларини дастурлаштириш
ларни проекциялаш, Брезенхейм, Сазерленд алгоритмлари, юзаларни буяш алгоритмлари, геометрик объектлар ва нурларнинг кесишиш алгоритмлари, куринмас сиртларни ажратиш ва олиб ташлаш алгоритмларини муайян дас-турлаш тили мух,итида бажариб, узларининг алгоритмик фикрлаш кобилиятлари ва дас-турлашга хос компетенцияларини намоён этадилар. Талабалар мазкур фаннинг маъру-за машFулотларида берилган назарий билим-ларга таяниб, лаборатория ишларида асосан икки улчовли сох,адаги объектлар устида ба-жариладиган амалларни юкори даражали дастурлаш тилларида бажарадилар.
«3D моделлаштириш ва ракамли анимация» фани 4- ва 5-семестрларда, «Фойдала-нувчи дизайни» фани 6-семестрда, «Ракамли контентлар учун махсус эффектлар» ва «Ракамли ахборотларга ишлов бериш» фан-лари 7-семестрда, «Компьютер визуализа-цияси» фани 8-семестрда урганилади. Бундан фанларнинг тизимли равишда чукурлашиб бораётганлиги, компьютер графикаси фани-дан эгалланган дастлабки билимлар усти-
га янгидан-янги билимлар курилаётганини куриш мумкин. Компьютер графикасини урганиш натижасида талабалар эгаллаши ло-зим булган асосий компетенциялар 1-расмда келтирилган.
Бизнинг фикримизча, компьютер графика-сини укитиш ва талабаларнинг эгаллаган билим ва компетенцияларини назорат килишда Case Study услубидан фойдаланиш самарали х,исобланади.
Кейс услуби (ингл. case method - кейс-услуб, case-study - кейс-стади, аник вазият, вазиятли тах,лил услуби) - реал иктисодий, ижтимоий ва бизнес вазиятларнинг тавсифла-ридан фойдаланган х,олда укувчиларда аник куникмаларни шакллантириш техникасидир. Талабалар вазиятни тах,лил килишлари, муам-мо мох,иятини тушунишлари, мумкин булган ечимларни таклиф этишлари ва уларнинг энг яхшиларини танлашлари керак. Кейслар реал вазиятга якин булган материалларга асосла-нади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 1
Аник, вазиятлар услуби («Case-study» услу-би) уйинли булмаган имитацион фаол укитиш услублари каторига киради.
«Case-study» услубининг максади тала-балар гурух,ининг умумлашган кучи билан ишнинг аник х,олатидан келиб чикадиган вазиятни, яъни аник иш жараёнида намоён буладиган «Case»ни тах,лил килиш, амалий ечимларни ишлаб чикиш ва уларни такдим этишдан иборат. Жараённинг тугаши таклиф этилган вариантларни бах,олаш ва уларнинг ичидан энг самаралисини танлашдан иборат булади1.
Кейснинг таълимий максади талабага нафакат назарияни билишни, балки касбий вазифаларни х,ал этишни ургатади. Бу вази-фалар куйида келтирилган:
1. Янги ахборотларни мустакил излаш.
2. Матнлар билан ишлаш малакасини ри-вожлантириш.
3. Ахборотларни излаш ва тах,лил килиш усулларини узлаштириш.
4. Назарий ва амалий билимларнинг узаро муносабатда булиши.
5. Таълим олишга булган иштиёкни оши-риш: таълим жараёнига кизикиш ва укув ма-териалларини фаол идрок килиш.
6. Асосли ёзма ва оFзаки нуткни ривожлан-тириш каби малака ва куникмаларни шакл-лантириш.
Case-study услуби купрок гуманитар ва табиий-илмий фанларда кулланилади. В.В.Пирьеванинг ишида2 ушбу технология «Алгоритмлаш» мавзусини урганишда, Ф.Т.Отабаеванинг ишида3 эса информатика фанини урганишда кулланилиши курса-тилган.
Талабалар билимини назорат килишда Case-study технологиясидан фойдаланиш
1 Абдукодиров А.А., Астанова Ф.А., Абдукодирова Ф.А. «Case-study» услуби: назария, амалиёт ва тажриба. - Т.: «Тафаккур каноти», 2012. -134-б.
2 Пырьева В.В. Кейсовая технология обучения и ее применение при изучении темы «Алгоритмы». // «Информатика и образование»: 2009, № 11. -С. 57-61.
3 Отабаева Ф.Т. Использование метода кейс-стади на занятиях по информатике. // Международная научно-
практическая конференция «Информатизация образования: теория и практика». Омск, 21-22 ноябрь 2014. -С. 222-224.
имкониятлари О.Г.Смолянинованинг4 ишида келтирилган. Муаллиф «талабанинг билимини назорат килиш учун дастлабки тайёргарлик билан ёки дастлабки тайёргарликсиз кейс-синовдан фойдаланиш мумкин» деб ёзади. Аммо ушбу услубнинг ишланмаси маколада етарлича очиб берилмаган.
Билимларнинг кейс-назорат услубини амалга ошириш учун назорат кейсларининг куйидаги турларидан фойдаланилади:
1. Анъанавий кейс.
2. Укув кейс.
3. Якуний кейс.
Анъанавий кейс. Ушбу назорат кейсида аник вазиятлар тах,лили бажарилади.
Максад: компетенцияларни эгаллаш, эгал-ланган касбий компетенциялар назорати.
Компьютер графикасини урганишда амалий вазифаларни ечиш инфологик моделни, икки ва уч улчовли объектлар ва уларнинг маълумотларини такдим этиш, алгоритмлар ва интерфейсни ишлаб чикишга олиб ке-лади.
Кейинчалик тасвирлар ва иловалар усти-да ранглар билан ишлаш, уни визуаллашти-риш ишлари олиб борилади. Вазифа фаннинг бир канча булимлари буйича етарлича катта булиши лозим. Талаба ечилаётган вазифа-нинг мох,иятини тушуниб етиши ва назарий билимларни амалий вазиятларда куллаши лозим.
Кейснинг таркиби:
1. Вазифаларни ечиш учун зарур буладиган назарий булим мавзуси ёки мавзулари.
2. Предмет сох,асидаги вазифаларнинг но-формал куйилиши.
3. Вазифаларни ечишнинг тавсия этилади-ган услублари.
4. Ечимни такдим этиш шаклига куйила-диган талаб.
Кутиладиган натижа: эгалланган компе-тенциялар руйхати.
Ушбу турдаги кейс ёрдамида компьютер графикасини урганиш жараёнида эгалланган касбий компетенцияларнинг назорати олиб борилади.
4 Смолянинова О.Г. Кейс-метод обучения в подготовке педагогов и психологов. // «Информатика и образование»: 2001, № 6. -С. 60-62.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 1
Уцув кейси. Ушбу назорат кейсида янги материални узлаштириш назорати бажари-лади.
Максад: янги материални мустакил урга-ниш, умуммаданий компетенцияларнинг шаклланганлик даражалари назорати.
Кейснинг таркиби:
1. Назарий булимлар ёки мавзуларга х,аво-лалар.
2. Узини-узи текшириш учун саволлар.
3. Намунавий вазифаларни ечиш учун методик курсатмаларга х,аволалар.
4. Ностандарт вазифаларни ечиш.
5. Ишнинг натижаларини такдим этиш.
Кутиладиган натижа: билим ва куникма-
ларни мустакил эгаллаш.
Укитувчи талабанинг янги ахборотлар би-лан ишлаши, адабиётлар тах,лилини тайёрла-ши, концептуал, мантикий, математик ва ал-горитмик даражаларда тах,лил услубларини эгаллаш савияси, куйилган вазифани дасту-рий амалга оширишини назорат килади.
Кейс алох,ида ёки икки ва уч кишидан ибо-рат булган кичик гурух,ларда бажарилади. Бунда х,ар бир талаба узи бажарган материал х,ажмини аник курсатиши керак булади. Ушбу кейс бажарилгач, натижалар ёзма х,исобот куринишида такдим этилади.
Ёзма х,исоботни бах,олашда талабаларнинг керакли ахборот манбаларини танлаб олиш-лари, чукур тах,лил килишлари ва кайта иш-лашлари, куйилган вазифани ечиш учун янги билимлардан фойдаланиш малакалари мух,им х,исобланади.
Якуний кейс. Ушбу турдаги кейс талабанинг компетенцияларини бах,олаш мезони сифатида ишлатилади.
Талабаларни укитишда фойдаланиладиган анъанавий назорат воситалари уч кисмдан таркиб топади: назарий саволларга берилган жавоблар оркали назарий билимларни текшириш; амалий вазифалар ва тест саволла-рини ечиш; у оркали назарий вазиятлардаги билим ва топширикларни ечиш малакасини текшириш. Бу учта кисмни кейс-вазифаларда бирлаштириш мумкин. Кейс-назорат талабанинг компетенциялар даражаси кандай х,олатда эканлигини ифодаловчи мажмуавий суратни кайтаради.
Якуний назорат килувчи кейсни икки хил куринишда ифодалаш мумкин.
Биринчи вазиятда, агарда кейслар билан ишлашни бах,олашнинг бир канча коидалари курсатиладиган булса, кейс билан ишлаш-нинг назорат нуктаси сифатида фойдаланиш мумкин. Бундай коидаларга укитувчи мух,им деб билган барча мезонларни, масалан, куйидагиларни киритиш мумкин:
1. Назарий тайёргарлик даражаси, мате-риалнинг кенг камраб олиниши.
2. Талабанинг мустакил ишлаш даражаси.
3. Ишлар натижаларини такдим этиш си-фати.
Иккинчи вазиятда кейсни курс ишларида-ги топширик ёки анъанавий назорат билет-лари урнига назорат топшириклари сифатида бериш мумкин. Курс ишларидаги топширик сифатида берилган кейс жамоа олдида такдим этилиши керак. Бу эса талаба томони-дан ишни х,имоя килиб чикишнинг мантикан туFри курилганлиги, уз ишининг афзалликла-рини курсатиб бериши ва мунозаралар олиб бориш малакасини бах,олаш имконини бе-ради.
Назорат кейсларини куллаш асосида тала-балар билими ва компетенцияларини бах,о-лашнинг келтирилган интерфаол услубидан жорий, оралик ва якуний назорат ишлари-да фойдаланиш мумкин. Жорий бах,о белги-ланган мавзуларни узлаштириш жараёнини бошкаришга ёрдам беради; оралик бах,о талабанинг билимидаги усишни кайд этиб бориш имконини беради; якуний бах,о талабанинг фанни узлаштиришидаги ютукларининг натижасига олиб келади.
Компьютер графикасини укитишга нисба-тан кулланилаётган мазкур ёндашувнинг аф-заллигини куйидагилар сифатида курсатиш мумкин:
- талабаларни реал шароитларда компьютер графикаси имкониятларидан сама-рали фойдаланишнинг амалий жих,атларига йуналтириш;
- талабаларнинг фанни урганишга юкори даражада жалб килиниши;
- талабалар эътиборини нафакат фаннинг назарий билимларига, балки график дасту-рий воситаларига ^ам каратиш.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 1
Шундэй килиб, кoмпьютep гpaфикacини укитишдэ тэлэбэлэр билими вэ мaлaкacи-ни бэя^лэшни нaзopaт килиш учун ^й^ тexнoлoгияcининг куллэнилиши укитишдэ булгэни кэби xудди шундэй ягoнa мeтoдикa буйичэ эришилгэн нэтижэлэрни бэя^лэш им-шнини бepaди. Бу, биринчидэн, тэлэбэлэрни му^экил мaтepиaлни ургэнишгэ кизиктирэди;
иккинчидэн, тaлaбaлapгa эгэллэнгэн эмэ-лий вэ нэзэрий куникмэлэрни мэжмуэвий кypcaтиш, укитувчигэ э^ х.эр бир тэлэбэнинг бэжэргэн ишлэри нэтижэлэрини индивидуэл кэйд этиб бopиш вэ тузэтиш, булэжэк кэдр-лэрнинг кoмпeтeнциялapини acocли рэвиш-дэ бэя^лэш имкoнини бepaди.
Ддабиётлар:
1. Пocтaнoвлeниe Пpeзидeнтa Рecпублики Узбeкиcтaн oт 20 мэя 2011 гoдa № ПП-1533 «О мepax пo укpeплeнию мaтepиaльнo-тexничecкoй бэзы выcшиx oбpa-зoвaтeльныx учpeждeний и кapдинaльнoму улучшeнию кaчecтвa пoдгoтoвки вы^ш-квaлифициpoвaнныx cпeциaлиcтoв». II Инфopмaциoннo-пoиcкoвaя cиcтeмa «Нopмa». Зaкoнoдaтeльcтвo Рecпублики Узбeкиcтaн.
2. Aбдукoдиpoв A.A., Acтaнoвa ФА, Aбдукoдиpoвa Ф.A. «Case-study» уcлуби: нэзэ-рия, эмэлиёт вэ тэжрибэ. - T.: ^эфэккур кaнoти», 2012. -134-б.
3. Отaбaeвa Ф.T. Иcпoльзoвaниe мeтoдa кeйc-cтaди нэ зaнятияx пo инфopмaтикe. II Мeждунapoднaя нaучнo-пpaктичecкaя кoнфepeнция «Инфopмaтизaция oбpaзoвaния: тeopия и прэктикэ». Ом«, 21-22 нoябpь 2014 г. -С. 222-224.
4. Пыpьeвa B.B. ^йговэя тexнoлoгия oбучeния и ee пpимeнeниe при изучeнии тeмы «Aлгopитмы». II «Инфopмaтикa и oбpaзoвaниe»: 2009, № 11. -С. 57-61.
5. Смoлянинoвa О.Г. Keйc-мeтoд oбучeния в пoдгoтoвкe пeдaгoгoв и пcиxoлoгoв. II «Инфopмaтикa и oбpaзoвaниe»: 2001, № 6. -С. 60-62.
6. Typaeв Б.З. «Koмпьютep гpaфикacи вэ дизэйн» фэни буйичэ булэжэк мутaxaccиc-лэрнинг кacбий кoмпeтeнтлигини шэкллэнтириш тexнoлoгияcи. II «Пeдaгoгик мax1opaт» илмий-уcлубий журнэли: Буxopo, 2013, №3. -82-87-б.
7. Typaeв Б.З. Taълимни axбopoтлaштиpиш шapoитлapидa булэжэк мутaxac-cиcлap кacбий кoмпeтeнтлигини шэкллэнтиришнинг мeтoдик тизими мoдeли. II «Укитувчилэрнинг зaмoнaвий axбopoт-кoммуникaция тexнoлoгиялapи буйичэ кoмпe-тeнтлиги: муaммo вэ eчимлap» Рecпубликa илмий-эмэлий кoнфepeнция мaтepиaллapи. Toшкeнт, 2012 йил 5 aпpeль. - T.: ^ПУ, 2012. -lll-113-б.
ЗДMOНДВИЙ TДЪЛИM / COBPEMEHHOE OBPДЗOВДНИE 2015, 1