Худайбердиев В.,
Тошкент вилояти Бекобод шах,ар молия булимининг бюджет булими бошлиFи уринбосари
БЮДЖЕТ ТАШКИЛОТЛАРИДА БЮДЖЕТДАН ТАШКАРИ ТУШУМЛАРНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА ИШЛАТИЛИШ ТАРТИБИ
ХУДАЙБЕРДИЕВ В. БЮДЖЕТ ТАШКИЛОТЛАРИДА БЮДЖЕТДАН ТАШЦАРИ ТУШУМЛАРНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА ИШЛАТИЛИШ ТАРТИБИ
Бозор иктисодиёти шароитида бюджет ташкилотлари бюджетдан молиялаштирилиш-ларидан ташкари узлари кушимча даромад олиш х,укукларига эгалар. Ана шу кушимча маблаFларнинг бюджет ташкилотларининг бюджетдан ташкари х,исобларига тулик келиб тушиши ва ушбу маблаFлардан фойдаланишда бюджет ташкилотлари ходимларининг манфаатларини ошириш бюджет ташкилотларига бириктирилган мулк ва бюджет ташкилотларининг бошка имконларидан кенг фойдаланишни раFбатлантиради, иктисодий усишга кушимча далда беради ва тадбиркорликни янада ривожлантириш имконларини кенгайтиради.
Таянч иборалар: бюджет ташкилоти, молия, маблаF, тушум, ижара, раFбарлантириш, бухгалтерия ходимлари, кадрлар окими.
ХУДАЙБЕРДИЕВ В. ПОРЯДОК ФОРМИРОВАНИЯ И ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ВНЕБЮДЖЕТНЫХ ДОХОДОВ БЮДЖЕТНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ
В условиях рыночной экономики бюджетные организации имеют возможности получения дополнительных доходов от своего имущества и других возможностей. Организация полного поступления таких доходов на внебюджетные счета бюджетных организаций, а также повышение личной заинтересованности работников бюджетных организации в использовании этих средств будет стимулировать наиболее полной реализации имеющихся резервов, роста экономики и развития предпринимательства.
Ключевые слова: бюджетная организация, средства, поступления, аренда, стимулирование, работники бухгалтерии, текучесть кадров.
HUDAYDERDIEV B. ORDER OF IMPLIMENTATION OF THE OUT OF BUDGET REVENUES OF BUDGET ORGANIZATIONS
In the conditions of market economic the public budget organizations possesses rights to earning additional revenues. Total receiving of those revenues on their out of budget accounts, as well stimulation of the interest of the budget organization personal from that funds will stipulate growing of the internal reserves implementation of budget organization, stipulate economic growth and activate entrepreneurship.
Keywords: budget organization, means, revenues, renting, stimulus, accountant staff, fluctuation of personnel.
Давлат бюджети ташкилотларида бюд-жетдан ташкари тушумларнинг шаклла-ниши ва ишлатилиши тартиби куйидаги меъёрий-хукукий хужжатлар билан тартиб-га солинади:
- Узбекистан Республикасининг Бюджет кодекси;
- Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 1999 йил 3 сентябрдаги «Бюджет ташкилотларини маблаF билан таъминлаш тартибини такомиллаштириш тyFрисида»ги 414-сон карори;
- Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2009 йил 8 апрелдаги 102-сон карори билан тасдикланган «Давлат мулкини ижарага бериш тартиби тyFри-сидаги низом».
Бюджет кодексининг 44-моддасига асо-сан бюджет ташкилотларининг бюджетдан ташкари жамFармалари куйидагилардир:
- бюджет ташкилотининг ривожланти-риш жамFармаси;
- тиббиёт ташкилотларининг моддий раFбатлантириш ва ривожлантириш жам-Fармаси;
- вазирликлар, давлат кумиталари ва идо-раларининг бюджетдан ташкари жамFар-малари;
- бюджет ташкилотларининг ундирила-диган туловлар хисобига шакллантирила-диган бюджетдан ташкари маблаFлар.
Бюджет кодексининг 60-моддасига асо-сан бюджет ташкилотлари ривожлантириш жамFармаси даромадлари куйидаги манба-лардан шаклланиши мумкин:
- хисобот чорагининг сунгги иш куни охирида харажатлар сметаси буйича те-жалган маблаFлар, капитал куйилмаларни молиялаштириш учун назарда тутилган маблаFлар бундан мустасно;
- фаолият ихтисослиги буйича товар-ларни (ишларни, хизматларни) реализация килишдан олинган даромадлар;
- бюджет ташкилоти балансида турган мол-мулкни ижарага беришдан олинган маблаFларнинг бир кисми;
- белгиланган тартибда бюджет ташкилотлари тасарруфида колдириладиган маб-лаFлар;
- хомийликдан олинган маблаFлар хисо-бидан.
Бюджет ташкилотининг ривожлантириш жамFармасига бюджет ташкилотларининг товарларни (ишларни, хизматларни) реализация килишдан олинган даромадлари товарларни (ишларни, хизматларни) реализация килишдан тушган тушумлар ва уларни ишлаб чикариш буйича харажатлар уртасидаги ижобий фарк сифатида аникланади.
Бюджет ташкилотлари бюджетдан ташкари маблаFлари:
- фаолият тури буйича товарлар (ишлар, хизматлар) ишлаб чикариш ва сотишдан;
- бюджет ташкилотлари томонидан вак-тинча фойдаланилмаётган бинолар ва дав-латнинг бошка мол-мулкини бошка ташки-лотларга ижарага беришдан;
- юридик ва жисмоний шахслар томонидан бюджет ташкилотларига курсатилаётган хомийлик (беFараз) ёрдами хисобидан;
- хисобот чорагининг охирги иш куни охирида харажатлар сметаси буйича тежаб колинган маблаFлардан (капитал куйилмаларни маблаF билан таъминлаш учун назарда тутилган маблаFлар бундан мустасно);
- тиббиёт муассасалари буйича бюджет маблаFларининг умумий хажмининг 5 фоизигача булган микдоригача булган маблаFлар хисобидан;
- таълим муассасаларида ундириладиган туловлар хисобидан тушган маблаFлар (ота-оналар бадал тулови, олий ва урта мах-сус укув юртларида таълим олганлик учун тулов, стационар даволаш-профилактика муассасаларида даволанаётган беморлар таркибидан овкатланиш учун).
Бюджет ташкилотларида бюджетдан ташкари тушумлари, товарлар (ишлар, хизматларни ишлаб чикариш ва сотиш буйича жами харажатларнинг урни тулдирилгандан кейин бюджет ташкилотини ривожланти-
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 12
риш жамFармасининг колган маблаFлари ишлатилиш тартиби куйидагича:
- аввало вактинча мехнатга лаёкатсизлик буйича нафакалар ва мавжуд кредиторлик карзларни тулашга;
- бюджет ташкилотининг моддий-техника базасини мустахкамлаш тадбирла-рига;
- ижтимоий ривожлантириш ва бюджет ташкилотларининг ходимларини моддий раFбатлантириш тадбирларига.
Тошкент вилояти Бекобод шахридаги бюджет ташкилотлари томонидан бюджет-дан ташкари маблаFларнинг жалб этилиши ва ишлатилишининг амалдаги ижросининг тахлили бу йуналишда жуда катта ишлати-лиши мумкин булган резервлар мавжудли-гини курсатмокда.
Бекобод шахрида жами 49 та махаллий бюджетдан харажатларини амалга оши-рувчи бюджет муассасалари булиб, шун-дан 35 таси халк таълим сохаси, 8 таси соFликни саклаш сохаси, 5 таси бошка сохалар булиб, бюджетдан ташкари маб-лаFлар буйича даромад йиллар кесимида куйидагича шаклланган;
2012 йилдаги бюджетдан ташкари да-ромадлари жами 574099,0 минг сумни ташкил этган булиб, жумладан;
- халк таълими сохаси буйича жами 93914,0 минг сум даромад тушурилган булиб, махсулотлар (ишлар, хизматлар) иш-лаб чикариш ва сотишдан тушган тушумлар 916,0 минг сум, мулкларни ижарага бе-ришдан тушган тушумлар 3152,0 минг сум, хомийлик (беFараз) ёрдами хисобига олин-ган тушумлар 89846,0 минг сумни ташкил этган;
- соFликни саклаш сохаси буйича жами 473993,0 минг сум даромад тушурилган булиб, махсулотлар (ишлар, хизматлар) иш-лаб чикариш ва сотишдан тушган тушум-ларга туFри келган;
- бошка сохалар буйича жами 6192,0 минг сум даромад туширилган булиб, жумладан махсулотлар (ишлар, хизматлар) иш-
лаб чикариш ва сотишдан тушган тушумлар 5103,0 минг сум, мулкларни ижарага беришдан тушган тушумлар 1089,0 минг сумни ташкил этган.
2013 йилдаги бюджетдан ташкари да-ромадлар жами 607675,0 минг сумни ташкил этган булиб, шундан:
- халк таълими сохаси буйича жами 109725,0 минг сум даромад туширилган, махсулотлар (ишлар, хизматлар) ишлаб чикариш ва сотишдан тушган тушумлар 1026,0 минг сумни, мулкларни ижарага беришдан тушган тушумлар 3957,0 минг сум, хомийлик (беFараз) ёрдами хисобига олинган тушумлар 104742,0 минг сумни ташкил этган;
- соFликни саклаш сохаси буйича жами 484210,0 минг сум даромад туширилган булиб, махсулотлар (ишлар, хизматлар) ишлаб чикариш ва сотишдан тушган тушум-ларга туFри келган;
- бошка сохалар буйича жами 13740,0 минг сум даромад туширилган булиб, жумладан махсулотлар (ишлар, хизматлар) ишлаб чикариш ва сотишдан тушган тушумлар 10516,0 минг сумни, мулкларни ижарага беришдан тушган тушумлар 1224,0 минг сум, хомийлик (беFараз) ёрдами хисобига олинган тушумлар 2000,0 минг сумни таш-кил этган.
2014 йилдаги бюджетдан ташкари даро-мадлар жами 665856,0 минг сумни ташкил этган булиб, шундан;
- халк таълими сохаси буйича жами 145193,0 минг сум даромад туширилган булиб, махсулотлар (ишлар, хизматлар) ишлаб чикариш ва сотишдан тушган тушумлар 13370,0 минг сум, мулкларни ижарага бе-ришдан тушган тушумлар 8570,0 минг сум, хомийлик (беFараз) ёрдами хисобига олинган тушумлар 123253,0 минг сумни ташкил этган;
- соFликни саклаш сохаси буйича жами 495192,0 минг сум даромад туширилган булиб, махсулотлар (ишлар, хизматлар) иш-
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 12
1-жадвал. Тошкент вилояти Бекобод шах,ридаги бюджет ташкилотларига бюджетдан ташк,ари мабламарнинг жалб этилиши х,амда ишлатилишининг амалдаги куринишлари (минг сумда)
Шу жумладан
а. 1— Йиллар кесимида Сохдлар номи Жами даромадлар Мах,сулотлар (ишлар, хизматлар) ишлаб чикариш ва сотишдан тушган тушумлар Мулкларни ижарага беришдан тушган тушумлар Хомийлик (беFараз) ёрдами х,исобига олинган тушумлар Тежаб колинган бюджет маблаFлари х,исобидан тушумлар Бошка тушумлар
Халк таълими 93 914,0 916,0 3 152,0 89 846,0 0,0 0,0
1 2012 СоFЛикни саклаш 473 993,0 473 993,0 0 ,0 0,0 0,0 0,0
йил Бошкалар 6 192,0 5 103,0 1 089,0 0 ,0 0,0 0,0
Жами 574 099,0 480 012,0 4 241,0 89 846,0 0,0 0,0
Халк таълими 109 725,0 1 026,0 3 957,0 104 742,0 0,0 0 ,0
2 2013 СоFЛикни саклаш 484 210,0 484 210,0 0,0 0,0 0,0 0,0
йил Бошкалар 13 740,0 10 516,0 1 224,0 2 000,0 0,0 0,0
Жами 607 675,0 495 752,0 5 181,0 106 742,0 0,0 0,0
Халк таълими 145 193,0 13 370,0 8 570,0 123 253,0 0,0 0,0
3 2014 СоFЛикни саклаш 492 195,0 492 195,0 0,0 0,0 0,0 0,0
йил Бошкалар 28 468,0 3 975,0 11 586,0 12 907,0 0,0 0,0
Жами 665 856,0 509 540,0 20 156,0 136 160,0 0,0 0,0
лаб чикариш ва сотишдан тушган тушум-ларга т^ри келган;
- бошка сох,алар буйича жами 28468,0 минг сум даромад тушурилган булиб, жум-ладан мах,сулотлар (ишлар, хизматлар) иш-лаб чикариш ва сотишдан тушган тушумлар 3975,0 минг сумни, мулкларни ижарага беришдан тушган тушумлар 11586,0 минг сум, х,омийлик (беFараз) ёрдами х,исобига олинган тушумлар 12907,0 минг сумни ташкил этган (1-жадвал).
Бюджетдан ташкари маблаFларнинг иш-латилиши х,акида кискача тухталадиган бул-сак, 2012 йилда жами харажатлар 476347,0 минг сумни, 2013 йилда 584585,0 минг сумни, 2014 йилда 692021,0 минг сумни ташкил этган. Сох,алар кесимида тах,лил килганда халк таълими сох,аси буйича харажатлар 2012 йилда 14685,0 минг сумни,
2013 йилда 80805,0 минг сумни, 2014 йилда 158053,0 минг сумни; соFЛИKHИ саклаш сох,аси буйича 2012 йилда 458252,0 минг сумни, 2013 йилда 494795,0 минг сумни,
2014 йилда 513110,0 минг сумни; бошка сох,алар буйича 2012 йилда 3410,0 минг сумни, 2013 йилда 8985,0 минг сумни, 2014 йилда 20828,0 минг сумни ташкил этган (2-жадвал).
Тах,лилларда хулоса киладиган булсак, бюджет ташкилотларида бюджетдан ташкари маблаFларнинг шаклланиши ва иш-латилиши борасида х,али мавжуд имкон-лардан тулик фойдаланилаётгани йук. Бюджет ташкилотларини бюджетдан ташкари жамFармаларини купайтириш учун аввало бюджет ташкилотларининг ички имкониятларини инвентаризация килиш
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 12
2-жадвал. Тошкент вилояти Бекобод шах,ридаги бюджет ташкилотларида бюджетдан ташкари
мабламар ишлатилишининг амалдаги куринишлари (минг сумда)
Т/р Йиллар кесимида Сохалар номи Жами харажатлар
1 2012 йил Халк таълими 14 685,0
СоFликни саклаш 458 252,0
Бошкалар 3 410,0
Жами 476 347,0
2 2013 йил Халк таълими 80 805,0
СоFликни саклаш 494 795,0
Бошкалар 8 985,0
Жами 584 585,0
3 2014 йил Халк таълими 158 083,0
СоFликни саклаш 513 110,0
Бошкалар 20 828,0
Жами 692 021,0
зарур. Бунда куйидаги объектлар инвета-ризациядан утказилиши лозим:
- бюджет ташкилоти балансида булган фойдаланилмаётган бино ва иншоотларни;
- тажриба учун ажратилган ер майдон-ларининг ахволи;
- тажриба учун ажратилган боFлар (ток-зорлар) ахволи;
- жами техникалар сони ва уларнинг ахволи (соз, носоз);
- устахоналардаги мавжуд асбоб-ускуна-ларнинг ахволи (соз, носоз);
- ошхоналар ва улардаги жихозларнинг ахволи;
- бошкалар.
Агар юкоридаги ишлар тулик урганилса, бюджет ташкилот томонидан бюджетдан ташкари жамFармаларнинг тушумларини купайтириш учун уч томонлама шартно-мани расмийлаштириш оркали тушумлар-ни купайтириш ёки ички имконятлардан фойдаланган холда бюджетдан ташкари тушумларни купайтириш имкониятини бахолаш имконияти хосил булади, мисол учун:
1. Тажриба ерларнинг 1 гектарини ижа-рачига маккажухори экиш учун 2000,0 минг сумга ижарага берилса, шунда:
- махаллий бюджетга 50 фоизи - 1000,0 минг сум;
- ижара марказига 10 фоизи - 200,0 минг сум;
- балансда сакловчига 40 фоизи - 800,0 минг сум таксимланади. Таксимланиш тартибига кура, ушбу 800,0 минг сумнинг 75 фоизи (600,0 минг сум) ривожланти-риш жамFармасига ва 25 фоизи (200,0 минг суми) ижтимоий ривожлантириш ва бюджет ташкилотларининг ходимлари-ни моддий раFбатлантириш тадбирлари-га ишлатилиши мумкин, яъни бунда бюджет ташкилоти ходимларининг моддий манфаатлари, тушириладиган 2000,0 минг сумнинг атиги 10 фоизини ташкил этади, холос.
Ушбу ердан бюджет ташкилотининг узи фойдаланадиган булса, куйидаги харажат-ларни кутариши лозим:
- бир гектар ер учун 220 кг уруFлик * 0,8 минг сумдан 176,0 минг сум;
- транспорт харажатларига 810,0 минг сум;
3-жадвал.
{—\
о
3=1
о т. о
Муассаса томонидан 1 гектар ерни ижарачига такдим этган хрлатда мабла^инг так,смиланиш х,олати
(минг сумда)
1 гектар ернинг ижара к,иймати Шундан
Мах,аллий бюджетга (50%) Бал а н еда сак,ловчига (40%) Ижара марказига (10%)
2 000,0 1 000,0 800,0 200,0
1 гектар маккажухори етиштириш учун кетадиган у этача харажат
(минг сумда)
1 гектар ер учун кетадиган ypyf сотиб олиш х,аражатларига Транспорт харажатларига ¡1 Минерал уштларга Жами харажат
кг нархи сумма 1 га нархи сумма 1 гектар кг нархи сумма
220 0,8 176,0 10000 2,7 810,0 800,0 220 1,2 528,0 2314,0
Бюджет ташкилоти томонидан 1 гектар ерни ижарага бергандаги х,олатига нисбатан бюджет ташкилоти томонидан фойдаланганда олинган жами даромади
(минг сумда)
1 гектар ердан олинадиган х,осил (тонна) 1 кг маккажухорининг уртача нархи Сумма 1 гектар ердан маккажухори пояси (дона) Нархи Сумма Жами харажат Фойда Соф фойда
5,5 0,8 4 400,0 1 500 0,7 1050,0 2314,0 5450,0 3136,0
СП
5
ио
СП
5
> П
П
ЦП _)
- ишчи кучига 800,0 минг сум;
- минерал уFИтларга 1 га 220 * бир кг минерал уFИт 1,2 минг сумдан = 264,0 минг сум * 2 = 528,0 минг сум;
- уртача 1 га дан х,осил 5,5 тн * 0,8= 4400,0 минг сум;
- 1 га дан уртача 1500 боF маккажухори пояси нархи * 0,7 = 1 050,0 минг сум;
- 1 га маккажухори етиштириш учун ке-тадиган уртача харажат - 2 3140 минг сум;
жами даромад: 5450,0 минг сум - жами харажат: 2 314,0 минг сум = СОФ ФОЙДА: 3136,0 минг сумни ташкил этади. Лекин бу фойданинг х,ам атиги 10 фоизи бюджет ташкилоти ходимларининг моддий манфа-атларини коплашга йуналтирилиши мум-кин (3-жадвал).
Ушбу даромадлар оркали бюджет таш-килотлари ходимларни купрок моддий томондан раFбатлантирса, ушбу раFбат-лантириш оркали бюджетдан ташкари даромадлар кисмини купайтириш буйича ходимлар уртасида кизикиш пайдо булади, бу уз навбатида бюджетдан ташкари маблаFларнинг купайишига уз таъсирини утказади.
Фойдаланилмаётган бинолар, ошхоналар ва ошхона жих,озларини ижарага бериш оркали ёки бюджет ташкилотининг мав-жуд асбоб-ускуналаридан самарали фой-даланишлари оркали ишлаб чикаришни, тажриба учун ажратилган ер майдонлари-дан х,амда бошка манбалардан самарали фойдаланишлари натижасида бюджетдан ташкари даромадларни купайтиришлари х,исобига кушимча иш уринлари яратиш-лари мумкин. Бунинг натижасида ишчи-ходимга х,исобланган иш х,акидан олина-диган солик турлари буйича бюджетга кушимча маблаFлар келиб тушади.
Х,озирги кунда бюджет ташкилотлари томонидан мах,сулот ишлаб чикариш ва пуллик хизмат курсатиш имконияти етарли булган бюджет ташкилотлар х,ам мавжуд (бунинг исботи сифатида Бекобод шах,ар Саноат касб-х,унар коллежи ва Енгил сано-
ат касб-х,унар коллежида олинган расмлар келтирилмокда).
Юкорида келтирилган тах,лиллардан келиб чиккан х,олда, куйидаги таклифларнинг амалга оширилиши бюджет ташкилотлари бюджетдан ташкари маблаFларининг шакл-ланиши ва улардан самарали фойдала-ниш самарадорлигини ошириш максадида куйидаги ишларни амалга ошириш максадга мувофикдир:
1. Бюджет ташкилотларининг ички им-кониятлари буйича тулик инвентаризация утказиш х,амда моддий-техника базаси етарли булган бюджет ташкилот-ларнинг даромадлари ^исобига шаклланган маблаFларнинг купрок кисмини ходимларни раFбатлантиришга йуналтириш лозим. Инвентаризация натижаси буйича бюджет ташкилотлари кайси ишларга имкони-ятлари етарли булса, ижарага бермасдан узлари фойдалансалар, купрок даромад оладилар х,амда моддий раFбатлантириш натижасида ходимлар уртасида даромадни купайтиришга кизикиш ортади.
2. Уч томонлама тузилаётган ижара шартномаси тузилиши жараёнида, яъни ижара маркази томонидан шартнома шарт-ларида коммунал хизмат турлари буйича катъий банд белгиланиши курсатилмаган булса, ижарага берувчи томонидан тегиш-ли хулосани шартномага илова куринишида такдим этиш керак. Урганишлашлар жараёнида аникланаётган коммунал хизмат турлари буйича бюджет ташкилоти ва ижарага олувчи уртасида ижара шартномасини туз-масдан фаолият юритаётганлиги натижасида бюджет маблаFлари х,исобидан ижарачи томонидан маблаF ажратилишига бардам бериларди.
3. Бюджет ташкилотини ривожлантириш жамFармаси х,амда ижтимоий ривожлантириш ва бюджет ташкилотларининг ходимла-рини моддий раFбатлантириш тадбирлари-га йуналтириладиган маблаFлар таксимоти улушини кайта куриб чикишни максадга мувофик, деб биламиз. Бунда ижтимоий
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2015, 12
ривожлантириш ва бюджет ташкилотлари-нинг ходимларини моддий раFбатлантириш тадбирларига йуналтириладиган маблаFлар улушини купайтириш, бюджет ташкилот-лари ходимларининг моддий манфаатлари оширилиши ва куплаб буш, ишлатилмай ёт-ган имконларидан самарали фойдаланиш-га ундайди. Мазкур маблаFлар х,исобидан моддий раFбатлантириш бюджет таш-килотлари бухгалтерларининг ишдаги кунимсизликлари масаласининг бартараф килиниши, бюджет ташкилотлари дебитор-кредитор карзларини коплашга ва умуман
иктисодий тараккиётни жадалллаштиришга хизмат килади. Бундан ташкари, ижарага берилаётган мулкнинг мах,аллий бюджетга ва ижара марказига маблаFлар улушини ка-майтириб, ижара даромадларининг асосий кисмини бюджет ташкилотлари узларининг тасарруфларида колдиришлари бюджет ташкилотларининг уларга бириктирилган мулкдан имкон борича тулик ва самари фойдаланишларини раFбарлантиради. Бу х,ол эса иктисодиётимиз усиши ва тадбир-корликни янада ривожлантиришга уз х,ис-сасини кушади.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикасининг 2013 йил 26 декабрдаги «Узбекистан Респуб-ликасининг Бюджет кодексини тасдиклаш туFрисида»ги УРК.-360-сон конуни би-лан тасдикланган Узбекистон Республикасининг Бюджет кодекси.
2. Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 1999 йил 3 сентябрдаги «Бюджет ташкилотларини маблаF билан таъминлаш тартибини такомиллаштириш туFрисида»ги 414-сон карори.
3. Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 2009 йил 8 апрелдаги 102-сон карори билан тасдикланган «Давлат мулкини ижарага бериш тартиби туFрисидаги низом».