Научная статья на тему 'БУХОРО АМИРЛИКДА ОИЛА, НИКОҲ ВА МЕРОС ҲУҚУҚИНИНГ АМАЛДА ҚЎЛЛАНИШИ'

БУХОРО АМИРЛИКДА ОИЛА, НИКОҲ ВА МЕРОС ҲУҚУҚИНИНГ АМАЛДА ҚЎЛЛАНИШИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
91
22
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Область наук
Ключевые слова
Ислом / Никоҳ / шартнома / насл-насаб / эътиқод / маҳр / динор / танга / ҳуқуқ / суд / раис / қози / муфтий / солиқ / вақф. / Islam / Marriage / contract / lineage / faith / dowry / dinar / coin / law / court / chairman / judge / mufti / tax / foundation.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Фаррух Темиров, Бахтишод Умаров

Ушбу мақолада Бухоро амирлигида оила муносабатлари соҳасида шариат нормаларини ўзгартиришлар билан қўллаш ҳоллари ҳолатлари, Ислом қонуншуносларининг фикрича, никоҳ насл-насаб, эътиқодда, касбда, ахлоқда ва муомалада тенг бўлган шахслар ўртасида тузилиши каби масалалар илмий жиҳатдан таҳлил этилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

APPLICATION OF FAMILY, MARRIAGE AND INHERITANCE RIGHTS IN BUKHARA EMIRATE

This article scientifically analyzes the application of Sharia law in the field of family relations in the Emirate of Bukhara with changes, the formation of marriage between people of equal lineage, faith, profession, morals and treatment, according to Islamic jurists.

Текст научной работы на тему «БУХОРО АМИРЛИКДА ОИЛА, НИКОҲ ВА МЕРОС ҲУҚУҚИНИНГ АМАЛДА ҚЎЛЛАНИШИ»

БУХОРО АМИРЛИКДА ОИЛА, НИКОХ ВА МЕРОС ХУЦУЦИНИНГ

АМАЛДА ЦУЛЛАНИШИ

Фаррух Темиров Бахтишод Умаров

Бухоро давлат университети

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада Бухоро амирлигида оила муносабатлари сохасида шариат нормаларини узгартиришлар билан куллаш холлари холатлари, Ислом конуншуносларининг фикрича, никох насл-насаб, эътикодда, касбда, ахлокда ва муомалада тенг булган шахслар уртасида тузилиши каби масалалар илмий жихатдан тахлил этилган

Калит сузлар: Ислом, Никох, шартнома, насл-насаб, эътикод, махр, динор, танга, хукук, суд, раис, кози, муфтий, солик, вакф.

APPLICATION OF FAMILY, MARRIAGE AND INHERITANCE RIGHTS IN

BUKHARA EMIRATE

Farrukh Temirov Bakhtishod Umarov

Bukhara State University

ABSTRACT

This article scientifically analyzes the application of Sharia law in the field of family relations in the Emirate of Bukhara with changes, the formation of marriage between people of equal lineage, faith, profession, morals and treatment, according to Islamic jurists.

Keywords: Islam, Marriage, contract, lineage, faith, dowry, dinar, coin, law, court, chairman, judge, mufti, tax, foundation.

КИРИШ

Бухоро амирлигида оила муносабатлари сохасида шариат нормаларини узгартиришлар билан куллаш холлари купрок учрайди. Агар никох тузувчи томон бир катор узига хос жихатларга эга булса, никох тузишнинг хукукий шакли тулик шариат нормалари билан тартибга солинган. Масалан, амирлик худудида яшовчи туркман халкларида уйланиш ва турмушга чикариш одат хукуки меъерлари билан тартибга солинсада, никох тузиш шариат асосида амалга оширилган.

"Никох шариат буйича фукаролик-хукукий битим саналиб, никохни тузишда шартнома тузишнинг умумий шаклига амал килинган хамда тарафларнинг розилиги икки гувох иштирокида маълум килинади. Никохни

тузишда никох маросимини утказишга амал килмасганлик никохни ноконуний деб эътироф этмаган. Шундай килиб, никох тузишда хеч кандай езма далолатнома юритиш ва диний маросимларни утказиш талаб этилмаган.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ

Ислом конуншуносларининг фикрича, никох насл-насаб, эътикодда, касбда, ахлокда ва муомалада тенг булган шахслар уртасида тузилиши керак. Бирок ушбу тенглик шарти табакаланиш фаркланишида инобатга олинмайди. Эркин эркак киши чури аелга уйланиши мумкин булган. Амирликда факатгина кон буйича якин булган шахслар, куда томондан кариндош булган еки эмикдошлар билан тузиладиган никохларга рухсат этилмаган.

Бухоро амирлигида никохга кириш асосан махр ва калинни тулаш билан боглик булган. Умуман олганда ислом хукуки буйича факатгина махр тулови тан олинган. Махр - бу никох совгаси булиб, туй куни кайлик томонидан келинга берилиши лозим булган совга тури. Хотин киши махрни пул шаклида еки нархи 10 тангадан кам булмаган микдордаги мулкни талаб килишга хакли булган. Махрнинг улчами томонлар розилиги билан хам белгиланиши мумкин булиб, никох тузилиши жараенида маълум килинган. "Махр аел кишининг шахсий мулки хисобланган". Киз узининг махри билан, одатда аше куринишидаги шахсий мулки билан эрининг уйига ташриф буюрган. Махр унинг шахсий мулки булганлиги учун уни ажралиш пайтида узи билан олиб кетиш хукукига эга булган. Бухоро амирлиги худудида яшовчи узбеклар ва бошка халкларда махрдан ташкари шариат буйича тартибга солинадиган, никохга киришнинг кушимча шарти сифатида тан олинган мажбурий туловтури калин пули мавжуд эди[1]. Калин куев томонидан келинга туланмасдан, балки унинг отаонасига берилган. ^алин пули келиннинг ота-онасига уни тарбия килиш, бокиш ва бошка харажатларни коплаш учун туланадиган тулов тури сифатида кабул килинган. ^алин пулининг микдори утрок халкларга нисбатан кучманчи халкларда куп булган.

Амирлик шахарларида калин пули пул тарикасида берилган булса, кишлок жойларида калин пули чорва ва бугдой еки бошка бир мулк шаклида туланган. Калин пули коида буйича никох тузилиши пайтида туланган. Бирок вояга етмаганлар уртасида тузиладиган никох шартномалари буйича ва моддий ахволдан келиб чикиб калин пулини бир-икки йилга узайтириб тулаш мумкин булган. Бундай тартибдаги калин пули одат хукукига асосан кисмларга булиб, хар йили рамазон байрами (руза хайити) арафасида туланган. Никохга киришда махр ва калин пулини тулашдан ташкари никох шартномасига асосан козига никох битимини амалга оширганлиги учун муайян хак тулаш лозим булган. Масалан, накд махр ун дирхамни ташкил килган булса, "козига никох битимини тузганлиги учун ун динор ва ун танга микдоридаги бугдой берилган" [2]. Бухоро амирлигида

HHKOxgaH a^panumHuHr caSaSu, afiSu Ba SomKa caSaSnapura KapaS, Maxp Ba K&raH Macanacu xan эraпraн. Arap HuKoxgaH a^panum ypuHnu acocnapcro эpнннr xoxumu SunaH aManra omupunca, эp xoTuHura MaxpHu KafiTapuS Sepumra Ma^öyp SynraH. YHgaH TamKapu эp xoTuHugaH K&raH nynuHH KafiTapuS onum xyKyKugaH MaxpyM SynraH. Maxp hhkox coBFacu SynraHnuru ynyH xaM Kena«:aKga a^panum MoSafiHuga xothhhh TatMuHnam Basu^acuHu Sa«:apraH[3].

Arap HuKoxgaH a^panum xoTuHHuHr afiSu SunaH Synca, Maxpra SynraH xyKyKgaH MaxpyM SynraH Ba эpнгa yHuHr ynyH TynaHraH k^uhhu KafiTapuS Sepum Ma^SypuaraHu onraH.

MYXOKAMA BA HATH^A.TAP

Eyxopo aMupnuruga ucnoM xyKyKu acocuga TapraSra conuHraH Mepoc xyKyKuHuHr acocufi xycycuaTu myHga эgнкн, Mepoc MatnyM Sup TapraS-Kouganap acocuga HaBSaT SunaH Mepocxypnap ToMoHugaH TapKaruS Sepum maKnuga aManra omupunraH.

fflaxcHuHr Ba^oragaH cyHr KonaguraH Mepoc MuKgopu, atHu yHuHr ynuMugaH onguHru Sapna Mon-MynKnapu HaBSaT SunaH Kyfiugaru Sem acocufi Mepocra TanaSropnap ypTacuga TaKcuMnaHraH. ^hohhu,

1) KpeguTopnap (Kap3 SepraH maxcnap) SynuS, ynap Ba^oT этгaн maxcHuHr KonraH Mon-Mynxura HucSaraH rapoB xyKyKuHu caKgaS KonraHnap;

2) ^aMoa Kougacura acocaH ga$H этнmгa KeTaguraH xapa«:araap;

3) rapoB xyKyKura эгa SynMaraH Kpeguropnap;

4) 4) ynymnu-Mepocxypnap; 5) SomKa Mepocxypnap.

fflyHgafi ku^uS KonraH Mon-MyrngaH SupuHnu HaBSaTga MapxyMHuHr Kap3napu ago этнпнS, cyHr SomKa Mon-Myrnnap Mepocxypnap ypTacuga TaKcuMnaHraH. fflapuar SySuna Mepocxypnap maprau paBumga ukku Kareropuara SynuHraH: acocufi Ba KymuMna. Acocufi Mepocxypnap SynuS KoHyHufi paBumga y3 ynymura эгa SynraH Mepocxypnap xucoSnaHraH (ynymnu Mepocxypnap). KymuMna Mepocxypnap эpкaк ^MHcura MaHcyS SynraH эpнннг KapuHgomnapu xucoSnaHraH.

Acocufi Mepocxypnap Kareropuacura 12 Ta maxcnap KupraH: TypT эpкaк ^MHcura MaHcyS Ba caKKu3Ta aen ^MHcura MaHcyS maxcnap. YnapHuHr Sapu Terumnu ynymra эraпнк Ku^raH. fflapuar SySuna omura Mepocufi ynym MaB^yg SynraH. Arap xotuh $ap3aHgnapHu KongupMaraH Synca Ba HeBapanapu SynMaca, эp MepocHuHr apMura эra SynraH; axc xonarga эca эp MepocHuHr TypTgaH Sup KucMura эraпнк Ku^raH. Arap xoTuHHuHr $ap3aHgnapu Ba HeBapanapu SynMaca, MepocHuHr TypTgaH Sup kucmuhu; axcuHna эca Mepoc KongupunraH MynKHuHr caKKu3gaH Sup KucMura эraпнк Ku^raH. Arap SomKa Mepocxypnap SynMaca, oHa MepocHuHr yngaH Sup KucMura, arap Mepocxypnap MaB^yg Synca - ^aKaTruHa KonraH MepocHuHr yngaH Sup KucMuraruHa эraпнк Ku^umu MyMKuH SynraH.

SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 2 I ISSUE 1 I 2021

ISSN: 2181-1601

Kyn xothhhhk xonaraga Mepoc y3apo ôupnuK acocuga KoHyHufi ynym ôyfiuna TaKcuMnaHraH. Ynymnu Mepocxypnap - Mepocra эraпнк Kunumga ycTyH xyKyKgapra эгa ôynraH Mepocxypnapgup. Ynymnu Mepocxypnap y3 MaH^aaraapuHu KoHgupraHnapugaH cyHr KymuMHa Mepocxypnap y3napuHHHr Mepoc xyKyKgapugaH ^ofiganaHumra KupumraHnap. Ym6y Mepocxypnap acocaH MapxyM ôunaH KaHgafigup KoHgom ypyr aBnogugaH ôynraH maxcnap xucoônaHraH. KymuMHa Mepocxypnap TypT TypKyMra ôynuHraH. X,ap ôup TypKyMgaru Mepocxyp MynKHu KefiuHrucugaH ôyTKyn Tyrarnamu ho3um эgн.

Eyxopo aMupnuruga uchom xyKyKuHuHr Ky-maHunumu Macanacuga BacuaTHuHr axaMuaTu Karragup. Hchom xyKyKuga ropuguK ^uxargaH BacuaT ôyfiuna MepocHuHr ôapna xyKyK Ba Ma^ôypuaTnapura эraпнк Ku^aguraH BacufiHu TafiuHnam Kougacu aHuK ôenrunaHMaraH эgн. AMupnuKga BacufinuK "BacufinuK pagguacu" maKnuga aManra omupunraH. Mepoc KongupyBHu BacufinuK Tonmupuru acocuga y3 MynKuHuHr ôup kucmuhu aHuK ôup maxc MaH^aara ynyH pag этнmн MyMKuH эgн. EyHgafi KypuHumgaru BacufinuK pagguacu xaga mapTHoMacu ôunaH yMyMufi xapaKTepra эгa ôynraH[4]. MynKHu Kaôyn Ku^yBHu maxc pag этнпraн MynKKa HucôaraH ôapna xyKyKgapra MynK эгacннннг Ba^oragaH KefiuH эгa ôynraH. Ymôy KypuHumu ôunaH xaM BacufinuK xagagaH $apK Ku^raH.

BacuaT Ku^yBHu y3 ynuMugaH onguH MynKuHuHr yngaH ôup kucmuhu BacufinuK pagguacu acocuga Mepoc TapuKacuga Kongupumu MyMKuH ôynraH. Arap BacuaT Ku^uô KongupunaguraH MynKHuHr MuKgopu yMyMufi MynKHuHr yngaH ôup KucMugaH Kyn ôynca, BacuaT xaKuKufi эмac geô TonunraH. Arap ôapna Mepocxypnap MynKHuHr yngaH ôup KucMugaH opTuKHacuHu BacuaT acocuga Kong^u-numum Kapmu ôynMacanap BacuaT xaKuKufi geô TonunraH. MepocxypnapHuHr ôyHgafi KypuHumgaru poзнпнrн BacuaT KunyBHuHuHr ynuMugaH cyHr aManra omupunumu ho3um ôynraH, aKc xonga MynK KafiTapunuô onuHraH.

Mepoc KongupyBHuHuHr BacufinuK xyKyKgapuHu neKTOBHu Mepocxypnapu ôynMaca, Mepocxyp ôapna Mon-MynKuHu BacuaT acocuga y3ra maxcra Kongupumu MyMKuH ôynraH. BacuaT pagguacu ^aKaTruHa KoHyHufi ôynMaraH MepocxypHuHr MaH^aaTura xu3MaT Ku^raH. Arap KonraH MepocxypnapHuHr poзнпнгн ôynMaca, BacufinuK pagguacu xaKuKufi эмac geô TonunraH.

fflyHu anoxuga TatKugnam ^oroKu, Kyfiugaru xonnapga Mepocra эгa ôynum xyKyKu W3ara KenMaraH: 1) ôeBa^onuK (Ky^p); 2) rafipuguHnap (Ko^upnap) - ynap MycynMoHnapHuHr MynKura HucôaTaH Mepoc onum xyKyKura эra ôynMaraH Ba MycynMoHnap ynapra y3 MynKnapuHu Mepoc Kunuô KongupMaraHnap; 3) MepocxypHu xaTTo эxтнèтcнзпнк oKuôaTuga xaèTugaH MaxpyM этгaнga; 4) HuKoxgaH a^panumga; 5) Ky^nuK xonaTuga.

ХУЛОСА

Хулоса урнида, Бухоро амирлигида бошка узбек хонликлари каби мерос тизими шариат асосида урнатилган хамда икки асосий ижтимоий жихатга боглик булган деб эътироф этиш мумкин: биринчидан, жамиятда уругдошлик саркитларининг сакланиб колганлиги, иккинчидан, феодал асосга эга булган савдо муносабатларининг ривожланганлиги.

Бухоро амирлигида шариат асосида амалда булган жиноят хукуки масалаларини киесий тахлил этганда, унинг бошка хукук сохаларидан амалда деярли кам равишда кулланилганлигининг гувохи буламиз. Ислом конунчилиги амалда козилик ва беклик судларида куллаш учун факатгина умумий тамойилларга асосланган шартларда жиноят хукукининг назарий масалаларини ишлаб чиккан эди.

Бухоро амирлигида жазо чораларининг ва жиноят турларининг лозим даражада ишлаб чикилмаганлиги шариатнинг жиноят ва унга яраша жазо тайинлаш таълимотига мос келмас эди. Ушбу холатни бир катор сабаблар билан изохлаш мумкин. Биринчидан, жиноий катагонлик сохасида сиесий душманларнинг хуружлари уткир курол сифатида мухим ахамият касб этган, иккинчидан, хокимият учун курашиш купрок жой ва вакт холатини узгартирадиган хукук нормаларига мослашишни талаб килган. Ушбу масаланинг узи жиноят хукукини бошка хукук сохаларидан фарклашда омил булиб хизмат килади.

Бухоро амирлигида жиноят-хукукий сохасини бошкариш асосан хокимият вакиллари томонидан амалга оширилганлиги, уз навбатида, ушбу хукук сохасининг бошка хукук сохаларидан таъсирчан доирада амалга оширилганлигидан далолат беради. "Амирлик худудида яшовчи халклар орасида хам кон олиш саркитлари, уни сотиб олиш оркали алиштириш масалалари ва ахлок тузатиш жазолари тизими хамда талион тамойили асосида уч олиш тизими колдиклари сакланиб колган эди"[5]. Бирок амалиетда шариат буйича ушбу тизимларнинг узаро муносабати хилма-хил тарзда амалга оширилган. Амирликда амалда булган жиноят хукукида акли расолик масаласи хам ишлаб чикилган. Акли норасолик окибатида содир этилган айрим бир жиноятлар учун зарар копланган ва жиноий жазодан озод этилган.

Жиноятнинг иштирокчилари сифатида маълум бир жиноятни содир этишда шахсан иштирок этган, шахсни жиноятга бошлаган, уни куллаб-кувватлаган хамда рагбатлантирган шахслар тан олинган. Жиноят содир этилганидан сунг жиноят изини яширишда иштирок этган шахслар иштирокчи сифатида тан олинмаган. Ундан ташкари, талон-тарож этилган мол-мулкни узи билмаган холатда яширган шахслар хам угрилик жиноятини содир этганликда иштирокчи деб тан олинмаган [6].

Жиноят хукуки буйича икки холат, яъни жавобгарликни огирлаштирувчи ва истисно холатлар мавжуд булган. Жавобгарликни огирлаштирувчи холатларга мастлик холати кириб, кишини маст холатига келтирувчи ичимликларни истеъмол килишнинг узи жиноят хисобланган. Жавобгарликни истисно этувчи холатларга куйидаги холатлар кирган: шахс ва мулкни химоя этишда зарурий мудофаа; узга шахс хаетини ва мулкини химоялаш; хокимият идораларининг буйруги; узининг конуний хукукларини амалга ошириш холатида булиш кабилар.

REFERENCES

1. Иляьсов Ф.Н. Сколько стоит невеста // Социологические исследования. -Москва. 1991. - № 6. - С.68.

2. Дониш Ахмад. История мангитской династии. / Пер. с тадж. И.А.Наджафова. -Душанбе: Дониш, 1967. - С 28

3. Юшков С.В. История государства и права СССР. Ч 1. - М.: Наука, 1940. -С.134.

4. Рахманов А., Рахманов А. Исламское право. Учебник для вузов. - Ташкент: "Янги аср авлоди", 2003. - С.301-302.

5. Мукимов З.Ю. Узбекистон давлати ва хукуки тарихи. - Тошкент: Адолат, 2004. - Б.232-233.

6. Юшков С.В. История государства и права СССР. Ч. I. - М.: Наука, 1940. -С.137.

7. Boltayev, Bobir Baxtiyorovich. "BUXOROLIK MINIATURACHI-RASSOM SADRIDDIN POCHCHAYEV IJODIGA BIR NAZAR." Scientific progress 1.6 (2021): 998-1004.

8. Rajabov, Oybek Iskandarovich. "BUXORODAGI AYRIM MUQADDAS QADAMJO-QAL'ALAR XUSUSIDA." Scientific progress 1.6 (2021): 1162-1168.

9. Умаров, Б. Б. "НА КИСЛЯКОВ ТАД^ЩОТЛАРИДА ЖАНУБИЙ ТОЖИКИСТОН ЭТНИК ТАРИХИ." Scientific progress 1.6 (2021): 1005-1009.

10. Тураева, Г. Б., Утаева, Ф. Х., & Жумаева, Н. А. (2021). ОА СУХАРЕВА ТАДКЩОТЛАРИДА БУХОРО ТАРИХИ ВА ЭТНОГРАФИЯСИНИНГ УРГАНИЛИШИ. Scientific progress, 7(6), 1010-1018.

11. Bakhtiyorovich, Boltaev Bobir. "Excerpts from the life of the bukharian artist." Middle European Scientific Bulletin 12 (2021): 160-165.

12. Ochilov, A. T. "DATING OF THE ZAMANBABA CULTURE: ASED ON ARCHAEOLOGICAL SOURCES." Theoretical & Applied Science 12 (2019): 589591.

13. Mubinov, M. A. "Diplomacy of the eastern states and central asian khanates in the struggle for independence." CENTRAL ASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND HISTORY 2.5 (2021): 26-31.

SCIENTIFIC PROGRESS VOLUME 2 I ISSUE 1 I 2021

ISSN: 2181-1601

14. Maksud, Beshimov. "Markets of Bukhara." CENTRAL ASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND HISTORY 2.5 (2021): 18-21.

15. Зарипов, Жахонгир Гулмуродович. "ОРГАНИЗАЦИОННО-ПРАВОВЫЕ АСПЕКТЫ ПЕРЕСЕЛЕНИЯ НАСЕЛЕНИЯ (НА ПРИМЕРЕ БУХАРСКОЙ ОБЛАСТИ УЗБЕКСКОЙ ССР)." Scientific progress 2.1 (2021): 351-357.

16. Sharopov, Dilshod Ravshan O'G'Li. "ABDURAZZOQ SAMARQANDIYNING "MATLAI SA'DAYN VA MAJMAI BAHRAYN" ASARINING O'RGANILISH TARIXI." Scientific progress 2.1 (2021): 358-361.

17. Очилов, Алишер Тулис Угли. "БУХОРО ВОДАСИ ШАКЛЛАНИШИДА ЗАРАФШОН ДАРЁСИНИНГ УРНИ ВА ВОДА ТАРИХИЙ ГЕОГРАФИЯСИГА ДОИР АЙРИМ МУЛОДАЗАЛАР." Scientific progress 1.6 (2021): 933-938Murodova, Dilrabo Shomurodovna, and Feruza Xolmamatovna O'tayeva. "TF Gelax tadqiqotlarida Buxoro shahri mudofaa tizimining organilishi." The Fifth International Conference on History and Political Sciences. 2015.

18. Turaevich, Halimov Talat. "From the history of economic relations between central asia and india (XV-XVII centuries)." CENTRAL ASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND HISTORY 2.5 (2021): 22-25.

19. OCHILOV, Alisher. "JEWELRYC TRADITION IS A SOURCE OF STUDY OF BUKHARA HISTORY." Bayterek Uluslararasi Akademik Ara§tirmalar Dergisi 1.1: 105-116.

20. Бобожонова, Феруза Хаятовна. "БУХОРО МАДРАСАЛАРИ МАЪНАВИЯТ ДУРДОНАСИ." Scientific progress 2.1 (2021): 362-366.

21. Муродова, Дилрабо Шомуродовна. "ИККИНЧИ ЖАДОН УРУШИ ЙИЛЛАРИДА БУХОРОДА ИЛМ ВА ФАН (БУХОРО ПЕДАГОГИКА ИНСТИТУТИ МИСОЛИДА)." Scientific progress 2.1 (2021): 660-664.

22. Ochilov Alisher. "The Role of Zamanbaba Culture in The Social and Economic History of Bukhara Oasis During Bronze Age." CENTRAL ASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND HISTORY 2.4 (2021): 42-47.

23. JAMOLOVA, DILNOZA MUYIDDINOVNA. "THE END OF THE EMIRATE OF BUKHARA: THE END OF THE POLITICAL STRUGGLE BETWEEN THE JADIDS AND THE ULEMA." International Journal of Philosophical Studies and Social Sciences 1.1 (2021).

24. Jamolova, D. M. "Traveling to Modernity: Perception of Modernity of the Central Asian Muslims in the early 20th century." International Journal of Psychosocial Rehabilatation 9.24 (2020): 4202-4207.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.