Научная статья на тему 'БУГУНГИ КУНДА ЁШЛАРНИНГ МАДАНИЙ ҚИЁФАСИНИ ЎPГАНИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛCАФИЙ ЖИҲАТЛАPИ'

БУГУНГИ КУНДА ЁШЛАРНИНГ МАДАНИЙ ҚИЁФАСИНИ ЎPГАНИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛCАФИЙ ЖИҲАТЛАPИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
11
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Умуминcoний қaдpиятлap / ёшлap / мaдaний қиёфa / вaлeoлoгик мaдaният / қадрият / миллий мaдaний aнъaнa / ижтимoийлaшув. / General culture / youth / cultural image / valeological culture / value / national cultural tradition / socialization.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Раматов, Ж. С., Жуманиёзова, Н. С., Ҳасанов, М.

Ушбу мақолада бугунги кундаги ёшларнинг маданий қиёфасини ўpганишнинг ижтимоий-фалcафий жиҳатлаpи таҳлил қилинган. Ёшлapни зaмoнaвий мaдaний қиёфacи вa умуминcoний қaдpиятлap ҳaмoҳaнглиги acocидa уpф-oдaт вa aнъaнaлap зaмoнaвий шaклгa кeлганлиги илмий далиллар билан кўрсатилган. Ёшлap мaдaний қиёфacи вa умуминcoний қaдpиятлapни ўpгaнишнинг ижтимoий-фaлcaфий жиҳaтлapи илмий асосда таҳлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE SOCIO-PHILOSOPHICAL ASPECT OF STUDYING THE CULTURAL IMAGE OF YOUTH TODAY

This article analyzes the socio-philosophical aspect of studying the cultural image of today's youth. It has been shown by scientific evidence that the harmony between the modern cultural image of Yoshlap and the general tradition has become a modern form of customs and traditions. The socio-philosophical aspect of the study of youth culture and general culture has been analyzed on a scientific basis.

Текст научной работы на тему «БУГУНГИ КУНДА ЁШЛАРНИНГ МАДАНИЙ ҚИЁФАСИНИ ЎPГАНИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛCАФИЙ ЖИҲАТЛАPИ»

Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN: 2181-1784

educational, natural and social sciences 4 (3), March., 2024

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7 www.oriens.uz

BYrYHrH KYH^A Ëm^APHHHr MA^AHHH KHËOACHHH YPrAHHmHHHr H^THMOHH-OA^CAOHH ^H^AT^APH

Раматов Ж.С.

Тошкент давлат транспорт университети "Ижтимоий фанлар" кафедраси мудири

Жуманиёзова Н.С. Тошкент давлат транспорт университети "Ижтимоий фанлар" кафедраси в.б.доценти Х,асанов М.

Тошкент давлат транспорт университети "Ижтимоий фанлар" кафедраси укитувчиси.

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада бугунги кундаги ёшларнинг маданий циёфасини урганишнинг ижтимоий-фалcафий жиуатлари таулил цилинган. Ёшларни замонавий маданий циёфаси ва умуминсоний цадриятлар уамоуанглиги асосида урф-одат ва анъаналар замонавий шаклга келганлиги илмий далиллар билан курсатилган. Ёшлар маданий циёфаси ва умуминсоний цадриятларни урганишнинг ижтимоий-фалсафий жщатлари илмий асосда таулил цилинган.

Калит сузлар: Умуминсоний цадриятлар, ёшлар, маданий циёфа, валеологик маданият, цадрият, миллий маданий анъана, ижтимоийлашув.

ABSTRACT

This article analyzes the socio-philosophical aspect of studying the cultural image of today's youth. It has been shown by scientific evidence that the harmony between the modern cultural image of Yoshlap and the general tradition has become a modern form of customs and traditions. The socio-philosophical aspect of the study of youth culture and general culture has been analyzed on a scientific basis.

Keywords: General culture, youth, cultural image, valeological culture, value, national cultural tradition, socialization.

КИРИШ

Янги Узбекистоннинг демократик тамойиллар асосида фуцаролик жамияти куришда хам ёшларимизнинг замонавий маданий кдёфасини яратиш мухим ахамиятга эга. Чунки замонавий маданий циёфаси учун хар бир инсондан масъулият мухим фаолият тамойилларидан бири булиши лозим. Шу маънода, замонавий маданий циёфа тушунчасини умуминсоний цадриятлар

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

TH3HMH goupacuga ypraHHm MyxuM hhmhh MeTogonorHK ëHgamyBnapgaH ôynuô KonMOKga.

ËmnapHHHr MagaHHfi KHë^acHHH um'HMofi-^anca^Hfi ^Hx,argaH yMyMHHCOHHH Kagputfraapra MyHocaôarnu ôaxpnamga экoпoгнк Ba BaneonoruK MagaHHATHH puBo^naHTupum gacraaÔKH Tatcup omhhh xucoônaHagu. «Taôuufi Kagpu^raapra MyHocaôaT KumunuK ^aMH^THHHHr энг My^HM MyaMMonapu ^yMnacura Kupagu. Ey MacanaHH Tyrpu x,an этнm эca ogaMnapHHHr x,aëTHHH axmunamra, MagaHHfi эxтнё^пapннн KoHgupumra xH3Mar KH-nagu. 3epo, Taôuar axnuT TH3HM cu^araga y3ura HucôaraH OKH^OHa MyHocaôaTHH Tanaô KH-nagu. Taôuufi My^HT HHKHpo3ra W3 TyrrygeK ôynca, HmuMoHfi-HKTHcogHfi ycumHH, ôapKapop cuëcufi MyxuTHH TatMHHnaô ôynMafigu. OaKar Taôuar ôunaH yfiryHnamraH x,aëTrHHa guaneKTHK TapaKKHëTra onuô ôopagu»[1].

MYXOKAMA BA HATH^AÏÏAP

^apxaKHKaT, Taôuargaru hhcoh ôunaH ôofhhk ôynraH guaneKTHK anoKagopnuK goHMHfi Ba CHHepreTHK Ma3MyHga gaBOM этн6 ôopagu. Euoc^epa Ba Hooc^epaHHHr guaneKTHK ôoFnHKgurHHH x,aM 3apypufi omhh cu^araga KypumHMH3 MyMKHH.

«BaneonorHK MagaHH^T - ôy cofhom TypMym MagaHH^TH acocnapu ôyfiuna ôhhhm Ba KyHHKMara эгa ôynuô, x,aëT Ba ^aonutfira Tanaô gapa^acuga TafiëpnaHHmgup» [2].

Ëmnap ^aonHATH Ba TypMym Tap3Hga BoneonorHK MagaHH^rra эpнmнm ôyryH raoôarnamyB mapoHTHga yMyMHHcoHHfi Kagpu^raap KaTopura KyTapunMoKga.

«BaneonoruK MagaHH^T Fapô H.rnM-$aHHga Ha3apufi acocnaHraH ôyncaga, neKHH yHHHr yK ungronapu KagHM gaBpnapgaH MatHaBHfi MepocHMH3 ôynraH MaHÔanapHMH3ga TatKHgnaHraH. ffly ^Hx,argaH Aôy Hacp Oopoôufi, Aôy Ahh hôh Chho KaÔH onHMnap, Ax,Mag ^ccaBHfi, Anumep HaBoufi, 3axupHggHH Myx,aMMag Eoôyp KaôunapHHHr axnoKHfi noKHHKKa goup TatnuMoraapu, AxMag AoHHm, MaxMygxy«:a Eexôygufi, Aôgypay^ OuTparnuHr x,aëTHfi MaKcag Myggaonapu Ba H^THMoufi ^aonnHKKa oug x,o3Hpru KyHga ëmnapga BaneonoruK MagaHH^THH maKnnaHTupum ynyH acoc Ba3H$acuHH ôa^apMoKga»[3].

^eMorpa^HK HyKTau-Ha3apgaH KaparaHga, MaMnaKaraMrogaru ëmnap fiunnap yTHÔ gaBnaT HcnoxpraapuHH aManra omupyBHH acocufi Kynra afinaHagu. TaôuufiKH, ynap ôyryH Kaficu foa py^uga Tapôua Tonca, ^aonuaTHHH x,aM my foa acocuga ohhô ôopagunap. TatKuggam ®;oh3kh, ycuô KenaëTraH ëm aBnog Tapuxufi MagaHHfi Mepoc acocuga Tapôua Tonca, MaMnaKaT Kena^aru ôywK ôynumu MyKappapgup.

Ey ôupuHHHgaH, MaMnaKaTHHHr Kena^aru ôunaH ôofhhk MyaMMo ôynraHnurH ynyH xaM Macanara anoxuga эtтнôop KapaTHm gapKop.

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

MKKHHHHgaH, ërnnapHHHr 3aMoHaBufi MagaHufi Kuë^acuga Munnufi-MatHaBufi KagpuaTnap ocoHnuKna y3 u^ogacuHu TonaBepMafigu. YHra SomKa xanKgap, MagaHuaTnap SunaH Sofhuk KagpuaTnap xaM y3HHHHr TatcupuHu KypcaraS, y3Hra xoc HmoHH Ba эtтнкog TyfiFynapuHu yfiFoTumu MyMKuH. Hocofhom, эзгyннккa HyHanTHpnnMaraH Foa Ba Ma^Kypa SunaH Sofhuk KagpuaTnapHu ^apKgamnapu ynyH x,aM ëmnapHHHr xaëTra öynraH MyHocaSarnapu Munnufi KagpuaTnapra moc Tap3ga maKHnaHumura anoxuga эtтнSop Kaparum 3apypuaTu MaB^yg.

MacanaH, a^goguMro AMyp TeMypHHHr «TeMyp Tysy^napugara xap Sup Ty3yKnapuga y3ura xoc KagpuaTnap th3hmh My^accaMnamraH Ba yMyMHHcoHHfi gapa^aga öynraH. «Yh SupuHnu Ty3uK. - $ap3aHgnap, KapuHgomnap, ëpy Supogapnap, KymHunap Ba MeH SunaH Sup BaKTnap gycTnuK KunraH Sapna ogaMnapHH gaBnary HetMaT MapTaSacura эpнmгaннмgaн yHyTMaguM, (Mony MynK Ba HaxT nyn SunaH) xaKgapuHH ago этgнм. Y3 $ap3aHgnapuM, KaBMy KapuHgomnapuMgaH KapuHgomnuK MexpuHu y3MaguM. YnapgaH HopaBo um yTraH Synca, gapxon (Kyn-oëFuHu) SoFnaS yggupumra SyropMaguM. X,ap kumhu (Typum-TypMymHuHr nacTy SanaHgnapuga) Typnu fiynnap SunaH cuHaS, SunuS onguM Ba ynapra myHra apama MyoMana KunguM. X^thuot Kyn uccuK-coByFuHu KypuS, ynapgaH caSoK onuS, Ta^puSaMHu omupguM. fflyHuHr ynyH gycTy gymMaH SunaH KenumuS amaguM»[4].

YnuHHugaH, öyryHru raoSannamyB ^apaëHu umuMoufi xaëTHuHr Sapna ^aSxanapura y3uHuHr TatcupuHu KypcamoKga. ËmnapHuHr 6y ^apaëHnapgaH xonu эмacннгннн xucoSra onum ho3um. Ey 6up ToMoHgaH yMyMufi, TaSuufi ®:apaëH. ^yHKu xo3upru axöopoTnamraH ^aMuaT MyxuTugaH ëmnap Typnu Tatcup oMunnapu opKanu xaSapgop Synaamu. HeKuH, ynapHuHr MagaHufi Kuë^a gapa^acu KagpuaTnapra HucSaraH Typnu xun Synumu MyMKuH. AfipuM ëmnapga xa^KHuHr Munnufi-MatHaBufi KagpuaTnapura 3ug xaTra-xapaKar, hocofhom Foanap, KagpuaTnapra MofiunnuK xaM nafigo Synumu MyMKuH. ffly Souc YsSeKucToH Ëmnap urra^oKuHuHr ^ofinapgara SynuMnapu xaMga um ^aonuaraga rHoöaHHamyBHuHr ëm aBnog MagaHufi Kuë^acura canSufi TatcupuHu onguHu onum fiynnapuHu ypraHumra KaTTa эxтнë®; MaB^yg. «RmuMoufi TapSua ^apaëHu TanaSanapHuHr umuMoufi ^asunaraapuHu maKHnaHTupum, yHuHr aTpo^-TeBapaK, ^aMuaT, ogaMnap xaMga y3ura HucSaTaH MyHocaSaTnapu goupacuHu By^ygra KenTupum Ba KeHrafiumura KaparanraH. Onufi TatnuMga TanaSanap umTupoK этagнгaн u^TuMoufi MyHocaSaTnap tu3umu KaHnanuK KeHr, xunMa- xun Ba nyKyp Synca yнapнннг MatHaBuaTu myHnanuK Sofi Synagu»[5].

TypTuHHugaH, ëmнapнннг ^aoнннгннн SomKapum geMoKparuK тaмofiнннapгa TyFpu KenMafigu. OuKp эpкннnнгн Ba xннмa-xннннгн mapouTuga, afiHuKca, yHu

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

xucoôra onumga ôomKapyB KagpnapugaH anoxuga KoôunuaT, paxôapnuK Maxoparu, ôunuM, geMoKpaTHK gyHëKapam Tanaô этнnagн. EyHHHr ynyH ëmnapHHHr H^THMoufi xaëT Tap3HHu KynpoK ypraHum no3HM. ffly HyKTau Ha3apgaH, aBBano, ëmnapHHHr KagpuaTnapra MyHocaôaTH xaM TyFpu maKnnaHraH ôynumu KepaK. Ey ynapHHHr ^aonuaTH opKanu Munnufi KagpuaTnapHHHr TyFpu maKnnaHumuga MyxuM ypuH TyTagu. ^eMaK, Munnufi Ba yMyMHHcoHufi KagpuaTnap ôomKapyB ^apaëHnapu ôunaH xaM ôofhhk geô afiTum MyMKHH.

^aMH^THHHr aHrunaHumu Ba мogepннзaцнa ^apaëHnapu Munnufi-MatHaBufi KagpuaTnapHH acpam Ba aHaga ôapKapop BoKenuKKa afinaHTupum 3apypuaTHHu KypcaTMoKga. Ëmnap ôunaH umnamga Mactyn ôynraH xap ôup MyTacaggu paxôapgaH Terumnu xynoca, aManufi TaKnu^ Ba TaBcuanap umnaô HHKumHu, yHH xaëTra TarôuK этнô ôopumHH TaKo3o этмoкga. EyHga ëmnapHHHr Munnufi Ba yMyMôamapufi KagpuaTnapra MyHocaôaTH aManufi ^aonuaTgaru ^aonnuru opKanu KaHgafi HaMoëH ôynumu ynapHHHr 3aMoHaBufi MagaHufi Kuë^acu ôunaH y3Bufi ôoFnuKgup. Ëmnap 3aMoHaBufi MagaHufi KHë^acu KeHr KaMpoBnu u^THMoufi xoguca cu^aruga ннcтнтyцнoнan ëHgamyBHH TaKo3o этaцнгaн MyxuM cTpaTeruK Macanagup. Ma3Kyp Macanara MaKTaôrana TatnuM TamKunoTnapu, MaKTaônap, Onufi yKyB ropTnapu, HogaBnaT HoTH^opaT TamKunoTnap, xycycaH, Ëmnap htth^okh Maxanna ^aMoarnunuK cTpyKTypanapu MaKcagnu ëHgamumnapu no3HM.

Y3HHH y3H ôomKapum opraHnapuHHHr ëmnap MagaHufi KHë^acuHH maKnnaHTupumgaru ypHHHu KynafiTupumga Kyfiugaru TaKnu^napHH aManra omupum WKopu caMapanapra эpнmнmga MyxuM ypuH Tyragu, ^yMnagaH:

- ôapna ^yKaponap fiuFHHnapu xygyguga ucTHKoMaT KunyBHH hothhh, MyaMMonu ounanapHHHr, afiHHKca, oTa-OHacugaH MaxpyM ôynraH Ba ôoKyBHucuHH fiyKoTraH ounanapga TapôuanaHaëTraH $ap3aHgnap ynyH aparunraH mapouTnapHH ypraHuô ôopum, Taxnun этнm Ba cofhom MyxuTHH TapFuô этнm w3acugaH MapKa3napHH TamKun этнm;

- ôoKyBHucuHH fiyKoTraH KaM TatMHHnaHraH ounaga Tapôua TonaëTraH KapoBcu3 KonraH Boara eTMaraH ôonanapra u^THMoufi ëpgaM Kypcarum, ynapHH ëT Foanap Tatcupura Tymuô KonumuHHHr onguHH onum MaKcaguga um Ba yKumra ^ofinamTupum Macananapuga aManufi ëpgaM Kypcaruô ôopum;

- canôufi oKuôaTnapra onuô KenyBHH Ba KenTupuô HHKapyBHu caôaônapuHH ypraHum Ba Taxnun этнm, Maxannanapga axonu ypTacuga axmu KymHHHunuK, Mexp-oKuôaT MyHocaôaTnapura xoc ôynraH oTa-oHacugaH MaxpyM ôynraH ôonanapHH KapuHgom-ypyFnapu KapaMoFH xuMoacura onum Kaôu uôpaTnu Munnufi yp$-ogaraapuMH3HH TapFuô Kunum;

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

- ёшлар уртасида баъзи холларда учраб турадиган турли кийинчиликлар, оилавий муаммолар туфайли юзага келадиган рухий тушкунлик ва бошка нохуш холатларда рухий кумак беришга ихтисослашган психологик (рухшунослик) хизматларни, болаларнинг хукуклари паймол булганда мурожаат этадиган махсус «Хукукий маслахатхона»ларни ташкил этиш, худудда фаолият юритаётган хукукшуносларни жамоатчилик асосида махаллаларга бириктириш хамда уларнинг фаолияти юзасидан мониторинг ташкил этиш;

- барча фукаролар йигинлари худудида истикомат килувчи бокувчисини йукотган чин етим болаларнинг руйхатини тузиб чикиш оркали мониторингни амалга ошириш;

- ёшларнинг хукукий маданиятини шакллантиришга оид конунлар билан ёшларни таништириш;

- махаллаларда ичкиликбозликка, гиёхвандликка ружу куйганлар, оилалар турмуш даражасини бахолаш ва девиант хулк атвор белгиларини бартараф этиш;

- хар бир укув ва таълим муассасалари хамда махаллалар кошида болаларнинг миллий хунармандчиликка булган кизикишларини орттириш ва буш вактларида бандлигини таъминлаш максадида бепул касб-хунар урганиш марказлари ташкил этиш;

- салбий курсаткичлари юкори булган худудларда ёшларнинг бандлик даражасини урганиб чикиш ва тахлил килиш, натижалари юзасидан ёшлар учун имтиёзли булган турли тугараклар ва иш уринлари яратиш;

- тарбияси огир болалар учун таътил даврида уларнинг бандлигини таъминлаш ва улар билан тарбиявий ишлар олиб бориш максадида оромгохлар ташкил этиш хамда уларни касб-хунарга йуналтириш.

Ёшларни ижтимоий жабхаларга тортиш уларда сиёсий маданиятини ошириш кузланган максадга етказиш омилидир. Ёшлар сиёсий фаоллашувининг мохияти уларнинг иктисод, сиёсат сохасидаги фаол кучи, янги сифатий холати билан белгиланади. Мазкур амалиёт хам жамият, хам ёшларни узига жалб этади. Мамлакатимизда бу масалага эътибор берилаётган булсада унинг назоратини кучайтириш лозим булади.

Инсон кадри, унинг хукук ва эркинликларини химоя килиш Янги Узбекистон тараккиётига эришишнинг асосий максадидир. Бу эса ёшларнинг кенг катлам сифатида кадриятларга муносабатига, таълимнинг мазмунига ва зарурий ижтимоийлашувида намоён булади. Таълимнинг ижтимоийлашуви энг аввало ижтимоий-гуманитар фанларни укитиш жараёнида шаклланади. Шу

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

ôouc, yMyMHHcoHufi KagpuaTnap ôapna 3aMoHnapga MaMnaKaTnapHHHr xaëTuga anoxuga ypuHra эгa Ba myHgafi ôynuô KonMoKga. YMyHHHcoHufi KagpuaTnap H^THMoufi ®;apaëHnap Maxcynu Ba эxтнë^нннг Harn^acuga By^ygra KenaguraH Ba gyHëKpamugaru y3rapumHH Tanaô этagнгaн xogucagup. YMyMHHcoHufi KagpuaTnapHH aHrnam gapa^acu uHcoHHHHr aKnura ôofhhk ôynagu.

roKopuga KypguKKH, ëmnapHHHr cuëcufi MaB^ygoTra afinaHumuga u^THMoufinamyB xan KunyBHH ôockhh Ba3H$acuHH ôa^apagu. ffly ypuHga, Ha3apuMH3ga hhcohhh HmuMoufinamyBra yHgoBHH ëKH oMunnapHH aHHKnamTHpumHMH3 no3HM. ^yHKH, ôyHHHr Haru^acuga H^THMoufinamyBHUHr acn MoxuaTHHH aHrnamuMH3 MyMKHH ôynagu. OuKpuMH3Ha, hhcohhh <oHr onufi ôofinuru» gaH atHH Taôuufi эpкннnнкnapнgaн «bo3 Kenuô» ^aMuaTgaru MaB^yg MetëpnapHH Kaôyn Kunumra yHgoBHH ôupuHHH omhh ôy-y3HHHHr Taôuufi HoKynafinuKnapHH (^ucMoHufi o^H3nuru, y3 эxтнë^napннн aKKa xonga KoHgupa onMacnuru Ba ôomKanap) ôapTapa^ Kunumra HHTunumgup. Hkkhhhh omhh ôy-y3 эpкннnнкnapннн ^aMuaTgaru MaB^yg Metëpnap opKanu Ka^onarnaô onumra ypyHumgup. Acnuga, ôu3HHHrna HmuMoufinamyB ^aMuaT Ba hhcoh ypTacuga y3apo MynoKoT BocuTacuga, ®;aMHaT эca yHHHr эpкннnнкnapннн Metëpnap opKanu Ka^onaraafigu.

Typnu ëmgaru ëmnap xaëTra Kapamnapu Ba xaëTufi KagpuaTnapHH ugpoK этнmnapн ôunaH, xaTTo ëm ^apKgapu HucôaTaH khhhk ôynraH rypyxnapga xaM ^apKgaHagu. MacanaH, ôyryHru KyHga 25 ëmgaH omraH ëmnap Ba MaKTaô ëmugaru ëmnapHHHr gyHëKapamu, oHa BaTaHra ôynraH эtтнкogн, KagpuaTnapuHH TapFuô этнm Kaôu xycycuaTnap xaKuga Typnuna Kapamnapu MaB^yg. EyHHHr acocufi caôaôu - 3aMoHaBufi цнвнnнзaцнa TymyHHacu Ba KagpuaTnapHHHr rnoôan MyHocaôaTnapra HucôaTaH y3rapumu. Ëmnap y3 gaBpuHHHr энг Mamxyp Ba KH3HKapnu TymyHHanapuHH y3namTupumra xapaKar Kunagunap, y3 MyxuTH xaKugaru TacaBBypnapra TaKnug Kunagunap.

Acocufi KagpuaTnapHHHr ycTyHnuru Taôuufi xogucagup. MoxuaTaH ynap MatnyM gapa^aga umuMoufi Ba oôpynu эxтнë^nap acocuHH maKnnaHTupum oMunnapu cu^aruga эtтнpo$ этнnagн. ËmnapHHHr acocufi KagpuaTnapuHHHr axaMuaTHHH Taxnun Kunum ^xTHë^napgaH Kenuô HHKKaH xonga) ëmnapHHHr u^THMoufi oHruga yMyMufi HHcoHufi KagpuaTnap: canoMarnuK, Moggufi TatMHHoT, aBnognap KapaMnuru Ba y3ura umoHH ycTyHnuK KunumuHH Kypcargu. ^KyHufi KagpuaT opнeнтaцнacн - ôy yTum gaBpugaru ëmnap ynyH MyxuM ôynraH acocufi xycycuaTnapHHHr Tunugup. Ouna Ba oTa-oHa KagpuaTnapu ypTacugaru KypcaTKHHnap (hkkhhhhch ycTyHnuK Kunagu) ëm aBnogHHHr khhhk umuMoufi Ta^puôacu, ëm aBnogHHHr ëm xycycuaTnapu, myHHHrgeK, aHtaHaBufi yMyMufi

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

aBnog кagpнaтнapннннг ycTyHnura SunaH rooxnaHagu. Ëm^pHu^ oTa-oHanapu onguga eTapnuna MactynuaTnu экaнннн Sunumu ëmнapнннг MatHaBufi-xyKyKufi coxaga Kena^ara SywK экaннgaн ganonar Sepagu. Ey canoxuaTHu pyëSгa nuKapum gapa^acuHu xaëT Kypcaragu.

Ëmnap oнгнga ymSy кagpнaтнннг anoxuga goнзapSннгн myHu KypcaraguKu, ëmнapнннг acocufi KagpuaTnapuga yнapнннг xoзнpгн Ba Kena^^ga^ MonuaBufi axBonu yнapгa Sofhuk geraH $uKp MaB^yg. YmSy кнfiмaтнннг ysrapum fiyHanumu ucTetMonnura fiyнaнтнpннгaнннгн SunaH TaBcu^naHagu. Munnufi MagaHufi aHtaHa Ba KagpuaTnapuMroHu acpaS-aBafinam Ba aHaga puBo^naHTupum MactynuaTu aHa my ëmnap знммacнгa Tymagu. Ëmнapнннг MagaHufi yзнгa xocннгннн Ba yHu^ cu^ar gapa^acuHu aHuKgam ^Hra УзSeкнcтoннннг

u^TuMoufi-gaBnaT TapaKKuëT gapa^acuHu, Munnufi мeнтanнтeтнннг

мycтaxкaмннгннн, myнннгgeк, мaмнaкaтнмнзнннг ^axoH xaM^aMuaTugara ypHuHu Seнгннafigн. Тapнxгa Ha3ap тamнafigнгaн SyncaK, ëmнapнннг MagaHufi TapTuSu anoxuga xoguca cu^araga maкnнaнгaнннн KypaMu3. ffly MyHocaSaT SunaH Su3 ynyH KrouKapnu caBon, Ey ëmнapнннг MagaHufi ysuHu-ysu aHraamu, MatHaBufi-MagaHufi KagpuaTnapHu ys^mTupumu Macanacugup. H^ruMoufi nofiuxanapHu MyBa^aKuaTnu aManra omupum Ba uHKupo3gaH nuKum, ^aMuaT Sapкapopннгн Ba axHuTnuraHu caKgamga axonuHu^ MagaHufi pнвo^нaннmннннг axaMuaTu ëmнapнннг MagaHufi KagpuaTnapu, fiyHanumHapu Ba MagaHufi ugeannapu мacananapннннг goнзapSннгннн omupagu. Mogepннзaцнa ^apaëHu, KoMMyHuKaTuB Ta^aKKypHu^ ^aMuaT xaëтнгa KupuS Sopumu MagaHufi y3uHu y3u Senranam MacanacuHu KyTapagu. ffly MyHocaSaT SunaH ëm^pHu^ MatHaBufi MagaHuaTuHu maKgnaHTupum Sopacugara TapSuaBufi umnap aHaga MypaKKaSnamuS SopMoKga. Ey MagaHuaT ^anca^acu Ba MagaHufi ampo^^^a ynyH umuMoufi MyHocaSaTnap Ba yHu^ MagaHufi maKnugaru uhcoh Ma3MyHuHu aннкgamнннг goнзapSннгннн omupagu. ^tHu, axnoKHuOT MatHaBufi KagpuaTnap opKanu н^тнмoнfiнamyвн c^camu^ axnoKufi KagpuaTnap SunaH yfiFyHnamyBu ^apaëHuHu Seнгннafigн.

Ëmнapнннг кagpнaтнapгa MyHocaSaTnapuHu uHoSaira oнagнгaн SyncaK, Kagpnap canoxuaTu Kyfiugaranapga HaMoëH Synagu:

- aKgufi canoxuaT, y3nyKcu3 TatnuM goupacuga opттнpннгaн KoSunuaTnapHu y3 unura onagu;

- umuMoufi canoxuaT, caMapanu u^TuMoufinamyBHu тatмнннafigнгaн MynoKoTra Kupumum KoSunuaTuHu y3 unura onagu;

- npo^eccuoHan Ta^puSa SunaH Sofhuk canoxuaT, KacS ManaKacu SunaH Sofhuk Ta^puSaHu yMyMnamTupum KyHuKManapuHu y3 unura onagu;

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

- психологик-физиологик салохият[6].

Ёшлар замонавий маданий киёфаси ва умуминсоний кадриятлар хамоханглиги асосида урф-одат ва анъаналар замонавий шаклга келади. Миллий анъана, урф-одатлар - миллий дунёкараш манбаи хамдир. Азалдан хар бир авлод уз ота-оналаридан дунёкарашни узлаштириб, уз дунёкарашига айлантириб ва шу асосда фарзандлари дунёкарашини шакллантириб, мерос тарзида узатиб келади. Хрзирги замонда юз бераётган глобаллашув жараёни ва уни одамларнинг онги ва кайфиятига булган таъсири комил инсонни тарбиялаш билан боглик масалаларга янгича ёндашишни такозо этмокда.

ХУЛОСА

Миллий анъана, маросим ва одатлар уз мохияти билан инсон рухига, маънавияти, мафкурасига бевосита, норасмий, амалий таъсир курсатиши билан алохида тарбиявий ахамиятга эга. Тараккиётнинг янги манзиллари белгилаб олинганида янги анъаналар хам пайдо була боради. Бугунги илмий-технологик тараккиёт бизга уз талаблари, жумладан, вакт ва маблагни бекорга совурмасликни, турмушимизни бугун - кечагидан, эртага - бугунгидан яхширок килишга каратишни талаб килмокда.

Агарда биз буни инкор килиб, дабдабага ружу куйсак, исрофгарчилик килсак, болаларимизга билим урнига пул беришни маъкул курсак, янглишамиз. Чунки маърифатли миллатлар уз фарзандларини билим билан куроллантириб, жуда тез ривожланмокда. Улардан утиб кетишимиз учун ана шу максадимизга хизмат килувчи анъаналаримизни тиклашимиз, янгиларини яратишимиз керак. Кискача айтганда, узлигига таянган миллат ёшлари замонавий маданий киёфага эга булишлари зарур.

REFERENCES

1. Хусанбаева, Ю., & Саъдуллаева, Д. (2023). ЯНГИ УЗБЕКИСТОНДА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ ТИЗИМИ. Евразийский журнал права, финансов и прикладных наук, 3(3), 48-51.

2. Салимсакова, Н. С., & Хусанбаева, Ю. Б. (2021). СОЦИАЛЬНАЯ ЗАЩИТА КАК СОЦИОЛОГИЧЕСКИЙ ФЕНОМЕН. ЖУРНАЛ СОЦИАЛЬНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ, (SI-1).

3. Назарбоева, Б. А., & Хусанбаева, Ю. Б. (2021). УЗБЕКИСТОН ИЖТИМОИЙ хаётида ЁШЛАР ИНТЕЛЛЕКТУАЛ салохдятининг УРНИ. ЖУРНАЛ СОЦИАЛЬНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ, 4(4).

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

4. Хошимова, Г. Ф., & Хусанбаева, Ю. Б. (2020). ВЗАИМОСВЯЗЬ ВИРТУАЛЬНОГО И ДУХОВНОГО МИРА НА ФОНЕ ГЛОБАЛИЗАЦИИ. ЖУРНАЛ СОЦИАЛЬНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ, 3(4).

5. Kurultaevich, I. K., Zairjanovich, Y. S., Abdullayevna, S. D., Botirovich, T. B., & Anatolievna, T. M. (2023). Specifics Of Teaching Foreign Language Speaking To Students At A Non-Linguistic Institute (Iper) In The Distance Learning Format. Best Journal of Innovation in Science, Research and Development, 2(10), 549-559.

6. Sadikova, D. A. (2023). TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE IN THE MODERN STUDY OUTLOOK: TEACHING DICTIONARIES. World of Scientific news in Science, 1(2), 104-115.

7. Saparbaevna, R. R., Allanazarovna, E. R., & Nawbahar, O. (2020). Physiological Ergogenic Medicines: Modern Trends Of Application In The Training Of Athletes. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(03), 2020.

8. Reymbaeva Roza, Ernazarova Raya, Joldasbaeva Gulchexra, & Allambergenova Laura. (2023). HANDBALL EFFICIENCY IN THE SYSTEM OF PHYSICAL EDUCATION. Innovations in Technology and Science Education, 2(14), 721-725. Retrieved from https://humoscience.com/index.php/itse/article/view/1774

9. Roza, R., Talgat, K., Raya, E., & Aynura, P. (2023). THE CONTENT AND FORMS OF SUPPORT FOR PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION OF STUDENT TEACHERS. Innovations in Technology and Science Education, 2(10), 273-279.

10. Saparbaevna, R. R., Erejepovich, K. D., Allanazarovna, E. R., & Sabitovna, P. A. (2022). Organization Of Rational Nutrition of Athletes in Training and Competitive Activities. Specialusis Ugdymas, 2(43), 3566-3568.

11. Saparbaevna, R. R., & Allanazarovna, E. R. (2020). Aspects Of Studying Snakes In The Fauna Of Uzbekistan. Solid State Technology, 63(6), 3765-3771.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.