v.
Ходиева Д.П.,
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети «Бошлан^ич таълим педагогикаси ва тарбиявий ишлар методикаси» кафедраси катта укитувчиси
БОШЛАНГИЧ СИНФ ДУВЧИЛАРИНИ МЕ^НАТ ДАРСЛАРИДА КАСБ-ХУНАРГА ЙУНАЛТИРИШ
ХОДИЕВА Д.П. БОШЛАНГИЧ СИНФ УЦУВЧИЛАРИНИ МЕЦНАТ ТАЪЛИМИ ДАРСЛАРИДА КАСБ-ЦУНАРГА ЙУНАЛТИРИШ
Ушбу маколада таълим тизимига янгича ёндашув асосида мех,нат дарсларида касб-х,унарга йуналтириш буйича амалга ошириладиган ишларнинг мазмуни ёритилган. Шунингдек, дарс жараёнида турли хил уйинлардан фойдаланиш укувчилар томонидан мавзуларнинг самарали узлаштирилишига хизмат килиши асосланган.
Таянч сузлар ва тушунчалар: касб, х,унар, касбий уйинлар, кизиктириш, боскич, янги педаго-гик технология, дидактик уйинлар.
ХОДИЕВА Д.П. ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ОРИЕНТАЦИЯ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО ОБУЧЕНИЯ
В данной статье рассмотрено содержание профориентационных работ на уроках трудового обучения на основе новых подходов к системе образования. Также в ней обосновано влияние использования различных игр в процессе урока на эффективное усвоение материала учащимися.
Ключевые слова и понятия: профессия, ремесло, профориентационные игры, заинтересовать, этап, новая педагогическая технология, дидактические игры.
XODIEVA D.P. TO DIRECT FOR JOB-TDADE ON PRIMARY CLASS PUPILS AT HANDICRAGF LESSONS
The article is devoted to job-trade knowledge in handicraft lessons on the basisof new system of education's approach with purpose of rendering assistance to pupil to choose their profession.
There is discussed influence of various games in case studies to efficiency by students' adsorbtion of deductive materials.
Keywords: job, trade, activities, to have interest, step, new pedagogical, didactic games.
Республикамизда таълим ислоцотлари босцичма-босцич амалга ошириб борилаётган цозирги даврда Кадрлар тайёр-лаш миллий дастури талабларидан ва ислоцотларнинг бош мацсадидан келиб чиццан цолда, касб-цунарга йуналтириш соцасида мавжуд булган илмий хулосалар ва тавсиялар цамда умумий урта таълим мактаблари уцувчиларини касб-цунарга йуналтириш, хусусан касблар олами билан таниш-тириш усулларини янгилаш зарурати юзага келмоцда.
Зеро, умумтаълим муассасаларининг бош-ланFич таълимида укувчиларни касб-хунарга йуналтириш, уларнинг касб-хунарни онгли равишда ва туFри танлашига кумаклашиш ма-саласи таълим сохасида давлат сиёсатининг устувор йуналишларидан бирига айланди.
БошланFич синф мехнат таълими ва тарбия-си жараёнида укувчиларни касб-хунар танлаш-га кизиктиришга оид билим бериш масаласини чукур урганиш, илмий-услубий кулланмалар ва тавсиялар яратиш, илмий-тадкикот ишлари олиб бориш борасида хали жуда куп ишлар килиниши лозимлигини курсатади.
Узбекистон Республикаси Президенти И.А.Каримов: «Таълим-тарбия тизимидаги ислохотлар бошланган дастлабки йиллар-да мен жахон тажрибаси ва хаётда узини куп бор оклаган хакикатдан келиб чикиб, агар бу максадларимизни муваффакиятли равишда амалга ошира олсак, тез орада хаётимизда ижобий маънодаги «портлаш эффекти»га, яъни, янги таълим моделининг кучли сама-расига эришамиз, деган фикрни билдирган эдим»1 деб айтиб утган.
Шу сабабли бошланFич таълим муассасаларининг имкониятларидан самарали фой-даланган холда мехнат таълими ва тарбияси жараёнида укувчиларни касб-хунар танлаш-га йуналтириш, мехнат таълими ва тарбияси жараёнининг узвийлигини таъминлаш, замо-навий педагогик технологиялардан уринли фойдаланиш ва таълим-тарбия жараёнида касб-хунарга йуналтириш буйича юкори са-марадорликка эришиш укитувчиларга мухим вазифаларни юклайди.
Хозирги кун педагог-укитувчиси укувчилар келажакда туFри касб-хунар танлашлари учун мутафаккирларнинг илмий адабиётлари ва асарларидаги касб-хунар ва мехнат фаолияти
1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008. -63-б.
тарихини ургатувчи омилларга таяниб таълим-тарбия жараёнини ташкил этиш максадга мувофик булади.
Узбек халк тарбияшунослигининг утмиш-даги машхур мутафаккирлари, халк маори-фи арбоблари ва маърифатпарвар шоир-ларининг мехнат касб-хунар туFрисидаги кимматли фикрларини биз учун ахамиятли томони шундан иборатки, улардан ёш авлод-ни мехнатсеварлик рухида тарбиялаш, касб-хунарга кизиктиришнинг воситаси сифатида фойдаланиш мумкин.
Урта Осиёда куплаб шоирларнинг усто-зи булган Абулкосим Фирдавсийнинг «Шох-нома»сида мехнат ахлига ва касб-хунарни эгаллаш малакасига баFишланган мисраларни куплаб учратиш мумкин:
Мехнат тагидадир, эй окил, хар ганж,
Ганж топмас хеч кимса, тортмас эрса ранж.
Фирдавсийга якин даврда яшаган шоир-лардан яна бири Носир Хисравнинг фикрича, дунёдаги энг олийжаноб ва олийхиммат одам-лар - мехнаткашлар, яъни жамият учун фойда-ли нарсалар ишлаб чикарувчи хунармандлар, косиблар, бинокорлардир.
Касбдан жоду хуррам йук жахонда,
Хунардин яхшидур хам йук жахонда.
Бутун кун ризкининг боFбони булFай,
Кишин уз уйининг мехмони булFай.
Арзир унинг булса боши осмонда,
Усиз яшай олмас шох хам жахонда.
«Хар бир киши касб-корини мукаммал билмоFи, яхши тарбия олмоFи ва яхши хулк фазилатларга эга булмоFи керак» дейди Абу Носир Фаробий.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 3
v.
Инcоният кaдp-киймaтини мeхнaтдa, билим-дa, хунapгa тaянишдa, биpовгa хоp бyлcaмликдa дeб билгaн Сaъдий шундaй тaълим бepaди:
Уз мeхнaтидaн нон eгaн киши, Xотaм миннaтидaн озод ёз-киши.
Юк1оpидa тилгa олингaн улуF мутaфaккиp-лapнинг мeхнaт тapбияcи вa кacб-хунap тap-бияcи боpacидa aйтгaн cyзлapидaн шундaй ху-лоca чикapишимиз мумкинки, ин^н дунёгa кeлap экaн, УЗ х^ёти мобaйнидa инcоний ^p-киймaтгa эга булиши кepaк.
Зepо, мeхнaт килган, кacб-хунapли инcон биpовгa кapaм бyлмaйди, яъни мeхнaт килиш оpкaли интон узининг уч эхтиёжи: моддий, мaъ-нaвий, мeхнaт эхтиёжини кондиpaди. Моддий эхтиёж кондиpилиши нaтижacидa мaънaвий вa мeхнaт эхтиёжлapи хaм кондиpилaди.
Мутaфaккиpлapимизнинг вa олимлapимиз-нинг илмий мepоcини чукуp ypгaниб, уни тaъ-лим вa тapбия жapaёнигa тaтбик этиш xap биp мaънaвиятли вa ижодкоp пeдaгогнинг мукaддac буpчи хиcоблaнaди.
Хaлк пeдaгогикacи cохacидa утмишнинг мa-дaний мepоcини ypгaниш билaн боFлик бул^н тaдкикотлap мухимлигини дaвp тaлaб этмо^.
Шунинг учун хaлк пeдaгогикacи дeб aтaлa-дигaн тapихий-пeдaгогик мaтepиaллapни умум-лaштиpиш вa ypгaниш кaттa илмий aхaмият кacб этaди.
Мaктaб yкувчилapининг кacб тaнлaш муaм-моcигa оид кyплaб тaдкикотлap бaжapилгaн, ху-cуcaн, Н.Шодиeв, Б.Миpзaaхмeдов, П.Мaзгумов, Н.Муcлимов, Э.Чоpиeв, Ш.Шapипов, K1.Боймиpов, О.Мaъдиeв, У.Нишонaлиeв, K.Дaвлaтов, С.Умapовлapнинг ишлapидa кacб тaнлaш тизи-мининг фaкaт мохияти aниклaниб колмacдaн, бaлки бaъзи киppaлapи нaзapий жихaтдaн acоcлaб бepилгaн. Укувчи шaхcининг ^c-бий йyнaлтиpилишини шaкллaнтиpиш бyйичa улap билaн мaхcуc иш олиб боpиш мухимлиги aниклaнaди. Бундa yкувчилap yкув-тapбия вa-зифaлapини caмapaли хaл этишдa, муaйян дapa-жaдa нaзapий вa aмaлий тaйёpгapлик пaйтидa yзлapи эгaллaгaн нaзapий билимлapгa тaяни-шaди.
TyFpи кacб тaнлaш инcоннинг кeлaжaкдa-ги хaёт тapзини бeлгилaшдa кaттa aхaмиятгa эгa. Xap биp ёш aвлод уз кacбини кизикиши,
кобилияти, ижтимоий нукгаи нaзapдaн кeлиб чикиб тaнлaйди.
Умумий ypтa тaълим мaктaблapи фaолияти-нинг мухим вaзифaлapидaн биpи yкувчилapни хaётгa тaйёpлaш вa кacб тaнлaшгa йyнaлтиpиш-дaн ибоpaтдиp. Ёш aвлодни кacб-хунapгa йyнaл-тиpиш 4 тa боcкич acоcидa олиб боpилaди.
Биринчи босцич - мaктaбгaчa тaълим ёши (5-7 ёш). Man^^a тaълим ёшидaги болaлapдa туpли мaшFулотлapдa улapнинг кУллapидaн œ-лaдигaн уйин фaолияти туpлapи бyйичa дacтлaб-ки кacб-хунap кyникмaлapини ижобий, хиccий вa тaъcиpчaн шaкллaнтиpиш.
Иккинчи босцич - бошлaнFич cинфдaги тaъ-лим ёши (1-4 cинфлap). Kичик мaктaб ёшидaги Укувчилapдa мeхнaт тaълими дapcлapидa уйин кypинишидaги ижтимоий фойдaли мeхнaт фaо-лиятини aмaлгa тaтбик килиш оpкaли мeхнaт, ^c6 туpлapи билaн тaништиpиб боpиш хaмдa оммaвий кacблapгa бyлгaн кизикишни Luaicn-лaнтиpиш.
Учинчи босцич - ypтa cинфдaги тaълим ёши (5-7-cинфлap). Укувчилapни кacбгa йyнaлтиpиш ишлapидa улapдaги кизикиш, кобилият, лaёкaт вa шaхc cифaтидa жaмиятдaги уз ypнини топиш кyникмaлapини шaкллaнтиpиш.
Туртинчи босцич - rana cинфдaги тaълим ёши (8-9-cинфлap). Укувчилapдa кacбий узликни aнглaшни шaкллaнтиpиш дaвpидa aник биp кacбни тaнлaшнинг шaхcий мaъногa эгaллигини тушуниб eтиши хиcлaтлapини шaкллaнтиpиш.
БошлaнFич cинф yкувчилapини кacб-хунapгa йyнaлтиpишнинг acоcий мaкcaди ёшлapни узининг хaёт йулини тyFpи бeлгилaшлapидa уз Kобилиятлapи, кизикишлapи вa мойилликлapи-ни хaмдa ижтимоий эхтиёжлapини хиcобгa ол-гaн холдa кacб тaнлaшлapидa кyмaклaшишдaн ибоpaтдиp. Бизнинг жaмиятимиз хap биp шaхc-нинг кобилиятлapи тулик нaмоён бyлaдигaн, юкоpи caмapa билaн ишлaй олaдигaн фaолият вa шapт-шapоитлap билaн бaнд бyлишигa кaттa эътибоp бepмокдa.
Укувчилapни дapc вa дapcдaн тaшкapи вaкт-лapдa кacбгa йyнaлтиpишни куйидaги омиллap бyйичa aмaлгa ошиpиш мaкcaдгa мувофикдиp:
1. Укувчилapни кacблap билaн тaништиpиш.
2. Kacблap, мeхнaт ютук^и тaлкин этилгaн acapлapни укишни тaвcия этиш.
3. Kacблap хaкидa мaхcуc дapcлap утиш.
ЗAMОНAВИЙ TAЪЛИM / СОВРЕМЕННОЕ ОБPAЗОВAНИЕ 2015, 3
4. Ишлаб чикариш корхоналари, фирма, фан, маориф, маданият санъат муассасаларига саёхатлар ташкил этиш.
5. Мехнат илfорлари билан учрашувлар, улар эришган ютуклар хакида сухбатлар утказиш.
6. Мехнат таълими ва касбга йуналтириш ишлари буйича мультимедиа материалларини курсатиш.
7. Укувчиларни турли хил касбий тугаракларга жалб этиш.
8. Касблар хакида уйинлар ташкил этиш.
9. Янги касб ва мутахассисликлар, фан-техника тараккиёти, ишлаб чикариш технологиялари билан мунтазам таништириб бориш.
Умумтаълим мактабларининг касб-хунарга йуналтириш ишининг максад ва вазифаси шу худуд эхтиёжи учун зарур касблар, касб-хунар коллежларининг мавжуд соха йуналишларига укувчиларнинг имкониятларини хисобга олган холда тавсия беришдан иборат.
Касблар туfрисида ахборот беришда укувчиларни турли хил мехнат турлари, касблар ша-жараси, касбларнинг узига хос хусусиятлари туfрисида тартибсиз маълумот бермаслик учун укувчилар оладиган билимларни маълум бир тизимга солиш лозим. Касблар хакида ахборот бериш укувчиларнинг ёш ва индивидуал хусуси-ятларини хисобга олган холда олиб борилиши зарур.
Мисол учун, бошлан^ч синф укувчилари мехнат дарсларида синфдаги гулларни ва усим-ликларни парваришлаш ва устиришга оид иш-лар билан ш^улланадилар:
- усимликлар чангини тозалаш;
- тупрок катламини юмшатиш;
- усимликларни суюриш;
- усимлик баргларига сув пуркаш;
- минерал ва махаллий озукалар билан озик-лантириш;
- усимликларни кучат килиб устириш;
- усимликларнинг усиши ва ривожланишини кузатиш.
Бу маш^улот жараёнида укитувчи укувчи-ларга гулчилик, дехкончилик, биолог касблари туfрисида маълумотлар беради.
Гулчилик касби. Гулчилик касби дунёдаги энг нозик ишлардан бири хисобланади. Гулчи турли гулларни парваришлайди, озиклантиради ва купайтиради.
Хозирги кунда туй-маросимлар, турли тад-бирлар ва байрамларни гулларсиз тасаввур килиб булмайди. Шундай экан, гулчиларнинг мехнатини кадрлашимиз керак.
Гулчи гулни экади Гулга мехрини беради. Очилганда хар бир гул, Завкга тулар хар бир дил.
Дещончилик касби. Ота-боболаримиз дехкончилик билан кадимдан ш^улланиб келишган. Дехконлар ерга ишлов бериб, уруf кадайдилар, уруэдан униб чиккан ёш нихолларни парваришлаб, дастурхонимизга неъматларни етказиб берадилар.
v.
Дaлacигa олиб йул, Дeхкон кyзлap хо^л мул. Уз ишигa у уе^, Хиpмон уяди куздa.
БошлaнFич ^нф Укитувчилapи учун ^c6-хунapгa йyнaлтиpишгa оид мaшFулот ишлaн-мaлapи, «Kacблap уйини» номли мeтодик, «Kacблap aлифбоcи» номли кypгaзмaли-оммaбоп укув кУллaнмaлap мaвжуд. Бу мaн-бaлapдaн фойдaлaнишдa yкувчилapнинг ёш вa индивидуaл хуcуcиятлapи, кизикишлapи, Kобилиятлapини инобaтгa олиш зapуp. Укувчи-лapни кacб-хунap хaкидaги фикpлapи вa тa-фaккуpлapини шaкллaнтиpишгa caмapaли тaъ-cиp этaдигaн «Дeбaт», «Tapмоклap» (Kлacтep) кaби интepфaол уcуллapдaн ^нг фойдaлaниш оpкaли юкоpи нaтижaлapгa эpишиш мумкин. «Дeбaт» уcули acоcидa yкувчилap билaн кeлa-жaкдa кaндaй ^c6 эгacи булишни хохлaшлapи вa тaнлaгaн кacблapининг yзигa хоc хуcуcи-ятлapи, нимa учун шу кacбгa кизикишлapи хaкидa cухбaт олиб боpилaди. «Meн кeлaжaк-дa куpувчи (шифокоp, укитувчи, мухaндиc, учувчи) бyлмокчимaн» мaвзуcидa тaшкил Kилингaн cухбaт нaтижacидa yкувчилapнинг кacблap хaкидaги тушунчaлapи кeнгaяди, ^c6-Ta бyлгaн кизикишлapи оpтaди, уз мaкcaд, оp-зулapини aмaлгa ошиpиш учун илк кaдaмлap кyйилaди. «Tapмоклap» уcули фикpлapнинг тapмоклaнишидaн ибоpaт булиб, yкувчилapни мaвзуни чукуp yзлaштиpишлapигa хaмдa мaв-зугa тaaллукли aник фикpни жaмоa булиб, эp-кин paвишдa, кeтмa-кeтлик билaн, биp-биpигa узвий боFлaгaн холдa тapмоклaшгa ypгaтaди.
Kacблap хaкидa мaълумот бepиш, кacб тaнлaшгa йyллaш, кacб-хунap acоcлapини Уpгaнишгa йyнaлтиpишни туpли yйинлap оp-Kaли aмaлгa ошиpиш хaм кaттa aхaмиятгa эгa. Ушбу уйин жapaёнидa yкувчи-ёшлapнинг вaктини тyFpи тaшкил килиш, улapнинг мaъ-нaвий дунё^ни шaкллaнтиpиш, кacб-хунapгa бyлгaн кизикишлapини ошиpишгa хизмaт килиши билaн биpгa улapнинг дapc жapaёни-дa yзлaштиpилгaн нaзapий билимлapни янaдa чукуpлaштиpиш вa aмaлиётдa кУллaй олиш
кyникмacини кapоp топтиpувчи жapaён caнa-лaди.
Укувчилapнинг туpли кacб-хунapгa йyнaлти-pиш ишлapини фaкaт дapc жapaёнидa хaл этиб бyлмaйди. Kacб-хунapгa йyнaлтиpиш ишлapи-нинг оммaвий, индивидуaл, гуpухли шaкллap-дa тaшкил этиш yкувчилapнинг кacблap хaкидa тacaввуpлapини кeнгaйтиpaди вa кacб тaнлaш-га кизикишлapини шaкллaнтиpaди.
Хуcуcaн, бошлaнFич ^нф yкувчилapини кacб-хунap тaнлaшгa кизиктиpиш укитувчи-лapнинг пeдaгогик фaолиятидaги мухим вaзи-фa экaнлигини хaётнинг узи ^^тиб туpиб-ди, чунки бу долзapб мacaлaни хaл этиш учун тaълим муaccacaлapи, aйникca, бошлaнFич cинфлapдa мeхнaт дapcи вa cинфдaн тaшкapи ишлapнинг зaмонaвий шaкл вa уcуллapидaн фойдaлaнишни тaвcия этaмиз.
1. Дарсларда касб танлашга й7ллаш. Ma-caлaн, укитувчи yкувчилapни мaшFулотлapдa бaжapaдигaн иш билaн боFлик кacблap тyFpиcидa мaълумотлap билaн тaништиpaди.
2. Экскyрсияларда касб танлашга й7ллаш. Одaтдa, экуpcиялapдa yкувчилapни укув peжa-cи acоcидa иш вa мeхнaт туpлapи билaн тaниш-тиpишгa кулaй шapоит юзaгa кeлaди. Бу имко-ниятдaн yкувчилapни кacб тaнлaшгa йyллaш учун фойдaлaниш мумкин.
3. Tyгарак машfyлотларида касб танлашга й^ллаш. Tyгapaк мaшFулотлapидa кул мeхнaти билaн бaжapилгaн ишлap acоcидa Укувчилapни туpли кacблap билaн тaништи-pишгa кyпpок имкониятлap вужудгa кeлaди.
4. Mеrçнат ца^рамонлари ва илгор касб эгалари билан yчрашyвлар. Одaтдa, мaзкуp мaктaбни битиpгaн кacб эгaлapи ёки якин ca-ноaт муaccacaлapидa ишлaётгaн кишилap би-лaн учpaшувлap yкувчилapдa кaттa тaaccуpот Kолдиpaди. Учpaшув жapaёнидa yкувчилap туpли кacб эгaлapи билaн тaнишaдилap.
5. Tyрли маданий-оммавий тадбирлар 7тказиш. Kacб тaнлaшгa йyллaш ишининг мувaффaкиятли олиб боpилишигa ёpдaм бe-pувчи туpли мaдaний-оммaвий тaдбиpлap Укувчилapнинг кeлгуcидa кacб-хунapни тyFpи тaнлaшлapидa rarra ёpдaм бepaди. Macaлaн,
ЗAMОНAВИЙ TAЪЛИM I CОВPЕMЕННОЕ ОБPAЗОВAНИЕ 2015, 3
«^блар дyнëcи», «^c6 танлашда шах^й ва жамoат фикри» мавзycида мyнoзаралар уюш-тириш, кинoфильмларни мyхoкама килиш шу-лар жyмлаcига киради.
^б-хунар инcoнни шаxc 6Ули6 шакллан-тиришга ëрдам бeради. Aждoдларимиз ëшлар-ни мeхнатceвар килиб тарбиялаш, oталаримиз изидан бoриб, турли каcб-хyнарларни эгаллаш,
yларда мeхнат мyнocабатларини камoл топ-тириш, ^лажак хаëтга тайëрлашни yзларига мухим вазифа дeб хиcoблаганлар.
Шундай килиб, мeхнат таълимининг бoш макcади yкyвчиларни мeхнатга ва каcбий фаoлиятга тайëрлаш, жамиятимиз фарoвoн-лиги учун фидoйи ëшларни тарбиялашдан ибoрат.
Адабиётлар:
1. Mавлoнoва Р.А., Cанакyлoв Х.Р., Хoдиeва Д.П. Meхнат ва уни Укитиш мeтoдикаcи. Укув кулланма. - T.: ^ПУ, 2007.
2. Cанакyлoв Х., Хoдиeва Д., Cанакyлoва А. 2-3 ^нф. «Meхнат таълими» дарcлиги. -T.: «Шарк», 2012.
3. Cанакyлoв Х., Рycтамoва М., Иcматoва T., Нocирoва M. БoшланFич cинфларда мeхнатдан cинфдан ташкари ишлар. - T.: ^ПУ, 2014.
4. Mагзyмoв П.T., Aнтoнoв А.Ф. ва бoшкалар. Укувчиларни мeхнат ва ^c6 танлашга тайëрлаш. - T.: «Укитувчи», 1991.
5. Шoдиeв Н.Ш. Cтyдeнтларга укувчиларни каcб танлашга йуллаш ишларини ургатиш. - T.: «Укитувчи», 1987. -232-б.