Научная статья на тему 'БОРЬБА С КОРРУПЦИЕЙ И ТЕНЕВОЙ ЭКОНОМИКОЙ – ГАРАНТИЯ ПРАВ И СВОБОД ГРАЖДАН'

БОРЬБА С КОРРУПЦИЕЙ И ТЕНЕВОЙ ЭКОНОМИКОЙ – ГАРАНТИЯ ПРАВ И СВОБОД ГРАЖДАН Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
153
38
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Review of law sciences
Область наук
Ключевые слова
коррупция / теневая экономика / транснациональная преступность / преступные доходы / уголовное преследование / банковская тайна / стратегия внутренней торговли / журналистское расследование / финансовые операции. / corruption / the shadow economy / transnational crime / criminal proceeds / criminal prosecution / banking secrecy / domestic trade strategy / journalistic investigation / financial transactions.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Уралов Сарбон

В статье описаны приоритеты государственного управления в борьбе с коррупцией, методы экономического управления для снижения доли теневой экономики, а также методы борьбы с коррупцией в развитых странах, передовые подходы к устранению теневой экономики и сравнительный анализ норм национального законодательства. Меры изучены в соответствии с рекомендациями международных организаций, широко освещены вопросы их реализации. Кроме того, были обсуждены современные тенденции предотвращения легализации преступных доходов. Международному сообществу придется разработать документы, охватывающие важные вопросы уголовного правосудия и составляющие набор международных стандартов, принимая во внимание транснациональный характер преступности. Процесс правовой интеграции при активном участии государств СНГ определяет приближение национального законодательства к этим стандартам, их учет при развитии национальной правовой системы и деятельности правоохранительных органов страны. Нынешняя интеграция мировой экономики, высокоразвитые финансовые и информационные системы – хорошие условия для развития сотрудничества в борьбе с отмыванием денег. Поскольку в разных странах существует разное управление, теневая экономика основана как на государственном управлении, так и на его экономике. Государственная программа по борьбе с теневой экономикой включает в себя различные концепции. Обсуждены вопросы развития международных отношений в борьбе с коррупцией и теневой экономикой, взаимной правовой помощи, правовые основы либерализации экономических механизмов для достижения экономической стабильности, разработаны научно-практические рекомендации.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE FIGHT AGAINST CORRUPTION AND THE SHADOW ECONOMY IS A GUARANTEE OF THE RIGHTS AND FREEDOMS OF CITIZENS

This article describes the priorities of public administration in the fight against corruption, methods of economic governance to reduce the share of the shadow economy, as well as the methods of combating corruption in developed countries, advanced approaches to eliminating the shadow economy and comparative analysis of our national legislation. Measures are analyzed in accordance with the recommendations of international organizations, and the issues of their implementation in our national legislation are covered. In addition, current trends in preventing the legalization of criminal proceeds are discussed. The international community should develop documents covering important issues of criminal justice and compiling its set of international standards, taking into account the transnational nature of crime. The process of legal integration with the active participation of the CIS states determines the approximation of national legislation to these standards, their consideration in the development of the national legal system and the activities of law enforcement agencies of the country. The current integration of the world economy, highly developed financial and information systems are good conditions for the development of cooperation in the fight against money laundering. Because different countries have different governance, the shadow economy is based on both public administration and its economy. The state program on combating the shadow economy includes various concepts. The development of international relations in the fight against corruption and the shadow economy, issues of mutual legal assistance, the legal framework for the liberalization of economic mechanisms to achieve economic stability are discussed, and scientific and practical recommendations are developed at the end of the article.

Текст научной работы на тему «БОРЬБА С КОРРУПЦИЕЙ И ТЕНЕВОЙ ЭКОНОМИКОЙ – ГАРАНТИЯ ПРАВ И СВОБОД ГРАЖДАН»

UDC: 343.37 (042)(575.1)

Уралов Сарбон

Тошкент давлат юридик университети укитувчиси E-mail: richmond0770@gmail.com

КОРРУПЦИЯ ВА ЯШИРИН ЩТИСОДИЁТГА ^АРШИ КУРАШИШ ФУЦАРОЛАРНИНГ ^УЦУЦ ВА ЭРКИНЛИКЛАРИ КАФОЛАТИДИР

Аннотация. Ушбу мацолада коррупцияга царши курашиш борасида давлат бошцарувининг устувор йуналишлари, яширин ицтисодиёт улушини камайтириш мацсадида ицтисодий бошцарув усуллари ёри-тилган булиб, шу билан биргаликда, ривожланган хорижий давлатларнинг коррупцияга царши курашиш усули, яширин ицтисодиётга бардам бериш борасидаги илгор царашлари урганилиб, миллий цонунчили-гимиз асосида циёсий таулил цилинган. Халцаро ташкилотлар тавсиясига асосан, чора-тадбирлар урганилиб, уларни миллий цонунчилигимизга татбиц этиш масалалари кенг ёритилган. Бундан ташцари, жиноий даромадлар легализация цилинишининг олдини олишнинг замонавий тенденциялари мууокама цилинган. Халцаро уамжамият жиноятчиликнинг трансмиллий хусусиятини уисобга олган уолда, жиноий одил судловнинг мууим масалаларини цамраб олувчи ва унинг халцаро стандартлари тупламини тузган уужжатлар ишлаб чициши керак. МДХ, давлатлари фаол иштирок этаётган ууцуций интеграция жараёни миллий цонунчиликни ушбу стандартларга яцинлаштириш, уларни миллий ууцуций тизимни ри-вожлантириш ва мамлакат ууцуцни мууофаза цилиш органлари фаолиятида куриб чицишни белгилайди. Жауон ицтисодиёти, юцори ривожланган молиявий ва ахборот тизимларининг жорий интеграциялашуви пулларнинг яширин айланишига царши курашда уамкорликни ривожлантириш учун яхши шартлардир.Турли давлатларда турлича бошцарув булганлиги сабабли яширин ицтисодиёт уам давлат бошцаруви уамда унинг ицтисодиётига асосланади. Яширин ицтисодиётга царши курашиш борасида давлат дастурида турлича концепциялар урин эгаллайди. Коррупция ва яширин ицтисодиётга царши курашишда халцаро алоцаларни ривожлантириш, узаро ууцуций ёрдам масалалари, ицтисодий барцарорликка эришиш учун ицтисодий механизмларни либераллаштиришнинг ууцуций асослари мууокама цилиниб, мацола якунида илмий-амалий тавсиялар ишлаб чицилган.

Калит сузлар: коррупция, яширин ицтисодиёт, трансмиллий жиноятчилик, жиноий даромадлар, жиноий таъциб, банк сири, ички савдо стратегияси, журналист тергови, молиявий операциялар.

Уралов Сарбон

преподаватель Ташкентского государственного юридического университета

БОРЬБА С КОРРУПЦИЕЙ И ТЕНЕВОЙ ЭКОНОМИКОЙ - ГАРАНТИЯ ПРАВ И СВОБОД ГРАЖДАН

Аннотация. В статье описаны приоритеты государственного управления в борьбе с коррупцией, методы экономического управления для снижения доли теневой экономики, а также методы борьбы с коррупцией в развитых странах, передовые подходы к устранению теневой экономики и сравнительный анализ норм национального законодательства. Меры изучены в соответствии с рекомендациями международных организаций, широко освещены вопросы их реализации. Кроме того, были обсуждены современные тенденции предотвращения легализации преступных доходов. Международному сообществу придется разработать документы, охватывающие важные вопросы уголовного правосудия и

составляющие набор международных стандартов, принимая во внимание транснациональный характер преступности. Процесс правовой интеграции при активном участии государств СНГ определяет приближение национального законодательства к этим стандартам, их учет при развитии национальной правовой системы и деятельности правоохранительных органов страны. Нынешняя интеграция мировой экономики, высокоразвитые финансовые и информационные системы - хорошие условия для развития сотрудничества в борьбе с отмыванием денег. Поскольку в разных странах существует разное управление, теневая экономика основана как на государственном управлении, так и на его экономике. Государственная программа по борьбе с теневой экономикой включает в себя различные концепции. Обсуждены вопросы развития международных отношений в борьбе с коррупцией и теневой экономикой, взаимной правовой помощи, правовые основы либерализации экономических механизмов для достижения экономической стабильности, разработаны научно-практические рекомендации.

Ключевые слова: коррупция, теневая экономика, транснациональная преступность, преступные доходы, уголовное преследование, банковская тайна, стратегия внутренней торговли, журналистское расследование, финансовые операции.

Uralov Sarbon

Lecturer of Tashkent State University of Law

THE FIGHT AGAINST CORRUPTION AND THE SHADOW ECONOMY IS A GUARANTEE OF

THE RIGHTS AND FREEDOMS OF CITIzENS

Abstract. This article describes the priorities of public administration in the fight against corruption, methods of economic governance to reduce the share of the shadow economy, as well as the methods of combating corruption in developed countries, advanced approaches to eliminating the shadow economy and comparative analysis of our national legislation. Measures are analyzed in accordance with the recommendations of international organizations, and the issues of their implementation in our national legislation are covered. In addition, current trends in preventing the legalization of criminal proceeds are discussed. The international community should develop documents covering important issues of criminal justice and compiling its set of international standards, taking into account the transnational nature of crime. The process of legal integration with the active participation of the CIS states determines the approximation of national legislation to these standards, their consideration in the development of the national legal system and the activities of law enforcement agencies of the country. The current integration of the world economy, highly developed financial and information systems are good conditions for the development of cooperation in the fight against money laundering. Because different countries have different governance, the shadow economy is based on both public administration and its economy. The state program on combating the shadow economy includes various concepts. The development of international relations in the fight against corruption and the shadow economy, issues of mutual legal assistance, the legal framework for the liberalization of economic mechanisms to achieve economic stability are discussed, and scientific and practical recommendations are developed at the end of the article.

Keywords: corruption, the shadow economy, transnational crime, criminal proceeds, criminal prosecution, banking secrecy, domestic trade strategy, journalistic investigation, financial transactions.

И^тисодий жиноятлар - коррупция, пул ювиш ва терроризмни молиялаштириш, шу билан бирга, одам савдоси, кибержиноятчилик ва бош^а молия-вий ва уюшган жиноятчилик турлари х,исоблан-миш хуфёна ва норасмий и^тисодиётни уз ичига ^амраб олади.

Европа давлатлари щтисодий жиноятларга ^арши курашиш борасида 2018 йилда 26 мам-лакатдан 5600 дан ортщ иштирокчилар доираси-да 188 та дастур доирасида ^амкорлик ишларини амалга оширди. Бундай тадбирларнинг асосий ма^сади и^тисодий жиноятларнинг олдини олиш,

коррупция, пул ювиш, терроризмни молиялашти-ришга карши курашиш чораларини кучайтириш, активларни кайтариш ва халкаро хамкорлик, шу жумладан, жиноий ишлар буйича узаро хукукий ёрдамни кучайтиришдан иборатдир [1]. Худди шу уринда, хар бир мамлакат узининг иктисодий жихатидан келиб чиккан холда, яширин иктисо-диётга карши курашиш борасида узаро фикрлар алмашади, тавсиялар беради ва амалий ёрдам ола-ди. Мана шундай инновацион карашлар негизида бундай давлатлар томонидан бир канча сезилар-ли ютукларни куришимиз мумкин. Лекин бу каби тадбирлар Европа давлатлари доирасида амалга ошириб келинмокда. Ушбу тадбирлар доирасида куриб чикилган чора-тадбирларни урганишимиз давомида куйидаги халкаро ташкилотларнинг хам таклиф ва тавсияларини куриб чикишимиз зарур.

Коррупция ва иктисодий жиноятларга карши курашиш доирасида Европа Кенгашининг кор-рупцияга карши курашиш дастури (АС), легализа-цияга карши курашиш (AМL[2]), Коррупцияга карши давлатлар гурухи (GRECO[3]), Пулни ле-галлаштиришга карши кураш буйича экспертлар кумитаси (MONEYVAL[4]), OECD[5], АССА[6], 1ААСА[7], EGMONT GROUP[8], OLAF[9] доира-сида тавсиявий характердаги стандартлар ишлаб чикилган. Тадкикот ишимиз давомида коррупция ва иктисодий жиноятларга карши курашиш бора-сида устувор йуналишлар белгиланган булиб, асосан, Европа Кенгашига аъзо давлатлар билан юкорида номлари келтирилган халкаро ташки-лотларнинг алокалари мустахкам эканлигининг гувохи булдик [10].

2018 йилда Албания, Черногория ва Македония давлатлари хокимият органлари турли хил махсус тадбирлар оркали куллаб-кувватланди. Худди шу дастур доирасидаги хайр-эхсонлар, масалан, Черногория хокимиятининг терроризмни молиялаштириш билан боглик камчиликлар-ни бартараф этишда ёрдам бериш тугрисидаги суровига жавобан курсатма ва тавсиялар берилди. Албанияда худди шу дастур оркали ECCD, тегиш-ли халкаро стандартларга жавоб бериш учун мо-лиявий секторни назорат киладиган ислохотлар-ни амалга оширди. Шунингдек, Европа Кенгаши "Жиноятга карши курашиш" буйича конунчилик лойихасини ишлаб чикишда хам амалий ва тав-сиявий томондан куллаб-кувватлади [11]. Хрзир-ги кунда бундай ривожланаётган давлатларнинг

юкоридаги номлари кайд этилган жиноятлар-га карши курашиш борасидаги харакатлари уз самарасини бермокда. Айникса, иктисодий жи-ноятлар борасидаги ишлар сони камайганлигини куришимиз мумкин.

Замонавий шароитда жиноятчиликка кар-ши курашиш, унинг молиявий базасини йук ки-лиш, шунингдек, давлат иктисодиётини тиклаш йуналишларидан бири бу жиноятлардан олинган даромадларни легаллаштиришга карши курашиш-га каратилган комплекс чора-тадбирлар тизимини яратишдир. Чунки бундай жиноят асосини хуфёна иктисодиёт ташкил этади. Шу максадда, халкаро хамжамият жиноятчиликнинг трансмиллий хусу-сиятини хисобга олган холда, жиноий одил суд-ловнинг мухим масалаларини камраб олувчи ва унинг халкаро стандартлари тупламини тузган хужжатлар ишлаб чикиши керак. МДД давлатлари фаол иштирок этаётган хукукий интеграция жараёни миллий конунчиликни ушбу стандарт-ларга якинлаштириш, уларни миллий хукукий тизимни ривожлантиришда ва мамлакат хукукни мухофаза килиш органлари фаолиятида куриб чикишни белгилайди.

Хорижий давлатлар ва халкаро ташкилотларнинг илFор тажрибалари

Жахон иктисодиёти, юкори ривожланган мо-лиявий ва ахборот тизимларининг жорий интегра-циялашуви пулларнинг яширин айланишига карши курашда хамкорликни ривожлантириш учун яхши шартлардир.

Трансмиллий жиноятчилик ва яширин иктисо-диёт бугунги кунда дунё хамжамияти олдида тур-ган энг мухим муаммолардан бири булиб, унинг энг мухим сохаларда: иктисодий, сиёсий, харбий ва экологик сохаларда халкаро хавфсизликка тах-дид солувчи омиллардир. Охир-окибат, трансмил-лий жиноятчилик инсон хавфсизлигига глобал тахдид солади. Шундай глобал тахдидлардан бири хуфёна иктисодиётдир. Трансмиллий жи-ноятчилик ва пул ювиш билан курашиш факат ушбу ходисаларнинг халкаро характерига кура давлатлар саъй-харакатларини мувофиклашти-риш билан мумкин [12].

Хрзирги пайтда пулни легаллаштиришга карши курашиш сохасидаги халкаро хужжатлар каторида, авваламбор, Бирлашган Миллатлар Ташкилотининг 1988 йил 19 декабрда Вена шахрида тузилган ва юздан ортик ратификация

цилинган "Гиёх,вандлик воситалари ва психотроп моддаларнинг ноцонуний айланишига царши кураш тугрисида'ги Конвенциясини алох,ида таъ-кидлаш керак. Ушбу Конвенция жиноий фаоли-ятдан олинган даромадларни легаллаштиришга царши кураш сохдсида хдмкорликни ривожлан-тиришни кузда тутадиган биринчи универсал халцаро шартнома х,исобланган.

Конвенция иштирокчи давлатларнинг узларининг ваколатли органларига гиёх,вандлик воситалари ва психотроп моддаларни ноцонуний олиб киришдан олинган даромадларни аницлаш, музлатиш ёки мусодара цилиш чораларини куриш мажбуриятини назарда тутади.

Конвенцияда мусодара цилинадиган объектлар руйхати тузилган булиб, уларга цуйидагилар кира-ди: "жиноятлардан олинган даромадлар", "ций-мати бундай даромадга тугри келмайдиган мулк", "гиёх,вандлик воситалари ва психотроп моддалар", "^уцуцбузарликлар содир этишда х,ар цандай тарзда фойдаланишга мулжалланган предметлар".

Бирлашган Миллатлар Ташкилотининг 1988 йилдаги Вена конвенциясида "пул ювиш" жиноят сифатида тан олинган. Шу билан бирга, уюшган жиноятчиликнинг ривожланиши жиноий фаолиятнинг бошца сох,аларидан келиб чицадиган жиноий ташкилотлар даромадлари усишига олиб келди. Ушбу даромадларнинг бир цисми х,ам "юви-либ кетган" ва ицтисодиётга инвестиция цилинган [13]. Шу муносабат билан ушбу жараёнларга жавобан, сунгги ун йилликларда жа^он хдмжами-яти жиноятчиликка царши курашда мулк ^уцуци-ни х,имоя цилиш, жиноятлар натижасида етка-зилган моддий зарарни цоплаш, мусодара цилиш нафацат универсал уужжатлар даражасида, балки муаммоларга х,ам эътибор беришни бошлади. Бунда БМТнинг "Жиноятчиликнинг олдини олиш" буйича Конгресслари мух,им роль уйнайди. Одил судловни амалга оширишнинг долзарб ва фун-даментал муаммоларини таулил цилишга царатил-ган ушбу халцаро форумларнинг кун тартибида ушбу муаммолар доимий равишда акс этиб кел-мокда. Айницса, ицтисодиётдаги "пул ювиш"ларга кенг а^амият берилишини талаб цилмоцда.

Хусусан, 1990 йилда Гаванада утказилган "Жиноятларнинг олдини олиш" буйича БМТнинг Конгрессида XXI асрда жиноятчиликнинг олдини олиш ва жиноий одил судлов сохдсида халцаро хдмкорлик мавзусида бир цатор "намунавий

уужжатлар" цабул цилинди. Бирлашган Миллатлар Ташкилоти Бош Ассамблеясининг фикрига кура, "жиноятчиликнинг мураккаб жихдтлари ва жиддий оцибатлари, айницса, унинг янги шакл-лари билан боглиц муаммоларни ^ал цилишнинг самарали воситаси" бу ФАТФ томонидан ишлаб чицилган тавсиялардир [14].

Шундай цилиб, БМТ экспертлари жиноий даромадларни легаллаштиришни ташкил этади-ган асосий хдракатлар руйхатини аницлади. Бу ушбу концепцияни янада аницроц илмий ишлаб чициш х,амда бир цатор халцаро ва миллий цонун ^ужжатларида амалга ошириш учун бошлангич нуцта булиб хизмат цилди. 1990 йил 8 ноябрь куни Европа Кенгашининг Страсбург ша^рида аъзолари уртасида яцин хдмкорлик урнатиш ва жамиятни хавфли жиноятчилик шаклларидан х,имоя цилишга царатилган умумий жиноий си-ёсатни олиб бориш мацсадида, "Жиноят йулидаги даромадларни легаллаштириш, аницлаш, мусо-дара цилиш тугрисида'ги Конвенция цабул цилинди. Конвенция гиёхрандлик савдоси, балки бошца жиноий фаолиятдан олинган пулларни "ювиш" билан боглиц хдракатлар ва ицтисодиётдаги уйин-ларни жиноят деб тан олди. Натижада БМТ "Вена Конвенцияси"ни цуллашни бошлади [15].

Халкаро ^амкорликдаги асосий масалалар

"Страсбург Конвенцияси"да [16] жиноий даромадларнинг ягона концепцияси яратилган булиб, унда "жиноий хуцуцбузарлик натижасида олинган х,ар цандай ицтисодий даромад" назарда тутилган. Конвенцияга биноан, х,ар бир мамлакат жиноий йул билан топилган даромадларни легаллаштиришга царши курашиш учун, авваламбор, уларни мусодара цилиш билан боглиц равишда, цонуний ва бошца чора-тадбирларни куришга мажбур.

Конвенция ^уцуцни мух,офаза цилиш орган-ларининг жиноий йул билан топилган даромадлар-ни аницлаш, уларни музлатиш ва мусодара цилиш борасидаги халцаро ^амкорликнинг асосий цои-даларини батафсил белгилаб берди.

Бундай хдмкорликнинг умумий принциплари цуйидагиларни уз ичига олади:

1) миллий цонунчиликда халцаро ууцуций ёрдам курсатиш;

2) жиноий таъциб цилиш учун асос булиши мумкин булган проактив маълумотларнинг тац-дим этилиши (10-модда);

3) банк сири тугрисидаги маълумотлардан фойдаланиш (4 ва 18-моддалар);

4) шерик давлатларнинг узаро махфийлик принципига амал килишлари (33-модда);

5) ёзма суровларнинг муайян процессуал шаклининг мажбурийлиги хамда унинг Конвенция ва ижро этувчи давлат конунчилигига муво-фиклиги (23-29-моддалар);

6) мусодара килинишини таъминлаш чора-ларини куриш мажбуриятларини назарда тутади (11-17-моддалар).

Ушбу тамойилларга асосланиб, Конвенция жиноий йул билан топилган маблагларни киди-риш, олиб куйиш ва мусодара килиш масалалари буйича халкаро хукукий ёрдам курсатишда, суралаётган томон:

- уларнинг жойлашган жойи, харакатла-ниши, табиати, хукукий холати ва кийматини аниклаш буйича тергов утказиш, шунингдек, улар билан боглик далилларни туплаш орка-ли бундай даромадларни кидириш (4 ва 9-мод-далар);

- кейинчалик мусодара килиш тугрисида суров предметига айланиши ёки бундай талаб-ни кондириши мумкин булган мулкка нисбатан хар кандай операция, топширик ёки буйрук бе-ришнинг олдини олиш учун "музлатиш ёки тор-тиб олиш каби хавфсизлик чораларини куриш" (11-12-моддалар);

- суралаётган давлатни хукукий ёрдам тугри-сида суров буйича курилган чоралар, утказилган терговлар ва курилган чоралар тугрисида зудлик билан хабардор килиш (31-модда);

- мусодара килишни амалга оширади (13-17-модда) [17].

Ахборот алмашишнинг соддалаштирилган тартиби юридик ёрдам курсатиш жараёнини тезлаштиришга имкон беради. Ушбу ташкилот-ларнинг бири ФАТФ булиб, 1990 йилда 40 та тав-сиялар шаклида пул ювиш билан курашиш дасту-рини ишлаб чиккан ва 1996 йилда ушбу хужжат-га тузатишлар киритган. Улар асосида Европа иктисодий хамжамиятининг 1991 йил 10 июндаги "Пулларни легаллаштириш максадида молия-вий тизимлардан фойдаланишга карши курашиш тугрисида'ги курсатмаси ишлаб чикилган булиб, унда Европа Кенгашига аъзо давлатлар худудида жиноят деб тан олинган хар кандай харакатлар натижасида олинган пулларни легаллаштиришга

карши кураш чоралари билан таъминлаш йул-га куйилган. Тавсияларнинг аксарияти тугри-дан-тугри унга киритилган ва уларнинг асосида купгина давлатлар миллий конун хужжатларини ишлаб чиккан. Германияда "Жиноий хукукбузар-ликлардан олинган даромадларни аниклаш тугри-сида"ги конун (Пулни легаллаштириш тугрисидаги конун - ГwГ 1993 октябрь) ва Швейцария Кон-федерациясида 1997 йил 10 октябрдаги "Молия-вий сохада пулни легаллаштиришга карши кураш тугрисида"ги Федерал конун (Пулни легаллаштириш тугрисидаги конун, ЛБА) бунга мисол була-ди олади.

Бирлашган Миллатлар Ташкилотининг Ги-ёхванд моддаларни назорат килиш буйича халкаро дастури томонидан ишлаб чикилган "пул ювиш"га карши лойихаси бор. Унда ФАТФнинг 40 та тавсияси хисобга олинади, аммо тавси-ялардан фаркли уларок, улар конун лойихаларини тайёрлаш учун асос сифатида фойдаланиш учун мулжалланганлиги билан ахамиятлидир. Умуман олганда, пул утказмалари ва молиявий ташки-лотлар ролига тегишли конун модели юкоридаги лойихада акс этган элементларни уз ичига олиши керак [18].

^иёсий-зунукий та^лил ^амда тавсиялар

Таъкидлаш жоизки, лойиха хар кандай максадлар учун белгиланган микдордан ошиб кетадиган накд пуллар, кимматбахо металлар, кимматбахо тошлар, санъат асарлари, хашамат-ли буюмлар, автоуловлар, кайиклар, самолётлар ва корхоналарни сотиб олишни такиклайди [19]. Коррупция билан боглик жиноятлардан олинган даромадларнинг мусодара килинишини талаб килади. Шу сабабли хам бундай ишлар билан шугулланувчи "Ихтисослаштирилган органлар" тузилиши максадга мувофик [20].

Европа Кенгаши халкаро коррупцияга кар-ши курашиш ва пулни легаллаштиришга карши кураш стандартлари, шунингдек, йигирма йил давомида устувор ислохотларни амалга оши-ришда мамлакатларга ёрдам курсатиб келмокда. Бундай куллаб-кувватлаш мамлакатнинг икки томонлама ва куп томонлама хамкорлик дастур-лари асосида амалга оширилади хамда Европа Кенгаши томонидан молиялаштирилади, лекин куп жихатдан Европа Иттифоки, Норвегия Грант-лари, Швеция, Нидерландия, Швейцария ва АКШ Халкаро Тараккиёт Агентлиги каби ташкилот-

ларнинг х,иссаси х,исобига амалга ошириляпти. Шуниси эътиборлики, бундай дастурларнинг ут-казилиш доираси Европа мамлакатлари улушига купроц тугри келмоцда. Бунда ицтисодий жиноят-лар ва коррупцияга царши курашишда ^амкорлик ва ёрдам бериш билан боглиц фаолият ва самара-ли ислох,отларни куришимиз мумкин: оцилона бошцарув, коррупцияга царши курашишда якдил-лик, ахлоц-одоб цоидалари, манфаатлар туцнашу-видаги вазиятни х,ал цилиш, пул ювиш, активлар-ни цайтариб олиш, терроризмни молиялаштириш, уюшган жиноятчилик ва узаро ууцуций ёрдамлар-ни айтишимиз мумкин [21].

Туркия давлатини урганадиган булсак, хуфёна ицтисодиётни минималлаштириш борасида ой-лик иш хдцларини ошириш ва солиц туловларини камайтириш, буш иш уринларини купайтириш мацсад цилинган. Давлат ишчиларининг хизмат вазифаларига кирмайдиган ишлар билан шугул-ланишларига чек цуйиш амалиётга киритил-моцда. Давлат билан фуцаро уртасидаги ижтимо-ий муносабатларда инсон омилини камайтириш чоралари ишлаб чицилиши белгиланганлигини куришимиз мумкин [22].

Коррупцияга царши курашиш борасида фацат ривожланган ва ицтисодий жихдтдан цудратли давлатлар эмас, балки ривожланиш погонасида турган Косовони оладиган булсак, бу давлат мус-тациллигини эълон цилганига куп булмаса-да, коррупцияга царши курашнинг дастлабки босци-чида турибди. Шундай булса-да, цисца фурсатда сезиларли ютуцларга эришаётганлигини куриши-миз мумкин. Хусусан, бу давлатда "Коррупцияга царши кураш агентлиги" тузилди. Ицтисодий жи-ноятларга оид куплаб маълумотлар, яъни яширин ицтисодиётга царши курашиш борасидаги барча чора-тадбирлар ва коррупция жиноятларини му-вофицлаштириш ушбу ташкилот цулида туплан-ди. Бу ёш янги кадрлар ва улардаги янгича ишлаш услуби билан белгиланди.

Кейинчалик прокуратура уртасидаги х,амкор-лик йулга цуйилди. Хрзирда прокуратура билан хдмкорликда фаолият юритмоцда. Унга кура, ман-сабдор шахслардан мол-мулк ва даромадларни декларация цилишни талаб цилиш коррупцияга царши курашишнинг янгича ишлаш механизми-ни вужудга келтирди [23]. Яширин ицтисодиётга царши курашиш бошца тузилмада, коррупцияга царши курашиш бошца тузилмада булиши ушбу

давлат мутахассисларининг фикрича, коррупция улушини камайтиришга хизмат цилувчи усул си-фатида царалмоцда.

Крзогистон Республикасини оладиган булсак, бу давлатда хуфёна ицтисодиётга царши курашиш буйича комплекс режа ишлаб чицилиши йулга цуйилган [24]. Бундаги бош мацсад нацд булма-ган пул айланмаларини янада ривожлантириш ва рагбатлантириш х,исобланади.

Турли давлатларда турлича бошцарув булган-лиги сабабли яширин ицтисодиёт х,ам давлат бош-царуви ^амда унинг ицтисодиётига асосланади. Яширин ицтисодиётга царши курашиш бораси-да давлат дастурида турлича концепциялар урин эгаллайди. Яширин ицтисодиётга царши кура-шиш борасида халцаро ташкилотларнинг якдил ва цатъий таъсир чораси мавжуд эмас. Уларда, асосан, тавсиявий характердаги чора-тадбирлар-ни куришимиз мумкин. Шунинг учун х,ам халцаро хдмкорликни ривожлантириш, халцаро ташкилот-ларнинг яширин ицтисодиётга царши курашиш механизмини ошириш давр талабидир. Шунга царамасдан х,ам давлатларнинг узаролик принцип-ларига риоя этмасликлари, халцаро ташкилот-ларнинг чора-тадбирларини тан олмасликлари мумкин. Худди шу уринда, халцаро хдмкорлик масалаларини ривожлантиришда мавжуд тизимли камчиликларни такомиллаштириш лозим.

Яширин ицтисодиётни бартараф этиш учун "Ички савдони ривожлантириш стратегияси"ни ишлаб чициш керак. Фикримизча, айнан шундай стратегиянинг йуцлиги хуфёна ицтисодиётнинг халцаро даражага етиб боришига сабаб буладиган омиллардан биридир. Бу, уз навбатида, тадбиркордан бошлаб мансабдор шахсларгача цул келмоцда.

Бундай стратегияда кичик бизнес ва хусусий тадбиркорлар, йирик тадбиркорлик фаолияти билан шугулланувчилар, хорижий компаниялар билан ишлайдиган тадбиркорлик субъектлари, хорижий инвесторлар каби бир неча таснифлар-га булинган х,олда, уларга берилиши керак булган имтиёз ва преференциялар умумий жихдтдан кел-тириб утилади. Айнан таснифланишига кура, тек-ширувларнинг амалга оширилиш тартиби назарда тутилади. Натижада бир неча маъмурий бирлик-ларда бир хил турдаги тадбиркорга бериладиган имтиёзларнинг бир хиллашуви, давлат назорати ва текширувларининг унификацияланишига олиб келади [25]. Бу эса тадбиркорларга нисбатан ца-

рашларнинг субъективлигига бархам беради. Фик-римизча, бундай ишларнинг амалга оширилиши бир неча тадбиркорларнинг уз фаолиятини яширин тарзда эмас, балки ошкора олиб боришларига сабаб булади. Бундан келиб чикиб айтадиган бул-сак, уз фаолиятини яширин равишда олиб бораёт-ган шахслар давлат назоратини амалга оширувчи субъектлар билан буладиган коррупцион муноса-батлар камайишига олиб келади.

Х. Азизовнинг айтишича, мухим воситалардан бири - жамоатчилик назоратини кенгайтириш ва рагбатлантириш тадбиркорлик фаолиятининг янада кенг ривожланишига хизмат килади [26]. Бугунги кунда Узбекистон мисолида айтадиган булсак, юртимизда 10 мингдан зиёд нодавлат нотижорат ташкилотлари фаолият юритмокда. Лекин уларнинг урни ва фаоллиги сезилмаяпти. Чунки бу ташкилотлар манфаатларини ифода этувчи, давлат билан куприк вазифасини бажарув-чи яхлит тизим йук. Хозирда жамоатчилик билан ишлаш тизими жойларда ва сохаларда халкимиз-ни кийнаётган масалаларни давлат микёсига олиб чикиб, хал килишда натижа курсата олмаяпти. Шунинг учун халкаро тоифадаги журналист-ларнинг макомини белгилаш буйича янги норма яратишимиз зарур. Бундан ташкари, амалиётга "журналист тергови" деган янги механизмни жо-рий этиш максадга мувофик.

Куплаб сохаларда давлат харидларини амалга ошириш тизими очик-ошкора эмас. Асосан, давлат харидлари билан боглик фаолиятда хуфёна икти-содиётга ^ул урилади. Бу эса мансабдор шахслар-нинг ноконуний бойишига сабаб булади. Нокону-ний бойиш эса хориж давлатларининг аксариятида жиноий килмиш хисобланади. Лекин Узбекистон Республикаси конунчилигида бундай килмиш жиноят деб топилган норма мавжуд эмас. Айнан шундай норманинг йуклиги коррупцияни келти-риб чикармокда. Яширин иктисодиёт, биринчи-дан, ноконуний бойлик орттиришни юзага кел-тирса, иккинчидан, коррупцияни вужудга келтира-ди. Хорижий экспертларни жалб килган холда, давлат хизматчилари мол-мулки ва даромадлари-ни декларация килиш тизимининг барча ташки-лий-хукукий асосларини ишлаб чикиб, амалиётга киритиш шартлигини таъкидлаб утмокчимиз.

Ф. Тохиров хуфёна иктисодиётга карши кура-шишда, биринчи навбатда, молиявий операци-яларни утказиш коидаларини бузганлик учун жи-

ноий жавобгарлик масаласини кучайтириш керак-лигини таъкидлаган [27].

Хулоса

Биринчи навбатда, узлаштирилган давлат ак-тивларини кайтариш чораларини куриш керак. Халкаро хамкорликсиз бундай жиноий фаолият натижасида топилган активларни кайтаришнинг имкони йук. Бу сохани тартибга солишга каратил-ган ва конкрет жавобгарликни келтириб чикарув-чи махсус норматив-хукукий хужжат ишлаб чикиш лозим. Бу хужжат жиноий даромадларни аниклаш ва уларни кайтариш масаласига багиш-ланган булиши даркор. Акс холда, хар кандай де-мократик давлатнинг мавжудлигига жиддий икти-содий, сиёсий ва ижтимоий хавф тугдиради хамда молиявий яхлитликни бузади.

Хукукни мухофаза килувчи органларга банк сектори устидан назоратни амалга оширишга им-кон берадиган молиявий операцияларни тартиб-га солишнинг зарур булган механизмини ишлаб чикиш зарур. Бу хукуматни миллий ва халкаро микёсда катта микдордаги "пул ювиш" билан кура-шиш учун зарур воситалар билан таъминлайди.

Яширин иктисодий фаолиятга карши кура-шиш буйича халкаро хамкорлик тугрисида ишчи хужжатга айланадиган конвенция ишлаб чикиш лозим. Бу конвенция халкаро даражада унифика-цияланган булиши керак. Бундай намунавий шартнома узаро маълумот алмашишнинг хукукий ва ташкилий муаммоларини хал этишда амалий ёрдам була олади.

Ноконуний даромадларни легаллаштиришга карши курашишда ижро хокимияти органлари-нинг узаро муносабатларини такомиллаштириш учун идоралараро марказ яратиш керак. Кури-ниб турибдики, ноконуний равишда олинган даромадларни легаллаштиришга карши курашиш нафакат хукукни мухофаза килувчи органлар, балки уз ваколатлари доирасида барча давлат ор-ганлари томонидан хам амалга оширилиши керак. Шу муносабат билан муайян давлатдан чикиб кетган активларни кайтариш максадида кушма тадбирлар ташкил этиш масаласи ута мухим аха-мият касб этади.

Юкорида таъкидлаганимиздек, яширин ик-тисодиётни бартараф этишда халкаро хамкор-лик масаласини ривожлантириш жуда мухим масала. Яширин иктисодиёт халкаро даражада куриб чикилмас экан, мутлак натижага эришиб

бyлмайди. Уз нaвбaтидa, коppyпциягa кapши кypaшиш бyйичa aмaлгa ошиpилaётгaн ишлap кaби яширин иктисодиёт ^aM шyндaй чоpa-тaд-биpлapни тaлaб килaди. Коppyпциядa мyaй-ян бир жaмият зapap кypaдигaн бyлсa, яширин

иктисодиётдa мyaйян бир дaвлaт иктисодиёти зapap кypaди. Шу сaбaбли x,aM яширин иктисодиёт деган иллaтгa кapши кypaшиш дaвp тaлaби экaнлигини эътибордан четдa колдиpмaслиги-миз œpax.

Фoйдaлaнилгaн aдaбиётлaр рyйхaти

1. Action against Economic Crime Cooperation Highlights 2018. Council of Europe | Seventh Annual ECCD Team Event.

2. https://complyadvantage.com/knowledgebase/anti-money-laundering/aml-compliance-officer/

3. https://www.coe.int/en/web/greco/about-greco

4. https://www.fatf-gafi .org/pages/moneyval .html

5. https://www.oecd.org/general/38464001

6. https://www.accaglobal.com/gb/en.html

7. https://www.iaaca.net/

8. https://egmontgroup.org/en/search/google/shadow%20economy

9. https://www.icqc.eu/index.php?choosed=ru/certification/european-anti-fraud-office

10. Action against Economic Crime Cooperation Highlights 2018. Council of Europe | Seventh Annual ECCD Team Event.

11. Action against Economic Crime Cooperation Highlights 2018. Council of Europe | Seventh Annual ECCD Team Event.

12. https://publicsearch.coe.int/#k=shadow%20economy#f=%5B%5D#s=51

13. https://publicsearch.coe.int/#k=against%20shadow%20economy#f=%5B%5D#s=51

14. https://www.fatf-gafi.org/media/fatf/documents/reports/mer4/fatf-2019

15. https://www.coe.int/ru/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/141

16.https://www.coe.int/ru/web/conventions/full-list/-/conventions

17. Action against Economic Crime Cooperation Highlights 2018. Council of Europe | Seventh Annual ECCD Team Event.

18. https://rm.coe.int/project-against-economic-crime-in-kosovo-peck-final-narrative-report/16806d0f30

19. https://www.coe.int/web/cdpc/european-committee-on-crime-problems

20. Assessment report on compliance with International standards in the anti-corruption (ac) area.2014; www. coe. int/corruption

21. https://rm.coe.int/flyer-action-against-economic-crime-and-corruption/168071228a

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

22. Matherials: "Ethics for the prevention of corruption in Turkey"; Academic researches on public ethics. Volume www.tornatasarim.com

23. The justice package of laws including amendments and supplements of laws on courts, state prosecutor, Kosovo Judicial Council and Kosovo Prosecutorial Council that was adopted on 28 May 2015; Draft laws on amending and supplementing Law no.04/L-051 on Prevention of Conflicts of Interest in the Exercise of Public Office, on Management of Sequestrated or Confiscated Assets, on amending and supplementing the Law no.04/L-042 on Public Procurement and on the Auditor General and the National Audit Office which are still under Parliament proceedings. All these legislative acts were partly triggered and/or partly addressed some of PECK assessment reports' recommendations.

24. www.zakon.kz

25. https://zakonbase.ru/content/part/727658

26. Х.Азизов 'Тадбиркорлик хукуки". Дарслик. (Муаллифлар жамоаси) - T.: ХДЮУ, 2018. - 179 бет.

27. ^хиров Ф. Сифатсиз махсулотлар чикарганлик ёки сотганлик учун жиноий жавобгарлик. Конун химоясида, 2002. № 2. 39 бет.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.