Джуманова Д.М.,
«Замонавий таълим» журнали бош мух,аррири
БОЛА ШАХСИГА ЙУНАЛТИРИЛГАН ТАЪЛИМДА МАРИЯ МОНТЕССОРИ МЕТОДИКАСИ
ДЖУМАНОВА Д.М. БОЛА ШАХСИГА ЙУНАЛТИРИЛГАН ТАЪЛИМДА МАРИЯ МОНТЕССОРИ МЕТОДИКАСИ
Маколада мактабгача ёшдаги болалар ривожланишига йуналтирилган таълимга таъсир этувчи Мария Монтессори методикаси, йуналтирилган таълим Fоялари х,акида фикр юритил-ган. Муаллиф томонидан бола шахсига йуналтирилган таълимнинг узига хослиги; бундай таъ-лимнинг мазмуни ва методлари; бола шахсининг шаклланиш масалалари; болани х,ар томонла-ма ривожлантиришга ёрдам беришнинг долзарб масалалари куриб чикилган.
Таянч суз ва тушунчалар: шахсга йуналтирилган таълим, Монтессори, ривожланиш, шаклланиш, муносабат, сензитив даврлар1, сингувчан тафаккур, ривожлантирувчи мух,ит, таълим му-ассасаси, эркинлик, мустакиллик, ижод, мух,ит, дидактик материаллар.
ДЖУМАНОВА Д.М. МЕТОДИКА МАРИИ МОНТЕССОРИ В ОБРАЗОВАНИИ, ОРИЕНТИРОВАННОМ НА ЛИЧНОСТЬ РЕБЁНКА
В статье освещаются вопросы влияния методики Марии Монтессори на развитие детей дошкольного возраста и идеи ориентированного образования. Автором рассматриваются актуальные вопросы своеобразности образования, ориентированного на личность ребёнка; суть и методы такого образования; вопросы формирования личности ребёнка; вопросы содействия всестороннему развитию ребёнка.
Ключевые слова и понятия: образование, ориентированное на личность; Монтессори, развитие, формирование, отношение, сензитивные периоды2, впитывающее мышление, развивающая среда, образовательное учреждение, свобода, самостоятельность, творчество, среда, дидактические материалы.
DJUMANOVA D.M. THE CHILD-ORIENTED TRAINING TECHNIQUES OF MARIA MONTESSORI
The article has been focused on the effective methods of Maria Montessori on the development of pre-school age children education, which is about directed educational concepts. The exclusivity of the child's person-oriented education by the author; the methodologies and gist of following education system; the formation of child-personality; supporting the children comprehensive development have been observed.
Keywords: person-oriented education, Montessori, development, formation, sensitive periods, education, educational institutions, independence, environment, didactic materials, art.
1 Сензитив даврлар - боланинг ривожланишида алохида хис этилувчи даврлар.
2 Сензитивные периоды - это периоды особой восприимчивости ребенка к различным видам деятельности и поведения в целом.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6
Педагогик технологияларни бир-биридан фарцлайдиган асосий хусусиятлардан бири унинг бола шахсига йунал-тирилганлик даражасидир. Шахсга йуналтирилган таълим-нинг марказида усаётган инсон, унинг уз имкониятларини тула намоён этишга интилиши, янги тажрибани цабул цилиши, турли цаётий вазиятларда онгли равишда ва масъу-лиятли царор цабул цилишга цодирлиги туради.
«Ривожланиш», «эркинлик», «мустакиллик», «ижод», «узига хослик» шахсга йуналтирилган таълимнинг таянч иборалари хисобланади.
Шахсга йуналтирилган таълимга нисбатан кулланиладиган белгилар:
• болада шахслик, интеллектуал, ривожланиш максадларининг устуворлиги;
• унинг ютук ва муваффакиятлари мотива-цияси, индивидуал ривожланишини куллаб-кувватлашга йуналтирилганлигига урFу бериш;
• узлигини шакллантириш, уз-узини бошка-ришга урFу бериш;
• таълим жараёни иштирокчиларининг узаро шериклик харакатлари;
• болаларга танлаш эркинлиги ва таълим жараёни барча иштирокчиларига кабул килин-ган карор учун шахсий масъулият юклаш;
• таълимий вазиятлар ва вокеаларни узидан утказиш хамда хиссий муносабатлар мавжуд-лиги.
Болага йуналтирилган таълимнинг узига хос-лиги шундаки, бола кимнингдир истаги, буюрт-масига кура эмас, уз имкониятлари, салохияти, табиати, кобилиятларига мос равишда шаклла-нади.
Бола шахсига йуналтирилган таълимнинг бир йуналиши - Монтессори методикасини куллаш-дир. Таълим мазмуни ва методлари бола шах-сининг шаклланиши, уни мустакил шахс сифати-да тан олиниши жараёнлари кечадиган мухитда ташкил этилади. Бу жараён шахсга йуналтирилган хамда унга умуминсонийлик хос булса, ушбу педагогик фаолият инсоний-шахслик да-ражасига утади.
Инсонийликка йуналтирилган таълим Fоя-лари куйидагиларда акс этади:
• замонавий таълим умуминсоний кадрият-лардан келиб чиккан хамда муайян жамият маънавиятига асосланади;
• таълим максади узлигига эга, умуминсоний кадриятларга эга шахсни шакллантириш ва ривожлантиришга каратилади;
• шахс камолоти тулаконли — онг ва туЙFулар, рух ва тан бирлиги тарзида амалга оширилади;
• муассасада гурух иши алохида шахсий иш билан биргаликда олиб борилади ва бунда бола фаолиятининг узига хос услуби шаклланишига алохида эътибор каратилади;
• таълим шахс фаолияти тури сифатида ички асосга эга, тарбиячи ва тарбияланувчининг тенг муносабатлари, хамкорликда карор кабул килишига таянади;
• таълим расмий бошкарувга эмас, балки мехр, эътибор, хамкорликка таянади.
Боланинг дастлабки олти ёши унинг кейинги ривожланиши учун жуда мухим даврдир. Монтессори методикаси 8 ойдан 12 ёшгача булган узлуксиз таълимнинг мукобил тизими хисоб-ланиб, унинг хусусиятлари куйидагилардан ибо-рат:
1. Шахсий фалсафавий асосларга эгалиги.
2. Фалсафавий-психологик тамойилларга риоя килувчи методиканинг мавжудлиги.
3. Синф-дарс тизимининг мавжуд эмаслиги.
Монтессори таълими куйидаги фалсафий,
психологик ва педагогик тамойилларга асослан-ган.
Фалсафавий тамойил - бола хамма жихат-лар буйича катталардан ажралиб туради, аклий фаолият шакли алохида ривожланган «сингув-чан тафаккурга» эга. Монтессорининг хулосаси-га кура, боланинг фикрлаш онги катталарнинг фикрлаш онгидан тубдан ажралиб туради. Ушбу шаклни у «сингувчан тафаккур» деб номлайди. Бола теварак-атроф тасвирларини хис этувчи органлари оркали беихтиёр кабул килади. Боланинг тафаккури янгиликларни сувдек сингди-риб олади: фойдали-фойдасизни, яхши-ёмонни ва хоказоларни англай бошлайди. Шу тарзда алохида эътибор предметли ва ижтимоий му-хитни яратишга каратилган. Катталар болалар учун шундай мухит яратиши керакки, бола ривожланиши учун хамма керакли ва фойдали жихатларни топиш имкониятларига эга булсин.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6
Ривожланиш жараёнида боланинг онги аста-секин катталарники каби фикрлаш онгига айла-нади. Бола беихтиёр сингдириш кобилиятидан онгли сингдириш жараёнига утади. Айнан шу максадда мактабгача таълим муассасаларида ривожлантирувчи мухит яратилади.
Психологик тамойил хар бир инсонга алохида, яккама-якка ёндашишдир. М.Монтес-сори боланинг ривожланишида сензитив давр-лар - болаларнинг ривожланишида алохида хис этувчи даврларни аниклаган. Бу ривожланиш даврига катталар ташкаридан хеч кандай таъ-сир кила олмайдилар. Болага керакли билим, малакаларни кабул килишдаги имкониятлар айни сензитив даврда берилади. Бола сензитив даврдан кейин хам бу малака, билимни олиши мумкин, лекин унга машаккатли мехнат билан эришади, сензитив даврда эса бу енгил ва се-зилмас булади. Сензитив даврлар универсал деб хисобланади, чунки миллати, ижтимоий ке-либ чикиши ва маданиятидан катъи назар, хамма болаларнинг ривожланиш даврида мав-жуд.
Асосий сензитив даврларга куйидагилар ки-ради:
• нутк ривожланиш сензитив даври - 0-6 ёш;
• тартибни кабул килиш сензитив даври -0-3 ёш;
• сенсор ривожланишнинг сензитив даври -
0-5,5 ёш;
• майда предметларни кабул килиш сензитив даври - 1,5-2,5 ёш;
• харакат ривожланиши сензитив даври -
1-4 ёш;
• ижтимоий билим ва малакаларнинг ривожланиш сензитив даври - 2,5-6 ёш.
Педагогик тамойил - боланинг предметли-ривожлантирувчи мухитда дидактик материал билан мустакил максадга йуналтирилган фао-лият.
Монтессори методикасида педагог олдин кургазмали монтессори-материал билан ишлаш йулини курсатиб беради, кейинчалик болага мустакил ишлашга шароит яратади. Таълим жараёнида педагог болага ёрдамчи ва шогирд булади.
Монтессори таълимининг мохияти нимадан иборат?
Монтессори методи болани хар томонлама ривожлантиришга ёрдам беради. Мария Мон-тессорининг болаларга ёндашуви узига хосдир. Бу тизим учта асосий кисмдан тузилган: бола,
атроф-му^ит ва педагог. Таълим жараёнида диккат марказида бола туриши керак. Мария Монтессори уз методикасида болани табиий шароитлардаги кузатувларига асосланади. Сунгра доктор Монтессори боланинг мустакил ривожланиши учун табиий махсус шароитлар яратган. У таълимда педагогнинг урнини узгача талкин этиб, унинг фаолияти таълим бериш эмас, йуналтиришдан иборат булиши лозимли-гини уктирган. Шунинг учун «укитувчи» сузи урнига «рахбар» иборасини куллаган.
Мария Монтессори бола кандай булса, уни шундайлигича кабул килишга харакат килган. Монтессори методи болага билиш, урганиш фаолиятини осон узлаштиришга ёрдам беради. Билимни фаолият оркали мустакил олишга ургатади.
Монтессори методикасига кура, бола узига ёккан, узига кизикарли булган машFулотни тан-лаш эркинлигига эга булади. Бола уз билим ва малакалаларини такомиллаштира бориб, унда мустакиллик ва узига ишонч хам ривожланади. Монтессори методи болада таълим жараёнига табиий интилишни юзага келтиради. Таълим-нинг кейинги боскичига дадил, ишонч билан утишга замин тайёрланади. Болага уни ураб тур-ган мухит ёрдам беради.
Монтессори методида бола махсус ишлаб чикилган материалларга таяниб билим олади. Улар содда, кизикарли, болани мустакил ишлашга ундайди. Улардан фойдаланганда бола учун уз хатоларини узи тузатишига имконият яратилади. Болага унинг хатолари хакида катталар хадеб таъкидлайвермагач, уз-узидан унинг дадиллиги, мустакиллиги оша боради.
Монтессори машFулотларида болалар узаро мусобакалашмайди. Монтессори методи бошка методларга ухшамайди. Унга кура, бола шахс сифатида шаклланишига зарур барча шароитлар хисобга олинган (1-схема).
Гурухларда ижодий, ривожлантирувчи му-хитни яратиш - муваффакият гаровидир. Мактабгача таълим муассасаси болалар учун кувонч, шодлик таркатувчи маскан булиши ло-зим. Кичкинтойлар бу ерга хатто дам олиш кун-лари хам келишга интилиши керак. Монтессори педагогикаси асосида яратилган мухит бунга мисол була олади. Яхши ташкил этилган бундай психологик мухитда бола узини уз уйидагидек тутади, мустакил ва барча муаммолардан холи булади. Муассасада жазога йул куйиш мумкин эмас. Бу ерда асосий жихат - болаларнинг ютукларидир.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6
1-схема. Таълим тизимидаги узгаришлар.
Мактабгача таълим муассасасида болалар яратилган кулайлик натижасида соFлом фаолият юритадилар, улар учун ижодий, ривожланти-рувчи мухит яратилади. Бундай мухитда кунда-лик иш фаолияти давомида болалар узларини эркин тутишлари, бир-бирларига нисбатан хурмат, мухаббат, узаро ёрдам бериш каби ин-сонпарварлик туЙFуларини шакллантирувчи фикрлар воситасида хаётий фаолликка эриша-дилар ва уз кизикишлари асосида тараккий этиб борадилар. Иш фаолияти давомида турли тажрибадан утказилган муаллифлик услублари ва технологияларни куллаш мумкин. Болалар-нинг тараккий этиши, уйлаши, ижод килишига ёрдам берадиган барча ноёб нарсалардан фой-даланилади. Педагогларнинг асосий вазифаси -болалар учун кулай шароит яратиб, таълимга йуналтиришдир. Гурухларда турли ёшдаги болалар тарбияланади. Катталар ва болалар урта-сидаги узаро муносабатлар оиладаги муноса-батларга ухшаш: катталар кичикларга ёрдам бе-риши, тажриба алмашиши, кичиклар катталар-дан урганиши лозим. Нима билан шуFулланишни эса мухитнинг узи белгилаб беради. Бу мухит болаларда мустакил фаолият билан шуFулланиш, турли-туман таълимий уйинлар ва жихозларни танлаш имкониятини яратади. Бола узини ураб
турган атроф-оламни тахлил килади ва унинг атрофида уларни урганиш учун турли-туман нарсалардан фойдаланади.
Хар бир бола эркин холда кунгли истаган нарсаларни танлаши, улар билан хохлаганича ишлаши мумкин. Монтессори методига кура ижодий ривожлантирувчи мухит махсус жихоз-ланган хона, шаклланган болалар гурухи, ривожлантирувчи жихозлар, малакали тарбиячи-дан иборат. Жихозлаш уйлаб чикилиши ва у бо-ланинг хар тарафлама тараккий этишига таъсир курсатиши лозим.
Монтессори таълимининг материаллари куйидаги булимларга ажратилган:
• амалий хаётга тайёргарлик машклари;
• сенсорик тасаввурларни ривожлантириш;
• нутк устириш, ёзув ва укишга ургатиш;
• математика;
• «фазовий тарбия» (коинот);
• тасвирий фаолият;
• лаборатория.
Хамма жихозлар боланинг ёшига мос, олиш-га кулай ва очик жойда жойлашган булиши, бола уни осонликча кура олиши ва унда кизикиш уЙFотган нарсани танлаб олиш имко-ниятига эга булиши лозим. Агар у бирор нарса билан биринчи марта танишаётган булса, таж-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6
риба утказиб куриши ёки катталарга ёрдам сураб мурожаат килиши, бу нарса ёки жихоз билан нималар килиш мумкинлигини билиб олиш имкониятига эга булиши керак.
Шуни таъкидлаш лозимки, болаларнинг уз-лари ташкилий ишларнинг катнашчилари бу-лиши ва хонани жихозлашлари мумкин. Улар мебелларнинг жойини узгартиришлари мумкин. Бугун столлар «юлдузча» шаклида жойлашти-рилган булса, эртасига айлана шаклида жой-лаштирилиши мумкин. Киришдаги деворларни болаларнинг ишлари билан жихозлаш, мебел-ларнинг жойлаштирилиши болага алохида уйнаш ва мустакил ишлаш учун кулай булиши лозим.
М.Монтессори педагогикаси ижодий фикр-лаш жараёнини тезлаштиради ва чарчок даври-да болаларга ёрдам беради. Имкон кадар бола-лар учун мулжалланган жихозлар ёркин, табиий рангларда булиши, бу жихозлар ёшликдан бо-лада чиройли нарсаларга мухаббат уЙFотиши, бадиий дидини тараккий эттириб бориши ло-зим. Чирой куркамликда эмас, балки ранг ва тасвирларнинг уЙFунлигида, тартибликда ва туFри жойлаштира билишдадир. Атрофимизда яратилган барча шарт-шароит - хонани жихоз-лашдан тортиб то тарбиячининг ташки кури-нишигача болани тарбиялайди.
Бу мухитда бола узи, атрофидаги одамлар, узи яшаётган мухит туFрисида уйлашга урганади. Монтессори методи болаларга кувонч баFиш-лабгина колмасдан, балки уларнинг малака ва кобилиятларини тараккий эттиради, шунингдек, математик тасаввурларни кенгайтиради, изла-нувчанлик ва нуткий малакаларини хам ошира-ди. Мустакиллик, тартиблилик, нарсаларга эхтиёткорлик билан муносабатда булишга, бу нарсалар билан узи турган жойни жихозлашга урганади, келгусида ёзув, савод, математика машFулотига тайёр булишга имкон яратади.
Боланинг ривожланиши жараёнини факат уйин оркали эмас, балки куллар харакати оркали хам олиб бориш мумкин. Бунга методи-када алохида ахамият берилган. Монтессори педагогикасининг асосий тамойилларидан би-рига кура, бармоклар учининг харакати инсон интеллектининг тараккиёт куролидир. Шу та-мойил асосида болалар турли нарсаларнинг ху-сусиятларини билиб олишади, бармокларни харакатга келтириб, машк килишади. Бу жара-ёнлар боланинг куз билан чамалаш, диккатни жамлаш хусусиятлари, иродасини тараккий эт-тиришга ёрдам беради.
Болаларнинг мустакил фаолияти режалашти-рилмайди, у боланинг иродаси, кизикиши ва кайфиятига боFлик. Ривожлантирувчи жихоз оркали бола уз хатоларини назорат килиб бориш имкониятига эга. Хар бир бола узининг шахсий режаси асосида шаклланади, иш фаолияти давомида куркув, ишончсизлик хиссини сезмайди.
Бундай мухитда тарбиячи нима килади? Монтессори методининг шиори - «мен узимга бажаришга ёрдам бераман, мен узим бажара-ман». Тарбиячи доим мехрибон булиши, сабр-токатли, болани туFри йулга йуналтириши, узининг шахсий намунаси билан нима килиш ва кандай килиш лозимлигини курсатиши лозим. У бу ерда устоз эмас, балки вокеаларнинг кат-нашчиси, болаларни кизиктирувчи шахс сифа-тида иштирок этади. Узаро бир-бирини тушу-ниш, англаш ва мухаббат туЙFуси асосида мулокот олиб борилади. Табассум, имо-ишора билан кичкинтой куллаб-кувватлаб турилади. Тарбиячининг ички дунёси билан боланинг ички туЙFуси уртасида мустахкам узаро боF-ликлик мавжуд, тарбиячининг маданият дара-жаси канчалик юксак булса, боланинг маданият даражаси шунчалик юкори булади. Бундай жа-раён даврида тарбиячи хам, бола хам шакл-ланади, бу эса хамма учун хиссий кулайлик яратади, шунингдек, ота-оналарни хам ижод килишга раFбатлантиради. Ижодий-ривожлан-тирувчи мухитнинг самараси кичкинтойнинг умумий тараккиёти, ижодий тафаккури, муста-киллигига таъсир курсатувчи шарт-шароитгагина эмас, балки тарбиячининг бола билан буладиган мулокоти, вазият, бериладиган топшириклар, уларни бериш усулларига хам боFлик. Болаларга таълим-тарбия бериш бир тартибда утмайди. Тарбиячи болаларнинг тараккий этиш динами-касини кузатиб бориши, лозим булса ёрдам курсатиши керак, аммо бунда боланинг психи-касига нисбатан ютуклари даражаси дастур та-лаблари билан солиштирилмайди. Ижодий-ривожлантирувчи мухитни туFри ташкил этиш бола шахсининг хар томонлама етук булиши, мустакил, максадга интилувчан, ишни туFри ре-жалаштира олиш кобилиятини такомиллашти-ради. Бундай вазият болани туFри англаб хара-кат килишга ургатади. Тарбиячилар болаларнинг бошкаларникига ухшамайдиган хислатла-рини кадрлашлари, узига хос хусусиятларини хурмат килишлари лозим. Болани мажбурлаш эмас, эркин фаолият юритиши учун имконият
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6
яратиш керак, асосийси хамма нарса бола учун кизикарли булиши лозим.
Методнинг бош гояси боланинг мустакил ривожланишига туртки беришдан иборат.
Монтессори таълимида бола махсус яратил-ган мухит ёрдамида мустакил таълим олади. Монтессори материалларида боланинг уз-узини назорат килиши, хатоларини узи топиб, мустакил тузатишига шароит яратилган. Катталар бо-лани факат йуналтириб, зарур холларда раF-батлантириб туришади. Уларнинг вазифаси бо-лаларга таълим бериш эмас, «мустакил бажа-ришга ёрдам бер» шиори асосида уларнинг мустакил фаолиятига рахбарлик килиб туриш-дан иборат.
Монтессори тизими хар бир болага чексиз танлов эркинлигини беради. Унга кура, хар бир бола бугун нима билан шуFулланишини хал килишни мустакил равишда танлай олади.
Монтессори методикасининг яна бир узига хослиги турли ёшдаги болаларнинг бир гурухда таълим олишининг ташкил этилишидадир. Турли ёшдаги болалар бир-бирларига халакит бе-ришмайди, аксинча, ёрдамлашишади.
Монтессори тизимида таълим олган бола-ларда укишга нисбатан интилиш, масъулиятли-лик, интизомлилик хислатлари осон шаклланти-
рилади. Бу болалар мехнатсеварлиги, интилув-чанлиги, хулк-атвори ижобийлиги билан ажра-либ турадилар.
Хулоса килиб куйидагини айтиш мумкин:
• Монтессори методига асосан бола узига ёккан, узига кизикарли булган машFулотни тан-лаш эркинлигига эга булади;
• уз билим малакаларини такомиллашти-ра бориб, болада мустакиллик ва узига ишонч ривожланади. Монтессори методи болада таълим жараёнига табиий интилишни юзага келти-ради. Таълимнинг кейинги боскичига дадил, ишонч билан утишга замин тайёрланади. Болага уни ураб турган мухит мураббийлик килади. Монтессори таълимида бола махсус ишлаб чикилган материалларга таяниб билим олади. Улар содда, кизикарли, болани мустакил иш-лашга ундайди. Улардан фойдаланганда бола учун уз хатоларини узи тузатишига имконият яратилади;
• болага унинг хатолари хакида катталар танбех беришмагач, уз-узидан унинг дадиллиги, мустакиллиги оша боради;
• Монтессори машFулотларида болалар узаро мусобакалашмайди1.
Адабиётлар:
1. Афанасьева Т.И. Учить по Монтессори (из опыта работы). - М.: МЦМ, 1996. -С. 48.
2. Богуславский М.В., Сороков Д.Г. Юлия Фаусек: тридцать лет по методу Монтессори. -М.: МЦМ, 1994. -С. 146.
3. Джуманова Д.М. Бола шахсига ёндашув. // «Замонавий таълим» илмий-амалий, омма-боп журнали, 2012 йил, 1-сон. -50-53-б.
4. Монтессори М. Дети - другие. Уникальная методика раннего развития. - М: «АСТ», 2014 г. -С. 320.
5. Монтессори М. Мой метод. Руководство по воспитанию детей от 3 до 6 лет. - М: «Центрполиграф», 2014. -С. 416.
6. Монтессори М. Научная педагогика. В 2-х томах. - М.: «Образовательные проекты», «Речь», «Сфера», 2014. -С. 528.
7. Монтессори М. Помоги мне это сделать самому. - М.: «Карапуз», 2006. -С. 272.
8. Монтессори-материаллар. // «Мактабгача таълим» журнали, 1999 йил, 1 сон.
9. Сумнительная С.И. Помоги мне это сделать самому. Школа Монтессори. - М.: «Карапуз», 2000. - С. 17.
10. Фаусек Ю.М. Монтессори болалар боFчаси. - Т.: «Янги аср авлоди» , 2008. -221-б.
1 Журналнинг кейинги сонидаги маколанинг давомида Монтессори дидактик материаллари билан ишлаш мавзуси ёритилади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 6