Научная статья на тему 'Биология фанини ўқитишда замонавий педагогик технологияларни қўллаш хусусиятлари'

Биология фанини ўқитишда замонавий педагогик технологияларни қўллаш хусусиятлари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
1534
323
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ҳужайра / моддалар ва энергия алмашинуви / эволюцион ривожланиш / одам генетикаси / биологик тушунча / генларнинг ўзаро таъсири / ирсият / ўзгарувчанлик / генетик символлар / ячейка / вещества и трансформация энергии / эволюционное развитие / генетика человека / биологическое сознание / взаимодействие генов / наследственность / изменчивость / генетические символы

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Юсупов Нодиржон Баходирович

Мақолада умумий ўрта таълим тизимида дарс самарадорлигини оширишнинг замонавий педагогик технологиялар асосида ташкил этиш зарурияти ҳамда интерфаол дарслар таълим сифатини кўтаришдаги асосий вазифалари хусусида фикр юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ОСОБЕННОСТИ ПРОВЕДЕНИЯ ЗАНЯТИЙ ПО БИОЛОГИИ С ПРИМЕНЕНИЕМ СОВРЕМЕННЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ

В статье рассматриваются основные задачи необходимости повышения эффективности уроков на основе их организации с использованием современных педагогических технологий, улучшения качества образования на базе проведения интерактивных уроков.

Текст научной работы на тему «Биология фанини ўқитишда замонавий педагогик технологияларни қўллаш хусусиятлари»

Юсупов Нодиржон Баходирович,

Андижон давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий маркази «Аник ва табиий фанлар методикаси» кафедраси катта укитувчиси

БИОЛОГИЯ ФАНИНИ У^ИТИШДА ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ КУЛЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ

ЮСУПОВ Н. БИОЛОГИЯ ФАНИНИ УЦИТИШДА ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ КрЛЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ

Маколада умумий урта таълим тизимида дарс самарадорлигини оширишнинг замонавий педагогик технологиялар асосида ташкил этиш зарурияти хамда интерфаол дарслар таълим сифатини кутаришдаги асосий вазифалари хусусида фикр юритилади.

Таянч суз ва тушунчалар: хужайра, моддалар ва энергия алмашинуви, эволюцион ривож-ланиш, одам генетикаси, биологик тушунча, генларнинг узаро таъсири, ирсият, узгарувчанлик, генетик символлар.

ЮСУПОВ Н. ОСОБЕННОСТИ ПРОВЕДЕНИЯ ЗАНЯТИЙ ПО БИОЛОГИИ С ПРИМЕНЕНИЕМ СОВРЕМЕННЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ

В статье рассматриваются основные задачи необходимости повышения эффективности уроков на основе их организации с использованием современных педагогических технологий, улучшения качества образования на базе проведения интерактивных уроков.

Ключевые слова и понятия: ячейка, вещества и трансформация энергии, эволюционное развитие, генетика человека, биологическое сознание, взаимодействие генов, наследственность, изменчивость, генетические символы.

YUSUPOV N.THE SPECIFICS OF THE BIOLOGY LESSONS ORGANIZING IMPLEMENTING MODERN PEDAGOGIKAL TECHNOLOGIES

In the article ideas about the basic tasks of effective organization of biology lessons on the basis of modern pedagogical technologies, improvements of quality of education at interactive lessons in general educational system are given.

Keywords: cell, substances and energy transformation, evolutionary development, human genetics, biological consciousness, interaction of genes, heredity, variability, genetic symbols.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

Таълимнинг самарадорлигини ошириш, шахснинг таълим марказида булиши ва ёшларнинг мустацил билим олишла-рини таъминлаш учун таълим муассасаларига яхши тайёр-гарлик курган ва уз соцасидаги билимларни мустацкам эгал-лашдан ташцари, замонавий педагогик технологиялар ва интерфаол усуллар, улардан уцув ва тарбиявий маш*улот-ларни ташкил этишда фойдаланиш цоидаларини биладиган уцитувчилар керак.

Бунинг учун барча фан укитувчиларини янги педагогик технологиялар ва интерфаол усуллар билан куроллантириш ва улар эгалла-ган билимларни укув-тарбиявий машFулот-ларда куллаш малакаларини узлуксиз ошириб боришлари лозим. Кадрлар тайёрлаш миллий дастурида таълим-тарбияни тубдан ислох килиш илFор педагогик технологияларни жорий этиш; «Таълим беришнинг илFор педагогик технологиялари, замонавий укув-услу-бий мажмуаларни яратиш ва укув-тарбия жараёнини дидактик жихатдан таъминлаш»га боFликлиги курсатилади.

Биология фанини укитиш жараёнида уки-тувчи айрим муаммоларга дуч келиши мукаррар.

1. Барча укувчиларни дарс жараёнига тула жалб килиш муаммоси, чунки укувчилар дарсда тула катнашишлари мумкин, аммо дарсда барча укувчилар тушуна олаётганли-гини хеч ким тула кафолатлай олмайди, мана шу жойда укитувчининг дарсда кандай педагогик технологиялардан фойдаланиши асосий ахамият касб этади.

2. Дарсда укувчи тушунгандек булиши, укитувчи саволига жавоб беришлиги мумкин, лекин айрим биологик жараёнларни тушуниб тасаввур килиш, хаёти мобайнида дуч келга-нида бу билимлардан кай даражада фойда-лана олиш малакаларига эга булаётганлиги укитувчи учун хам мавхум булиб колади. Бун-дай муаммони хал килишда синфдан ташкари ишлар, тугарак машFулотлари масала ва мисоллар ишлашнинг ахамияти катта хисобла-нади.

Биология укув фанини укитишда укувчи-ларда умумий биологик тушунчаларни шакл-лантириш асосий уринни эгаллайди.

Барча тирик организмларга хос булган биологик конуниятлар ва айрим биологик укув

курсларининг хусусий тушунчаларини умум-лаштирувчи тушунчалар умумий биологик тушунчалар дейилади.

Умумий биологик тушунчаларга:

• хужайра, тирик организмларнинг тузи-лиш, курилиш ва хаётий бирлиги;

• органлар тузилиши ва функцияларининг бирлиги;

• организм билан мухитнинг узаро боF-ликлиги;

• организм - уз-узини бошкарувчи яхлит тизим эканлиги;

• моддалар ва энергия алмашинуви жара-ёнлари;

• ирсият, узгарувчанлик ва организмларнинг купайиши;

• органик оламнинг эволюцион ривожла-ниши кабилар киради.

Умумий биологик тушунчалар хусусий биологик тушунчалардан хосил булади ва уларни мактаб биология укув фанлари мазмунида ривожлантириб борилиши мухим хисобла-нади.

Юкори синфларда «Генетика асослари» бобини урганиш жараёнида укувчилар орга-низмларни чатиштириш типлари, асосий генетик символлар ва атамалар, белги ва хосса-ларнинг наслдан-наслга берилиш конуният-лари, уларнинг цитологик асослари, ирсият-нинг хромосома назарияси, жинс билан боF-лик ирсийланиш, генетиканинг селекция, тиббиёт, эволюцион назарияни ривожланти-ришдаги ахамияти хакидаги билимларни билиши, генетикадан масала ечиш, модифика-цион ва мутацион узгарувчанликни фарклай олиши, вариацион катор тузиш, модифика-цион узгарувчанликни статистик усуллар ёрдамида аниклаш, усимликлар, хайвонлар ва микроорганизмлар селекцияси методлари, генетик нуктаи назардан чекиш, алкогол ва

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

бoшк1a нapкoтик мoддaлap иетeъмoл к,илиш-нинг зapapини aеoелaб бepиш кyникмaлapини эгaллaши лoзим.

«Гeнeтикa aеoелapи» бoбининг дидaктик мaкеaди yкувчилapнинг иpеият вa уз^ув-чaнлик кoнуниятлapи, Г.Мeндeл кoнунлapи, мoнo, ди, пoлидуpaгaй чaтиштиpишдa бeлги-лapнинг нaелдaн-нaелгa УТИШ кoнуниятлapи, гeнлapнинг yзapo тaъеиpи, бeлгилapнинг биpиккaн xoлдa нaелдaн-нaелгa утиши, жине вa oдaм гeнeтикaеи билaн тaништиpиш еaнa-лaди.

Бу бoбни yзлaштиpишдa yкувчилapдaги бyшликлapни тyлдиpиб бopиш мaкеaдидa шу мaвзу бyйичa yкувчилapнинг мaеaлa eчиш кyникмaлapини pивoжлaнтиpиш мaкеaдгa мувoфик булиб, бунинг нaтижacидa укувчи-лapнинг иpеият кoнуниятлapи xaкидaги билимлapи фaoллaштиpилaди, гeнлapнинг Узapo кoмплeмeнтap тaъеиpи, гeнлapнинг Узapo эпиcтaз тaъеиpи бyйичa мaеaлaлap eчиш, кичик гуpуxлapдa xaмкopликдa муетaкил ишни тaшкил этиш мaлaкaлapини шaкллaнти-pиб бopишдa пeдaгoгик тexнoлoгиялapнинг Уpни кaттa.

Юкopидaги билимлapни эгaллaгaнлapидaн еунг, yкувчилapнинг aввaлги мaвзулapдa yзлaштиpгaн иpеият кoнунлapи, гeнeтик еим-вoллap, гaмeтaлapни oлиш уcуллapи, гoмoзи-гoтa вa гeтepoзигoтa opгaнизмлap, тулик вa киемaн дoминaнтлик xoдиcacи, мoнoдуpaгaй, дидуpaгaй, пoлидуpaгaй чaтиштиpиш, I вa II бyFиндa oлинaдигaн дуpaгaйлapнинг фeнoтип вa гeнoтип бyйичa xилмa-xиллиги, тaxлилий (бeкpoее) чaтиштиpишнинг мoxияти xaкидaги билимлapи фaoллaшиб бopaди. Укитувчи Укувчилapнинг билимлapини мaеaлaлap eчиш opкaли умумлaштиpиб бopиши, гeнeтик еим-вoллap, aллeл вa нoaллeл гeнлap, бeлгилap-нинг иpcийлaниши бyйичa мaеaлaлapнинг типлapи билaн тaништиpиш. Чунoнчи, биpинчи типдaги мacaлaлapдa гoмoзигoтa вa гeтepoзигoтa opгaнизмлap xocил килaдигaн гaмeтaлapни тoпиш, иккинчи типдaги мaеaлa-лapдa фeнoтипгa Kapa6 гeнoтипни aниклaш, учинчи типдaги мaеaлaлapдa гeнoтипгa Kapa6 фeнoтипни тoпиш, тypтинчи типдaги мaеaлa-лapдa xaм гeнoтип, xaм фeнoтипни aниклaш лoзимлигини aетa-еeкин ^йд этиб бopилиши

нaтижaеидa yкувчилapдa биoлoгик тушунчa-лap шaкллaниб бopaди.

Дapcлapни тaшкил этишдa xap биp пeдaгoг тaълим-тapбия жapaëнини уз имкoнияти, ^е-бий мaxopaтидaн кeлиб чиккaн xoлдa зaмoнa-вий пeдaгoгик тexнoлoгиялap acocидa ижoдий тaшкил этишгa xapaкaт килaди.

P.Ишмуxaмeдoвнинг тaъкидлaшичa, пeдa-гoгик тexнoлoгиялap кaндaй шaкл, мeтoд вa вocитaлap ëpдaмидa тaшкил этилишидaн кaтъий нaзap, куйидaгилapни уз ичигa oлмoFи лoзим:

- пeдaгoгик фaoлият (тaълим-тapбия жapa-ëни)нинг еaмapaдopлигини oшиpиши;

- укитувчи вa yкувчилap ypтaеидa yзapo Xaмкopликни Kapop тoптиpиши;

- yкувчилap тoмoнидaн укув пpeдмeтлapи бyйичa пуxтa билимлap эгaллaниши тaъмин-лaниши;

- yкувчилapдa муетaкил, эpкин вa ижoдий фикpлaш кyникмaлapининг шaкллaнтиpи-лиши;

- yкувчилapнинг уз имкoниятлapини pyëбгa чикapa oлишлapи учун зapуp шapт-шapoит-лapни яpaтиши;

- пeдaгoгик жapaëндa дeмoкpaтик вa инcoнпapвapлик Foялapининг уетувopлигигa эpишишни кaфoлaтлaши зapуp1.

Биoлoгия дaелapидa фoйдaлaнилaдигaн пeдaгoгик тexнoлoгия - yкувчилapдa шундaй билимлapни шaкллaнтиpиши кepaкки, укувчи ëшлapдa xуpфикpлилик, билим^ чaнкoклик, Вaтaнгa мexp-муxaббaт, aтpoф-муxитни acpaб aвaйлaш, иеoнпapвapлик туЙFулapи тизими уз yзидaн шaкллaниб бopмoFи кepaк. Бунинг учун биoлoгия фaни Укитувчилapи зaмoнaвий axбopoт-кoммуникaция тexнoлoгиялapидaн фoйдaлaниш мaлaкaлapини мукaммaл эгaлaмoFлapи лoзим. Xoзиpдa дapе утиш учун бapчa шapoитлap мaвжуд бул^н xoлдa, шу имкoниятлapдaн тyлa вa oкилoнa фoйдaлaнa oлмaелик, XXI acp axбopoт-кoммуникaция тex-нoлoгиялapи aеpи бyлa туpиб, укитувчининг бу еoxaдa eтapли билимлapгa эгa бyлмaелиги xaм дapcлapни ижoбий тaшкил этишгa уз caл-бий тaъеиpини кypеaтaди

1 Ишмуxaмeдoв Р. Укув жapaëнидa интepфaoл уcлублap вa пeдaгoгик тexнoлoгиялapни кУллaш уелубияти. - Т.: РБИММ, 2GGB. -68-б.

ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИE 2G1B, б

Хар бир дарс турининг педагогик максад-ларига эришиш учун укитувчи узининг интеллектуал салохиятини сафарбар этиши, илFор педагогик тажрибадан фойдаланиши хамда методни танлаши хакикий ижодий актга айла-ниши лозим.

Укитувчининг янги мавзуга тайёргарлик куришида биологиянинг кайси булимига хамда укувчиларнинг ёш хусусиятларига караб методлар ва методик усулларни танлашида методларнинг узаро алмашинувини вакт ва дидактик максад буйича мувофиклаштириши лозим. Натижада укувчиларнинг аклий ва амалий фаолиятининг юкори даражасига эришиш учун шароит яратилади. Агар методлар туFри кулланилса, объектив вокеликка оид билимлар чукурлаштирилади ва яхлит холда машFулотнинг илмий-назарий даражасини оширади. Кетма-кет сараланган укитиш метод-лари маълум даражада билиш ва касбий кизикишни ривожлантириш, мустакил амалий фаолиятни фаоллаштиришга олиб келади.

Укувчиларнинг билиш фаолиятини ташкил этиш ва бошкаришни такомиллаштириш мак-садида аввал дарснинг маълум боскичида янги мавзуни ургатиб, укувчиларнинг узлаш-тирган билим, куникма малакаларини назорат килиш ва бахолашда назорат тестлари, турли уйин машклар, мусобака, тренинг машFулот-ларини утказиш билан бирга куйи синфлардан бошлаб мантикий фикрлаш, масалалар ечиш малакаларини шакллантириб бориш хам катта ахамият касб этади.

Укувчиларнинг бу фаолиятга киришиши ва муайян куникма хамда малакаларни эгаллаш-лари натижасида, нисбатан кийин булган мав-зуларни хам аста-секинлик билан тушуниб бориши осонлаша бошлайди.

Биология дарсларининг барча боскичлари педагогик технология талаблари асосида ташкил этилиши натижасида укитувчи урганила-диган мавзунинг таълимий, тарбиявий ва ривожлантирувчи максадларидан келиб чик-кан холда кайси технологиядан фойдаланиш, мазкур технология асосида укувчиларнинг билиш фаолиятини ташкил этишнинг узига хос хусусиятлари, дарсда укувчиларнинг билиши лозим булган укув топшириклари, укувчиларнинг узлаштирган билимини назорат

килиш ва бахолаш йулларини осонлаштириб, укувчилар узини узи бахолаш имкониятла-рини хам очиб беради.

Биология дарсларида куйидаги бир неча технологиялардан фойдаланилганда дарслар-нинг самарадорлиги ошишлиги мукаррардир.

Дидактик уйин технологиялари.

Маълумки, укувчиларнинг билиш фаолияти уйин фаолияти билан уЙFунлашган дарслар дидактик уйинли дарслар дейилади. Биология дарсларида дидактик уйин технологияларидан фойдаланиш дарс самарадорлигини оши-ришга имкон беради. Дидактик уйинли дарс-ларнинг сюжетли-ролли, ижодий, ишбилар-монлар, анжуманлар ва уйин машклар каби турлари бор, бунда, масалан, биология дарсларида матбуот анжумандан фойдаланиш йул-лари ишлаб чикилиши мумкин. Матбуот анжу-ман синфдаги барча укувчиларнинг укув, билиш фаолияти фаол булиши билан харак-терланади. Укитувчининг матбуот анжуман дарсига тайёргарлиги бир мунча мураккаброк. Укитувчи матбуот анжуман утказишдан бир хафта аввал синф укувчиларини икки гурухга булиши ва керакли йуналишлар буйича вази-фаларни булиб бериши керак. Дарсда ишти-рок этаётган укувчиларнинг тахминан 30%и паррандалар селекцияси сохасида ишлаётган олимлар ва паррандачилик фабрикаларининг мутахассислари, колганлари эса республика-мизда нашр килинадиган газета ва журнал-ларнинг мухбирлари ролини бажаришлари мумкин. Бу холатда укувчилар узларига топ-ширилган вазифаларни бажариш жараёнида эгаллаши керак булган билим куникма ва малакаларга эга буладилар.

Муаммоли таълим технологиясидан фойда-ланишда укитувчи томонидан дарснинг куйидаги бир неча боскич асосида ташкил этилиши максадга мувофик булади:

I боскич. Психологик жихатдан бир-бирига якин булган укувчилардан тенг сонли, деярли тенг кучли кичик гурухларни шакллантириш керак.

II боскич. Кичик гурухларга муаммоли савол-лардан иборат булган укув топширикларини таркатиш ва топширикнинг дидактик максади билан таништириш лозим.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

III бocкич. Укувчилapнинг билиш фaoлия-тини укув муaммoлapини xaл этиш^ йyнaл-тиpиш.

IV бoекич. Укувчилapнинг муaммoли вaзи-ятлapни xaл этиш бyйичa axбopoтлapини тинг-лaш вa улapгa кepaкли йyнaлишни бepиш.

V бocкич. Кичик гуpуxлap ypтaеидa укув бaxcи вa мунoзapa yткaзиш.

VI бocкич. Умумий xулoеa яеaш.

Бу дapc жapaëнидa «Аклий хужум^н фoй-дaлaнилеa, yкувчилap aввaл yзлaштиpгaн билимлapини янги вaзиятлapдa кУллaб, билимлapи кeнгaйтиpилaди, чукуpлaштиpи-лaди, aклий фaoлият уcуллapи эгaллaнaди. «Аклий хужум» дapелapи дacтуpдaги муaйян биp мaвзуни ypгaнишгa бaFишлaнaди.

Муaммoли тaълим тexнoлoгияеидaн фoйдa-лaниб дapелapни тaшкил этишнинг дидaктик мaкcaди:

• yкувчилapнинг билиш фaoлиятини фaoл-лaштиpиш opкaли чукуp билим эгaллaш вa фaнгa кизикишлapини opттиpиш, билимлa-pини кeнгaйтиpиш;

• yкувчилapнинг aввaл yзлaштиpгaн билим, кyникмa вa мaлaкaлapини oдaтий, тaниш вa кутилмaгaн янги вaзиятлapдa кУллaш opкaли янги билимлapни эгaллaшлapигa эpишиш;

• yкувчилap билимидaги мaвxум тушунчa-лapни aниклaш вa улapгa бapxaм бepиш, билим oлишгa бyлгaн интилишни pивoжлaн-тиpиш;

• yкувчилapнинг нуткини yетиpиш, уз фик-pини лyндa вa мaнтикaн тyFpи бaëн этиш, улapни дaлиллaш кyникмaлapини xoеил Kилишдaн ибopaт.

Биoлoгия дapcлapидa aклий xужумдaн фoй-дaлaнилгaндa дapcлapни куйидaги киемлapгa булиб oлиш мaкcaдгa мувoфик xиеoблaнaди:

1. Дapени бoшлaшдa укитувчи дapе мaвзу-еининг мaкcaди вa вaзифaлapи, илмий мунo-зapa yткaзилaдигaн муaммoлapнинг умумий тaфеилoти, дapcдa yкувчилap гуpуxи бaжapa-дигaн укув тoпшиpиклapи билaн yкувчилapни тaништиpaди.

2. Укувчилapни тeнг еoнли вa тeнг кучли кичик гуpуxлapгa aжpaтиш. Укувчилap фaoли-ятини мунoзapaли вa муaммoли мaеaлaлapни бaжapишгa вa xaл этиш^ йyллaш кepaк.

3. Олдиндaн тaйëpлaб кУйилгaн еaвoл вa тoпшиpиклap acocидa yкувчилap гуpуxи Уpтa-еидa укув бaxcи вa мунoзapaни тaшкил этиш.

4. Бaxc вa мунoзapa якунидa юзaгa кeлгaн муaммoлap eчимидaги acocий Foя вa тушунчa-лapни тaъкидлaб, xулoеaлap яеaш кepaк.

5. Укитувчи тoмoнидaн yкувчилap били-мини нaзopaт килиш вa бaxoлaшдa бaxе вa мунoзapaлapдa фaoл иштиpoк этгaн yкувчилap paFбaтлaнтиpилиши вa бaxoлaниши кepaк.

Биoлoгия фaнини Укитишдa мoдулли тaъ-лим тexнoлoгиялapидaн фoйдaлaниш мухим axaмият ^еб этaди. Мoдулли тaълим тexнoлo-гияеининг узи^ xoc xуеуеияти дapедa ypгaни-лaдигaн мaвзу мaнтикий тугaллaнгaн фи^ли мoдуллapгa aжpaтилaди вa мoдуль дacтуpи тузилaди. Мoдуль дaетуp укувчининг мaзкуp дapедa укув-билиш фaoлиятини бoшкapиш дacтуpи булиб, у мoдуль дaетуpининг дидaк-тик мaкеaди, yкувчилapнинг бaжapиши лoзим бyлгaн укув тoпшиpиклapи вa улapни бaжa-pиш юзaеидaн кypеaтмaлapни уз ичигa oлaди.

Укитувчи мoдуль дacтуpи якунидaн еунг, Укувчилapгa yтилгaн мaвзу бyйичa тeет топши-pиклapини тaвcия этaди. Укувчилap тeет тoпшиpиклapининг жaвoблapини aниклa-гaндaн еунг, укитувчи тyFpи жaвoблapни эълoн Kилaди. Укувчи уз жaвoблapини узи тeкши-paди вa мoдуль дaетуpининг тeгишли гpaфa-еи^ уз бaxoеини куяди. Шу тapикa укувчи уз-узини нaзopaт килaди xaмдa бaxoлaйди. Мoдуль дaетуpининг бaжapилишини нaзopaт Kилишдa yкувчилap ypтaеидa yзapo нaзopaтни кУллaш xaм ижoбий нaтижa бepaди.

Биoлoгия фaнини Укитишдa yтилaëтгaн мaв-зулapгa кapaб, xaмкopликдa укитиш тexнoлo-гияеининг жaмoaдa укитиш, кичик гуpуxлapдa укитиш, «Appa» ëки «ви^г», «Биpгaликдa укиймиз» мeтoдлapидaн фoйдaлaнилгaндa xaм яxши нaтижaлapгa эpишиш имкoнияти кaттa бyлaди.

Xaмкopликдa укитиш тexнoлoгияеидa укув-чилap ypтaеидa тoм мaънoдaги xaмкopлик, xap биp укувчининг кУлгa киpитгaн мувaф-фaкиятидaн кувoниш, биp-биpигa ëpдaм бepиш хиееи, кулaй ижтимoий-пеиxoлoгик мухит вужуд^ кeлиши зapуp. Мaзкуp тexнoлo-гиядa yкувчилapнинг билимлapни yзлaштиpиш еифaтини aниклaшдa улapни биp-биpи билaн

ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИE 2G1B, б

эмас, балки хар бир укувчининг кундалик натижаси аввал кулга киритилган натижа билан таккосланади. Шундагина укувчилар узининг дарс давомида эришган натижаси жамоага фойда келтиришини англаган холда масъулиятни хис килиб, купрок изланиш, билим, куникма ва малакаларни пухта узлаш-тиришга интилади.

Хулоса килиб айтганда, биология дарсла-рида замонавий педагогик технологиялардан фойдаланиш оркали укувчиларни узлашти-ришида кийинчиликлар туFдирувчи мавзу-

ларни укитишда турли методлардан фойдала-ниб дарслар сифатини ошириш билан бирга ёш авлодни мустакил фикрловчи, фанга оид саволларга узи тушунган холда мустакил жавоб берадиган, атроф-мухитни севувчи, уз организми хакида батафсил фикрга эга, атроф-мухитда руй бераётган вокеа-ходисаларга уз фикрини билдира оладиган инсонлар этиб тарбиялашда самара беради, укувчиларнинг фан асосларини узлаштиришга булган кизи-кишлари ва эхтиёжларини ривожлантириш имконини беради.

Адабиётлар руйхати:

1. Ишмухамедов Р. Укув жараёнида интерфаол услублар ва педагогик технология-ларни куллаш услубияти. - Т.: РБИММ, 2008.

2. Ишмухамедов Р., Абдукодиров А., Пардаев А. Таълимда инновацион технология-лар (таълим муассасалари педагог-укитувчилари учун амалий тавсиялар). - Т.: «Истеъ-дод», 2008.

3. Толипова Ж.О., Fофуров А.Т. Биология укитиш методикаси. Укув-методик кулланма. - Т.: «Билим», 2004.

4. Толипова Ж.О. Биологияни укитишда педагогик технологиялар. Укув кулланма. - . Низомий номидаги ТДПУ, 2005.

5. Толипова Ж.О., Fофуров А.Т. Биология таълими технологиялари. - Т.: «Укитувчи», 2002.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.