Научная статья на тему 'БАРКАМОЛ АВЛОД ТАРБИЯСИДА ТАЪЛИМДАГИ ИСЛОҲОТЛАРНИНГ АҲАМИЯТИ'

БАРКАМОЛ АВЛОД ТАРБИЯСИДА ТАЪЛИМДАГИ ИСЛОҲОТЛАРНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
31
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Область наук
Ключевые слова
баркамол авлод / давлат / ислоҳот / ёшлар / бола тарбияси / фуқаролик жамияти / harmoniously developed generation / state / reform / youth / child rearing / civil society

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мислиддин Шарипович Хосилов

Ҳозирги кунда жамиятимизнинг турли жабҳаларида муҳим аҳамиятга эга бўлган ўзгаришлар рўй бермоқда. Давр талабига мувофиқ иқтисодий, ижтимоий-сиёсий, ҳуқуқий соҳаларда ислоҳатлар амалга оширилмоқда. Режалаштирилган мақсадларга эришиш, янги демократик давлат фуқаролик жамияти қуриш учун, энг аввало, ҳар бир инсоннинг дунёқараши, билими ва савиясини янада ривожлантириш ва ўстириш лозим.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE IMPORTANCE OF EDUCATION REFORM IN THE EDUCATION OF A DEVELOPED GENERATION

Significant changes are taking place in various spheres of our society today. In accordance with the requirements of the time, reforms are being carried out in the economic, socio-political and legal spheres. In order to achieve the planned goals, to build a new democratic state and civil society, first of all, it is necessary to further develop and increase the worldview, knowledge and level of each person.

Текст научной работы на тему «БАРКАМОЛ АВЛОД ТАРБИЯСИДА ТАЪЛИМДАГИ ИСЛОҲОТЛАРНИНГ АҲАМИЯТИ»

БАРКАМОЛ АВЛОД ТАРБИЯСИДА ТАЪЛИМДАГИ ИСЛО^ОТЛАРНИНГ

АХДМИЯТИ

Мислиддин Шарипович Хосилов

Фаргона политехника интитути укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Хрзирги кунда жамиятимизнинг турли жабхаларида мухим ахамиятга эга булган узгаришлар руй бермокда. Давр талабига мувофик иктисодий, ижтимоий-сиёсий, хукукий сохаларда ислохатлар амалга оширилмокда. Режалаштирилган максадларга эришиш, янги демократик давлат фукаролик жамияти куриш учун, энг аввало, хар бир инсоннинг дунёкараши, билими ва савиясини янада ривожлантириш ва устириш лозим.

Калит сузлар: баркамол авлод, давлат, ислохот, ёшлар, бола тарбияси, фукаролик жамияти

THE IMPORTANCE OF EDUCATION REFORM IN THE EDUCATION OF A

DEVELOPED GENERATION

Misliddin Sharipovich Kholisov

Teacher of Fergana Polytechnic Institute

ABSTRACT

Significant changes are taking place in various spheres of our society today. In accordance with the requirements of the time, reforms are being carried out in the economic, socio-political and legal spheres. In order to achieve the planned goals, to build a new democratic state and civil society, first of all, it is necessary to further develop and increase the worldview, knowledge and level of each person.

Keywords: harmoniously developed generation, state, reform, youth, child rearing, civil society

КИРИШ

Хрзирги кунда жамиятимизнинг турли жабхаларида мухим ахамиятга эга булган узгаришлар руй бермокда. Давр талабига мувофик иктисодий, ижтимоий-сиёсий, хукукий сохаларда ислохатлар амалга оширилмокда. Режалаштирилган максадларга эришиш, янги демократик давлат фукаролик жамияти куриш учун, энг аввало, хар бир инсоннинг дунёкараши, билими ва савиясини янада ривожлантириш ва устириш лозим.

Узбекистан Республикасининг келажаги, хар томонлама етук билимлари кенг, ракобатбардош мутахассисларнинг борлигига куп жихатдан боглик. "...бугун кечиктириб булмайдиган, оддий илмий ва илмий-педагогик кадрларга булган эхтиёж 5 мингдан зиёдни ташкил этади. Агар ишлаб чикаришдаги талаб хам инобатга олинса бу ракам камида 50-100 бараварга ошади", - деб айтган Мирзиёев. Узбекистан етакчиси якин ва узок истикболдаги иктисодий ривожланиш нуктаи назаридан мамлакатга кайси соха учун кандай мутахассис керак булади, шуни хозирдан чукур уйлаш, замон талаби, ислохотлар шиддатига мос кадрларни тарбиялаш зарурати хакида хам кайд этиб утган" Шунинг учун хам хозирги кунда таълимга каратилаётган диккат эътибор кун сайин кучайиб бормокда.

АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Таълим - мураккаб, куп киррали жараёндир. Уни тугри ташкил килиш, бошкариш ва фаоллаштиришда нафакат давлат бошкаруви органлари, таълим Вазирликлари, укувчи ва мураббийлар, балки хар бир фукаро фаол катнашмоги лозим. Таълим-ижтимоий интеграция жараёнинг мухим кисмларидан биридир. Одатда биз таълим сохасини инсоннинг мехнат килиш билимига караб эга булиш даражасини интеллектуал кобилият ва имконияти билан боглашга урганганмиз.

Келажаги буюк давлат барпо этишда илм-фан умуман таълим сохасининг ахамияти баланд. Негаки мамлакатнинг иктисодий кудратини, унинг эртанги кунини такдирини хам акл-заковат, юкасак маънавият, чукур ва атрофлича билим хал килади.

Жахондаги тараккий этган мамлакатлар тажрибаси юксалиши илм-фани ривожлантириш асосида куйилганлигидан яккол далолат бериб турибди. А^Ш, Япония, Германия, Франция, Жанубий Корея, Буюк Британия каби давлатларда илм-фанга алохида эътибор билан каралади. Уларда миллий даромаднинг салмокли кисми илмни тараккий эттириш, айникса, фундаментал фанларни равнак топтиришга сарфланади. Бу тез орада юксак самарасини бера бошлайди. Фаннинг ютукларини ишлаб чикаришга кенг жорий этиш, энг замонавий техника ва илгор технология асосида ишлаб чрикариш самарадорлигини кескин ошириш, кам сарф билан жахон бозорида ракобатбардош махсулот ишлаб чикаришга кенг йул очади.

Мустакиллик шарофати билан мамлакатимизда хам илм-фан давлат томонидан куллаб кувватланмокда. Илм-фаннинг устивор, энг аввало, фундаментал сохаларини ривожлантиришга алохида эътибо бериляпти. Зеро, илмга, интилиш йуколса, фан хам ривожланмайди. Илм-фан тараккиёти тухтаб колса, жамиятнинг келажагини тасаввур этиб, булмайди. Шуни кузда

TyrraH xpnga xp3Hpru KyHga H.M-$aHra öy.raH KH3HKnm, HHTHHum, yMyMaH Ta.a0a.apHH xap TOMOH.aMa Kynnaö-KyBBaraam gaB.aT cuecarara afi.aHraH.

!^aMHaTHMH3ga pyfi öepaeTraH MatHaBHfi MKcanum, HHCOHHHHr ax.OKHfi, FOaBHfi, cecufi KaMOHOTH MaM.aKaraMH3ga aMa.ra OmupunaeTraH MH..Hfi yfiroHHrn ^apaeHnapn öu.aH y3BHfi anOKagagup. hhcohhhot MatHaBHfi-ax.OKHfi KaMO.OTH HuxOaTga KeHr, Kyn Kuppanu, Ma3MyHH ^uxarngaH nyKyp öynnö, y3 HHnra Typ.n CO^anapHH KaMpaö O.agu. ffly.ap unuga Tat.HM-TapÖHaHHHr aroxuga ypHH ÖOp.

MYXOKAMA

TatnHM-Tapöua O.guga TypraH acOcnfi MaKcag Ba Ba3H$a em aB.Ogra a^gOg.apHMH3HHHr gOHO Ta^puSanapuHH CHHrgupum, hhcohhh $a3H.araapHHH maKmaHTHpum Ba pHBO^namnpHm. BaTaH, xa.K Ongugaru MatcynuaTHH xnc этнmгa ypraram Kaöu xnc.araapHH KapOp TOnTupumgaH HÖOpaTgup. By ÖOpaga xa.KHMH3 TOMOHngaH acp.ap gaBOMuga aparnnraH, aB.OggaH-aB.Ogra yTraH KagpHaT.apHMH3HH THK.am Ba aHaga puBO^naHTHpum MyxuM axaMuaT Kacö этagн.

Xa.KHMH3 MagaHnaTH Ba TapuxugaH hhcohhh h.m acap.apuHH öu.a O.umra gaBaT этгaн, H.M-$aHHHHr xOCuaTH xaKnga Kyfiuö eHHÖ cy3.araH O.HM.ap, 3He.H.ap, $afi.acy$.ap Kyn öynraH. MyxaMMag höh MycO a.-XOpa3MHfi, A6y Hacp Oopoöhh, AxMag A.-OapFOHHfi, Aöy PafixOH BepyHHfi, Aöy A.H Höh Chho, Mup3O YnyFÖeK Kaöu Mamxyp O.HM.ap, 6ywK cufiMO.ap y3.apHHHHr acap.apuga h.m-Matpu^aTra HHTHHum 3apyp.Hru xaKuga öeöaxp ^HKp.apHH öaeH KunuraH.

HrnM-^aHra y^nuK, ^axO.aTgaH Matpu^aTra HHTHHum, OgOÖ-ax.OK KOuganapura puOa KH.um, gyHeKapam, gug Ba ^apOcarnu ycTupum MaKcaguga 3exHHHH yTKHp.aö, Ta^aKKyp KyBBaTHHH OmHpum-öy.apHHHr xa.KHMH3 mh..hh xapaKTepura xoc xa.KHMH3 xycycuaT.apgHp. XO3upru KyHga aHa myHgafi a^Ofiuö KagpuaT.apHMH3 acOcnga em.apHH TapöuanamHMH3 KepaK. ByroK gaB.arnHHr emnapu y3.apHga mh..hh Ba yMyMHHCOHufi KagpuaT.ap, 3aMOHaBHfi $aH Ba TexHHKa WTyKgapu öu.aH öup KaTOpga mh..hh MatHaBHfi OgOÖ-ax.OK Ba aHtaHa.apHMH3garu энг Onufi^aHOÖ xnc.araapHH My^accaMnamrapraH, WKcaK Matpu^arau, HHCOHnapBap öy.MOFH .O3HM.

MycTaKH..HKKa эpнmгaннмнзgaн KefiHH em.ap TapöuacHHHHr Ma3MyHH Ba MOxuaTHga, ycy. Ba maKunnapuga ^uggufi y3rapumnap pyfi öepa ÖOm.agu. Tat.HM-Tapöuara mh..hh KagpuaT.apHH ^Opufi этнm acOcnfi ypuH TyTaguraH öyngu. TapuxHMH3, MagaHuaTHMH3, yp^-OgaT.apHMH3ra эtтнöop Kynafigu. Emnapga MH..HH FypypHH maKunnaHTupum Ba MycTaxKaM.amra a.Oxuga axaMuaT öepunaguraH öyngu.

OaH Kagp.ap Tafiepnam mh..hh MOge.HHHHr WKOpu ManaKanu MyTaxaccuc.ap Tafiep.OBHH Ba y.apgaH ^OfiganaHyBHH, u.FOp negarOruK, Ba axÖOpOT

TexHonornanapHHH umnaö nuKapyBnu acOcufi TapKuöufi KucMnapgaH Supugup. OgaMnapra MycTaKunnuKHuHr a^annuruHu MycTaKun öynMaraH MunnaTHu Kena^aru fiyKguru, 6y Taöuufi KOHyHuaT экaнпнrннн Hcöoraaö, TymyHTupuö öepum KepaK. OaH ^aMH^T TapaKKHeTHHHHr onra cun^MTyBnu Kynu, BOCHTacH

Öy^MOFH HO3HM.

HATH^A

HnM-^aHHHHr öeBOCHTa Kagpnap Tafiepnamgaru Ba3H^anapu Kyfiugarunap öunaH öenrunaHagu.

-WKcaK ManaKanu, paKOÖaTra Kogup Kagpnap Tafiepnamra öyropTManu öynagu.

-TatnuM TH3HMura eTyK h^hmhö Ba aManufi -negaroruK xoguMnapHH Tafiepnaö öepagu.

-TatnuM CTaHgapTnapu, TatnuM gacTypnapu, yKyB gapcnuKnapu, unMufi TatMuHOTHu aManra omupumga öeBOcura Ba öunBOcuTa umTupoK eTagu.

-TatnuM tu3umu, $aH Ba umnaö nuKapum ynyH WKopu ManaKanu MyTaxaccucnap Tafiepnafigu.

-y3nyKcu3 TatnuM тнзнмннннг öapna SyFuHnapugaru yKyB Tapöua ^apaeHuHu unMufi-ycnySufi ^MxaTgaH TatMuHnafigu.

OaHra KagpnapHu Tafiepnam TrouMuHuHr TapKuöufi kucmu cu^araga Kapam yHuHr acocufi BaBu^anapuHu aManra omupyBnu Ma3Kyp gacTypHuHr KOHcemyan Foacu öynuö xucoönaHagu. OaH Ba umnaö nuKapumHuHr puBO^naHumu Terumnu Kagpnapra öynraH эxтнe^нн öenrunafigu x,aMga ManaKa gapa^anapura öynraH u^TuMoufi öywpTMaHu maKunnaHTupagu.

Y36eKucTOH unM-^aHu xO3upru mapOuraapga yзннн-yзн puBO^naHTupumHuHr MyTnaKO AHruna öocKu^ra Kupuö öopMOKga. By öockuh ynyH Kyfiugaru xpnaraap xocgup.

-^yHgaMeHTan ronaHumnap, Ta^puöa-nOfiuxanam Ba aManufi TagKuKOTnapHuHr uKTucOgufi caMapagOpnuruHu Omupum.

-unMufi-Hasapufi TagKuKOTnapHuHr ^aHnapapO MymTapaKnuru Ba aManueTu capu fiyнaптнpнпraнпнrн.

-unMufi ronaHumHuHr npOrHO3nam fiyHanumu x,aMga yзпyкcнзпнrн;

-u^TuMOufi xaMga negaroruK ®;apaeHnap Ba xpgucanapHu TagKuK этнmga MaKcagnu gacTypufi, тapкн6нfi-тнзнмпн Ba Ma^MyaBufi eHgOmyBnapHuHr KynnaHunumu;

-u^TMOufi xaeT Ba Mapu^ufi aManueT öunaH, unFOp negarOruK Ta^puöa öunaH yfiFyHnuK Kacö этнmн;

-TagKuKOTnap yTKa3umHuHr TexHOnOruaBufinuru Ba ynapgaH aManueTga ^OfiganaHumHuHr WKOpu gapa^acu.

Хрзирги кунда мамлакатимизнинг Олий укув юртларида ана шу йуналишдаги купгина ижобий ишлар килинмокда.

ХУЛОСА

Хулоса килиб айтганда сунгги йилларида ахборот технологяларнинг таълим тизимига, шу жумладан, талабалар билим даражасини бахолашнинг рейтинг тизимига киритилишига аълохида эътибор берилмокда. Копютер техникаси ва телекоммуникация тизими масофавий укитишнинг асосий кисмини ташкил килади. Маълумки, Узбекистон Республикасида масофавий таълим тизимини яратиш ва ривожлантириш консепциясини ишлаб чикиш охирги йиллар давомида таълим олиш хизматига булган талабнинг кескин равишда ошиши хамда масофавий таълимнинг юкори ижтимоий ахамияти туфайли юзага келди.

REFERENCES

1. бурбонов Ш., ва бошкалар. Баркамол авлод орзуси ("Кадрлар тайёрлаш миллий дастур"ни амалга ошириш борасидаги публисистик мулохазалар). 1998 й

2. Исмаилова З.И. Тарбиявий ишлар методикаси. Т. 2003 й

3. NN Holmirzaev Eastern and western experience of labor culture https: //www.elibrary.ru/item.asp?id=38564222

4. Holmirzaev, N. National experience in the formation of working culture. Ekonomika i sotsium, 2019 - elibrary.ru №-4, 41-42 https://elibrary.ru/item.asp?id=38594995

5. Хосилов Мислиддин Шарипович Психологические особенности развития мотивации студентов в достижении успеха в образовательном процессе // Проблемы Науки. 2019. №12-2 (145). URL: https://cyberleninka.ru/article/n7 psihologicheskie-osobennosti-razvitiya-motivatsii-studentov-v-dostizhenii-uspeha-v-obrazovatelnom-protsesse (дата обращения: 28.05.2021).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.