Научная статья на тему 'БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИЛАРНИ ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШ ДАВР ТАЛАБИ'

БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИЛАРНИ ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШ ДАВР ТАЛАБИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
689
127
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Область наук
Ключевые слова
Таълим / тарбия / фаолият / ижодий ёндашув / фазилат / қобилият / инновация / ўқитувчи / фикр / жараён / натижа / муваффақият. / Education / learning / activity / creativity / quality / ability / innovation / teacher / idea / process / result / success.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Нигина Баходировна Исматова

Мақолада бўлажак ўқитувчиларни инновацион педагогик фаолиятга тайёрлаш бугунги куннинг долзарб педагогик муаммо эканлиги илмий нуқтаи назардан тадқиқ этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

REQUIREMENTS FOR PREPARATION OF FUTURE TEACHERS FOR INNOVATIVE PEDAGOGICAL ACTIVITY

The article examines from a scientific point of view that the preparation of future teachers for innovative pedagogical activities is a topical pedagogical problem today.

Текст научной работы на тему «БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИЛАРНИ ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШ ДАВР ТАЛАБИ»

БУЛАЖАК УЦИТУВЧИЛАРНИ ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШ ДАВР ТАЛАБИ

Нигина Баходировна Исматова

БухДУ Педагогика кафедраси укитувчиси n.b.ismatova@buxdu. uz

Аннотация: Маколада булажак укитувчиларни инновацион педагогик фаолиятга тайёрлаш бугунги куннинг долзарб педагогик муаммо эканлиги илмий нуктаи назардан тадкик этилган.

Таянч сузлар: Таълим, тарбия, фаолият, ижодий ёндашув, фазилат, кобилият, инновация, укитувчи, фикр, жараён, натижа, муваффакият.

REQUIREMENTS FOR PREPARATION OF FUTURE TEACHERS FOR INNOVATIVE PEDAGOGICAL ACTIVITY

Nigina Bakhodirovna Ismatova

Teacher of the Department of Pedagogy, Bukhara State University

n.b.ismatova@buxdu. uz

ABSTRACT

The article examines from a scientific point of view that the preparation of future teachers for innovative pedagogical activities is a topical pedagogical problem today.

Keywords: Education, learning, activity, creativity, quality, ability, innovation, teacher, idea, process, result, success.

КИРИШ

"Таълим тугрисида"ги янги конунда Янги Узбекистонни барпо этиш шароитида юксак маънавий - ахлокий салохиятга, замонавий касб-кор малакаларига, ижодий ва ижтимоий фаолликка,мантикий тафаккурга эга булиб, хаётдаги муаммоларнинг окилона ечимини топиш махорати билан куролланган, хукукий демократик давлат ва фукаролик жамияти вазифаларини одилона бахолайоладиган мутахассисларнинг янги авлодини тайёрлаш, шунингдек, хар томонлама баркамол, таълим ва касб-хунар дастурларини онгли равишда мукаммалузлаштирган, масъулиятни чукур хис киладиган кадрларни тарбиялаб вояга етказишни назарда тутган ижтимоий - педагогик гоя илгари сурилган.

МАВЗУГА ОИД АДАБИЁТЛАРНИНГ ТА^ЛИЛИ

Замонавий таълимга хос мухим жихатлардан бири-педагог фаолиятининг инновацион характер касб этишига эришиш саналади. Ривожланган хорижий мамлакатларда педагог фаолиятининг инновацион характер касб этишига эришиш масаласи утган асрнинг 60-йилларидан бошлаб жиддий урганила бошлаган. Хусусан, Х.Барнет, Ж.Бассет, Д.Гамильтон, Н.Гросс, Р.Карлсон, М. Майлз,

A.Хейвлок, Д.Чен, Р.Эдем, Ф.Н.Гоноболин, С.М.Годнин, В.И.Загвязинский,

B.А.Кан-Калик, Н.В.Кузьмина хамда В.А.Сластенин каби тадкикотчилар томонидан олиб борилган ишларда инновацион фаолият, педагогик фаолиятга инновацион ёндашиш, инновацион гояларни асослаш ва уларни амалиётга самарали тадбик этиш, хорижий мамлакатлар хамда республикада яратилган педагогик инновациялардан хабарор билиш оркали педагог фаолиятида улардан фаол фойдаланиш борасидаги амалий харакатлар мазмунини ёритилган. Касбий фаолият тизимида узгариш зарурлигини тушунадиган ижодий одам модернизация, рационализация ёки модификациягака асосланган радикал инновация (ижодий янгиликнинг юкори даражаси) сифатида янгисини яратишга интилади. Ушбу холатда укитувчи «яратувчи» позициясини эгаллайди. Аслида укитувчи-ижодкорнинг ушбу интилиши карама- каршиликка дуч келади.

Укитувчининг ижодий етуклигини шакллантириш жараёни тухтамаслиги

учун:

- узок муддатли максадли инновацион ривожланиш дастурини яратиш;

- максадни нафакат моддий, балки, маънавий устуворликни белгилаш;

- гояни ёки радикал инновацияни доимий равишда давом эттириш ва такомиллаштиришга булган, фикрнинг мавжудлиги;

- яратиш ва амалга ошириш жараёнинг интеграцияси, касбий инновациялар амалиётида;

- «Ижодкор» ва унинг жамоаси учун рагбатлантириш ва ижтимоий химоя тизимини яратиш.

Инновацион боскичлар шартли равишда инновацион жараён таркибига кура ажратилган:

- инновацион гоянинг юзага келган объектив ёки субъектив, ташки ёки ички карама - каршиликларга асосланган муаммонинг пайдо булиши;

- шахснинг ижодий фаолиятига асосланган янги гояларни излашда инновацион жараённи ташкил килиш ва утказиш;

- инновацион натижа-инновацияни объектив ёки субъектив жихатдан мухим янги гоя сифатида олиш.

Жамоат тажрибасидаги янгиликларни текшириш:

- амалдаги амалиётга янгиларини мослаштириш ва уни ижтимоий стандартга айлантириш . [1]

Инновация жараёнида унинг узгарувчан таркиби хам ажралиб туради:

ТАДКЩОТ МЕТОДОЛОГИЯСИ

Фикр - жараён - натижа. Ушбу тузилманинг тахлили асосида инновацион технологияларнинг асосий вариантларини ажратиб курсатиш имконини берадиган микро - инновациион жараёнларни шартли равишда ажратиш мумкин булади.

1-вариант. Бирор гоя пайдо булади, аммо укитувчи назариётчи уни амалга ошириш жараёни ва ундан нимага олиб келиши мумкинлигини билмайди.

2-вариант. Укитувчи назариётчи янги натижага эришиш учун нима зарурлигини билади ёки билмайди, кандай гояга ва янги муаммони яратиш жараёнини кандай ташкил килиш кераклигига асосланади.

3-вариант. Укитувчи назарияётчининг фикри бор, жараён технологияси маълум, аммо натижаси кандай булишини билмайди.

4 вариант. Укитувчи назариётчи натижани билади, янгилик (жараён) буйича тажрибага эга, аммо фикр аник шакллантирилмаган.

5 вариант. Фикр бор ва укитувчи назариётчи керакли натижани куради, аммо процессуал тарзда бунга кандай эришишни билмайди.

Шундай килиб, инновацион жараён учта таркибий кисм мавжуд булганда амалга оширилади: FOя, уни ривожлантириш жараёни ва янги натижа олиш. [2]

ТАХЛИЛ ВА НАТИЖАЛАР

Бирок педагогик амалиётда укитувчи хар доим хам ушбу учта компонент асосида янги нарсаларни яратиш имкониятига эга эмас.

Касбий инновацион фаолиятни яхши биладиган укитувчи тегишли мотивация, инновацион жараёнлар тугрисида билим, педагогик таъсирларни лойихалаш кобилияти ва нафакат маълум технологияларни куллаш, балки уларни такомиллаштириш куникмаларига эга булиши керак. Шунинг учун укитувчининг мухим фазилатлари чукур билим ва махсус куникмаларга эга булиши, ижодкорликнинг намоён буладиган ички хусусиятилари ва узини тута билиш мухим ахамият касб этади.

Инновацион фаолиятда куйидаги таркибий кисмларни ажратиш мумкин: уни талабалар - булажак укитувчилар уртасида шакллантиришнинг кутилган натижалари, максадлари: ижодий, когнитив, мотивацион ва процессуал.

Мотивацион таркибий кисм мотивацион сохага киради - мавжуд булган стереотиплардан, таклиф этилган тавсиялар ва намуналардан катъий назар,

таълим ва касбий харакатларни амалга ошириш истаги, профессионал муаммоларни хал килиш жараёнида ижодий кийинчилик ва кувончни хис килиш истаги, топилган ечимлардан коникиш, ижодий жараёнга интилиш, етакчи мотив - кизикиш хисобланади. Инновацияларнинг мотивацион таркибий кисми, инновацияларга сезгирлик, ижодий йуналишга эга.

Маълумки, ижодкорлик, вазифаларга берилган маълумотни турли усулларда ва тез суръатда ишлатиш учун махсус кобилиятни англатади. Бу хайратда колиш ва билиш кобилияти, ностандарт вазиятларда ечим топиш кобилияти, янги нарсаларни кашф этишга эътибор ва уз тажрибасини чукур англаш кобилияти. Индивидуалликнинг асосий сохаларида ижодкорлик белгиларига куйидагилар киради, интеллектуал со^ада: мослашувчанлик, равонлик, узига хослик, нафислик, танкид ва ностандарт фикрлаш; мотивацион сохада: интеллектуал эхтиёж узатишга интилиш, муаммоларни ечимини мустакил излашга эътибор бериш, миссий со^ада: хиссиётлар ва уз - узини англаш; фан амалий сохдда: интеллектуал ва коммуникатив кобилият, янги, эхтимол мисли курилмаган вазиятларда биргаликда ишлаш кобилияти; эксистензиал со^ада: узини и жодий индивидуаалик, ижтимоий таълим ва касбий фаолиятдаги урнини англаш, уз ижодий салохиятини англаш, укув ва илмий фаолиятдаги эркин мавкега эга булиш; узини - узи бошкариш со^асида: ижодий жараёнда акс эттириш, фикрларини бошкариш, фикрлаш жараёнини тугри йуналишда тугри йуналтириш, уз ижодий фаолияти учун мустаки шароит яратиш. [3]

Когнитив таркибий кисм таълим ва таълимнинг концептуал педагогик моделларини билиш билан тавсифланади. Бунинг учун интеллектуал педагогик тафаккурни ривожлантириш (педагогик фактлар, ходисалар жараёнлар, тизимларни тахлил килиш кобилияти, ижодий мослашувчан, танкидий, тизимли, харакатчан, педагогик вазиятларда сезгир фикрлаш кобилияти) педагогик эрудиция, сезги импровизация, педагогик хушёрлик ва эшитиш, педагогик башорат, хаёл, педагогик кузатиш, педагогик ижодкорлик, саногенек фикрлаш (касбий харакатлар, хатолар, хисоб-китобларни оптимистик каналга йуналтириш кобилияти); янги билимларни, фаолият турлари ва шаклларини ташкил этиш ва бошкариш техникасини такрорлаш ва узлаштириш кобилияти.

Процессуал таркибий кисм инновацион фаолиятни узлаштириш усулларини уз ичига олади. Укув касби хамкорлик усуллари, укув касбий фаолиятнинг интерфаол шаклларини ташкил этиш ва иштирок этиш кобилияти. Аналитик, прогностик ва акс эттириш кобилиятлари. Ушбу компонентнинг турли сохалардаги белгилари. Мотивацияда: касбий фаолиятга туртки, энг янги технологияларни кзлаштиришга интилиш илгор тажрибаларни урганишга интилиш, юкори даражадаги педагогик махоратга эришиш, касбий фаолиятда

муваффакитга эришиш мотивлари, талабалар ва уларнинг ота-оналари билан мулокот килиш истаги, укитувчилар таркибидаги хдмкасблари томонидан тан олишга интилиш ва хрказо.

ХУЛОСА ВА ТАКЛИФЛАР

Олий таълимда инновацион таълимнинг узига хос хусусияти олий таълимда узлаштирилган билимлар функцияларнинг узгариши ва уларни узлаштиришни ташкил этиш усулларига боглик. Ушбу жараён одатий ёдлаш, такрорлаш хусусиятига эга булмайди ва ижодий жараён сифатида турли хил укув изланиш фаолиятида ташкил этилади. Укув жараёнининг асосини билимларни ва ассимиляция усулларини узлаштириш, укувчиларнинг кобилиятларини ривожлантириш хдсобланади.

REFERENCES

1. Ismatova N. B. et al. Innovative techniques and their importance in the learning process //The Second International Conference on Eurasian scientific development. -2014. - С. 101-104.

2. Shodmonovich A. O. Education in the emirate of bukhara (based on the life and work of the rulers) //Academicia: an international multidisciplinary research journal. -2020. - Т. 10. - №. 12. - С. 1224-1227.

3. Абдуллаева Ш.А. Педагогик диагностика ва педагогик коррекция. Монография.-Т.: "Фан", 2005.

4. Давронов И. Э., Кулдашева З. Х. Социализация личности в системе непрерывного образования //Инновационная деятельность в дошкольном образовании. - 2016. - С. 150-152.

5. Жураев Б. Т. Гуманизация дидактических отношений между учителем и учащимся в педагогических идеях Востока //VIII Лазаревские чтения" Лики традиционной культуры в современном культурном пространстве: ренессанс базовых ценностей?". - 2018. - С. 120-122.

6. Жураев Б. Т., Абдурахмонова Д. У. Эстетическое развитие школьников средствами узбекского музыкального фольклора //Вестник Чувашского государственного института культуры и искусств. - 2019. - №. 14. - С. 77.

7. Исматова Н. Б. Булажак укитувчиларни инновацион касбий фаолиятга тайёрлашнинг педагогик-психологик хусусиятлари //Integration of science, education and practice. scientific-METHODICAL JOURNAL. - 2020. - Т. 1. - №. 1. -С. 50-56.

8. Исматова Н. Б. Педагогический такт и личностные качества учителя и в процессе самовоспитания //Молодой ученый. - 2013. - №. 5. - С. 707-709.

9. Исматова Н. Б. Этнографический материал краеведческого музея в идейно-нравственном воспитании учащихся в Узбекистане //Научные школы. Молодежь в науке и культуре XXI в. - 2017. - С. 126-127.

10. Исматова Н.Б. Технология развитие профессиональных интересов будущих преподавателей посредством интеграции педагогических циклов. Научный журнал. № 9(54) 2020.

11. Исматова Н.Б. Технология развития профессиональных интересов будущих преподавателей посредством интеграции педагогических циклов //Научный журнал. - 2020. - №. 9. - С. 9-11.

12. Рамазонова Ф.Х. Навыки совершенствования педагогической компетентности молодого учителя //Вопросы науки и образования. - 2020. - №. 36 (120).

13. Тошова Г.Ж., Исматова Н.Б. Роль гуманистических принципов образовательного процесса в Узбекистане //Молодой ученый. - 2014. - №. 3. - С. 1043-1045.

14. Тошова Г.Ж., Исматова Н.Б. Роль гуманистических принципов образовательного процесса в Узбекистане //Молодой ученый. - 2014. - №. 3. - С. 1043.

15. Элибаева Л. С. Народная педагогика-основа формирование личности //Молодой ученый. - 2014. - №. 1. - С. 595-597.

16. Элибаева Л. С. Повышение активности учащихся начальной школы //Наука, образование и культура. - 2020. - №. 9 (53).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.