УДК 631.344
АНОР ТУПЛАРИНИ ЯРИМ ОЧАДИГАН ЦУРИЛМА ПАРАМЕТРЛАРИНИНГ МАЦБУЛ ЩЙМАТЛАРИНИ АНЩЛАШ
Махкамов Гуломжон Усмонжонович НамМКИ, т.ф.ф.д. PhD mgulomjon_m@mail.ru тел.+ 998939382588
Тураев Носиржон Собиржонович, НамМКИ, т.ф.ф.д. PhD nosirjonturayev1986@gmail.com +998939254606
Аннотация: Маколада ишлаб чикилган анор тупларини ярим очадиган курилманинг умумий тортишга каршилиги, яъни унинг корпуслари, лемехлари, уларнинг тупрокка кириш бурчаги хдмда агрегат хдракат тезлигининг анор тупларини ярим очадиган машинанинг тортишга каршилиги, ишчи органларнинг иш жароёнига таъсири улар тупрок, бегона ут илдизлари, анор шохлари билан таъсирилашиш жараёнлари ва уваланиш сифати агротехник талаблар даражасида булишини кам энергия сарфлаган х,олда таъминлайдиган макбул кийматларини аниклашга доир утказилган назарий тадкикот натижалари келтирилган. Бунда х,исобга олиш лозим булган мезони сифатида тупрок намлиги, катиклиги, машинанинг тезлиги, лемехларнинг урнатилиш бурчаклари, тупрокка кириш бурчаклари, корпусларнинг камраш кенгликлари ва тупрок йуналтиргичларнинг урнатилиш олинган.
Калит сузлар: анор, туп, катор, ора, ярим очадиган курилма, корпус, лемех, бурчаг, каршилик, кисим, хдракат, тезлик, кийматлар, пружина, йуналтиргич, сургич.
Анор - Узбекистонда энг кенг таркалган субтропик экинлардан биридир. Кулай тупрок иклим шароитларининг мавжудлиги махдллий навлар мажмуисини шаклланишига олиб келган. Анор тез х,осилга кирувчи усимлик. Экилгандан сунг 3-4 йилда х,осилга киради ва 6-7 йилдан бошлаб тулик х,осил бера бошлайди. Кишки совукларга чидамсизлиги унинг камчилиги х,исобланади. Шунинг учун у аксарият худудларда кишда кумилади ва бах,орда очилади. Х,озирги кунда бу тадбирлар асосан кшл кучи билан бажарилади.
Юртимизда анорнинг 80 дан ортик навлари мавжуд [1,2]. Улар 50-70 йил, баъзан 300 йил х,осил бериши мумкин. Тупидан уртача 25-30 кг гача х,осил олинади.
Анорнинг усиш даври 180-225 кун. У ёругсевар ва намсевар усимлик х,исобланади, лекин нам меъёридан ортик булса, усиб говлаб кетади, бунинг натижасида х,осилдорлиги камайиб кетади.Анор меваси йирик, калин пустли, мева кати ва тушиб кетадиган косачаси булиб, вазни 250-800 грамм ва ундан огир булади. Меваси 6-12 уяли, жуда сердон булади (300-1500 та гача дон). Уларнинг х,ар бири сершира парда билан уралган, дони оч пушти рангдан, тук кизил, хатто корамтир рангда булади [3,4].
Анор - иссиксевар усимлик, хдрорат минус 12-15 °С гача пасайганда бир йиллик новдалари, минус 15-16°С да шох-шаббалари каттик зарарланади, минус 18-20 °С да барча ер устки кисми нобуд булади [5].
Юкорида таъкидланганлардан келиб чикиб, анор тупларини ярим очадиган курилманинг конструкцияси ва тажриба нусхаси ишлаб чикилди [6-7].
Ишлаб чикилган машина рама 1, унга урнатилган осиш курилмаси 2, унг 3 ва чап 4 корпуслар, тик уклар 5 ва 6 воситасида алохида урнатилган унг 7 ва чап 8 лемехлар, уларга урнатилган тупрок сургичлар 9, 10 ва уларга бириктирилган тупрок йуналтиргичлар 11, 12 ва уларга урнатилган тупрок сургичлар 13 ва 14, тортиш пружиналари 15 хдмда таянч гилдираклар 16 дан ташкил топган (1-расм).
1-расм. Машинанинг конструктив схемаси ва иш курсаткичларига таъсир
курсатадиган параметрлари
Машинанинг иш жараёни куйидагича кечади: унг 3 ва чап 4 корпуслар анор туплари устига уюлган тупрокни икки ён томонидан кесиб, уларни кумишда х,осил булган очик эгатга агдаради, ундан кейин лемехлар 7 ва 8
анор тупларига шикаст етказмасдан уларга янада якинлашиб корпуслардан колган тупрокларни олиб, тупрок йуналтиргичлар 9 ва 10 оркали катор ораларига суради ва кейин хдракатланувчи лемехлар 11, 12 ва уларга урнатилган тупрок сургичлар 13 ва 14 колган тупрок уюмини суришни давом эттиради. Бунда пружиналар лемехлар 7, 8, 11 ва 12 анор тупларига шикаст етказмасдан, таянч гилдираклар 16 эса уларни хдмда корпуслар 3 ва 4 ни белгиланган чукурликка ботиб ишлашларини таъминлайди.
Материаллар ва тадкикот усуллари. Анор тупларини ярим очадиган машинанинг умумий тортишга каршилигини куйидаги ифода оркали аниклаймиз:
Я у = 2{ЯК + Я
1л + Я2 л + Я1Т + Я2Т +Я) (1)
бунда Як - корпуснинг тортишга каршилиги, К; Яи, Ятл - мос равишда биринчи ва иккинчи катордаги лемехларнинг
тортишга каршилиги, N Я1Т, Я2Т - мос равишда биринчи ва иккинчи катордаги тупрок
йуналтиргичларнинг тортишга каршилиги, N; Яг - таянч гилдирагининг тортишга каршилиги, N;
Адабиётлардан маълумки, корпуснинг тортишга каршилиги унинг лемехи ва агдаргичининг каршиликларидан ташкил топган булиб, уни умумий куринишда куйидагича ифодалаш мумкин [8; 108-111-6.]:
Ктс (b + ctgyg J sin1 (а + ( + () + f cos1 (а-( )
R
cosa
cosí (а + ( +()
+
+ Ttb-
1
■ + phK b
sin
(a+(1)
r cos2 P r2 . cg--h 2V sin a sin ул
sin Ул
+ shKbV2, (2)
sm ул cos ^
бунда hK - корпуснинг ишлов бериш чукурлиги, m; Ти - тупрокнинг каттиклиги, Ра; tn - лемех тигининг калинлиги, m; Д- лемех тигининг хдракат йуналишига нисбатан урнатилиш бурчаги, градус; щ - тупрокнинг буйлама йуналишдаги синиш бурчаги, градус;
f - тупрокнинг лемех ишчи сиртига ишкаланиш коэффициенти;
а = arctg(tgP sin^)
тс - тупрокнинг силжишга солиштирма каршилиги, Н; р- тупрокнинг зичлиги, кг/м3;
g - эркин тушиш тезланиши, м/с2; с - лемех ишчи сиртининг кенглиги, м.
s - агдаргич ишчи сиртининг шакли ва тупрокнинг физик-механик
2 4
хоссаларига боглик булган коэффициент (s=1500-2000 Нс /м ). Биринчи ва иккинчи жуфт лемехларининг иш жараёни корпуснинг лемехига ухшаш булганлиги учун унинг тортишга каршилигини куйидаги ифода оркали аниклаймиз [8; 108-111-б]
a
\тс (Bi + 0,5actg^g)
Я. =
sin 1 (а + ( + () + f cosí (а -(- ()cos
а
Чл
cos1 (a1 + (1 + (2)
+
+ TJ лВ1+ paBi
sin Yrn
sin (a+()
cos(
cos2 P _тл2 . cxg-1 + 2 V sin a sin yu
sin Пл
ва
атУсВ + 0,5actg^s ) sin1 (а2 + ( + () + f cos1 (а2 - ( - ()cos
R
2
2
2 л
C0Sl (а2 + ( + ( )
+
+ Tt В,
u л 2
Sin / л
+ ра2 В
sin (а2 + ()
cos(
cos2 fi2 _т_2 .
С2g~-— + sin a2sin /2л
sin /2 л
Биринчи ва иккинчи катордаги тупрок йуналтиргичларнинг тортишга каршилигини куйидаги ифода оркали топамиз [9; 51-58]
h' 4 h 1 (ctg(+ctg(i j+Kictg(i ]pgfKy«> \ctgM
0,976b
Kl
rt 1 -
lH 1 2
(ctg( + ctg(i)
(3)
■X
cos(
0,976b
к 2
rt 2 —
X
(sin 6 + f cos/m1 cos()
ва
h
h 2
2
(ctg( + ctg(1)
[hH2 (ctg( + ctg(1) + h62ctg( bg/Кую \ctgM
cos(
■X
X (sin 6 + f cos /2л cos (),
бунда hH x, hH2 - мос равишда биринчи ва иккинчи тупрок йуналтиргичлар олдидаги тупрок уюмининг баландлиги, m; 6 - тупрок йуналтиргичларнинг хдракат йуналиши буйича
тупрокнинг уюмланиш бурчаги, градус;. Кую - уюмланиш коэффициенти;
hei, he2 - мос равишда биринчи ва иккинчи тупрок йуналтиргичларнинг баландлиги, m;
ц- тупрок призмаси диагонали ва дала юзаси орасидаги бурчак, градус. Таянч гилдирагининг тортишга каршилиги куйидаги ифода оркали топамиз [10; 114-118].
(4)
R —MrQ
(5)
бунда ц - таянч гилдиракларнинг юмалашга каршилик коэфиценти;
Q- таянч гилдиракларига тушадиган вертикал куч (Q=mag, бунда ma- агрегат огирлиги), N
(2), (3), (4), (5) ва (6) ифодаларни (1) ифодага куйиб, машинанинг умумий тортишга каршилигини аниклаймиз:
1
КИСКЛ ХЛБЛРЛЛР
яу = 2<
arc (b + 0,5actg)
sin 1 (a + p + p) + f cos1 (a -p- p2)cosa
cos 1 (a + p + p )
h
+ Tut -+ Pab
Sin гл
1 , sin(a + p)(_ cos2 ß , w2
cosp
Л
cg--h 2 V sin a sin r
v Sin Гл '
+ sabV +
У
axTc (В1 + 0,5actg^e )
+ -
sin1 (a+ p + f cos1 (a -p -p2)cosa
cos1 (a1 +p1 +P2 )
+
a
.J1 f fí 1 _ R Sin (a1 +p1 )
+ ÍJn^-- + Pa1 В1 -
Sin Г1Л coSp1
1
cos2 ß _T.2 .
cg--h 2V sin a sin r
Sin Г1л
2Тс (В2
+ 0,5actgWë ) sin - (a2 + p + p2 ) + f cos - (a2 - p -p2 )
+ -
2
2
Л , +
cosa
+
cos1 (a 2 +p + p2 )
2
+ Tjß^ + pa2В Sin (a2 +p1 »
Sln Г1л
2
cosp
cos2 ß2 о .
c2 g"- + 2V Sil a2Sln Г2л
Sln Г2л
+
0,976ЬкГ
+ ■
h
(ctgp + ctgpx )
[hH 1 (ctgp+ctgp1)+КсШ Ы/Кую \ctgM
cosp
x
(sin в + f cos rmi cos p)+
0,976b
к 2
+
H2
(ctgp + ctgpl )
[hH 2 (ctgp + ctgp1 ) + К 2^11\pSfKy„ ftgß
rnsp
(sin в + f cos r2л cos p) + ßzmag
(б)
a=0,36m, a1=0,12 m, a2=0,16 m, b=0,45 m, Ъ1=В1=В2=20 ст, a=20°, a1=a2=30°, Tu=1,110 Pa, t=0,001m, ул=55-60о, тс=27,5103Ра, ß=30°,
x
2
x
>
КИСКЛ ХЛБЛРЛЛР
p=30-35°, p1=35-45°, j=0,5 , s=1500-2000 Nc2/m4, щ=60°, Ин1= Ин2= 14,4 cm, hb= 20 cm; уу =35-50 , ц = 30 ; Кую= 1,8; в =62 , p = 20-30 ; ß1 = 35°, ß2 = 35°,
bn = 33,0 cm, yu = 30°, у2л= 35°, (p = 30°, p = 1300 kg/m3, ma=420 кг кабул килиниб, (3.41) ифода бyйича yтказилган хисоблар 5 ва 7 km/h харакат тезлигида анор тyпларини ярим очадиган машинанинг тортишга каршилиги 12,41-13,00 kN оралиFида 6Улишини кyрсатди.
Хулоса: Утказилган назарий тадкикотлар бyйича аникланган натижалар бyйича анор тyпларини ярим очадиган машинанинг 5 ва 7 км/соат харакат тезлигида анор тупларини ярим очадиган машинанинг умумй тортишга каршилиги 12,41-13,00 кН ни ташкил этиши аникланди.
ЛДAБИЁTЛAP
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги ПФ-4947-сон «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш бyйича харакатлар стратегияси тyFрисида» ги Фармони.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 31 июлдаги ПК-4410-сон «Кишлок хyжалиги машинасозлигини жадал ривожлантириш, аграр секторни кишлок хyжалик техникалари билан таъминлашни давлат томонидан ^ллаб кувватлашга оид чора-тадбирлар тyFрисида»ги карори.
3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 28 январдаги ПК-4575-сон «Узбекистон Республикаси кишлок хyжалигини ривожлантиришнинг 2020-2030 йилларга мyлжалланган стратегиясида белгиланган вазифаларни 2020 йилда амалга ошириш чора-тадбирлари тyFрисида»ги карори.
4. O'z DST 3412:2019 "Кишлок хyжалиги техникасини синаш. Tyпрок юзасига ишлов берувчи машиналар ва куроллар. Синов дастури ва усуллари" // Расмий нашр. -^шкет, 2019. - 52 б.
5. O'z DSt 3355:2018 "Кишлок хyжалиги техникасини синаш. Tyпрок чукур ишлов берувчи машиналар ва куроллар. Синов дастури ва усуллари" // Расмий нашр. - ^шкет; 2018. - 32 б.
6. Узбекистон республикаси вазирлар махкамасининг 2017 йил 20 январидаги 25-сон «Сирдарё вилояти худудларини ижтимоий-иктисодий ривожлантириш, ахоли турмуш даражасини янада яхшилашга доир ^шимча чора-тадбирлар дастури тyFрисида» ги Карори.