Научная статья на тему 'АНАЛИЗ СТРУКТУРЫ И ОСОБЕННОСТИ МОТИВАЦИИ РАБОТНИКОВ БАНКА В РЕСПУБЛИКЕ ТАДЖИКИСТАН'

АНАЛИЗ СТРУКТУРЫ И ОСОБЕННОСТИ МОТИВАЦИИ РАБОТНИКОВ БАНКА В РЕСПУБЛИКЕ ТАДЖИКИСТАН Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
34
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
БАНК / СТРАТЕГИЯ / МОТИВАЦИЯ / РАЗВИТИЕ / КОНКУРЕНТНЫЕ ПРЕИМУЩЕСТВА / ЭФФЕКТИВНОСТЬ / РАБОТНИКИ БАНКА

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Мирзоев Баходур Рустамович

В статье раскрываются вопросы посвященные мотивации работников банка структура и ее особенности. Первоначально определяется стратегия мотивации работников банка, а также необходимость усовершенствования структуры мотивации работников банка. Рассматривается вопросы эффективного применения методов мотивации работников для дальнейшего развития, преимущества и обеспечения банковской конкурентоспособности и стабильности. Цель статьи: Автор раскрывает роль социальных факторов в системе мотивации она состоит в том, что они в совокупности с оплатой труда формируют определенную модель поведения человека в обществе за счет наличия у людей определенного набора внутренних ценностей, развитых либо больше, либо меньше за счет уровня экономического и морально-этического развития общества и окружающей среды человека. Автором отмечено, что мотивация - это долговременные воздействия на работника в целях изменения по заданным параметрам структуры ценностных ориентации и интересов, формирование соответствующего мотивационного ядра и развитие на основе этого потенциала. Автор считает, что анализ содержания мотивов, конкретные инструменты формирования мотивационного механизма позволят преодолеть противоречие между реальными теоретическими, методологическими знаниями и насущной потребностью помочь руководителям и менеджерам эффективно, целенаправленно использовать мотивационный механизм в достижении высоких результатов работы По результатам исследования: В работе наряду с основными факторами развития, отмечены также ряд напряженности на рынке труда банковских работников, высокая конкуренция являются внешними факторами мотивации, но в банковской сфере имеется и большое количество внутренних факторов, определяющих особенности труда работников банковской сферы. В дальнейшем наше исследование будет посвящено анализу внутренних особенностей труда работников коммерческих банков как новой сферы деятельности для нашей страны, которые необходимо учитывать при непосредственном внедрении мотивационного механизма.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ANALYSIS OF FEATURES AND MOTIVATION BANK EMPLOYEES IN THE REPUBLIC OF TAJIKISTAN

In the article reveals the issues on the motivation of bank employees, the structure and its features. Initially, a strategy for motivating bank employees is determined, as well as the need to improve the structure of motivation for bank employees. The issues of effective application of methods of motivating employees for further development, advantages and ensuring banking competitiveness and stability are considered. Purpose of the article: The author reveals the role of social factors in the system of motivation, it consists in the fact that they, together with wages, form a certain model of human behavior in society due to the presence in people of a certain set of internal values, developed either more or less due to the level of economic and moral ethical development of society and the human environment. The author notes that motivation is a long-term impact on the employee in order to change the structure of value orientations and interests according to the given parameters, the formation of an appropriate motivational core and development based on this potential. The author believes that the analysis of the content of motives, specific tools for the formation of a motivational mechanism will allow to overcome the contradiction between real theoretical, methodological knowledge and the urgent need to help managers and managers effectively, purposefully use the motivational mechanism in achieving high work results. According to the results of the study: In the work, along with the main factors of development, a number of tensions in the labor market of bank employees were also noted, high competition is external factors of motivation, but in the banking sector there are also a large number of internal factors that determine the characteristics of labor of employees in the banking sector. In the future, our study will be devoted to the analysis of the internal characteristics of the work of employees of commercial banks as a new field of activity for our country, which must be taken into account when directly introducing a motivational mechanism.

Текст научной работы на тему «АНАЛИЗ СТРУКТУРЫ И ОСОБЕННОСТИ МОТИВАЦИИ РАБОТНИКОВ БАНКА В РЕСПУБЛИКЕ ТАДЖИКИСТАН»

содержания структуры труда. Производственная сфера изначально предполагает наличие более четких результатов труда, что само по себе является сильнейшей мотивацией работников производственной сферы. В непроизводственной сфере результат труда неконкретен, более размыт, максимально индивидуализирован и приближен к потребителю, при этом он часто исправляет или не может исправить недостатки работников сферы производства. В непроизводственной сфере существует более широкий выбор места приложения труда, есть возможность совмещать профессиональные навыки, менять место работы, круг общения, более эффективно использовать личные трудовые умения. В этих условиях создаются объективные предпосылки для системного использования мотивационных характеристик личности. Кроме того, набор мотивирующих факторов в непроизводственной сфере имеет свою специфику, связанную с тем, что труд работников непроизводственной сферы, как правило предполагает наличие творческого начала. В процессе совместного труда человек как субъект коллектива имеет свой собственный мотив к труду. Этот мотив связан с удовлетворением личных потребностей, потребностей семьи. Мотивы работников существенно различаются, поэтому мотив часто выступает как поверхностное психологическое явление. Это предопределило первичное исследование термина «мотив» в психологии. Но мотив к труду, позволяющий удовлетворить не только материальные, но и духовные потребности, а также потребности общения, личностного развития является и экономическим, и философским, и социологическим термином, т.е. общенаучным.

Мотивация формируется с помощью определенного механизма. В научной литературе четкое определение механизма мотивации отсутствует.

На наш взгляд, механизм мотивации к труду - это совокупность конкретных инструментов экономического, социального, психологического, организационного воздействия на работника с целью сознательного включения в трудовой процесс и повышения эффективности труда.

Формирование мотивационного механизма работников банков находится в настоящее время под воздействием внешних факторов, вызванных кризисом 2010 года, когда больше всего сокращение занятости коснулось именно банковской сферы. Сейчас на рынке труда наблюдается дисбаланс спроса и предложения ищущих работу и имеющихся вакансий в службе занятости на экономистов, бухгалтеров, финансистов. Хотя до банковского кризиса это были самые востребуемые профессии на рынке труда.

Напряженность на рынке труда банковских работников, высокая конкуренция являются внешними факторами мотивации, но в банковской сфере имеется и большое количество внутренних факторов, определяющих особенности труда работников банковской сферы. В дальнейшем наше исследование будет посвящено анализу внутренних особенностей труда работников коммерческих банков как новой сферы деятельности для нашей страны, которые необходимо учитывать при непосредственном внедрении мотивационного механизма.

Мы считаем, что главными особенностями труда в банковской сфере являются:

- высокие квалификационные требования, вызванные необходимостью постоянного самообразования, связанные с частыми изменениями нормативных документов;

- индивидуальный характер трудовой деятельности, так как в реализации конкретной банковской операции непосредственное участие принимает чаще всего не коллектив, а отдельно взятый специалист, при необходимости привлекающий своих коллег в качестве консультантов или технических исполнителей;

- особые требования к ресурсному, в первую очередь информационному, обеспечению трудовой деятельности, результаты которой прямо связаны как с «качеством» (полнотой, достоверностью), так и оперативностью поступления информации;

- ярко выраженный стрессовый характер труда значительной части не только руководящего, но и исполнительного персонала, что вытекает из самой специфики банковских операций (деньги требуют повышенного внимания, ответственности, риска);

- методическая сложность определения реальной продуктивности труда практически всех категорий сотрудников банка из-за крайней нестабильности спроса на соответствующие услуги, что почти полностью исключает применение любых форм отдельной оплаты труда;

- узкая специализация не только структурных подразделений, но и большинства отдельных рабочих мест банка, что объективно не допускает использование коллективных форм организации и оплаты труда;

- значительный временной разрыв между непосредственной организацией и получением конечных финансовых результатов по многим видам банковских операций (кредитным, фондовым и т.п.) а, следовательно, и невозможность оперативного стимулирования (или дестимулирования) банковских служащих;

- наличие значительного числа сотрудников, реальные результаты индивидуальной трудовой деятельности которых можно оценить лишь опосредованно, через конечные итоги работы банка в целом или его структурных подразделений в расчетном периоде;

- высокий уровень среднего заработка наемного персонала в банковском секторе экономики, определяющий необходимость специальных методов защиты его от конфискационных по сути отчислений во внебюджетные фонды;

- необходимость сохранения банковской тайны и другой информации, разглашение которой потенциально может вызвать прямые убытки.

При этом, учитывая теоретический опыт исследователя коммерческих банков Республики Таджикистан, необходимо отметить, что в банковском деле доступ к такой информации имеют представители практически всех категорий персонала. Результаты опросов регулярно проводящихся в виде анкетирования в различных регионах Республики Таджикистан руководителей коммерческих банков стабильно показывают, что обеспечение должного уровня безопасности занимает одно из первых трех мест в перечне проблем, стоящих перед современными банками. При этом отмечается прямая зависимость этой проблемы от самих банковских работников. В частности, выделяются следующие потенциальные угрозы безопасности банка со стороны его сотрудников:

- разглашение конфиденциальной информации из корыстных побуждений и, реже, по причине личной безответственности сотрудника;

- взятки за предоставление заведомо невозвратных кредитов;

- злоупотребление доверием банка в форме невозврата полученных ссуд и т.п.;

- хищения путем использования фиктивных платежных документов;

- хищения с использованием компьютерной техники; - прямой саботаж в любой форме.

Следует отметить, что за последние три года ситуация в этой области банковской деятельности

существенно изменилась. Если на стадии становления первых негосударственных банков в период 1999-2001 гг. внимание их руководства прежде всего было направлено на предотвращение прямых хищений и взяток со стороны собственного персонала, то в настоящее время на первый план однозначно вышли вопросы защиты банковской информации. Аналогичные результаты дает и изучение соответствующего зарубежного опыта.

Основными факторами, обуславливающими подобную ситуацию, выступают:

- сверхвысокий уровень конкурентности на рынке ссудных капиталов определяет необходимость защиты финансовой и чисто коммерческой информации, элементами которой выступают не только текущее финансовое положение банка, результаты осуществляемых им маркетинговых исследований, перспективы развития и т.п., но и любые вопросы, относящиеся к стратегии и многим текущим аспектам управления, в том числе и в области применения мотивационного механизма;

- специфика банковской деятельности, предопределяющая осведомленность банков о финансовом положении собственных клиентов, включая и исключительно конфиденциальную информацию, разглашение которой даже в косвенной форме способно нанести им практически невосполнимый ущерб.

В настоящее время экономическая эффективность современного банка тесно связана с социальной эффективностью, проявляющейся в степени достижения индивидуальных целей работников и характеризующей удовлетворение ожиданий, желаний, потребностей и интересов сотрудников. Учитывая, что персонал банка представляет собой важнейший фактор конкурентоспособности, а продуманная политика в области управления персоналом является способом укрепления положения банка на рынке труда для эффективной работы банковского учреждения необходимо учитывать как организационные методы, так и сложившиеся в коллективе социально-психологические факторы.

ЛИТЕРАТУРА

1.Апсенбетова Г.Т. Повышение эффективности управления персоналом коммерческих банках в условиях глобальной финансовой нестабильности: / Г.Т. Апсенбетова // дис. канд. экон. наук: 08.00.05. // Шымкент, 2009. -145 с.

2.Веснин В.Р. Управление персоналом: теория и практика: учебник. / В.Р. Веснин // М.: Проспект, 2009. - 562 с.

3.Гоибназаров Ш. Состояние неформального рынка труда в Республике Таджикистан / Ш. Гоибназаров //Известия АН РТ. 2002. - №3-4.

4. Диноршоев П.М. Проблемы безработицы в РТ на современном этапе развития / П.М. Диноршоев // Известия АН РТ. -2002. №2.

5.Копылова О.В. Мотивы и стимулы к труду в современных условиях (на примере промышленных предприятий Северо-Казахстанской области): / О.В. Копылова // дис. ... канд. экон. наук: 08.00.05. // Омск, 2004.-171 с.

6.Сауранова М.М. Социальные программы и их влияние на повышение качества управления трудовыми процессами / М.М. Сауранова // Банки Казахстана. - 2010. - №> 5. - С. 34-36

7.Умаров Х.У. Важнейшие проблемы социально-демографического развития Таджикистана / Х.У. Умаров // Экономика Таджикистана: стратегия развития. 2003. - N°2.

8.Управление персоналом организации: учебник / под ред. А.Я. Кибанова. - М. : ИНФРА-М 2003. - с.484-490

9.Хамитов Н.Н. Банковский менеджмент. / Н.Н. Хамитов // Алматы, 2007. - С. 12-33.

УДК 336.2

АНДОЗБАНДИИ МУАССИСА^ОИ ТАЪЛИМЙ ДАР ШАРОИТИ МУОСИР

ЦУРБОНОВ БАДРИДДИН МАЩАДРИЗОЕВИЧ,

муаллими калони кафедраи андоз ва сугуртаи Донитгощ давлатии тщорати Тоцикистон Сурога: 734055, ЦТ, ш. Душанбе, кучаи Де^оти /. Тел: (+992) 934444148;

Дар мацолаи мазкур тартиби андозбандии муассиса^ои таълими вобаста ба муцаррароти Кодексы нави андоз тацц гардида, муайян шудааст, ки имтиёз^ои андозй барои ин со^аи нщоятан мущми ицтисодити милли нокифоя буда, бештари меъёри андоз^ои муцарраргардида барои самаранок рушд намудани сощи мазкур монеа мегарданд.

Калидвожахр: андоз, Кодекси андоз, меъёри андоз, муассиса^ои таълими, хизматрасони^ои таълими, объекти андоз, имтиёз^т андози, маориф.

НАЛОГООБЛОЖЕНИЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ В СОВРЕМЕННЫХ УСЛОВИЯХ

КУРБОНОВ БАДРИДДИН МАЩАДРИЗОЕВИЧ,

старший преподаватель кафедры налоги и страхование Таджикского государственного университета коммерции.

Адрес: 734055, Республика Таджикистан, г. Душанбе, улица Дехоти 1/2.

Тел: (+992) 934444148;

В данной статье рассматривается порядок налогообложения образовательных учреждений в соответствии с положениями нового Налогового кодекса и выявляется, что налоговые льготы для этой важнейшей отрасли народного хозяйства недостаточны, а большинство установленных налоговых ставок препятствуют эффективному развитию данного сектора экономики.

Ключевые слова: налог, Налоговый кодекс, налоговая ставка, образовательные учреждения, образовательные услуги, объект налогообложения, налоговые льготы, образование.

TAXATION OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN MODERN CONDITIONS

KURBONOVBADRIDDIN MAHMADRIZOEVICH,

senior lecturer of the chair of tax and insurance Tajik State University of Commerce, Address: 734055, Republic of Tajikistan, Dushanbe, Dehoti /. Phone: (+992) 934444148;

This article discusses the procedure for taxing educational institutions in accordance with the provisions of the new Tax Code and reveals that tax incentives for this most important sector of the national economy are insufficient, and most of the established tax rates hinder the effective development of this sector of the economy.

Ключевые слова: налог, Налоговый кодекс, налоговая ставка, образовательные учреждения, образовательные услуги, объект налогообложения, налоговые льготы, образование.

Мукаддима. ракобатпазирии низоми маорифи Чум^урии Точикистонро дар марх,илаи имруза аз нигох,и мо, метавон тавассути татбики стратегиями баланд бардоштани сифати хизматрасоних,ои таълимй, истифодаи самараноки маблагх,ои бучетй, талабот ба хизматрасоних,ои таълимй дар бозори байналмилалй ба даст овард. Аз ин ру, омили муайянкунанда дар сохди рушди иктисодй дар тули муддати тулонй эътирофи накши пешбаранда дар такмили ихтисоси шахсият мах,суб меёбад.

Бинобар ин, на танхо махорати касбии мутахассис дар шуури чомеа бо низоми маориф хамбастагй дорад, балки дар ин чихат унсури ичтимой низ ахамияти бештареро сохиб гардидааст.

Дар ин асос, тамоми давраи тараккиёти чомеа аз зарурати таълим ва хамбастагии ногузастании он ба омодагии касбй вобаста буда, аз карнхои дур то ба имруз пойдевори иктисодиёти устувор махз сохаи маориф эътироф гардидааст.

Дар шароити имруза акидаи мубрам он аст, ки сармоягузории даромаднок - ин сармоягузорй ба инсоният мебошад, ки чавхари онро сармояи инсонй ташкил медихад.

Барои хамин, сармоягузорй ба сохди маориф ва рушди шахсият ин «муваффакияти стратегии чомеа на танхо аз ташаккули доираи васеи илмию техникй, гуманитарй ва нафосати баргузида, балки ноил шудан ба дастовардхои сатхи баланди саводнокй ва омодагии касбии тамоми чомеа» [2, с. 12] фахмида мешавад.

Дар ин асос, ба муносибати 30 солагии истиклолияти давлатй Президента Чумхурии Точикистон, Асосгузори сулху вахдати миллй, Пешвои миллат, мухтарам Эмомалй Рахмон баромад намуда, аз чумла чунин ибрози акида кардаанд «... Дар солхои истиклоли давлатй рушди сохахои ичтимой аз чумлаи самтхои афзалиятнок эълон гардида, барои боз хам баланд бардоштани сатхи дониш ва маърифатнокиву саводнокии мардум, хифзи саломатии ахолй ва зина ба зина бехтар гардонидани сатху сифати зиндагии сокинони кишвар хамаи захираву имкониятхо сафарбар карда шуданд. Тибки талаботи замони муосир дар тамоми зинахои тахсилот стандартхои нави таълимии давлатй чорй гардиданд. Маблаггузории сохаи маориф дар замони истиклоли давлатй садхо баробар афзуда, беш аз 3 хазор бинои нави таълимй барои 1 миллиону 270 хазор чойи нишаст бунёд ва ба истифода супорида шуд. Х,оло муассисахои тахсилоти миёнаи умумии кишвар 2 миллиону 109 хазор нафар хонандагонро ба тахсил фаро гирифтаанд. Имруз дар мамлакат 75 гимназия ва 75 литсей, 9 мактаби президентй, 6 литсей барои хонандагони болаёкат ва 63 муассисаи таълимии хусусй фаъолият дорад. Х,амзамон бо ин, дар кишвар 78 муассисаи тахсилоти миёнаи касбй бо фарогирии 87 000 нафар донишчу фаъолият дошта, вобаста ба талаботи бозори мехнат аз руйи садхо ихтисос мутахассис тайёр мекунанд. Агар соли 1991 шумораи муассисахои тахсилоти олй хамагй 13 ва донишчуён 70 хазор нафарро ташкил карда бошад, имруз шумораи муассисахои тахсилоти олй ба 41 ва донишчуён ба 245 хазор нафар расидааст»[4].

Вобаста ба гуфтахои сарвари давлат ва омори расмй сатхи саводнокии ахолй, аз чумла тахсилоти касбй аз рушди сохаи маориф дар мамлакат дарак медихад. Вобаста ба ин, омузиш ва тахкики масъалаи муассисахои таълимй хамчун объекти андозбандй мухим ва саривактй аст.

Аз нигохи мо, дар робита ба хизматрасонии таълимй масъалаи андозбандй фарогири якчанд хусусиятхои мухим мебошад, ки афзалиятноктарини онхо чунин матрах гардидааст.

Муассисахои таълимй супорандагони кисмати бештари андозхо мукаррар карда шудаанд. Яъне, конунгузории чорй онхоро аз пардохти андозхо пурра озод накардааст. Мувофики моддаи 56 ^онуни Чумхурии Точикистон "Дар бораи маориф" муассисахои таълимй тибки конунгузорй андоз месупоранд, аз андоз озод карда мешаванд ва ё дигар имтиёзхои андозй доранд. Давлат барои шахсони вокей ва хукукй бо максади чалби сармояи дохилию хоричй ба сохаи маориф имтиёзхои андозбандй пешбинй менамояд ва тартиби чунин имтиёзхои андозиро Кодекси андози Чумхурии Точикистон мукаррар мекунад[3].

Илова ба ин, дар моддаи 32 банди 6-уми Кодекси андоз омадааст, ки "номгуи сохахои афзалиятноке, ки ба онхо имтиёзхои андозй мутобики Кодекси андоз ва имтиёзхои иловагй мувофики санадхои меъёрии хукукии дахлдор дода мешаванд, аз чониби Хукумати Чумхурии Точикистон тасдик карда мешавад" [1, с.49]. Дар асоси нишондоди моддаи 183 Кодекси андоз аз даромади андозбандишавандаи муассисахои таълимй 18 фоиз андоз аз даромади шахси хукукй ситонида мешавад. Мувофики моддаи 251 банди 6-уми Кодекси андоз «.. хизматрасонии зерини муассисахои давлатии аз хисоби бучети давлатй маблаггузоришаванда дар сохаи маориф: а) тахсилоти томактабй; б) тахсилоти ибтидой, умумии асосй ва миёнаи умумй; в) тахсилоти ибтидоии касбй ва миёнаи касбй; г) тахсилоти олии касбй; д) тахсилоти касбии баъд аз муассисаи олии таълимй; е) тахсилоти иловагй ва махсус аз андоз аз арзиши иловашуда озод мебошанд»[1, с.237].

Аз мазмуни хамин моддаи Кодекси андоз бармеояд, ки агар муассисаи таълимй худмаблаггузор бошад, онгох мувофики моддаи 264 Кодекси мазкур ба андозаи 5% меъёри пасткардашудаи андоз аз арзиши иловашударо месупорад. Дар холати дигар, агар муассисаи таълимии худмаблаггузор амалиёти воридоти андозбандишавандаро анчом дихад, онгох ба меъёри стандартии 15% андоз аз

арзиши иловашуда месупорад. Fайр аз ин, дар асоси моддаи 332 Кодекси андоз муассисаи таълимии аз хисоби бучети давлатй маблаггузоришаванда ба андозаи 25 фоиз, муассисаи таълимии худмаблаггузор ба меъёри 20 фоиз ва кормандони онхо бо меъёри 1 ва 2 фоиз андози ичтимой месупоранд. Муассисахои таълимй хамчун объекти андозбандии андозхо аз молу мулк эътироф гардидаанд, ки таркиби онро се андоз: - аз объектхои гайриманкул, аз замин ва андоз аз воситахои наклиёт ташкил медиханд ва инхо ба андозхои махаллй таалук доранд. Оид ба ин андозхо дар алохидагй маълумот медихем.

1. Андоз аз объектхои гайриманкул. Мувофики моддаи 347 Кодекси андози Чумхурии Точикистон, ки мохи ноябри соли 2021 кабул гардид ва аз якуми январи соли 2022 мавриди истифода карор гирифт, объектхои гайриманкули муассисахои давлатй, ки бевосита барои ичро намудани вазифахои оинномавии онхо истифода мешаванд ва фаъолияти онхо аз хисоби маблагх,ои бучетй маблаггузорй мегардад, аз ин намуди андоз озод гардидаанд. Яъне, танхо муассисахои таълимии бучетй имтиёзи андозй доранд. Муассисахои таълимии худмаблаггузор бошанд, дар асоси мукаррароти моддаи 348 Кодекси андоз бо меъёри зерин андози гайриманкул месупоранд: - то 250 метри мураббаъ - 12 фоиз; - аз 250 то 500 м.м.- 15 фоиз; - зиёда аз 500 м.м. - 18 фоиз. Илова ба ин, дар банди чоруми моддаи мазкур омадааст, ки барои объектхои гайриманкуле, ки дар шахрхои Душанбе, Хучанд, Бохтар ва Кулоб чойгир мебошанд, меъёрхои болозикри андоз ба андозаи дукарата истифода мешаванд. Ин мукаррароти Кодекси андоз дар холест, ки бештари муассисахои таълимии касбй махз дар хамин шахрхои чумхурй фаъолияти таълимй менамоянд.

2. Андози замин. Мувофики моддаи 353 Кодекси андоз замини муассисахои давлатй, ки барои ичрои фаъолияти оинномавй истифода мешаванд аз андози замин озод гардидаанд. Хамчунин дар асоси мукаррароти хамин модда масохати заминхое, ки бо максади илмй ва таълимй истифода мешаванд ва номгуи онхоро Хукумати Чумхурии Точикистон муайян менамояд, аз пардохти андози замин озод мебошанд.

3. Андоз аз воситахои наклиёт. Муассисахои таълимие, ки дар ихтиёрашон воситахои наклиёт доранд новобаста аз шакли моликиятдорй супорандагони андоз аз воситахои наклиёт хисобида мешаванд. Аз ин намуди андоз хатто муассисахои тахсилоти олии касбии сохавй ба монанди кишоварзй, тиббй, техникй ва г. Имтиёзхои андозй мукаррар нагардидааст. Муассисахои таълимй мувофики мукаррароти моддаи 360 Кодекси андоз бо меъёри зерин андоз аз воситахои наклиёт месупоранд: барои автомобилхои сабукрав ба хар як кувваи асп - то 250 ка - 7,5%, аз 250 то 300 ка - 10%, аз 300 то 350 ка - 12%, барои автобусхо то 12 чой - 7,5%, аз 13 то 30 чой - 8,5 фоиз.

Хамин тавр, дар асоси гуфтахои болозикр номгуи андозхо ва меъёрхои онхоро, ки Кодекси андози Чумхурии Точикистон мукаррар намудааст, дар шакли чадвали 1 чунин нишон медихем.

Чддвали 1 - Номгуи андозхо ва меъёри онхо барои муассисахои таълимй

Р/Т Номгуи андозхо Меъёр бо % Имтиёзхои андозй

1 Андоз аз даромад 18 имтиёз надоранд

2 Андоз аз арзиши иловашуда 5 танхо ба муассисахои давлатии аз хисоби бучети давлатй маблаггузоришаванда дар сохаи маориф

3 Андози ичтимой 25 ва 20 имтиёз надоранд

4 Андоз аз объектхои гайриманкул то 250 м.м - 12 %; - аз 250 то 500 м.м. - 15 %; - зиёда аз 500 м.м. - 18 % танхо муассисахои таълимии бучетй имтиёзи андозй доранд

5 Андоз аз воситахои наклиёт барои авт. Сабукрав ба хар як кувваи асп - то 250 ка - 7,5%, аз 250 то 300 к а - 10%, аз 300 то 350 ка - 12%, барои автобусхо то 12 чой - 7,5%, аз 13 то 30 чой -8,5 фоиз имтиёз надоранд

Манбаъ: тахияи муаллиф дар асоси Кодекси андоз.

Дар хулосаи маколаи мазкур бояд кайд намоем, ки низоми маориф доимо дар харакат хаст ва шумораи муассисахои таълимй, теъдоди толибилмон, инчунин, таксимоти онхо аз руи зинахои таълим зуд зуд тагйирёбанда аст. Шумораи бештари муассисахои таълимй асосан давлатй мебошанд, вале дар он бахши гайридавлатй босуръат рушд намудаистодааст ва низоми маорифро фазои тичоратикунонй фарогир аст. Муассисахои таълимй, ки фаъолияти хочагидориро пеш мебаранд, хукук ба моликият доранд бо макомоти андоз муносибати иктисодй-молиявй доранд.

Имтиёзхои андозии онхо чуноне, ки дар боло кайд намудем махдуд хастанд ва таъмини онхо ба мазмуни фаъолияти муассисахои таълимй вобасга асг.

АДАБИЁТ

1. Кодекси андози Чумхурии Точикистон. // Душанбе, 3 ноябри соли 2021, .№549.

2. Короева, М.Р. Налогообложение образовательных учреждений как инструмент управления их развитием / М.Р. Короева // Материалы докладов Международной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых «Ломоносов». МГУим.М.В. Ломоносова, 3 - 13 апреля 2012 г. / Отв. ред. А.И. Андреев, А.В. Андриянов, Е.А. Антипов, М.В. Чистякова. [Электронный ресурс] // М.: МАКС Пресс, 2012.- С.12.

3. Крнуни Чумхурии Точикистон "Дар бораи маориф". ш. Душанбе, 4 июли соли 2013, №537

4. Суханронии Президента Чумхурии Точикистон Эмомалй Рахмон дар чаласаи ботантана ба муносибати 30-солагии Истиклолияти давлатй. Сарчашмаи маълумот: Сомонаи расмии Вазорати фарханги Чумхурии Точикистон. https://www.vfarhang.tj/index.php/tj/prezidenl/paJom

ДАСТГИРИИ ДАВЛАТИИ РУШДИ ФАЪОЛИЯТИ ЩТИСОДИИ ХОРИЧДИ КОРХОНА^ОИ САНОАТЙ

ШАРОФУДИНЗОДА САДАФИ САФОМУДИН,

ассистенти кафедраи технологияи иттилооти ва ицтисоди Донишкадаи давлатии санъати тасвири ва дизайни Тоцикистон, Сурога: ш. Душанбе, хиёбони Айни 35, Тел.: (+992) 938351274 E -mail: [email protected];

Мацола ба дастгирии давлатии рушди фаъолияти ицтисодии хориции корхонахои саноати дар шароити цахонишави, баромадан ба бозори беруни ва ба рушди ицтисоди ноил гаштан бахшида шудааст.

Мацсади мацола: Дастгирии давлатии рушди фаъолияти ицтисодии хорици дар Чумхурии Тоцикистон барои фарохам овардани шароити мусоид ба амалишавии сиёсати давлатии ицтисодии хорици, баланд бардоштани рацобатнокии маххрулоти ватани дар бозори дохили ва хорици тахция гашта, ба афзун гардонидани уацми содирот, кохиш додани уиссаи молхои истеъмоли ва хизматрасони дар хацми умумии воридот равона гардидааст, ки пурра дар мацола дарц гардидааст.

Натицаи татцицот нишон дод, ки дар мацола ба дастгирии давлатии содирот ва воридотивазкуни тадбирхои воридоти бе андозу бе боци технологияхо ва тацуизоти нав, хавасмандгардонии содирот дар доираи созишномщои Созмони Умумицахонии Савдо, такмили батанзимдарории гумруки ва асъори, чорахои зиддидемпинги ва мухофизати, омилхои андози ва механизмхои молиявию царзи, аз цумла бехтар намудани дастраси ба молияи содироткунандагон ва истехсолоти воридотивазкунанда, тадбирхои махсуси сохави пешбини шудааст. Х^амзамон дар мацола бо баробари ошкор намудани монеахои рушди содирот ва рацобатноки роху механизмхои бартараф ва кам кардани ощо дар Чумхурии Тоцикистон пешнщод карда шудааст.

Калидвожахр: фаъолияти ицтисодии хориции корхонахо, Созмони Умумицахонии Савдо, содирот, воридот, бозори дохили, рушди ицтисоди, Стратегияи миллии рушд, рушди неруи инсони, боци гумруки, рацобатпазири, самараноки, маркетинг, менецмент.

ГОСУДАРСТВЕННАЯ ПОДДЕРЖКА РАЗВИТИЯ ВНЕШНЕ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПРОМЫШЛЕННЫХ ПРЕДПРИЯТИЙ

ШАРОФУДИНЗОДА САДАФИ САФОМУДИН,

ассистент кафедры информационные технологий и экономики Государственный институт изобразительного искусства и дизайна Таджикистана, Адрес: Душанбе, пр. Айни 35, Тел.: (+992) 938351274 E- mail: [email protected];

Статья посвящена государственной поддержке развития внешнеэкономической деятельности промышленных предприятий в условиях глобализации, выхода на внешние рынки и развития экономики.

Цель статьи: Государственная поддержка развития внешнеэкономической деятельности в Республике Таджикистан призвана создать благоприятные условия для реализации государственной внешнеэкономической политики, повысить конкурентоспособность

отечественной продукции на внутреннем и внешнем рынках, увеличить экспорт, снизить долю товаров народного потребления и услуги, импорт, который полностью освещен в статье.

По результатам исследования: в статье рассматриваются меры государственной поддержки экспорта и импортозамещения, меры безналогового ввоза новых технологий и оборудования, стимулирование экспорта в рамках соглашений ВТО, совершенствование таможенного и валютного регулирования, меры антидемпинговой и налоговой защиты, меры защиты. Планируется доступ к финансированию экспортеров и импортозамещающих производств, специальные отраслевые меры. При этом, наряду с выявлением барьеров развития экспорта и конкуренции, в статье предлагаются пути их устранения и снижения в Республике Таджикистан.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Ключевые слова: внешнеэкономическая деятельность предприятий, Всемирная торговая организация, экспорт, импорт, внутренний рынок, экономическое развитие, Национальная стратегия развития, развитие человеческих ресурсов, таможенные пошлины, конкурентоспособность, эффективность, маркетинг, управление.

STATE SUPPORT FOR THE DEVELOPMENT OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY OF INDUSTRIAL ENTERPRISES

SHAROFUDINZODA SADAFISAFOMUDIN,

Assistant of the Department of Information Technologies and Economics State Institute of Fine Arts and Design of Tajikistan, Address: Dushanbe, 35 Aini Ave., Phone: (+992) 938351274 E- mail: [email protected];

The article is devoted to state support for the development of foreign economic activity of industrial enterprises in the context of globalization, access to foreign markets and economic development.

Purpose of the article: State supportfor the development of foreign economic activity in the Republic of Tajikistan is designed to create favorable conditions for the implementation of state foreign economic policy, increase the competitiveness of domestic products in domestic and foreign markets, increase exports, reduce the share of consumer goods and services. import, which isfully covered in the article.

According to the results of the study: The article also discusses state support for export and import substitution, tax-free import measures of new technologies and equipment, export promotion incentives under WTO agreements, improvement of customs and foreign exchange regulations, anti-dumping and tax protection measures, and protection measures. There are plans to provide access to finance for exporters and import-substituting industries, and special sectoral measures. At the same time, along with the identification of barriers to the development of exports and competition, the article suggests ways to eliminate and reduce them in the Republic of Tajikistan.

Keywords: foreign economic activity of enterprises, World Trade Organization, export, import, domestic market, economic development, National Development Strategy, human resource development, customs duties, competitiveness, efficiency, marketing, management.

Мукаддима. шароити муосири рушди иктисодии мамлакат такозо менамояд, ки корхонахо барои таъмини рушди истехсолот имкониятхои навро чустучу намоянд, зеро имруз дар шароити чахонишавй корхонахо бе истифодаи имкониятхои фаъолияти иктисоди берунмарзй ва баромадан ба бозори берунй ба рушди иктисодй ноил гашта наметавонад. Инчунин тачрибаи чахонй тасдик мекунад, ки бо максади таъмин намудани рушди икгисодиёт бояд фаъолияти иктисодии берунмарзии корхонахо дар сатхи давлатй дастгирй карда шавад. Дар аксарияти давлатхо идоракунии фаъолияти иктисодии хоричй сиёсати давлатро дар сохаи тичорати беруна ифода мекунад.

Асосгузори сулху вахдати миллй - Пешвои миллат, Президента Чумхурии Точикистон мухтарам Эмомалй Рахмон дар Паёми худ ба Мачлиси Олии Чумхурии Точикистон баён кардаанд, ки: «Ташаккул ва татбики сиёсати хоричй, ки мехвари онро сиёсати «дархои кушода» ташкил медихад, яке аз дастовардхои бузурги давлати миллии мо дар замони сохибистиклолй ба шумор меравад. Ба шарофати сиёсати хоричии мутавозин дар ин давра Точикистони мо дар арсаи байналмилалй мавкеи шоистаи худро пайдо намуда, муносибат ва хамкорихои гуногунчанбаро бо кишвархои дунё, созмонхои байналмилаливу минтакавй ва ниходхои байналмилалии молиявй ба рох монд»[1, с.18]. Дар замони муосир бо дарназардошти мухиммияти густариши муносибатхои иктисоди байналмилалй дар шароити хамгироии чахонишавй, масъалаи мазкур яке аз самтхои афзалиятнок ва мехварии сиёсати иктисодии Точикистонро ташкил медихад. Маълум аст, ки Чумхурии Точикистон мисли хар кадом давлат саъю кушиш дорад то дар низоми иктисоди байналмилалй, савдо ва бозори чахонй хиссаи арзандаи худро дошта бошад. Махз сатх ва дарачаи рушди фаъолияти иктисодии хоричии давлат, истехсоли молхои ракобатпазир, рох ёфтан ба бозори

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.